رسانه های دروغ ساز و انتخابات

رسانه های بیگانه که با مهارت کامل روزها قبل از انتخابات با بهره برداری از سخنان برخی منتقدان داخلی و دشمنان خارجی سعی در کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات داشتند، روز انتخابات در کنار اذعانشان به حضور مردم و پرشور برگزار شدن انتخابات در این روز، مبنای تحلیل‌هایشان را نشان دادن زاویه قرار دادند که برای مردم ما حساسیت برانگیز است و در آنها ایجاد شک می کند. آنها زاویه هایی را نشان می‌دهند که مخاطب با دیدن آن با خود فکر می کند جمهوری اسلامی در حال دروغ گفتن به مردم است و می‌خواهد از رأی و نظر و حضور آنها به نفع عده ای خاص استفاده کند. اما مردم با بصیرت و انقلابی، خود متوجه گره اندازی‌ها می شوند و در جریان التقاط راست و دروغ توسط دشمن هستند.

مهمترین موضوعات و محورهای تبلیغی رسانه های غربی، معاند و رسانه های اپوزیسیون  و بیگانه قبل و بعد از انتخابات در این بخش به اطلاع مخاطبان ارجمند راسخون می‌رسد.
 

پیش از انتخابات

اشارات رسانه های بیگانه به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم تبریز:

بی بی سی: رهبر ایران انتخابات را «جهاد عمومی نامید و از مردم خواست» در انتخاب نمایندگان، بسیار مراقبت کنند چرا که برخی نمایندگان مجلس نوکر و کُلفت آمریکا و دشمنان ایران شده‌اند. آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنرانی خود به ضرورت تشکیل مجلسی قوی اشاره کرد که در مقابل توطئه‌های دشمن، با وضع قوانین لازم، با هدایت دولت‌ها به سمت مطلوب، بتواند کشور را مصونیت ببخشد/او دوباره تاکید کرد که با ملاحظه همه جوانب شرکت در انتخابات صرفاً یک وظیفه ملی و انقلابی نیست؛ وظیفه شرعی است. رهبر ایران در این سخنرانی به شدت به آمریکا انتقاد کرد و مقام‌های دولت این کشور را احمق‌های درجه یک نامید که پس از کشته شدن فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران منفعل شدند. آقای خامنه‌ای همچنین به انتقاد از وضعیت اقتصادی و اجتماعی آمریکا پرداخت و گفت امروز آمریکا با ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی، مقروض‌ترین دولت‌های دنیا است و اختلاف طبقاتی در این کشور، وحشتناک و از همیشه بیشتر است. همچنانکه شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن هم مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.

ایندیپندنت: «[آیت الله] خامنه‌ای: آمریکا مانند تایتانیک غرق می‌شود»/ رهبر جمهوری اسلامی، از کسانی که «دوستدار اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و ایران» هستند دعوت کرده است که در انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت کنند. [آیت الله] خامنه‌ای درباره احتمال مشارکت پایین در این انتخابات گفته است، «دوستان منطقه‌ای جمهوری اسلامی» با نگرانی منتظر حضور مردم در این انتخابات هستند ولی او به آن‌ها پیغام داده است که «نگران نباشید زیرا این ملت کار بلد است و می‌داند که چه بکند.» او گفته است، تنها مشارکت در انتخابات کافی نیست بلکه رای‌دهنده‌ها باید مراقب باشند که چه کسانی را به مجلس می‌فرستند. او همچنین گفته است که در سال‌های گذشته برخی کسانی نماینده مجلس شدند که «نوکر و کلفت آمریکا و دشمنان ایران هستند.» [آیت الله] علی خامنه‌ای همواره به کسانی که در جایگاه نمایندگی مجلس به او، سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و نهادهای زیرنظر او انتقاد داشته‌اند به سختی تاخته و آن‌ها را به پیاده‌کردن نقشه دشمن متهم کرده است. او در بخش دیگری از سخنانش جمهوری اسلامی را هزار بار قوی‌تر از ابتدای انقلاب و آمریکا را بارها ضعیف‌تر از آن زمان دانسته است و گفته که آمریکا مانند کشتی تایتانیک غرق خواهد شد.

