ویروس کرونا؛ از علت شیوع تا روش پیشگیری
به گزارش راسخون، اولین نفری که در اثر این بیماری جان خود را از دست داد در شانگهای چین و مورد دیگر در استان هنان گزارش شده است. 13 نفر نیز در استان هوبئی جان خود را از دست داده‌اند. حتی صبح روز یک‌شنبه گزارش شده است 130 نفر در وضعیت بحرانی قرار دارند. علاوه بر تعداد تاییدشده مبتلایان، حدود 7000 نفر هم به دلیل ظن مبتلاشدن به این بیماری تحت نظر پزشک قرار گرفته‌اند.

در همین حین، طبق گفته مقامات تعداد کسانی که توانستند جان سالم از این بیماری در ببرند و از بیمارستان ترخیص شوند، حداقل به 85 نفر رسیده است.

مقامات چینی همچنین محدودیت‌هایی را در مرکز شیوع بیماری کرونا یعنی در شهر ووهان و همچنین 20 شهر هوبئی اعمال کرده‌اند که براورد شده است شمار افراد حاضر در این شهرها به 50 میلیون نفر می‌رسد. نهاد پزشکی وظیفه دارند درجه حرارت مسافران را نسبت به هرگونه علائم تب بررسی کنند. بارزترین علامت ویروس کرونا، سرفه خشک است که در نهایت منجر به تنگی نفس در فرد می‌شود.

در خارج از چین، این ویروس تا کنون در حداقل 10 کشور، از جمله آمریکا، فرانسه، کره جنوبی، ژاپن، نپال، ویتنام، ترکیه و سنگاپور شناسایی شده است. در روز شنبه نیز، در تایلند، استرالیا و مالزی و هم چنینن در تازه ترین مورد نیز در کانادا وجود این ویروس گزارش شده است.

 ویروس کرونا به علت برجستگی‌های روی غشای و شباهت به تاج خورشید، به این نام خوانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند حیوانات و نیز انسان‌ها را آلوده کنند و موجب بیماری دستگاه تنفسی شوند؛ از سرماخوردگی معمولی گرفته تا وضعیت‌های شدیدتری مانند سارس یا سندرم تنفسی حاد بسیار سخت که هزاران نفر را در سرتاسر جهان بیمار کرده و در جریان شیوعی در سال ۲۰۰۳، موجب مرگ حدود ۸۰۰ نفر شد. کرونا نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو فوقانی می‌شود.


منشا شیوع ویروس کرونای جدید

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوانات منتقل شوند. طبق گفته دانشمندان سازمان بهداشت جهانی MERS در شتر‌ها و SARS از گربه‌ها شروع شده است، اما درباره کرونا هنوز مشخص نشده چه حیواناتی ممکن است باعث شیوع این ویروس در ووهان شده باشد و انتقال انسان به انسان هم غالباً هنگامی اتفاق می‌افتد که شخص در معرض سرفه فرد مبتلا قرار گرفته باشد.

بسته به میزان ابتلا به ویروس، سرفه، عطسه یا لرزش دست از مشخص‌ترین علایم این ویروس هستند. این ویروس‌ معمولاً می‌توانند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.کرونا همچنین با دست زدن به چیزی که فرد آلوده لمس کرده قابل انتقال است. در برخی موارد پرستاران هم از طریق زباله‌های عفونی بیماران مبتلا به این ویروس آلوده شده‌اند.

انتقال انسان به انسان برای ویروس کرونا تأیید شده است، اما متخصصان اکنون در تلاشند تا دریابند چه کسی آن را بیشتر منتقل می‌کند و چه کسی بیشتر در معرض خطر است و آیا این انتقال بیشتر در درمانگاه‌ها یا در جامعه رخ داده است؟ و به نظر می‌رسد MERS، SARS و ویروس کرونا باعث بروز بیماری شدیدتر در افراد مسن می‌شوند و میانگین سنی مبتلایان ۴۰ سال به بالا است.


