کرونا به اقتصاد چین ۶۲ میلیارد دلار لطمه می‌زند
به گزارش راسخون، چین احتمالا برای کاهش لطمات ویروس کرونا بر اقتصاد شکننده خود ناگزیر خواهد شد مالیات ها را کاهش دهد، هزینه های دولت را بالا ببرد و نرخ بهره را کاهش دهد.

ارزیابی میزان تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا فعلا غیرممکن است، اما به گفته یک رسانه دولتی و چند اقتصاددان نرخ رشد اقتصادی چین ممکن است در سه ماهه نخست امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا 2 درصد کاهش یابد. این میزان از کاهش رشد اقتصادی به معنای کاهش 62 میلیارد دلاری رشد اقتصادی چین است.

چین به سختی می تواند از عهده این رقم بالای افت رشد اقتصادی بر آید. سال گذشته چین ضعیف ترین نرخ رشد اقتصادی حدود 3 دهه گذشته را تجربه کرد. این در حالی است که زپکن با مشکل افزایش بدهی ها ، تبعات جنگ تجاری با آمریکا نیز دست و پنجه نرم می کند.

ویروس کرونا که ابتدا از شهر ووهان در مرکز چین شیوع پیدا کردتاکنون بیش از 300 نفر را در چین به کام مرگ کشانده و تعداد موارد ابتلا به این ویروس از تعداد مبتلایان به بیماری سارس در سال 2003 بیشتر بوده است.

اکنون چین در تلاش است تا جلوی تاثیرات اقتصادی عمیق تر ویروس کرونا را بگیرد. حزب کمونیست چین اخیرا لی ککیانگ، نخست وزیر این کشور را مامور کنترل ویروس کرده است. این تصمیم نشان دهنده این موضوع است که توقف گسترش ویروس یکی از اولویت های اصلی حزب حاکم چین است.

تاکنون سیاستگذاران گام هایی را برای کمک به کسب و کارهایی که بیشترین لطمه را از شیوع سریع ویروس کرونا متحمل شده اند برداشته اند.

دولت مرکزی و دولت های محلی تاکنون 12.6 میلیارد دلار برای تجهیزات مراکز درمانی و درمان بیماران اختصاص داده اند.

بانک های بزرگ چینی نرخ بهره را برای کسب و کارهای کوچک و افرادی که بیشترین لطمه را از ویروس دیده اند، کاهش داده اند. بانک چین هم گفته به اهالی ووهان و ساکنان استان هوبی اجازه می دهد تا در صورتی که منبع درآمد آنها در نتیجه شیوع ویروس مختل شده تا چند ماه دیرتر اقساط وام های خود را بازپرداخت کنند.

همچنین بانک مرکزی چین اعلام کرده که تلاش می کند میزان نقدینگی را در بازارهای مالی که روز دوشنبه پس از 10 روز مجددا بازگشایی می شوند بالا نگه دارد. از اوایل این هفته که بورس هنگ کنگ مجددا شروع به کار کرده، شاخص هنگ سنگ این بورس شاهد افت حدودا 6 درصدی بوده است.


منبع: خبرگزاری تسنیم
نسخه چاپی