رسانه های دروغ ساز و انتخابات

العربیه: «خیز برداشتن [آیت الله[خامنه‌ای برای انتخابات آینده از بیم عدم مشارکت مردم» به نظر می‌رسد «آیت‌الله خامنه‌ای» با توجه به ریزش شدید اقبال مردمی از نظام ولایت‌فقیه، بویژه در پی سرکوب جنبش سراسری ایران آبان ماه گذشته و کشتار 1500 تن از معترضان از یک سو و سرنگون سازی هواپیمای مسافری اوکراینی با موشک‌های سپاه بشدت نگران عدم مشارکت اکثریت تعیین کننده مردم در انتخبات اسفند ماه بوده و از هم اکنون سعی دارد، لزوم مشارکت در آن را دست کم برای طرفداران رژیم گوشزد کند. او بار دیگر به موضوع اهمیت مشارکت در انتخابات بازگشت و خاطرنشان کرد: «امروز حضور در انتخابات و شرکت در رأی‌دادن یک حکم شرعی و یک وظیفه شرعی است؛ صرفاً یک وظیفه ملّی و انقلابی نیست؛ وظیفه شرعی است؛ در عین حال یک جشن ملّی هم هست، در عین حال یک حقّ مدنی هم هست.»

رادیو فرانسه: « [آیت الله] علی خامنه‌ای: نگران انتخابات مجلس نباشید؛ کار بلدیم». آیت الله علی خامنه‌ای، طی سخنرانی در تهران شرکت در انتخابات دوم اسفند ماه را یک جهاد عمومی و مایه [...] آبروی نظام اسلامی خواند و گفت: دوست و دشمن چشم دوخته‌اند به این انتخابات، به ویژه دوستانی که به گفته آیت الله خامنه‌ای نسبت به نرخ مشارکت مردم در انتخابات دوم اسفند ماه ابراز نگرانی می‌کنند. [آیت الله] سید علی خامنه‌ای تصریح کرد: «دوستان هم با نگرانی منتظر نحوه حضور مردم در انتخابات هستند. رهبر حکومت اسلامی ایران مدعی شد که هدف دشمن در انتخابات پیش رو جدا کردن نظام از جامعه و جوانان است، هر چند او پیش بینی نمود که در این انتخابات مثل راهپیمایی بیست و دو بهمن ماه و بزرگداشت قاسم سلیمانی، دشمن به هدفش نمی‌رسد. آیت الله خامنه‌ای دولت آمریکا را متهم کرد که دائماً مشغول کار و برنامه ریزی در اتاق‌های فکر برای فاصله انداختن بین نظام اسلامی و مردم است. رهبر حکومت اسلامی ایران تأکید کرد که انتخابات آینده خنثی کننده بسیاری از نیت‌های شوم آمریکا و اسرائیل است.

اشاره: ترس و واهمه رسانه های معاند از سخنان رهبر انقلاب و ارتباطش با مردم و اعتماد مردم به ایشان قابل انکار نیست. در حالیکه این رسانه ها میخواهند با موج سواری بر دروغ پردازی و کشته سازی این ارتباط را کم اثر کنند. رسانه های بیگانه بدون هیچ اشاره به زورگویی های دولت ترامپ و ایستادگی مردم ایران در برابر این زورگویی نمی کند. آنها بدون آنکه به تحریم های ظالمانه و حتی جلوگیری امریکا از ارسال داروی بیماری های خاص به ایران اشاره کنند دولت ایران را اقتدارگرا می دانند.

در مورد رد صلاحیت ها نیز بدون آنکه پاسخ های متعدد شورای نگهبان به شبهات برخی افراطیون داخلی را بازگو کنند، ردصلاحیت برخی افراد که صلاحیت حضور در جایگاه نمایندگی مردم نداشتند را به خاطر یکدست کردن مجلسین قلمداد می کنند. البته اتهام افکنی ها و هجمه های این رسانه ها بیشتر از برخی چهره های معلوم الحال داخل کشور نیست. کسانی که برای دشمن دستورالعمل حمله می نویسند.

مجلس خبرگان

این رسانه ها در مورد ترکیب مجلس خبرگان هم سخن سرایی کردند و بازهم به شورای نگهبان حمله کردند.

