ویروس کرونا در رسانه های بیگانه و معاند

ورود هر پدیده ای در کشور ما پدیده ای دیگر به همراه می‌آورد. هر اتفاقی که در وطن ما رخ می‌دهد بی‌وطن‌ها در مورد آن شروع به خبرپراکنی و دروغ رسانی کرده و سعی در اخلال جامعه و تحریک احساسات مردم دارند. بنگاههایی که معلوم نیست این خبرپراکنی‌ها چه سودی برای آنها دارد و چطور هزینه های سرسام آورشان را برمی‌گرداند، دائم به دنبال اختلاف و تشویش در میان مردم ایران هستند. انگار این کار برای آنها لذت دارد، لذتی که حاضرند شرافتشان را به آن بفروشند.
 
با شیوع بیماری کرونا در ایران این نامادری‌های ناخوانده که دلسوزتر از مادر شده اند با شور و شعفی وصف ناپذیر با آمارها بازی می‌کنند و مدام هراس ایجاد می‌کنند و سعی می‌کنند همه را دروغگو خطاب کنند و خودشان را راستگو...
 
بی بی سی نوشت: کمتر از یک ماه مانده به آغاز تعطیلات نوروزی در ایران، نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا باعث سردرگمی مسافران و تورهای مسافرتی و لغو سفرهای خارجی و داخلی شده است. فقط در استان مرکزی یک آژانس در یک روز ۳۰ میلیون تومان برگشت پول داشته و طبعاً متضرر شده است. بسیاری از کشورهای منطقه نظیر کویت، عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان و ترکمنستان و گرجستان از ایران مسافر نمی‌پذیرند. شهروندان عراق بطور سنتی بالاترین مسافر خارجی به ایران را دارند که اکثراً برای زیارت (بیشتر مشهد و قم) یا درمان پزشکی است و در سال‌های اخیر گردشگری در قالب تور هم به آن اضافه شده است. آمار دقیقی از خسارت وارد شده به مسافران و گردشگری در ایران در دست نیست.
 
- البته اعترافی هم لابلای خبرهایش داشت و آن بیشتر سفر عراقی‌ها به ایران بود که به معنای سودآوری برای ایران است. دقیقا همان چیزی که در سالهای اخیر برای مسدود کردن آن تلاش‌ها کردند و شایعات فراوانی پخش کردند تا سود آوری ایران از بخش سفر همسایگان برای ایران ارز آوری نداشته باشد و تحریم‌ها را بی اثر نکند.
 
بی بی سی نوشت: از روز چهارشنبه هفته گذشته که ایران رسماً وجود موارد ابتلا و مرگ در اثر ویروس کرونا را تأیید کرد و با افزایش آمار مبتلایان،‌ اخبار مربوط به ویروس کرونا یا کووید۱۹ به تیتر اول روزنامه‌های تهران تبدیل شده است. روزنامه اعتماد با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی درباره شیوع ویروس کرونا درایران نوشته: «اولین بار است که مسئولان نظام سلامت، در مقابل نشت هر خبر و هر فرض و هر شائبه غیر از آنچه خودشان می‌خواهند که اعلام شود، این طور سنگربندی می‌کنند. این دیوارکشی، ظرف یک ماه گذشته از آن روزی که مسافران ایرانی بازگشته از چین به نقطه‌ای نامعلوم دورتر از پایتخت منتقل شدند، تا امروز که شایعات و اخبار غیررسمی از آلودگی ده‌ها نفر به ویروس کرونا خبر می‌دهد، نتیجه‌ای جز نگران‌تر شدن آدم‌ها، آب رفتن حجم اعتماد عمومی و حریص‌تر شدن مردم برای احتکار ماسک جراحی و الکل و هر قلم جنسی که تصور می‌کنند می‌تواند آنها را از شر این بیماری مولود مدرنیته پناه دهد، نداشته است.»
 
- همانطور که می‌بینیم رسانه‌های داخلی هم دست کمی از بی‌بی‌سی ندارند و متوجه آسیب هراس افکنی‌های خود نیستند و به جای آنکه مردم را آرام کنند در روزهای سخت مبارزه با کرونا خودشان با دلهره ایجاد کردن و دروغ گفتن مردم را تنها گذاشته اند. مانند فردی که داغدار یا مریض است و در موضع ضعف، هر کسی هم که از کنارش عبور می‌کند یک سیلی به او می‌زند و دردش را بیشتر می‌کند.
 
بی بی سی همچنین نوشت: اولین مورد ابتلا به کرونا در عراق یک طلبه ایرانی است. عراق از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور در شهر نجف خبر داد.به گفته مسئولان بهداشتی و درمانی نجف این فرد یک طلبه ایرانی است که برای تحصیلات مذهبی به نجف سفر کرده است. به گفته این مقامات او که اکنون در بیمارستان بستری و قرنطینه است، پیش از بستن مرزهای عراق با ایران به نجف رفته است.
 
