ذوالنور: مبتلایان به کرونا در قم در حال بهبودی هستند/ فوت 50 نفر صحت ندارد
به گزارش راسخون، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در خصوص ویروسی که به نام کرونا در قم و کشور شایع است باید این را بگویم که آنقدر نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: اینهمه سروصدا و ترس، وحشت، رعب و نگرانی در مردم، نگرانی‌ها کاذب است و در این سطح واقعی نیست. به هر حال یک اتفاق و اپیدمی پیش آمده و بیماری واگیرداری مطرح شده که باید با خونسردی و دقت و مراقبت آثار مخرب آن را کم کرده و آن را مهار کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: بخشی از مهار این ویروس کار دولت است که با ضعف یا قدرت کار پیش می‌رود و ما هم به عنوان نمایندگان ملت به جد پیگیر آن هستیم که مسئولان به وظیفه خود عمل کنند و به کمک مردم این مشکل نیزحل شود. 

ذوالنور بر همین اساس اضافه کرد:‌ از طرفی بخش عمده‌ای نیز مراقبت‌های مردم است که از شیوع این مسئله جلوگیری می‌کند. همانطور که متخصصان و پزشکان توضیح داده‌اند و علمای مربوطه تشریح کرده‌اند کرونا هم مانند برخی بیماری‌های دیگر مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، زکام و سایر بیماری‌ها است و یک فراگیری دارد. هرچند قدرت فراگیری آن بیشتر است اما تلفاتش کمتر از آنفلوانزا است و در دنیا پیش بینی کردند که مبتلایان حداکثر 2 درصد فوتی هستند و بقیه معالجه می‌شوند.

وی افزود: ما از نظر القایی به جامعه به گونه‌‌ای القا نکنیم که هر کسی که یا در معرض این ویروس است و یا مبتلا به آن شده، الزاماً مرگ در انتظار او است چنین چیزی نیست کما اینکه امروز خوشبختانه در قم ما یک مورد داشتیم که تست او مثبت بود و پس از قرنطینه و مراحلی که باید طی می‌شد بهبود یافت و بیمارستان را ترک کرد، در حقیقت با مراقبت از کرونایی که مبتلا شده بود نجات پیدا کرد.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: اینکه ما مردم را نگران کنیم که کرونا مساوی با مرگ و ابتلا به آن مردن است چنین چیزی نیست و مانند بیماری‌های دیگر است. بیماری‌های دیگر مرگ و میر دارند و این بیماری هم همین‌طور و حتی مرگ‌ومیر این بیماری از آنفلوانزا هم کمتر است اما ماندگاری ویروس آنفلوانزا بر سطوحی مانند دکمه آسانسور، دستگیر و میز مراجعات اداری و سایر نقاط بین 4 تا 24 ساعت ماندگاری دارد اما ویروس کرونا تا 9 روز ماندگاری دارد و چون ویروس آن دیر از بین می‌رود ماندگاری آن بیشتر است به ویژه در محیط‌های سرد و هرچه محیط سردتر باشد ماندگاری این ویروس بیشتر است.

ذوالنور در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین باید رفت و آمدها را کم کرد و ارتباطات به حداقل برسد. بهترین راه عدم ابتلا ماندگاری در محیط‌هایی است که مشکوک به آلودگی نیست مانند منزل. بنابراین رفت و آمد، مسافرت و موارد اینچنینی را باید به حداقل رساند. 

وی همچنین یادآور شد: هرچه ویروس کرونا پراکنده‌تر شود غیرقابل جمع‌ کردن و سخت تر می‌شود. بنابراین مسافرت نکردن، در خانه حضور داشتن و اماکن عمومی کمتر مراجعه کردن باعث می‌شود پیشگیری شود. همچنین نکات بهداشتی را باید بیش از پیش رعایت کرد.

نماینده مردم قم در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود در قم 50 نفر به خاطر این موضوع ظرف مدت 10 روز فوت شد‌ه‌اند چنین چیزی با بررسی‌های ما صحت ندارد چرا که ما سیر مرگ و میر طبیعی در همه بیمارستان‌های کشور از جمله قم را داریم و در بیمارستان کامکار و فرقانی و دیگر بیمارستان‌ها مرگ و میر را به طور طبیعی داریم. مرگ و میر این مقطع زمانی یعنی حدود 10 روز را اگر بخواهیم با مرگ و میر سال گذشته در قم مقایسه کنیم تفاوت 10 الی 15درصدی بیشتر ندارد یعنی مشابه همان سال گذشته در این فصل و ایام است.

ذوالنور در همین راستا بیان کرد: با مقایسه این مقطع با هر مقطع در سال گذشته شاید بیشتر از 10 یا 15 درصد رشد مرگ و میر را در قم نداشته‌ایم لذا اگر کسانی که در بیمارستان‌هایی مختلف از دنیا رفته‌اند نمی‌توانیم بگویم همگی مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند بلکه بخشی از آن به طور طبیعی در ایام دیگر هم اتفاق می‌افتد. 

وی تأکید کرد: ما نباید بین مردم خیلی ایجاد نگرانی کنیم و یا برای عزیزان‌مان در قم تشویش ایجاد کنیم که فکر کنیم اگر شهر تخلیه شود وضع بهتر می‌شود. آن قرنطینه‌ایی را هم که گفتند شهر را تعطیل نمی‌کنند ولی برخی امکان پرتردد که در اختیار مردم است کمتر تردد شود همچنین برخی مراکز آموزشی به تناسب نیاز کنترل می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: ما سطح کار را در این ایام و ظرف چند روز اخیر کنترل کرده و خوشبختانه این ویروس پیشرفت قابل توجهی نداشته است بلکه با کمی مراعات قابل کنترل بوده و دستگاه‌های دولتی وزارت بهداشت و درمان نیز نگران هستند و ما هم به آنها فشار می‌آوریم هرچند ممکن است دولت قصوراتی داشته باشد اما در کلیات کشور اهتمام بر این است که جلوی این موضوع گرفته شود. حال ممکن است در بخش‌هایی قوت و ضعف داشته باشیم مانند تأمین ماسک، لباس‌های مخصوص برای پرستاران و کادر درمانی از جمله مواردی است که برای آنها تدابیری اندیشیده شده همچنین وزارت دفاع متعهد شده از فردا خط تولیدشان 20 هزار لیتر در روز مواد ضدعفونی تولید کنند و بر این اساس کمبودی که در کشور وجود دارد حل شده و از شیوع این بیماری جلوگیری شود.

ذوالنور در خاتمه عنوان کرد:‌ آنچه من می‌توانم به مردم از موضع کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس و نماینده قم عرض کنم باید بگویم برخی از این نگرانی‌ها غیر طبیعی است و هرچه هم نگرانی داریم باید در راستای پیشگیری باشد. یعنی در جلوگیری از انتشار این ویروس آن هم با مراقبت‌هایی که در فضای مجازی، تلویزیون و شبکه‌های سراسری صداوسیما و رادیو تأکید می‌شود اگر این نکات را کنترل کنیم قطعاً جلوگیری خواهد شد و اکنون هم آنهایی که آلوده بودند در حال شفا و بهبود هستند حال ممکن است 2 درصد مرگ و میر باشد اما قطعاً این موارد قابل پیشگیری است.


منبع: فارس
نسخه چاپی