بی بی سی: «روز جمعه در ایران، همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری هم برگزار می‌شود. بعد از درگذشت چند چهره پرنفوذ این مجلس، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود هاشمی شاهرودی، به نظر می‌رسد شرایط برای بازگشت محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی فراهم شده، دو روحانی مورد اعتماد آیت الله خامنه‌ای که در انتخابات چهار سال پیش رأی نیاورده بودند.»

صدای آمریکا: «رد صلاحیت گسترده انتخابات مجلس؛ وقتی رژیم ایران حتی نمایندگان فعلی را خودی نمی‌داند»؛ «رد صلاحیت‌های گسترده انتخابات مجلس امسال حتی صدای نمایندگان خودی را هم درآورده است و به نظر می‌رسد این انتخابات بیش از هر دوره دیگری به یک انتخابات بسته و تک‌جناحی تبدیل شده است. در حالی که قرار است انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ دوم اسفندماه برگزار شود، رد صلاحیت‌های برخی از نمایندگان سرشناس مجلس فعلی باعث شده تا این نمایندگان حالا در جرگه معترضان به این ردصلاحیت‌ها قرار بگیرند. براساس گزارش‌های رسمی، ۹۷ نماینده از مجموع ۲۴۷ نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، که برای نامزدی در انتخابات دوره یازدهم ثبت نام کرده بودند، ردصلاحیت شده‌اند. جمهوری اسلامی در حالی دست به ردصلاحیت گسترده نمایندگان فعلی زده که در دوره قبل همین نمایندگان را تأیید کرده بود و این موضوع نشان می‌دهد که رژیم ایران حتی تحمل افرادی که خود مجوز حضور در مجلس را برایشان صادر کرده بود را هم ندارد.
 
رادیو فردا: «ترکیب مجلس یازدهم؛ «استحاله» یا تقابل «شکار» و «شکارچی»؟»؛ «حکومت ایران حتی پیش از داخل شدن در «انتخابات» دوم اسفند مجلس اسلامی (و میان دوره‌ای خبرگان) حرکت به راست، و دوقطبی کردن فضای سیاسی و خط‌کشی بین خودی‌ها و غیر خودی‌ها آغاز کرد و تازه‌ترین شاهد، اظهارات روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه حسن روحانی، رئیس دولت «عملگرا»ی جمهوری اسلامی است که در اشاره به موضوع انتشار آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه ایران توسط نیروهای امنیتی گفت: «از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه نیروهای خودی، از.... متعرضان و مهاجمان تفکیک شود.» عمر مفید حکومت عقیدتی اقتدارگرای ایران از متوسط عمر دیکتاتوری‌های مدرن جهان عبور کرده و در مرحله از کار افتادگی، چرخش کنونی به راست به منظور یک دست کردن عوامل قدرت همزمان با تلاش برای مهار جامعه از راه تشدید اختناق و کشتار مخالفان، واکنش طبیعی به بیماری‌های مزمن و مهلکی است که از آنها رنج می‌برد. جمهوری اسلامی در ایران در مسیر تکرار تاریخ قرار دارد.
 
رسانه های دروغ ساز و انتخابات

الشرق الاوسط: «از بد به بدتر»... ناامیدی که ممکن است بسیاری از ایرانی‌ها را از رأی دادن بازدارد» مقامات ایران از سوی شهروندان این کشور با بحران اعتماد مواجه هستند، این بی‌اعتمادی ناشی از رویارویی با آمریکا، مشکلات اقتصادی و فاجعه هواپیمای مسافربری احتمالاً برای مسئولان، در انتخابات مجلس نمایندگان این هفته، مشکل‌ساز خواهد شد. در حالی که جریان اصلاح طلب و معتدل از فروپاشی پایگاه مردمی خود رنج می‌برد، دستگاه‌های زیر سلطه آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران صحنه را طوری ترتیب داده‌اند تا تندروها بر عرصه تسلط داشته باشند، به این معنی که، جدای از میزان حضور رأی‌دهنده‌ها، تندروهای امنیتی که به دنبال رویارویی بیشتر با واشینگتن هستند، بتوانند در هر صورت کنترل خود را بر قوه مقننه تنگ‌تر کنند. اما حضور کم مردم در انتخابات می‌تواند تزلزلی در موقعیت رهبران ایران ایجاد کند و موضع منتقدان داخل و خارج را تقویت کند که معتقدند ایران باید سیاست داخلی و خارجی خود را تغییر دهد.
 
