ویروس کرونا و بازار داغ شایعات در ایران
در روزهای اخیر ویروس مرگبار کرونا که منشاء اصلی آن هنوز هم به صورت رسمی مشخص نشده است، منجر به مرگ افراد زیادی شده و هم اکنون دولت چین در راستای مهار شیوع این ویروس مرگبار بیش از 25 میلیون نفر شهروند خود را به طور کامل قرنطینه کرده است.

این بیماری مهلک در افراد قربانی خود باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلو می‌شود و بعد از چند روز دردآور سرانجام بیمار را به ورطه مرگ می‌کشاند، آن هم در شرایطی که برای درمان آن فعلا راه مشخصی کشف و تعیین نشده است.

البته بد نیست بدانید که ویروس کرونا یا Corona virus دارای شکل خاص و شبه تاج خورشیدی است و به همین دلیل دانشمندان کاشفش نام این ویروس را به زبان لاتین Corona یا تاج گل نامیده اند.
 

شروع ماجرای شیوع کرونا

این بیماری مرگبار نخستین بار در حدود یک ماه قبل و در آستانه شروع سال نو میلادی در شهر ووهان که دارای نه میلیون نفر جمعیت است و رسما به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور پهناور چین شناخته می‌شود شیوع پیدا کرد و به دلیل سرعت بالای سرایت و انتقال خود در بازه زمانی کوتاهی پیش از شناسایی و نواخته شدن زنگ‌های هشدار توانست از طریق آلوده سازی مسافران و گردشگران خارجی سال نو میلادی این شهر، خود را به دیگر کشورهای جهان منتقل کند، به همین دلیل هم شاهدیم که دیگر کشورهای جهان نیز آماده باش مقابله با این ویروس مرگ‌بار اعلام شده است و مسافران بازگشته از سفر چین مورد بررسی سطح سلامت قرار می‌گیرند.

خوشبختانه پس از شناسایی افراد آلوده به این بیماری دانشمندان عرصه علوم پزشکی به سرعت مطالعه بر روی این ویروس را آغاز کردند و سرانجام در مدت زمان نسبتاً کوتاهی ویروس شناس چینی توانست این ویروس را آنالیز و  رمزگشایی کند، بنا بر گزارشات لئو پون به نظر می‌رسد که ویروس کرونا نخستین بار در بدن یک حیوان ایجاد شده و پس از تکامل یافتن به شکلی وارد چرخه مصرف انسانی شود و فرد قربانی را پس از یک دوره بیماری از پای درآورد.

 به همین دلیل نیز در اصطلاح پزشکی به این روند که شامل انتقال بیماری از حیوانات به انسان می شود زونوتیک یا Zoonosis می‌گویند.

متاسفانه فعلاً گزارشات رسمی این دانشمند چینی تاکید بر بی اثر بودن آنتی بیوتیک‌های فعلی بر این ویروس مرگ‌بار دارد و به همین دلیل هم پس از آلوده شدن قربانی به ویروس کرونا وی پس از مدتی بعد به دلیل بروز عفونت و التهابات ریه به کام مرگ می افتد.

اما آنچه فعلا بیش از همه ذهن دانشمندان و مقامات بهداشتی چین و جهان را به خود معطوف کرده منشاء اصلی این بیماری است و تنها چیزی که فعلا به عنوان یک سرنخ در دسترس آنها قرار دارد این نکته مهم است که بیشتر گروه اول بیماران مبتلا به ویروس کرونا اغلب در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی محلی فعال بوده اند و این سرنخ موجب شده است تا برخی غذاهای دریایی به عنوان منشاء این ویروس معرفی شوند که مهمترین آنها «کبرای چینی» است هر چند که با توجه به گسترش بیماری در افرادی که با حیوانات یا غذاهای دریایی در تماس نبودند سازمان بهداشت جهانی انتقال انسان به انسان را نیز به عنوان یکی از منشاء های احتمالی ویروس در نظر گرفته است.
 

کرونا و شروع شایعه پردازی در ایران

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌های جهانی در رابطه با احتمال همه گیری ویروس کرونا در جهان، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در یک اقدام قابل تقدیر در خصوص کرونا ویروس جدید و شیوع آن در برخی کشورها اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن تاکید شده بود:" نظام آزمایشگاهی کشور به صورت فعال هرگونه نمونه به دست آمده آزمایشگاهی از طریق واحدهای بهداشتی درمانی را بلافاصله مورد سنجش قرار می‌دهد و نتایج آن برای اقدامات بعدی به مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود. این اقدامات براساس پروتکل‌های فنی و علمی است و ساختار بیماریابی، کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور در منطقه خاورمیانه شرایط مطلوبی دارد. تمام این موارد به معنی آمادگی ساختار سلامت کشور برای پیشگیری از طغیان هرگونه بیماری است ولیکن احتیاطات لازم برای پیشگیری نیاز به خود مراقبتی و توجه به اصول بهداشت فردی و عمومی دارد. از هموطنان عزیز درخواست می‌شود اطلاعات مربوط به این بیماری را تنها از طریق رسانه های رسمی کشور و آن هم از مراجع رسمی حوزه سلامت پیگیری کنند."

این اطلاعیه رسما کشف یا ورود هر گونه ناقل ویروس کرونا به کشورمان را تکذیب کرده و با توجه به احتمال سوءاستفاده رسانه های دشمن از این خبر در جهت تشویش اذهان عمومی رسما از مردم خواسته تا اخبار مربوط به این ویروس را تنها از طریق  رسانه های رسمی پیگیری کنند.
نسخه چاپی