- جالب آن است که در یک هفته اخیر هر کسی که به کشورهای اطراف رفته کرونا داشته است، زیرا در مرود امارات، افغانستان، پاکستان و گرجستان هم این خبر آمده که یک ایرانی کرونا را به داخل آن کشور برده است! در حالی که آن کشورها هیچ برنامه ای از قبل برای قرینطینه کردن و مسدود کردن مرزها و... نداشتند و معلوم نیست گسترش کرونا در این کشورها چقدر باشد.
 
- همانطور که گفته شد برخی خبرها توسط رسانه های معاند را برخی رسانه ها و افراد در داخل تهیه کرده و تدارک می‌بینند. صدای امریکا با پخش خبری مبنی بر ادعای امیرآبادی نماینده قم که گفته بود 50نفر در قم جان باختند و حاضرم اسم آنها را به وزیر بدهم، آمارهایی که مقامات جمهوری اسلامی می‌دهند را قابل اطمینان نمی‌دانند...
 

 ادامه حواشی شیوع ویروس کرونا در ایران؛ برجسته سازی محورهای ذیل

ویروس کرونا در رسانه های بیگانه و معاند
 

صدای آمریکا می‌گوید: اظهارات ضدونقیض مقامات ایران درباره تعداد تلفات کرونا؛ نماینده قم: حدود ۵۰ مبتلا در قم جان باخته‌اند. در حالی که وزارت بهداشت ایران یک هفته بعد از اعلام اولین مورد مرگ بر اثر کرونا، مرگ ۱۲ نفر به خاطر این ویروس را تائید کرد. احمد امیرآبادی فراهانی روز دوشنبه ۵ اسفند ماه در حاشیه جلسه علنی مجلس به خبرنگاران گفت که در طی دو هفته حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قم جان باخته‌اند که طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی «اولین فوتی‌های مشکوک به کرونا ۲۴ بهمن» بوده‌اند. این آمار ساعاتی بعد از سوی ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت تکذیب شد و او آمار کشته شدگان بر اثر ویروس کرونا در ایران را ۱۲ نفر و مبتلایان را بین ۵۹ تا ۶۱ نفر اعلام کرد. پس از آن احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس در واکنش به تکذیب معاون وزارت بهداشت گفت که اسامی فوتی‌های قم را به معاون وزیر بهداشت داده و منتظر استعفای اوست. در حالی میزان تلفات کرونا موضوع جنگ لفظی مقامات ایران است، نگرانی بین مردم وجود دارد. مردم می‌گویند هر بیمار قبل از جان‌باختن، می‌تواند دیگران را آلوده کند و هنوز مشخص نیست آیا مقامات بهداشتی همه مرتبطین بیمار قبل از مرگ را زیر نظر گرفته‌اند یا خیر.

- ظاهرا این ادعای امیرآبادی فقطه به درد رسانه های معاند میخورد، زیرا آخر مشخص نشد که امیرآبادی راست می‌گوید یا حریرچی؟

رسانه های کشتار جمعی اعتماد در ایران، گزارش‌ها و مصاحبه هایی هم تدارک دیدند که معلوم نیست کدام آن درست است و کدام غلط؟

رادیو فردا میگوید: یک شهروند مقیم قم در گفت‌وگو با رادیو فردا ماجرای ابتلای مادر ۸۳ ساله‌اش به ویروس کرونا را شرح داد. ماجرایی که سه روز طول کشید و به مرگ مادرش منجر شد. او که خود را «رضا» معرفی کرد همراه با هشت نفر دیگر از اعضای خانواده‌اش نه تنها در این سه روز غمگین این حادثه بودند بلکه نگرانی داشتند از اینکه به کرونا مبتلا شده باشند. ولی در این مدت نه کسی به فکر آنها بوده،‌ نه کمک مهمی به آنها کرده‌اند و نه حتی از آنها آزمایش گرفته‌اند.

- برخی کاربران فضای مجازی گفتند از اینکه تاکنون سپاه توسط رسانه های دروغ ساز به مقصرین کرونا باز نشده تعجب کرده بودیم که با یک خبر پای سپاه هم به این موضوع باز شد. ایران اینترنشنال میگوید سپاه با قرنطینه قم مخالف است در حالی که مسئولیت این کار شورای مقابله با کرونا است نه سپاه و شورای تأمین استان قم کاملا با وزارت بهداشت و شورای مقابله هماهنگ است.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو در این خصوص نوشت: شبکه ‌سعودیِ ایران‌اینترنشنال طبق معمول به نقل از منابع آگاهش! نوشته که رئیس‌ سازمان اطلاعات سپاه در شورای عالی امنیت ملی با قرنطینه قم مخالفت کرده است!! محمد شلتوکی، خبرنگار حوزه دفاعی در صفحه توئیتری خود در واکنش به خبررسانی این شبکه سعودی نوشت:

اولا: رئیس سازمان اطلاعات سپاه عضو شورای عالی امنیت ملی نیست.