رادیو فرانسه: لوموند روزنامه عصر پاریس عنوان اصلی شماره امروز خود را به انتخابات پیش رو در ایران اختصاص داده و نوشته است که جناح محافظه کار جمهوری اسلامی ایران در حال تقویت و تحکیم موقعیت و سلطه خود بر کشور است در حالی که موقعیت حسن روحانی و کل متحدان میانه رو و اصلاح طلب وی بیش از پیش رو به ضعف و افول گذاشته است. فرستاده ویژه لوموند به ایران، آلن کاول، با اشاره به تصاویر قاسم سلیمانی که وسیعاً دیوارها و نماهای کشور را در کنار تصاویر رهبر جمهوری اسلامی ایران و گاه در لباس غیرنظامی پوشانده‌اند، نوشته است که جناح محافظه کار حکومت اسلامی ایران خود را در پس این تصاویر پنهان کرده و می‌خواهد با بهره برداری از آنچه تجسم جمهوری اسلامی بدون مرز در خاورمیانه به شمار می‌رفت، اکنون آینده سیاسی خود را تضمین کند.
 

گزارشات رسانه های بیگانه در حین و پس از انتخابات

بی‌بی‌سی: مقامات حکومتی از مردم خواسته‌اند در رأی‌گیری شرکت کنند و آن را نشانه حمایت مردم از نظام و گامی برای رفع مشکلات کشور توصیف کرده‌اند. این در حالی‌ است که شماری از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی و مدنی خواستار تحریم انتخابات شده‌اند. آیت‌الله علی خامنه‌ای در لحظات اول آغاز رأی‌گیری، رأی خود را به صندوق سیار انداخت. وی امروز را "جشن ملی" توصیف کرد و گفت که دادن رأی وظیفه شرعی است. رأی‌گیری در این انتخابات در حالی آغاز می‌شود که روز گذشته برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، شورای نگهبان را به خاطر آنچه که "خفه کردن صدای ملت ایران" از طریق رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی انتخابات توصیف کرد مورد انتقاد قرار داد و گفت به همین دلیل، آمریکا تعدادی از اعضای این شورا را تحریم کرده است. رد صلاحیت گسترده داوطلبان توسط شورای نگهبان در این دوره شامل تعداد قابل توجهی از نمایندگان دوره کنونی مجلس هم شده است. این رویکرد شورای نگهبان انتقاداتی از جمله انتقاد تلویحی حسن روحانی، رئیس جمهوری را هم در پی داشته است. او در عین حال خواسته است مردم در این انتخابات به طور گسترده شرکت کنند هرچند در مورد اینکه به کدام نامزدهایی رأی دهند توصیه‌ای نکرده است. 
 

صدای آمریکا: شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید رأی دادن و شرکت کردن در انتخابات به معنای تبرئه نظام حاکم بر ایران از همه جنایت‌هایی است که انجام داده، آن هم وقتی به تازگی ۱۵۰۰ نفر از معترضان را در اعتراضات آبان ماه کشته است. فرزند پادشاه ایران گفت با شرکت نکردن در انتخابات این پیام به دنیا مخابره می‌شود که انتخابات جمهوری اسلامی چیزی بیشتر از یک «خیمه شب بازی» نیست. به گفته او وقتی مردم ایران شعار می‌دهند «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» و «مرگ بر دیکتاتور» و همچنین وقتی می گویند، اساساً کلیت نظام را قبول ندارند، پس انتخابات معنا ندارد.

بازداشت ده‌ها نفر در شهرهای مختلف به اتهام خرید و فروش رأی در روز انتخابات مجلس. تخلفات و خرید و فروش رأی در حالی رخ داده است که وزارت خارجه آمریکا کلیت روند انتخابات در ایران را «ساختگی و ریاکارانه» دانسته و اعلام کرده است که با توجه به اقدامات شورای نگهبان و نهادهای حکومتی، انتخابات در ایران نه منصفانه است و نه آزاد.


