انتخابات و تحکیم قدرت بین المللی
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفندماه در حالی برگزار خواهد شد که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های اخیر خود مشارکت حداکثری مردم را خیلی مهم دانستند و در این خصوص فرمودند: "انتخابات یک جهاد عمومی و نعمت و امتحان الهی است که اگر با حضور حداکثری مردم همراه شود، مایه آبروی نظام اسلامی و تقویت کشور و مصونیت بخش در برابر توطئه ها و زمینه ساز ایران قوی خواهد بود."
 
حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی علی‌رغم اینکه تأثیرات داخلی بی‌شماری همچون تقویت همبستگی ملی، ایجاد نهادهای قوی همانند مجلس، مقابله با نفوذ سیاسی و امنیتی، مشروعیت بخشیدن بیش از پیش به نظام اسلامی و... دارد، در جامعه بین المللی نیز ثأثیر فوق العاده ای دارد. در واقع مشارکت حداکثری مردم در نظام اسلامی که بر اساس رأی مردم پایه گذاری شده است، باعث خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بین المللی مطرح شود.

از این رو اگر بخواهیم به مؤلفه های قدرت در حوزه بین المللی توجه کنیم باید در کنار قدرت اقتصادی و نظامی، پشتوانه مردمی را نیز جزو این مؤلفه ها بدانیم. از نظر اکثر کارشناسان حوزه روابط بین الملل نقش مردم در 41سال گذشته یکی از عوامل اصلی در خنثی نمودن توطئه های محورغربی- عبری و عربی علیه ایران عزیز بوده است. حال باید توجه داشت که مردم در افزایش اقتدار ملی جایگاه بی بدیلی دارند که تبلور اقتدار ملی در حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است.
 

رویکردهای بین المللی

لذا با این مفروض که بر اساس نظریه پردازان غرب روابط بین الملل بر اساس دو رویکرد "واقع گرایی" و "آرمان گرایی" تعریف می‌شود و در این میان واقع گرایی مورد پذیرش اکثر کشورها گردیده است. در نظریه واقع گرایی "قدرت" مهمترین و اصلی عامل ارتباط و امتیاز‌گیری از طرف مقابل محسوب می‌شود. لذا اگر کشوری بر اساس مؤلفه های قدرت که در بالا مورد اشاره قرار گرفت را داشته باشد، اولا می‌تواند منافع ملی خود را تأمین کند و دوما جلوی زیاده خواهی قدرت های بزرگ نیز بایستد.

"واقع‌گرایان بر این باورند که جایگاه کشورها در نظام بین‌المللی بر مبنای میزان توانایی‌های ملی آنان تعریف و تعیین می‌شود. به طوری که هرچه میزان قابلیت‌ها و توانایی‌های یک کشور بیشتر باشد، جایگاه و مرتبه‌ بالاتری نیز در ساختار قدرت در نظام بین‌الملل خواهد داشت". نکته بعدی این است که حضور یک کشور در جامعه بین الملل دستگاه سیاست خارجی کشورها صورت می‌گیرد و هیچ‌گاه سیاست خارجی از سیاست داخلی جدا است. به این معنی که اگر حکومتی دارای پشتوانه قوی مردمی باشد مورد احترام کشورهای دیگر خواهد بود. بنابراین اقتدار و قدرت ملی لازمه و پشتوانه‌ سیاست خارجی مقتدر و قدرتمند است.
 
جمهوری اسلامی ایران که یک حکومت کاملا مردمی است و رأی مردم به عنوان مهمترین سلاح برای قدرتمند ساختن آن است، لذا حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند قدرت کشور را در چانه زنی بین المللی دو چندان کند. در طول چهار دهه گذشته هر وقت دشمنان جمهوری اسلامی تصور کرده اند که ایران عزیر از پشتوانه مردم کمی برخوردار است به فکر ضربه زدن ایران افتاده اند. به طوری که بعد از اتفاقات دی ماه سال 96، ترامپ رئیس جمهور آمریکا به سه کشور اروپایی گفته بود که با جمهوری اسلامی ایران نه تنها هیچ‌گونه مذاکره ای نداشته باشید، بلکه تا می تواند این کشور در مورد تهدید قرار دهید چون بر اثر اعتراضات دی‌ماه کار ایران تا سه ماه آینده تمام خواهد شد و یا به خاطر اعتراضات بنزینی آبان‌ماه ترامپ با تصور غلط از وضعیت پشتوانه مردمی نظام اسلامی، دست به ترور حاج قاسم سلیمانی می‌زند که با دیدن به تشییع میلیونی سردار دلها، اکثر نخبگان آمریکایی اشتباه بودن تصمیم ترامپ را اعلام نمودند.
 

نتیجه حضور

پس در مرحله اول حضور اکثریت مردم در صحنه های انقلابی از جمله انتخابات، به نوعی تأمین کننده امنیت و بقای جمهوری اسلامی ایران است و در مرحله دوم حضور مردم باعث افزایش قدرت چانه زنی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در تأمین منافع ملی کشورمان در صحنه های بین المللی است. پشتوانه مردمی باعث شده است که مسئولین کشورمان در طول 41سال گذشت هیچ‌گونه ذلتی را قدرت‌های بین المللی نپذیرند. اینکه شش قدرت جهانی در یک طرف میز بنشینند و ایران در طرف دیگر میز مذاکره بنشیند، یعنی جمهوری اسلامی ایران دارای قدرت مردمی به اندازه 80 میلیون نفری است. حال که در وضعیت فعلی آمریکایی با اتخاذ راهبرد فشار حداکثری درصد به زانو درآوردن ایران می‌باشند، حضور مردم به بهانه انتخابات در پای آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌تواند پادزهر و فن بدل سیاست آمریکایی‌ها باشد و برای همیشه ایالات متحده را به همراه متحدین خود در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ناامید سازد.
 
مرحله سوم در تأثیر‌گذاری انتخابات بر قدرت‌مند سازی ایران در عرصه جهانی، می‌تواند در حوزه اقتصادی باشد به طوری که اکثر سرمایه داران با حضور مردم به این نکته خواهند رسید که نظام اسلامی استوار و متحد است، بنابراین می‌توان در این کشور سرمایه گذاری صورت بگیرد که این عامل مهمترین عنصر در بی اثر نمودن تحریم خواهد بود.
 
در پایان می‌توان چنین گفت که با توجه به شرایط بین المللی و همچنین وضعیت نابسامان اقتصاد داخلی کشورمان، همچنین جسارت آمریکایی‌ها در ترور عالی‌ترین فرمانده نظامی، انتخابات 2 اسفندماه اهمیت فوق العاده ای برای کشورمان خواهد داشت.
نسخه چاپی