رسانه های دروغ ساز و ویروس کرونا
سال جدید میلادی در حالی آغاز شد که اخبار مربوط به شیوع یک ویروس ناشناخته مرگ آور در چین توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده بود و با افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری مرموز که امروز از آن با عنوان ویروس «کرونا» یاد می شود، آژیر هشدار امنیت ملی بسیاری از کشورها به صدا در آمده و هر روز خبرهایی مبنی بر شناسایی موارد جدیدی از مبتلایان به این ویروس در گوشه و کنار جهان گزارش می شود. با این حال پیش از این که شیوع ویروس کرونا در خارج از کشور چین به یک اپیدمی بین المللی تبدیل شود، رسانه‌های دروغ ساز و معاند با بهره گیری از صفحات مجازی خود در شبکه های اجتماعی موجی از شایعه پراکنی را در رابطه با شیوع این ویروس در کشورمان آغاز کردند.

به طور مثال این رسانه ها مدعی شدند که یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در شهر «چابهار» در جنوب شرقی کشورمان شناسایی شده و آنقدر به این خبر آب و تاب دادند که در نهایت معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان لازم دید که در یک گفتگوی رسانه ای رسما اعلام کند که «تاکنون هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است.»

و یا در نمونه ای دیگر این رسانه های دروغ ساز، مدعی شدند که چندین فرد آلوده به ویروس شناسایی شده اند. اما نظام مایل به اعلام این خبر نیست و دستور سانسور و عدم اطلاع رسانی در رابطه با این موضوع را صادر کرده است!

البته برخی مسئولان کشورمان نیز در مصاحبه های خود ناخواسته بر آتش فتنه این رسانه های معاند دمیدند که این مسئله خود جای بسی بررسی و تحلیل دارد، به طور مثال یکی از مسئولین حوزه بهداشت و درمان کشورمان در توئیتر خود نوشت: «ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و... از احتمال قریب الوقوع ورود کرونا ویروس به ایران حکایت دارد. مراقبت‌ها و غربال‌گری ورود ادامه دارد. لکن هیچ کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهد بود.»

این توئیت اگر چه با نیت خیر اطلاع رسانی و افزایش هوشیاری مردم نگاشته و منتشر شده بود، اما به دلیل عدم رعایت برخی نکات در ادبیات متن منتشر شده، این توئیت در همان ساعات اولیه انتشار به سوژه سوءاستفاده و هراس افکنی رسانه های معاند بدل شد و در پی آن وزیر بهداشت لازم دید که در رابطه با شیوع این ویروس در جهان نکاتی را به افکار عمومی کشورمان یادآور شود، وی در مصاحبه خود گفت: «امکان این که همه درهای ورود کرونا را صددرصد ببندیم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اما باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم که این کار را در دستور قرار داده‌ و تمام امکانات خود را به میدان آورده‌ایم. در همه فرودگاه‌ها اقدامات لازم انجام شده و با تمام توان مقابل این ویروس ایستاده‌ایم.»

وزیر بهداشت در این مصاحبه هر چند احتمال ورود ویروس کرونا به کشور را غیر ممکن ندانست، اما بر این نکته تأکید مؤکد ورزید که نظام و دستگاه های وابسته به حوزه بهداشت و درمان کشور در آماده باش کامل به سر می‌برند تا در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک به سرعت برای مهار آن اقدام نمایند.
با این حال به نظر می رسد که رسانه های معاند از شایعه پراکنی و برجسته سازی اخبار مربوط به ویروس کرونا هدف مهمی را پیگیری می کنند که برای خنثی سازی آن ابتدا بایستی پی به این هدف و ماهیت آن برد.
 

پشت پرده تقلای رسانه های فریب

طی دو هفته اخیر رسانه های معاند و به صورت ویژه کانال‌های تلگرامی وابسته به جریان نفاق از جمله کانال «مملکته» به صورت ویژه مأموریت پیگیری و برجسته سازی شایعه شیوع ویروس کرونا در کشور را بر عهده داشته‌اند و این تلاش‌‌ها با شروع دهه فجر انقلاب اسلامی ابعاد تازه ای به خود گرفته به طوری که این دست کانال‌ها از انواع و اقسام تکنیک ها و ترفندهای عملیات روانی برای واقع پذیرتر کردن شایعات خود بهره می‌برند.

به طور مثال با بازنشر پیام های ساختگی مربوط به پزشکان گمنام مدعی می شوند که تعداد زیادی از شهروندان آلوده به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده اند و یا حتی از جو امنیتی حاکم بر برخی این بیمارستان ها خبر می‌دهند.

اما این سوال همچنان باقی است که چرا هم‌زمان با آغاز دهه فجر بر حجم شایعه سازی های این رسانه های معاند و ایران ستیز افزوده شده است؟ و این رسانه ها در عمل در پی چه هدفی هستند؟

پاسخ این دو سوال را می توان در نگرانی آنها از خلق حماسه ای دیگر در 22 بهمن ماه امسال که مقارن با چهلمین روز شهادت سردار رشید سپاه اسلام است، دانست زیرا با توجه به سیر حوادث داخل و خارج کشور پس از واقعه ترور «سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» دشمن تلاش دارد تا به هر شکل ممکن مانع از بازسازی سرمایه‌های اجتماعی هوادار انقلاب و نظام شود و برای نیل به این هدف لازم می بیند که به هر شکل ممکن مانع از شکل‌گیری یکی از مهمترین اجتماعات ملی کشور در یوم الله پیروزی انقلاب اسلامی شود خصوصا در شرایطی که تنها دو هفته بعد از این رخداد ملی، کشور شاهد برگزاری یکی از مهمترین انتخابات‌های تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود زیرا به ظن آنها عدم حضور حداکثری مردمی در این مراسم ملی در عمل زمینه روانی و سیاسی تضعیف نظام اسلامی ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی را مهیا خواهد کرد.

لذا دشمنان انقلاب اسلامی با مشاهده اخبار شیوع ویروس کرونا در چین و برخی کشورها فرصت را مغتنم شمرده و با شایعه پردازی در مورد شیوع این ویروس در داخل کشور می‌کوشند تا علاوه بر تشویش اذهان عمومی مانع از حضور میلیونی آنها در راهپیمایی 22 بهمن ماه شوند آنهم با این ادعا که حضور در مراکز تجمع عمومی احتمال آلودگی به ویروس کرونا را افزایش می دهند!

از این رو به نظر می رسد که رسانه های جبهه انقلاب بایستی علاوه بر روشنگری نسبت به این توطئه رسانه ای دشمن، آگاهی بخشی عمومی در رابطه ویروس کرونا را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا افکار عمومی در فرایند عبور از این بحران جهانی ثبات و آرامش خود را حفظ کرده و این توطئه دشمنان قسم خورده انقلاب نیز همچون صدها نقشه شکست خورده آنها به زباله دان تاریخ انداخته شود.
نسخه چاپی