رادیو فردا: قالیباف، اولین سرلیست سرتیپ‌های سپاه ؛ در بی‌سابقه­ ترین اتفاق تاریخ ۴۱ ساله جمهوری اسلامی برای نخستین بار یک سرتیپ سپاه پاسداران، سرلیست مهم‌ترین فهرست انتخاباتی نزدیک به حاکمیت در تهران شده است. آشکارترین و بالاترین مصداق دخالت فرماندهان سپاه در انتخابات مجلس طی یازده دوره آن. فرماندهان سپاه در رفتاری غیر معمول در حالی که نظامی هستند نامزد انتخابات می‌شوند و به طور غیر معمول‌تری پس از فعالیت سیاسی دوباره فرمانده سپاه می‌شوند. نام قالیباف همزمان با مشارکت در سرکوب‌های خیابانی این سال‌ها با اتهامات فساد اقتصادی نیز همراه بوده و حتی عیسی شریفی قائم مقام او در شهرداری نیز هم‌ اکنون به اتهام فساد مالی در زندان و در انتظار محاکمه است.

 

اگر در دوره‌های پیشین انتخابات، دوقطبی «تحریم» و «مشارکت» میان منتقدان حکومت به بحث‌های آتشین دامن می‌زد، امروز انتخابات نیروهای منتقد و مخالف را از جناح‌های سیاسی متفاوت در زمینه لزوم تحریم همسو کرده است. عملکرد حسن روحانی به عنوان یکی از آن گزینه‌های «بد و بدتر» در سایه رویدادهای اخیر، سهم بسزایی در پایان این روند داشته است. انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در پس‌لرزه‌های دو اتفاق بزرگی رقم می‌خورد که ایران را تکان داد؛ سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه و پنهان‌کاری نظام از یک سو و سرکوب خونبار اعتراضات آبان از سوی دیگر.

ایران اینترنشنال: گزارش‌های اختصاصی رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است آمار شرکت‌کنندگان انتخابات مجلس در تهران،‌ تا ساعت ۱۷، حدود ۱۶ درصد و در کل کشور ۲۵ درصد بوده است. بر اساس این گزارش، پس از استان تهران، استان البرز با حدود ۱۷ درصد،‌ کمترین میزان رأی دهندگان در انتخابات مجلس را داشته است. پس از اعتراض‌های ضد حکومتی آبان ماه، فراخوان‌های متعددی برای تحریم انتخابات مجلس منتشر شد و کارزارهای تحریم در پی سرنگونی هواپیمای اوکراین با شلیک موشک سپاه پاسداران قوت گرفت.

دویچه وله: انتخابات مجلس؛ رقابت تندروها و محافظه‌کارها، مشارکت کم مردم. به رغم این محدودیت‌ها شماری از تشکل‌های اصلاح‌طلبان در ائتلافی زیر عنوان "برای ایران" با ارائه یک فهرست سی نفره وارد رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران شده‌اند. کاترینا ویلینگر، گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان روز پنج‌شنبه از یک همایش انتخاباتی این ائتلاف بازدید کرده و می‌گوید مشکل اینجاست که تقریباً هیچ یک از شهروندان تهران کاندیداهای این ائتلاف را نمی‌شناسند. او در گزارش خود نوشته سالنی که همایش انتخاباتی در آن برگزار شد سه هزار نفر ظرفیت داشت اما در آخر هزار نفر هم در آن نبودند که بیشتر آنها یاری دهندگان ستاد انتخاباتی ائتلاف بوده‌اند.
 

یورونیوز: سایه فقر و فساد مالی بر انتخابات آینده مجلس ایران. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران روز جمعه دوم اسفند برگزار می‌شود. خبرنگار یورونیوز در تهران سراغ برخی از مردم رفته و نظر آنها را درباره انتخابات پیش‌رو پرسیده است. یکی از این افراد به یخچال خالی خانه‌اش اشاره می‌کند و اینکه چطور در چنین شرایطی پای صندوق رأی برود. دیگری اما می‌گوید مشکلات محدود به ایران نمی‌شود و در اروپا و دیگر کشورها نیز مشکلات وجود دارد، این دلیل نمی‌شود که مردم پای صندوق رأی نروند. شهروند دیگری که هم در جنگ ایران و عراق در جبهه حضور داشته و هم ۱۷ سال در هلال احمر ایران داوطلبانه فعالیت کرده به یورونیوز می‌گوید: «بعد از اینکه خبر فساد مالی رئیس هلال احمر را شنیدم دیگر نسبت به همه چیز ناامید شدم.» جوان دیگری هم می‌گوید: اصلاً اهل سیاست نیستم و به کسی رأی نمی‌دهم. او می‌گوید: «تازه معلوم نیست اگر به کسی رأی بدهی بخواهد پای قول و وعده‌اش بایستد.»

