پس لرزه‌های سفر ترامپ به هند/تعداد کشته‌های اعتراضات در هند به ۴۲ نفر رسید
به گزارش راسخون، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه سفر خود دو روزۀ خود به هند را با هدف تاکید بر روابط بین واشنگتن با دهلی نو آغاز کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در فرودگاه احمدآباد، بزرگترین شهر ایالت گجرات در غرب هند مورد استقبال نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور قرار گرفت.
 
پس لرزه‌های سفر ترامپ به هند/تعداد کشته‌های اعتراضات در هند به ۴۲ نفر رسید

هزاران نفر از شهروندان هند نیز از رئیس جمهوری آمریکا و ملانیا ترامپ،استقبال کردند. دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که «میلیون‌ها و میلیون‌ها نفر» در سفر به هند از او استقبال خواهند کرد. او همچنین پیش‌بینی کرده بود که مراسم استقبال از او «بزرگترین رویدادی خواهد بود که هند تاکنون به خود دیده است.»

سفر دونالد ترامپ به هند در حالی صورت می‌گیرد که روابط واشنگتن با دهلی نو طی ماههای اخیر تحت تاثیر تنش‌هایی قرار گرفته بود که در روابط تجاری دو کشور وجود داشت. هر دو کشور در عرصه تجاری، سیاست حمایت‌گرایی اقتصادی را دنبال می‌کنند.

مذاکرات رسمی رهبران دو کشور قرار است روز سه‌شنبه در دهلی نو انجام شود. هند متحد راهبردی آمریکا در آسیا محسوب می‌شود. دونالد ترامپ که در بسیاری از سفرهای خارجی خود با تظاهرات مخالفان سیاست‌هایش روبرو می‌شود در هند محبوبیت زیادی دارد.

اولین برنامه سفر دونالد ترامپ، حضور در منزل مهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال هند بود.

سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند اولین سفر رسمی او به این کشور دارای یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری است.

ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز او را در سفر هند همراهی می‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است از بنای تاریخی تاج محل نیز بازدید کند. او به همراه نارندرا مودی در یک گردهمایی ۱۱۰ هزار نفری در بزرگترین ورزشگاه کریکت جهان شرکت خواهد کرد.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که دونالد ترامپ با سفر به هند در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قصد دارد با تاکید بر حضورش در عرصه جهانی خود را از رقبایش متمایز کند.
 

درخواست ترامپ از ایران در پایان سفر به هند

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست خبری ابتدا از میزبانی خوب هندی‌ها از او در سفر به هند تشکر کرد و گفت، دو روز «عالی» در سفر به هند را تجربه کرده است.
در بخشی از این نشست خبری، خبرنگاری از رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات با طالبان و جنگ افغانستان سوال کرد.

ترامپ در پاسخ به این سوال، ابتدا بر تمایل خود برای به پایان رساندن جنگ آمریکا در افغانستان تاکید کرد و سپس گفت، «بعد از ۱۹ سال، می‌خواهیم نظامیانمان را از افغانستان به خانه برگردانیم».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار هندی حاضر در این کنفرانس خبری درباره رایزنی‌های دو روز اخیرش با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند گفت: «ما درباره مسائل زیادی صحبت کردیم درباره پاکستان، ایران و مسائل دیگر».
 
پس لرزه‌های سفر ترامپ به هند/تعداد کشته‌های اعتراضات در هند به ۴۲ نفر رسید

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری به تعریف و تمجید از مواضع دولتش در قبال مسائل منطقه پرداخت و حین صحبت در این باره، بار دیگر از اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی دفاع کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه حمله تروریستی ۱۳ دی ماه این کشور در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران را عامل اصلی ساختن بمب‌های کنار جاده‌ای خواند که به کشته و زخمی شدن نظامیان آمریکایی منجر شده بود.
ترامپ با این ادعا که آمریکا توانست خلافت داعش در عراق و سوریه را از بین ببرد، از لزوم کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در کشورهای منطقه غرب آسیا سخن گفت.

رئیس‌جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه کشورهای خود منطقه غرب آسیا باید با داعش بجنگند، افزود: «ایران از داعش متنفر است و آنها باید با داعش بجنگند».

ظریف در پیامی توئیتری بر اعتراف ترامپ به نفرت ایران از داعش تاکید کرد

وی با اشاره به حضور تعداد از نظامیان آمریکایی در سوریه تاکید کرد، این نیروها برای حفاظت از میادین نفتی در آنجا حضور دارند.

ادعای ترامپ درباره حفاظت از میادین نفتی در سوریه در حالی مطرح شده که مقام‌های دمشق ضمن تاکید بر لزوم خروج نظامیان خارجی از این کشور، حضور آمریکایی‌ها را «اشغالگری» خوانده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا چندین بار در این کنفرانس خبری با سوالات خبرنگاران درباره مواضع جنجالی نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان و تنش‌ها بر سر کشمیر مواجه شد.

