حمایت از ۱۰ شرکت دانش بنیان برای ساخت واکسن کرونا
به گزارش راسخون، دکتر حسین وطن پور گفت: به دلیل پیچیدگی ویروس کرونا مطالعات زیادی در کشور برای شناخت آن در حال انجام است. بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ مطالعه بالینی، تک تک داروها، ترکیب داروها، داروهای شیمیایی، داروهای بیولوژیک و حتی داروهای معمولی موجود در داروخانه‌ها در حال انجام است.
 

یک هزار و ۵۰۰ مطالعه بالینی بر روی داروهای موثر در کروناویروس

وی افزود: به دلیل شیوع همگانی کروناویروس، افراد داروهای متعددی را مصرف می‌کنند و جالب اینکه برخی از این افراد داروهای معمولی ضد ویروس استفاده می‌کنند و بهبود هم پیدا می‌کنند و اصرار هم دارند که این داروها برای درمان کروناویروس موثر است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: ما اکنون با تعداد زیادی پیشنهاد و تعداد زیادی مطالعه مواجه هستیم و نگرانی ما از این است که برخی از این مطالعات برای یک دوره کوتاهی آثار خوبی را از خود نشان می‌دهند ولی باید توجه کنیم که این آثار برای یک گروه خاص از بیماران و در یک استیج خاص از بیماری است. واقعاً همه شمول کردن یک روش درمانی کار بسیار سختی است.

وی گفت: ممکن است شما ببینید که یک دارو در یک مرحله جواب می‌دهد و در درازمدت جواب نمی‌دهد. اما تمام تلاش بر این است که اگر دارویی در جایی تاثیرگذار بود آن را برای همه بتوان تجویز کرد. اما رفتار کروناویروس به گونه‌ای است که مراحل رشد و نفوذ و در حالات مختلف بدن میزبان، عکس العمل های متفاوتی ایجاد می‌کند.

وطن پور اظهار داشت: اکنون ما با رنج متفاوتی از پیشنهادها مواجهیم. البته سعی داریم بیشتر مواردی را مورد حمایت قرار دهیم که شمولیت بیشتری را دارند. به عنوان مثال داروی رمدیسیویر را برای ساخت دارو و مواد اولیه آن مورد حمایت قرار دادیم.
 

تشکیل کمیته برای ساخت واکسن کرونا در کشور

وی از تشکیل کمیته برای ساخت واکسن در کشور خبر داد و گفت: برای حوزه ساخت واکسن کمیته‌ای را تشکیل دادیم که این کار را به پیش ببریم. ضمن اینکه بیشتر داروهایی که اثربخشی آنها بیشتر بوده‌اند را مورد حمایت قرار داده‌ایم، زیرا ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم یک دارو در دنیا اثربخشی‌اش ثابت شود و بعد به دنبال تولید آن باشیم.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: اکنون در حوزه کیت‌های تشخیصی هم همین کار را پیش می بریم. البته برخی با کیت‌های الایزا و برخی با کیت‌های تشخیص سریع مخالف هستند و علیرغم این مخالفت‌ها ما برای اینکه آمادگی داشته باشیم شرکت‌های دانش بنیانی را که در این حوزه توانمند بوده و گروه‌های علمی موفق هستند، حمایت می‌کنیم تا محصولات زیادی در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کروناویروس تولید کنیم.
وی گفت: ممکن است در یک مقطعی سازمان غذا و دارو از میان چند محصولی که در حال حمایت هستیم یک مورد را تایید کند. اما ما دانش تولید چند محصول را باید داشته باشیم.
 

تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی

وطن پور درباره تحقیقات حوزه واکسن گفت: اکنون ۱۰ گروه بخش خصوصی در حوزه تولید واکسن فعال هستند و به نوعی به دانش تولید واکسن دسترسی دارند. اکنون یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس در حال فعالیت در حوزه تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی است و امیدواریم به زودی به مرحله تولید برسد، تا در کشور حداقل در تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی مشکلی نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره کروناویروس هم صحبت‌های متعددی درباره واکسن گفته می‌شود. برخی معتقدند اصل واکسیناسیون مقاومت ایجاد می‌کند. حتی واکسن ب ث ژ و آنفلوآنزا و واکسن‌هایی که سیستم‌های ایمنی را تحریک می‌کند همه می‌توانند در برابر کروناویروس نوعی مقاومت و ایمنی ایجاد کنند.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ شرکت تولید کننده داخلی واکسن، بدون احتساب موسسات پاستور و رازی در حال تولید واکسن هستند. یکی دیگر از آنها در حال کار بر روی واکسن HPV است و یکی دیگر هم در حال کار بر روی هپاتیت است. وزارت بهداشت هم در حمایت از این شرکت‌های دانش بنیان فعال است.
 

حمایت از ۱۰ تولید کننده واکسن داخلی

وی گفت: نکته مهم در مورد کروناویروس این است که رفتارش در مقابل واکسن مشکوک است. هنوز هیچ کشوری نتوانسته به طور قطعی به موضوع واکسن ورود کند. دو کشور تاکنون ادعا کردند که واکسن در اشل حیوانی جواب داده اما هنوز قطعی نیست.

وطن پور یادآور شد: قطعاً تولید واکسن زمان بر است و برخی برای تولید آن یکسال و برخی دو سال را اعلام می‌کنند. اما ما در کشور باید دانش تولید واکسن را مورد حمایت قرار دهیم و اکنون با معاونت علمی و صندوق نوآوری این ۱۰ تولید کننده واکسن را مورد حمایت قرار داده‌ایم که در زمان مناسب بتوانند بر روی کروناویروس هم کار کنند.


منبع: مهر
نسخه چاپی