هر چند برخی فعالان بازار، افزایش دوباره نرخ ارز در ایران را متأثر از نگرانی موجود در مورد سرنوشت پرونده در حال بررسی ایران در مورد مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نشست اعضاء گروه ویژه اقدام مالی در پاریس می‌دانند ولی برخی تحلیلگران مسائل سیاسی متعقدند که افزایش احتمال پیروزی احزاب اصولگرا در انتخابات روز جمعه (۲ اسفند) مجلس ایران چشم‌انداز اقتصاد ایران را پرریسک‌تر کرده است. تسلط اکثریت قاطع اصولگرایان بر مجلس این کشور می‌تواند به معنی افزایش مخالفت‌ها با تعامل سیاسی و اقتصادی با غرب و تن دادن به استانداردهای بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم باشد، رخدادی که می‌تواند به افزایش فشارهای تحریم اقتصادی بر ایران بیفزاید. 


ایندیپندنت: با وجود اظهارنظرهای مقامات رسمی مبنی بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات، گزارش‌های رسیده به ایندیپندنت فارسی از بخش‌های مختلف شهر تهران و چندین شهر دیگر نشان می‌دهد، برخلاف دوره‌های قبل مشارکت مردمی در انتخابات، با کاهش جدی مواجه بوده و حوزه‌های رأی گیری در بخش‌های مختلف تهران و شهرهای دیگر، به صورت «معنی‌داری» خلوت بوده است. آیت‌الله خامنه‌ای در چندین نوبت از مردم خواسته است که برای «ایران» و «منافع ملی» در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که برگزاری انتخابات تنها چندین ماه پس از کشته‌شدن صدها تن از معترضان در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور و نیز بعد از رسوایی مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران و نیز فشار اقتصادی روز افزون در کنار بی‌اعتمادی گسترده به مسئولین برای حل مشکلات جاری کشور، سایه سنگین خود را بر انتخابات مجلس یازدهم انداخته است.

رسانه های دروغ ساز و انتخابات

العربیه: ایران؛ سردی تنور انتخابات و میانگین اولیه مشارکت 25% در حالی که مسئولان ایران، زمان رأی‌دهی را تمدید کردند، برآورد روزنامه‌نگاران از میزان مشارکت مردم در انتخابات بر اساس آمار منتشر شده تا ساعت 5 بعد از ظهر به وقت محلی، 25% بود. این در حالی است که فعالان سیاسی، بسیار محتمل می‌دانند که میزان مشارکت مردم به مراتب کمتر از این نسبت باشد چرا که از یک سو، اقشار گسترده‌ای، عدم مشارکت خود را در قالب کمپین «رأی بی رأی»، عملی ساخته و از دیگر سو، ترس و واهمه مردم از شیوع ویروس کرونا، عملاً باعث کاهش تردد عمومی شده است.

رادیو فرانسه: میزان مشارکت شهروندان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بر اساس آمار استانی اعلام شده و برآوردهای محلی صورت گرفته، حدود یک سوم دارندگان حق رأی ارزیابی می‌شود. گزارش‌های رسمی مقامات مسئول در ساعات پایانی پیش از تمدید، از شرکت حدود ۱۵ درصد در تهران و ۲۶ درصد در کل کشور حکایت داشت.