ثانیا: اگر هم در جلسه حضور داشته باشد، حق رأی ندارد.

ثالثا: اگر هم فرض را بر حضور و حق رأی او بگیریم، او فقط یک رأی دارد در حالی‌که تصمیمات شعام باید با رای اکثریت باشد.

ایران اینترنشنال ادعا کرد: رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با قرنطینه قم مخالفت کرده بود. بنابر اطلاعاتی که به ایران اینترنشنال رسیده است، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه در جلسه شورای عالی امنیت ملی با درخواست وزارت بهداشت برای قرنطینه کردن قم مخالفت کرده است. بنا بر این گزارش حسین طائب قم را «آبروی اسلام» معرفی کرده و گفته است قرنطینه کردن قم باعث بهره گیری رسانه‌ای آمریکا خواهد شد. رسانه‌های ایران پیش از این از حضور وزیر بهداشت ایران در جلسه شورای عالی امنیت ملی در روز شنبه سوم اسفند خبر داده بودند. در همین حال ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت نیز در نشست خبری صبح دوشنبه، سیاست قرنطینه کردن را رد کرد و آن را پدیده‌ای مربوط به سال‌های قبل از جنگ جهانی اول توصیف کرد. از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین و دیگر کشورها، از روش در قرنطینه قرار دادن شهرهایی که ویروس در آنها به طور وسیع گسترش یافته، استفاده می‌شود.
 
- همین یکی را کم داشتیم!
 
دویچه وله می‌گوید: شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از دادستان ایران خواست علیه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان به دلیل متوقف نشدن پروازها به چین، انتقال ویروس کرونا و به خطر افتادن جان مردم ایران، کیفرخواست صادر کند. در این یادداشت که دوشنبه، پنجم اسفند (۲۴ فوریه) منتشر شده، خانم عبادی با اشاره به شیوع ویروس کرونا از چین و تلاش بسیاری از کشورها برای توقف رفت‌وآمد و پرواز به این کشور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان را متهم کرد که در ملاقات با چوانگ هوا، سفیر چین در ایران، به او وعده داده تا این شرکت خصوصی هواپیمایی همچنان به خدمات خود به کشور چین ادامه خواهد داد. این دیدار و ادامه پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به چین پس از شیوع ویروس جدید کرونا که هم اکنون بیش از ۷۷ هزار شهروند چینی به آن مبتلا هستند، در روزهای گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد.
 
دویچه
همچین ترس از سقوط شدید اقتصادی را در مردم ایجاد کرد و در حالی که تاکنون مشکلی برای اقتصاد و تولید کشور به وجود نیامده، FATF‌ را به کرونا ربط داد و گفت: اقتصاد ایران با FATF و شیوع کرونا تنگی نفس گرفت. تصمیم FATF به قرار دادن ایران در لیست سیاه و شیوع کرونا در این کشور، به ایرانی‌ها دو شوک بزرگ وارد کرد: تحریم‌های جدید بین‌المللی و آشفتگی در بازار داخلی و نیز تعطیلی مشاغل عمده از سفره‌خانه گرفته تا لغو تورهای داخلی. همزمانی ورود ایران به فهرست سیاه FATF و شیوع ویروس کرونا در ایران، این روزها چالش بزرگی را برای مشاغل مختلف و متنوع در ایران ایجاد کرده است تا جایی که رسانه‌ها و فعالان اقتصادی می‌گویند، کرونا حالا گلوی صنوف و مشاغل را می‌فشارد.
 
ایندیپندنت: کامیار علایی، پزشک و استاد میهمان دانشگاه آکسفورد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که در خصوص فاصله زمانی یافتن بیماری کرونا تا زمان گزارش کردن آن در ایران و تأخیر انجام شده باید تحقیق شود و مسئولینی که چنین تصمیم پرمخاطره‌ای گرفته‌اند باید پاسخگوی دلیل این تصمیم پرهزینه باشند. عملکرد مسئولین متأسفانه خیلی با تأخیر بود.
 
- این در حالی است که برخی کشورها تدابیر بهداشتی و نحوه آموزش و اطلاع رسانی در ایران را تحسین کردند. ولی دشمنان بنا دارند همه چیز را وارونه جلوه دهند. رسانه های دیگر مانند العربیه و رادیوفرانسه و... هم به نوبه خود در لذت دروغ پراکنی حضور پیدا کردند.

نسخه چاپی