روش درمان ویروس کرونا چیست؟

درمان خاصی وجود ندارد، اما تحقیقات در حال انجام است. بیشتر اوقات علایم به خودی خود از بین می‌رود؛ متخصصان هم توصیه می‌کنند که در این باره مراقبت‌های بیشتری انجام شود. اگر علایم بدتر از سرماخوردگی است، حتما باید به پزشک مراجعه شود.

پزشکان می‌توانند با تجویز داروی درد یا تب، علایم را تسکین دهند. CDC می‌گوید دستگاه بخور یا دوش گرم می‌تواند به گلو درد یا سرفه کمک کند. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و خواب کافی تا حد امکان همچنین می‌تواند در درمان این ویروس موثر باشد.
 

آیا این ویروس می‌تواند نگران کننده باشد؟

طبق اظهارات نیل فرگوسن، استاد زیست شناسی ریاضی در امپریال کالج لندن، میزان مرگ و میر ویروس کرونا، کمتر از SARS و MERS است، اما هنوز قابل مقایسه با آنفلوآنزای فراگیر اسپانیایی بوده و این یک نگرانی مهم در سطح جهان است. فرگوسن معتقد است که میزان مرگ و میر، احتمالاً زیاد نخواهد بود، اما ویروس‌های جدید بسیار سریعتر در میان جمعیت گسترش می‌یابند.
 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس چیست؟

واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد، حداقل هنوز وجود ندارد. آزمایش برای واکسن MERS در حال انجام است. انستیتوی ملی بهداشت امریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس جدید است، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود. ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید که ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد باید به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید ضد عفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده خودداری کنید، جایی که آغاز شیوع بیماری در ووهان بوده است.
 

ورود داروی ویروس «کرونا» به این کشور

وزارت بهداشت چین امروز (یکشنبه) از ورود داروی ضدویروس «کرونا» به این کشور خبر داد و گفت که تا ساعاتی آینده، این دارو به صورت رایگان در دسترس قرار خواهد گرفت.

بنا به گزارش رسانه‌های محلی، وزارت بهداشت چین اعلام کرده است که این دارو در حال طی کردن مراحل نهایی آزمایشات است و بعد از تکمیل این روندها، آزمایش آن بر روی انسان‌ها آغاز خواهد شد.
 

اولین بیمار مبتلا به «ویروس کرونا» درمان شد

یک بیمار ۵۶ ساله در شانگهای چین که مبتلا به ویروس کشنده کرونا بود، مداوا شده و از بیمارستان مرخص شد.

این زن که مدت‌های طولانی در شهر ووهان، اولین محل شیوع ویروس کرونا، زندگی می‌کرده است به عنوان اولین نفر از مبتلایان به این ویروس خطرناک درمان شد. پزشکان پس از بررسی وضعیت این زن و نداشتن تب به مدت ۶ روز به او اجازه ترخیص از بیمارستان را دادند.

این بیمار ۱۰ ژانویه، دو روز پس از ورود به شانگهای، به این ویروس مبتلا شد و ۱۵ ژانویه در بیمارستان بستری شد. پزشکان ابتلای این زن به ویروس کرونا را به عنوان اولین مورد در این منطقه مورد تائید قرار دادند.

در مدت درمان وضعیت این زن روبه بهبودی گذاشت و دمای بدن او به مدت شش روز افزایشی نداشت. پس از دریافت نتایج آزمایش‌های این زن، پزشکان تصمیم به ترخیص او از بیمارستان گرفتند. کمیته سلامت ملی چین روز شنبه تائید کرد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به حدود دو هزار نفر رسیده است.
 

دستورالعمل وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا ابلاغ شد

 با گسترده تر شدن هر روزه  ویروس کرونا معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ دستورالعمل مقابله (تشخیص و درمان) با ویروس کرونا در کشور و مبادی مرزی خبر داد و گفت: تیم مراقبت مرزی در فرودگاه امام خمینی(ره) برای غربالگری مسافران چین مستقر شده است.