در اغلب شهرها، مهلت رأی گیری بین ۲ تا ۸ ساعت تمدید شد و در کلیه مرکز در ساعت ۲۴ به پایان رسید. وزارت کشور از استانداران که آمار جزئی مشارکت رأی دهندگان را به مرور اعلام می‌کردند خواست از چنین اقدامی خودداری کنند و وزیر کشور گفت که میزان شرکت مردم روز شنبه اعلام خواهد شد. طرح یکپارچه ساختن مجلس آینده با رد صلاحیت شمار فراوانی از نامزدان جناح‌های موسوم به میانه رو و اصلاح طلب و روشن بودن ترکیب آن پیش از آغاز رأی گیری، میزان مشارکت شهروندان در انتخابات روز دوم اسفند را به مهمترین نتیجه مورد انتظار مسئولین و مردم بدل ساخت.
رادیو زمانه: مسئله فساد مالی کاندیداها و ورود «پول‌های کثیف» در زمان تبلیغات انتخاباتی، یکی از بحث‌هایی است که دست‌کم از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به این‌سو، به معضل جدی برای برگزارکنندگان انتخابات، از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور تبدیل شده است. اصطلاح «پول کثیف» به «ورود هر نوع پول با منبع نامعلوم از لحاظ شرعی و قانونی» در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی گفته می‌شود. اکنون بار دیگر در آستانه برگزاری دور اول انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند، توجه‌ها نسبت به بکارگیری «پول‌های کثیف» در زمان تبلیغات انتخاباتی توسط کاندیداها برای بالا بردن میزان موفقت و ورود به مجلس بالا گرفته است. یکی دیگر از مشکلات بحث برانگیز که در هر انتخاباتی در ایران به چشم می‌خورد، «خرید و فروش رأی» به روش‌های مختلف توسط کاندیدها است.

از ماه‌ها قبل و حتی قبل از شروع ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بحث‌هایی پیرامون خرید و فروش رأی از جانب جناح‌های سیاسی مختلف و برخی مقام‌های جمهوری اسلامی و نیز اهمیت مقابله با آن مطرح شده است.رادیو اسرائیل: انتخابات نمایشی، به یک “نه” بزرگ به رژیم تبدیل شد؛ پایین‌ترین میزان مشارکت از سال ۵۷ تا کنون. انتخابات نمایشی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که دیروز جمعه (دوم اسفند) برگزار شد، در سایه کشتار معترضین در آبانماه، سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی به دست سپاه پاسداران، بحران شیوع نگران کننده بیماری کرونا در کشور و وضعیت وخیم اقتصادی، در حالیکه از پیش توسط آحاد مردم ایران تحریم شده بود، با قهر ملی از صندوق‌های رأی روبرو گردید. خبرهای رسیده از ایران حاکی است که میزان مشارکت مردم در تهران و شهرستانها در انتخابات روز گذشته بسیار پایین بوده، به طوری که شهروندان تهرانی می‌گویند تا کنون در هیچ انتخاباتی، حوزه‌های رأی گیری را چنین خالی ندیده بودند.

اشاره: رسانه های بیگانه کمی هم از رویکرد مجلس جدید نسبت به غرب واهمه دارند. آنها نمی خواهند از نظر فکری و تشکیلاتی تحدید شوند. آنها از روز انتخابات برنامه خود را ترساندن مردم از تحریم ها و فشارهای امریکا و اروپا قرار دادند. البته برخی افراد در داخل هستند که با آنکه تحصیلات عالیه دارند و تجربه چهل سال گذشته ایستادگی مردم در مقابل زورگویان را همراه دارند و می دانند که امریکا با تحریم توانسته ما را در بسیاری جهات به خود کفایی برساند، همراه با رسانه های غربی به شایعات و وحشت ایجاد کردن ها تن می دهند و آگاهانه مردم را به تصمیمات اشتباه در مسائل اقتصادی وادار می کنند.

آنها در میان اخبار خود شایعه های زیادی هم درست کردند و از دستگیری های متعدد سخن گفتند. این خبر پراکنی ها معمولا برای آماده کردن اذهان در فرمایشی خواندن یا وجود تقلب در انتخابات است.

برخی اصلاح طلبها باید در نظر می داشتند که تضعیف نظام یعنی نابودی خودشان. اما بدون توجه به این مهم هرقدر خواستند بر علیه نظام، رهبر انقلاب و شورای نگهبان سخن سرایی کردند و در کمال وقاحت در روز انتخابات آمدند و رای دادند به این امید که هم قطارانشان راهی مجلس شوند.
 

سرتیتر و تحلیل برخی رسانه‌های عربی

برخی رسانه‌های سرشناس عربی مثل الجزیره و فرانس 24 عربی گزارش کردند که بعد از شمارش اولیه آراء، اصولگرایان پیشتاز هستند. حدود 10 ساعت پس از پایان أخذ رأی در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی منابع سرشناس عربی به موضوع «پیشتازی اصولگرایان» در انتخابات مجلس پرداختند.

