جذاب شدن سربازی برای پسر‌ها / یادگیری مقابله با کلاهبرداری در پادگان‌ها
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: سردار موسی کمالی مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلفی از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی حرفه‌ای، وزارت ارتباطات و وزارت علوم در حوزه مهارت آموزی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در حال حاضر ۹۴۵ هزار نفر هنرجو داریم که این‌ افراد حدود هزار و ۴۵۰ ساعت تا ۲ هزار ساعت آموزش تخصصی و فنی حرفه‌ای دیده اند.

سردار کمالی تصریح کرد: از امروز بنا شده که پیوندی بین مدارس، دانشگاه‌ها و کلیه مراکزی که در حوزه مهارت آموزی فعالیت می‌کنند؛ برقرار شود که در داخل نیرو‌های مسلح بتوانیم این آموزش‌ها را تقویت کنیم و پس از آن نیز با رصد ما سربازان وارد بازار کار و اشتغال شوند.

وی افزود: سربازی بستر مناسبی هم برای افراد و هم برای سازمان‌ها است، به عنوان مثال سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دنبال افرادی بود که به آن‌ها آموزش امداد و نجات دهد که این بستر را برای این سازمان فراهم کردیم و از سربازانی که برای انجام این کار علاقه دارند پذیرش گرفتیم.

سخنگوی قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: از سال گذشته بنا شد سالانه ۲۰۰ هزار نفر که برای انجام خدمت مقدس سربازی می‌آیند، حداقل ۵ آموزش عمومی و اجتماعی از قبیل امداد و نجات، سبک زندگی، کسب و کار و حقوقی را فرا بگیرند.

وی افزود: بسیاری از جوانان حتی افرادی که تحصیل کرده هستند، آن طور که باید و شاید به مسائل حقوقی وارد نیستند، لذا این افراد وارد اجتماع می‌شوند و به راحتی سرشان کلاه می‌رود. این افراد در نیرو‌های مسلح یک سری آموزش‌های لازم را خواهند دید.

سردار کمالی با بیان این که جوانان باید درباره فضای مجازی و بحث مالی آموزش‌های لازم را ببینند، گفت: جوان ما بعضا به مسائل مالی آگاهی ندارد و در برخی امورات در موضوعات مالی متضرر می‌شود و سر او کلاه می‌رود. پس آموزش یکسری از موضوعات برای جوانان الزامی است تا در آینده از آن استفاده کنند.
وی افزود: به سربازانی که حین خدمت آموزش ببینند و در حوزه‎های مختلف مهارت‌های لازم را کسب کنند، علاوه بر کارت پایان خدمت؛ یک گواهی نامه اشتغال و تجربه ارائه خواهد شد.

مشاور عالی قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار کرد: با ۲۰ وزارت خانه و سازمان تفاهم نامه امضا کردیم و با حدود ۱۰ سازمان و وزارت خانه در حال بحث و تبادل و نظر هستیم تا تفاهم نامه‌ها منعقد شود.

وی افزود: در نشستی که با وزیر کشور داشتیم، او از این برنامه به شدت استقبال کرد و گفت تا با امضای تفاهم نامه، تمام استانداران و فرمانداران کشور را به انجام این امورات ملزم می کنیم تا پای کار بیایند.

سردار کمالی گفت: فعالیت سامانه سرباز ماهر در گذشته به صورت آزمایشی راه اندازی شده بود و از دیروز این سامانه به صورت رسمی آغاز به کار کرد. با توافقی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم، مقرر شد تا دانش آموزان پایه یازدهم ملزم شوند تا در این سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: کسانی که از ثبت نام در سامانه سرباز ماهر عقب افتادند و نتوانستند در آن ثبت نام کنند، سازمان وظیفه عمومی موظف شده که این افراد را شناسایی کند و اطلاعاتشان را در سامانه درج کند. در صورتی که متقاضیان از این مرحله هم عبور کردند و جاماندند، در نیرو‌های مسلح ترتیبی اتخاذ خواهیم کرد تا این افراد شناسایی شوند و از این مشوق‌ها و امتیازات بهره‌مند شوند.

سخنگوی قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: پس از انجام تمام آموزش‌ها و دوره‌های مهارت آموزی در دوران خدمت سربازی، مرحله سوم کار ما آغاز خواهد شد، به این صورت که ما سربازان ترخیص شده‌ای که خدمتشان تمام شده را رصد خواهیم کرد تا ببینیم ثمره این آموزش‌ها و دوره‌ها به کجا رسیده که در آن زمان ما به جوانان برای اشتغال زایی و ورودشان به بازار کار، کار آفرینی و دریافت وام کمک خواهیم کرد.

وی افزود: برخی از جوانان از بیان این صحبت‌ها ناامید می‌شوند، لذا تاکید می‌کنم که مسئله مهارت آموزی را جدی بگیرند، مهارت آموزی و مهارت داشتن کمک می‌کند تا مشمولان خدمت؛ سربازی را راحت‌تر انجام دهند.

سردار کمالی گفت: جوانان از فضای و بستری که فراهم شده و سازمان‎ها و نیرو‌های مسلح به صورت رایگان مربی و امکانات را فراهم کرده نهایت استفاده را ببرند. این یک شعار نیست بلکه یک اقدام جهادی است که توسط نیرو‌های مسلح آغاز شده و این نهضت ادامه خواهد داشت.

به گفته مشاور عالی قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو‌های مسلح کسانی که طرح و ایده‌ای برای مهارت آموزی دارند با ما تماس بگیرند تا از طرحشان استفاده شود.
نسخه چاپی