امکان رفع مشکلات کنونی جامعه با استفاده از ظرفیت‌های وقف
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به برکات مختلف سنت حسنه وقف، یکی از رموز ماندگاری بسیاری از میراث کهن و تاریخی استان را موقوفه بودن آنها دانست.

حجت السلام و المسلمین زارع زاده با توجه به اینکه سنت حسنه وقف در بین آحاد جامعه شناخته شده نیست، تاکید کرد: ظرفیت‌هایی در حوزه وقف وجود دارد که اگر نگوییم تمام ولی بخش زیادی از مشکلات کنونی جامعه را می‌توان از طریق آن مرتفع کرد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم استان از سرمایه‌گذاری در حوزه وقف در چند سال اخیر، ابراز امیدواری کرد با به ثمر نشستن این سرمایه‌گذاری‌ها شاهد تحول خوبی در این حوزه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: استان یزد به لحاظ تعداد موقوفات رتبه پنجم کشور و از نظر تعدادرقبات وقفی در جایگاه دهم کشور است ولی با توجه به این که حدود ۷۰ % از موقوفات استان در بخش کشاورزی است به دلیل خشکسالی‌ها درآمد مناسبی از این عواید موقوفات ندارد.

وی در همین رابطه از برنامه‌ریزی هایی برای ایجاد درآمد از موقوفات بلااستفاده خبر داد و گفت: سعی داریم در این زمین‌های مزروعی با توجه به طرح های ارائه شده در زمینه های مختلف سرمایه گذاری مسکن و تجاری ، بهره‌بردای کنیم.

مدیر کل اوقاف استان تعداد زیاد موقوفات در استان به نسبت جمعیت یزد را دلیل بر وجود نوعدوست‌ترین انسان‌ها در این خطه دانست و اظهار کرد: خوشبختانه سنت وقف از گذشته‌های دور در این دیار مرسوم بوده و اکنون نیز وجود دارد ولی باید بیش از گذشته آنرا ترویج و از برکات آن برای رفع مشکلات جامعه همچون گذشته‌های دور بهره‌مند شد.

وی با اشاره به موقوفه بودن بسیاری از آثار و میراث کهن و تاریخی استان یزد مانند مسجد جامع کبیر یزد، مجموعه امیرچخماق، باغ جهانی دولت آباد، مدرسه ضیاییه(زندان اسکندر) و بسیاری از دیگر آثار تاریخی، یکی از رموز ماندگاری این میراث کهن را وقفی بودن آنها دانست.
نسخه چاپی