شبکه خبری الجزیره: «شمارش آراء در ایران شروع شده و نشانه‌ها حکایت از این دارد که اصولگرایان بیشتر کرسی‌های پارلمان را از خود کرده‌اند.»

فرانس 24 عربی: «انتخابات ایران؛ اصولگرایان در سایه کمترین مشارکت در چهل سال اخیر، به‌سوی پیروزی.»

عربی 21: در گزارشی تیتر زد: «مراکز رأی‌گیری بسته شده است. احتمالاً اصولگرایان کرسی‌های مجلس را درنوردیدند.»

الجزیره: نیمه‌شب جمعه، بعد از چند بار تمدید مهلت رأی‌گیری، مراکز أخذ رأی بسته شد. گزارش‌ها حاکی از پیروزی اصولگرایان و کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان است. مسئولان گفته‌اند، احتمال نمی‌رود که نتایج نهایی تا قبل از یکشنبه اعلام شود.الجزیره در بخشی دیگر نوشت، انتخابات ایران با خبر کشف ابتلای برخی افراد در ایران به ویروس کرونا هم‌زمان شد. این ویروس سبب جان باختن چهار نفر شده که در میان ساکنان ایران، ترس ایجاد کرده است. خبرگزاری‌های ایرانی هم گفته‌اند که [شماری از] ایرانی‌ها به دلیل نارضایتی از عملکرد سیاسیون و افزایش نرخ بیکاری و سختی اوضاع معیشتی، از حضور در انتخابات خودداری کردند.

فرانس24: اواخر جمعه‌شب مراکز أخذ رأی بسته شد... ایرانی‌ها روز جمعه برای انتخاب نمایندگانشان پای صندوق رأی رفتند. این دور از انتخابات مجلس، شاهد اقبال ضعیفی بود و احتمال داده شده که اصولگرایان اکثریت کرسی‌ها را از «میانه‌روها و اصلاح‌طلبان» بگیرند. بااین‌حال، احتمال نمی‌رود که نتیجه نهایی تا قبل یکشنبه اعلام شود .فرانس 24 تمدید ساعات أخذ رأی را به دلیل تلاش برای افزایش مشارکت در انتخابات توصیف کرد و نوشت: پنج بار مدت أخذ رأی تمدید شد تا رأی‌دهندگان بیشتری در انتخابات شرکت کنند... وزارت کشور قبل از انتخابات اعلام کرده بود که میزان مشارکت در انتخابات مجلس در طول چهل سال گذشته، هیچ‌گاه از پنجاه‌درصد کمتر نبوده است.

این رسانه فرانسوی همچنین به صف‌های طولانی در جنوب تهران هم اشاره کرد. این رسانه نوشت: در جنوب تهران که اصولگرایان پایگاه مستحکمی دارند، صف‌هایی طولانی مقابل مراکز أخذ رأی شکل گرفت. اما در شمال پایتخت شمار شرکت‌کنندگان [در انتخابات] کمتر بود.
عربی 21 هم نوشت، احتمال می‌رود که اصولگرایان مجلس را درنوردند... نتایج نهایی احتمالاً تا قبل از یکشنبه اعلام نخواهد شد. مسئولان اعلام کرده‌اند که مدارس ده شهر بزرگ به دلیل ادامه شمارش آراء امروز تعطیل است.

روزنامه الوطن: «تأیید پیشگامی آن‌ها؛ پیروزی اصولگرایان در انتخابات پارلمانی ایران به چه معناست؟» به تحلیل موضوع پرداخت و نوشت و اقدامات اصولگرایان را تحلیل کرد و به نقل از «هانی سلیمان» کارشناس مصری امور ایران نوشت، نتیجه انتخابات مجلس، غافلگیر کننده نخواهد بود. همه نشانه‌ها حاکی از آن بود و هست که اصولگرایان در این انتخابات پیروز می‌شوند. این کارشناس مصری گفت: «کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان توسط اصولگرایان شبیه انتخابات سال ۲۰۰۴ است که اصولگرایان در آن پیروز شدند و درنهایت به این انجامید که رئیس‌جمهوری نزدیک به جریان اصولگرا روی کار آمد و در سال ۲۰۰۵ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد. این روند مشابه آن است و نتیجه انتخابات مجلس، مقدمه‌ای برای رئیس‌جمهوری است که از جریان اصولگراست.»
نسخه چاپی