ترامپ با «فوق‌العاده» خواندن نخست‌وزیر هند، بر عزم او برای مقابله با تروریسم تاکید کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در موضوع کشمیر اعلام کرد، در صورت آمادگی هند او آمادگی برای کمک کردن به منظور حل بحران بین هند و پاکستان را دارد.
 

تعداد کشته‌های اعتراض علیه سفر ترامپ و قانون تبعیض مذهبی در هند به ۴۲ نفر رسید

تعداد کشته‌های اعتراض به سفر ترامپ و تصویب قانون تبعیض مذهبی در هند همچنان رو به افزایش است.

در پی یورش وحشیانه نظامیان هندی به‌همراه هندوهای متعصب به مسلمانان معترض که به سفر رئیس جمهور آمریکا و تصویب قانون تبعیض مذهبی اعتراض داشتند آمار کشته‌ها به 42 نفر رسید.

منابع بیمارستانی اعلام کردند: علاوه بر 30 نفر که با شلیک مستقیم گلوله به قتل رسیده‌اند 12 نفر از مجروحان نیز پس از انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این گزارش‌های میدانی از زخمی شدن حداقل 300 مسلمان دیگر در جریان حمله نظامیان هندی خبر می‌دهد.

دولت هند در تلاش است سرکوب گسترده مردم را مقابله پلیس با آشوب جلوه دهد ولی انتشار تصاویری که در رسانه‌ها دیده می‌شود نشان می‌دهد مردم با به‌دست گرفتن پلاکاردهایی خواستار لغو سفر ترامپ به هند شده‌اند.

نظامیان هندی به‌دستور دولت این کشور روز دوشنبه و هنگام سفر رئیس جمهور آمریکا به خاک دهلی‌نو ناگهان به معترضین یورش برده تعداد زیادی را کشته و یا زخمی کردند.

به گزارش هندوستان تایمز، پزشکی قانونی هند مرگ 5 شهروند این کشور بر اثر شلیک مستقیم گلوله در جریان سرکوب اعتراضات مردمی توسط نظامیان این کشور را تائید کرد.

همچنین مسئولین دولت دهلی نو مدعی شدند در جریان سرکوب اعتراضات و زد و خورد معترضین با پلیس 75 نفر نیز زخمی شدند که حال 18 نفر از آنها وخیم است.

رسانه های دولتی هند اعلام کردند: عموم اعتراضات در مخالفت با قانون بازنگری تابعیت برگزار شد و مردم خواهان لغو قانون تبعیض مذهبی بودند.

ملت تایمز نیز در گزارشی نوشت: همزمان با استقبال مودی از ترامپ در شهر احمد آباد دهلی نو صحنه تظاهرات ضد دولتی بود و نظامیان هندی علیه بانوان معترض شدیدترین حد خشونت را به کارگرفتند.

طبق گزارش این رسانه نظامیان هندی با استفاده از تفنگ ساچمه ای، شمشیر، چماق و سنگ به سوی بانوان معترض حمله کرده و ده ها نفر را زخمی کردند.
 
پس لرزه‌های سفر ترامپ به هند/تعداد کشته‌های اعتراضات در هند به ۴۲ نفر رسید

همچنین صدای شلیک گلوله از پشت بام منازل در شهر دهلی نو شنیده می شود و مردم عادی هدف قرار می گیرند.

گزارش های میدانی نشان می دهد مناطقی چون چاند باغ، بجن پورا، موج پور و... هنوز هم صحنه تظاهرات مردمی علیه سیاست های دهلی نو و حضور ترامپ در هند است.

از سوی دیگر مردم معترض به خصوص مسلمانان اعلام کرده‌اند: تا زمانی که دولت مودی قانون تبعیض مذهبی که طبق آن غیر هندی ها به شرط مسلمان نبودن تابعیت هندی دریافت می کنند را لغو نکند حاضر به پایان دادن به اعتراضات خود نیستند.

اعتراض به تصویب این قانون که همزمان با سفر ترامپ به شدت افزایش یافته است از 2 ماه پیش آغاز شده و هند در جریان سرکوب مردم حداقل 30 نفر را کشته و 21 هزار نفر دیگر را نیز دستگیر کرده است.


منبع:
1. تسنیم/ تعداد کشته‌های اعتراض علیه سفر ترامپ و قانون تبعیض مذهبی در هند به ۴۲ نفر رسید
2. یورو نیوز/ سفر ترامپ به هند
3. خبر آنلاین/درخواست ترامپ از ایران در پایان سفر به هند
نسخه چاپی