احتمال برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا / اعمال محدودیت ها تا 20 فروردین
به گزارش راسخون، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در جلسه کمیته اقتصادی دولت، با اشاره به اینکه ده‌ها هزار تخت بیمارستانی برای دوره نقاهت آماده شده است، گفت: تقریباً از این تخت‌ها استفاده نشده است و این تخت‌ها برای شرایط بسیار بدبینانه پیش بینی شده بود.
وی با بیان اینکه ما چهار هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح آماده کرده ایم که از این چهار هزار تخت هم تاکنون استفاده نشده است، افزود: تمام تخت‌های بیمارستانی کشور را آماده کرده ایم که از این تخت‌ها هم حدود ۱۳ هزار تخت تاکنون استفاده نشده است.

رئیس جمهور افزود: بنابراین ما یک رقم و عدد بسیار بالایی از تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های نقاهتگاهی امروز در اختیار داریم که استفاده نکردیم، من تشکر می‌کنم از یک برنامه ریزی بسیار خوبی که در این کشور انجام گرفته است.

روحانی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کشوری شرایط کشور ایران را برای مقابله با بیماری کرونا داشته باشد که درحال حاضر در سخت‌ترین شرایطی که همه کشورهای دنیا با آن مواجه هستند ما حدود ۲۰ هزار تخت بیمارستانی خالی را در اختیار داریم.

وی افزود: پزشکان و پرستاران ما هم که روزهای اولیه روند کار برای آن‌ها بسیار خسته کننده بود، با آماده کردن ۱۰ هزار پرستار جدید این مسئله را هم حل کردیم، امروز شرایط به گونه‌ای است که می‌توانند پرستاران ما طبق معمول در بیمارستان‌ها فعالیت خودشان را ادامه بدهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: کار پزشکان و پرستاران بسیار ارزشمند، فوق العاده و مجاهدانه و فداکارانه است و از همه آن‌ها تشکر می‌کنیم.

روحانی درباره جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت نیز توضیح داد: اولین تصمیم امروز ما این بود که کسب و کارهای صدمه دیده، مشروط به اخراج نکردن کارگران، تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند که وزارت صمت و وزارت رفاه جدول آن را مشخص می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۷۵ هزار میلیارد تومان برای این کار مد نظر قرار دادیم که بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها آن را انجام خواهند داد، افزود: نرخ ترجیحی تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای بنگاه‌های صدمه دیده از کرونا را ۱۲ درصد با مدت زمان پرداخت ۲ ساله اعلام کرد.

رئیس جمهور همچنین از تشدید مقرارت برای فاصله گذاری اجتماعی در ۲ هفته آینده خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم تا ۲۰ فروردین از قطع زنجیره شیوع کرونا اطمینان بیشتری حاصل شود.

روحانی با بیان اینکه حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین بیمه بیکاری در سه ماه پیش رو در نظر گرفته‌ایم، اظهار داشت: بخش بهداشت و درمان کشور هم به بودجه بیشتری نیاز دارد که مجموع آن به همراه رقمی که برای بیمه بیکاری نیاز داریم، مبلغی حدود یک میلیارد دلار است.

وی اعلام کرد: برای برداشت این مبلغ از صندوق توسعه ملی، امروز نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت کنند تا مبلغ یک میلیارد دلار را از این صندوق برداشت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تجهیز بیمارستان‌ها و تأمین هزینه بهداشت و درمان به این بودجه نیاز داریم، اظهار داشت: مردم بدانند که دولت هم به سلامت آنها و هم به چرخش تولید و اقتصاد کشور توجه می‌کند.

روحانی با بیان اینکه ذخایر کشور به اندازه‌ای است که نیازهای اساسی مردم تأمین شود، گفت: در این زمینه شرایط ما از بسیاری از کشورهای جهان بهتر است، با وجود اینکه ما در فشار تحریم بودیم. کشورهای دیگر نه تنها در تحریم نیستند بلکه اتحادیه‌هایی دارند و منابع فراوانی در اختیار دارند. خوشبختانه کشور ما با آبرو در این مسیر پیش رفته است.

وی شرایط موجود کشور در شرایط تحریم را مایه افتخار دانست و ابراز امیدواری کرد: به لطف خدا و همراهی مردم هرچه سریعتر از این بلیه عبور خواهیم کرد.


منبع: مهر
نسخه چاپی