علیرضا رئیسی در گفت وگو با ایرنا افزود: این دستورالعمل در واقع ترجمه آخرین دستورالعمل تشخیص، درمان، مراقبت و ارجاع ویروس کرونای سازمان بهداشت جهانی است که در ایران بومی سازی و به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده و با همکاری سازمانهای همکار شامل سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و هلال احمر و نیز سازمانهای دیگری مانند فرودگاهها و گمرک اجرا می شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه ای که در کنترل بیماری های واگیر در مواقع خاص از جمله در زمان برگزاری مراسم حج در کشور وجود دارد، توان پیشگیری با این نوع بیماری ها در کشور بالا است و تیم های مراقبتی آموزش دیده در کشور وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: یکی از اقدامات مهمی که بر اساس ابلاغیه جدید کنترل ویروس آنفلوانزا در کشور انجام می شود، غربالگری و کنترل مسافرانی است که از چین به ایران می آیند. بر این اساس تمام مسافرانی که در فرودگاه امام خمینی(ره) از چین به ایران می آیند و نیز مسافرانی که به صورت غیرمستقیم با پروازهای کشورهای دیگر به فرودگاه های کشور می آیند، کنترل می شوند و در صورتی که تب یا سایر علایم بیماری تنفسی داشته باشند، تحت معاینه و کنترل های بعدی قرار می گیرند.

رئیسی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، بروشور آشنایی با بیماری ویروس کرونا و روش های پیشگیری و مراقبت همراه با کارت پرواز در اختیار همه مسافرانی که به چین یا کشورهایی که مواردی از این بیماری را داشته اند می روند، داده می شود.

وی گفت: کسانی که از چین به ایران می آیند در صورتی که علایم بیماری داشته باشند، اگر علایم بیماری آنها شدید باشد از فرودگاه با آمبولانس به بیمارستان ارجاع می شود و بعد از ۲۴ و ۴۸ ساعت از آنها آزمایش ویروس کرونا گرفته می شود اگر هر دو بار جواب آزمایش منفی بود بعد از آموزش و هشدارهای لازم اگر بیماری آنها بهبود پیدا کرده بود مرخص می شوند اما از آنها خواسته می شود در صورت تشدید علایم برای ادامه درمان مراجعه کنند.

رئیسی افزود: در صورتی که علایم بیماری شامل تب، سردرد، سرفه، عطسه و علایم گوارشی در افراد ورودی از چین خفیف باشد، اطلاعات آنها در سامانه وزارت بهداشت ثبت می شود و محل اقامتشان در هتل یا جایی که اقامت دارند ثبت می شود. آموزش های لازم به آنها برای مراقبت داده و از آنها خواسته می شود اگر تا دو هفته بعد علایم بیماری در آنها شدید شد حتما با مراکز بهداشتی تماس بگیرند یا مراجعه کنند، ضمن اینکه ماموران وزارت بهداشت نیز با آنها تماس می گیرند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت اضافه کرد: هماهنگی های بین بخشی با فرودگاهها، مسئولان حوزه گردشگری، نیروی انتظامی، اداره گذرنامه و گمرک انجام شده است.
 

گوشت مار و خفاش عامل ویروس کرونا

وی گفت: هماهنگی با گمرک به این دلیل است که احتمال انتقال این بیماری از طریق مواد غذایی نیز وجود دارد زیرا گر چه هنوز به صورت رسمی علت بروز این بیماری در چین اعلام نشده اما گفته می شود، اولین افرادی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند بعد از خوردن گوشت مار یا خفاش به این بیماری مبتلا شده اند و چینی هایی که غذا همراه خود داشته باشند ممکن است با آوردن غذای آلوده، این ویروس را منتقل کنند.

وی افزود: اولین علایم بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید در چین در بین افرادی بوده که در شهر ووهان چین از یک فروشگاه بزرگ گوشت که غذاهای دریایی نیز می فروشد، گوشت خریده بودند و ظاهرا اکثر آنها از گوشت مار و خفاش این فروشگاه مصرف کرده بودند.

رئیسی گفت: خفاش همواره یکی از مخزن های اصلی ویروس کرونا بوده و در مورد بیماری سارس و ویروس کرونای «مرس» (mers) که چند سال پیش در چین دیده شده نیز مخزن اصلی خفاش بود و در مورد بیماری «مرس» گر چه از شتر به انسان منتقل شد و بعد از انسان به انسان انتقال یافت اما قبل از آن از خفاش به شتر منتقل شده بود. سال ۲۰۰۲ که بیمار «سارس» در چین دیده شد نیز منشا آن گوشت خفاش و گربه بود.

ویروس کرونا؛ از علت شیوع تا روش پیشگیری


مراقبت سختگیرانه در چین

معاون وزیر بهداشت افزود: شهر ووهان چین که اکنون بیشتر موارد ویروس جدید در آن مشاهده شده حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت داد. نکته مهم این است که از ۱۵ ژانویه همه مردم شهر ووهان و شهرهای اطراف که حدود ۵۴ میلیون نفر هستند، تحت قرنطینه قرار گرفته اند و اجازه خروج از کشور را ندارند و سایر ساکنان چین نیز برای خروج از این کشور تحت غربالگری مراقبت های سختگیرانه قرار می گیرند و به شدت کنترل می شوند و هر کس تب داشته باشد اجازه خروج از چین را ندارد.

وی گفت: موارد معدودی از بیماری ویروس کرونا که در کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، استرالیا و فرانسه دیده شده نیز همگی قبل از ۱۵ ژانویه از این چین خارج شده اند.

رئیسی افزود: نکته مهم برای پیشگیری از این بیماری این است که ممکن است فردی تب داشته باشد و تب بر خورده باشد و به همین علت علایم بیماری را نشان ندهد بنابراین باید مراقبت ها را جدی تر انجام دهیم.

وی گفت: میران سرایت ویروس کرونا از آنفلوانزا، مرس و سارس بیشتر است. هر فرد مبتلا می تواند سه یا چهار نفر را مبتلا کند در صورتی که هر فرد مبتلا به ویروس بیماری های آنفلوانزا یا سارس یا مرس می تواند ۱.۲ نفر را مبتلا کند اما کشندگی این ویروس کمتر است. این ویروس تاکنون ۵۶ فوتی در چین داشته که همگی بالای ۶۰ سال بوده اند و فقط یک نفر ۳۷ ساله بوده که او هم بیماری زمینه ای قبلی داشته است.

رئیسی افزود: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که هنوز در فصل آنفلوانزا هستیم و خطر این بیماری تمام نشده است. بهترین کار این است که در این شرایط اصول بهداشت فردی را رعایت کنیم یعنی مدام دست ها را با آب و صابون بشوییم از روبوسی و دست دادن پرهیز کنیم. در صورت بیماری تنفسی در خانه بمانیم و اگر طول بیماری از سه یا چهار روز بیشتر شد به پزشک مراجعه کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: بیشتر موارد آنفلوانزایی که در هفته های اخیر دیده شده از نوع آنفلونزای «بی» (B) است اما مواردی از آنفلوانزای نوع «ای» (A) که خطرناک تر است و از اول مهر امسال در کشور شایع شد، هنوز هم دیده می شود. موج اول آنفلوانزا در کشور فروکش کرده اما احتمال موج دوم که معمولا خفیف تر است، منتفی نیست.

وی گفت: در سه هفته گذشته تعداد موارد مبتلا به آنفلوانزا به شدت کمتر شده و فقط ۵۳۷ فرد مبتلا به بیماری های تنفسی در این مدت به بیمارستان مراجعه کردند و در این مدت فقط یک نفر فوتی ناشی از آنفلوانز از در کشور داشتیم.


منابع
راسخون
ایرنا
اسپوتنیک
نسخه چاپی