ساعت فروش سهام عدالت در بورس چه زمانی است؟
به گزارش راسخون، محمود گودرزی گفت: از امروز امکان معامله 30 درصد از ارزش سبد سهام عدالت در بورس فراهم شد.

وی ادامه داد: در گذشته سهام عدالت قابل فروش نبود، اما طی اطلاعیه‌ای بورس اوراق بهادار تهران، نحوه معامله و کلیه مسیر‌های معاملاتی این سهام اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم بیشترین عایدی نصیب سهامداران شود، افزود: قیمت سهام براساس میانگین قیمت روزانه تعیین می‌شود و از امروز بعد از اتمام ساعات معاملات بازار از ساعت 12:45 تا 14 تمام نماد‌ها در بازار معامله می‌شود و دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق فروش آنلاین یا کارگزاری‌ها اقدام به فروش کنند.

معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران گفت: فروش سهام عدالت به دو روش فروش یکجا به وسیله بانک‌ها و فروش از طریق کارگزاری‌ها صورت می‌گیرد و از این طریق می‌توانند سفارش خود را ثبت کنند.

وی بیان کرد: تا روز 21 خرداد معاملات سهام عدالت بعد از ساعت معاملات بازار است.


نحوه فروش سهام عدالت در شبکه بانکی

با توجه به  مصوبه مورخ 99/2/30 شورای عالی بورس،کلیه دارندگان سهام عدالت که قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از روز سه شنبه مورخ 99/3/6 به شعب بانکهایی که قبلاً در آن دارای حساب بانکی بوده و شماره شبای آن حساب را به سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل  فرمهای مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش 30 درصد از سهام عدالت خود و تعهد نامه مربوطه، اقدام کنند. براساس این مهلت اعلام شده در تاریخ 99/3/8 به پایان می‌رسد و از تاریخ 99/3/10 بانکها از طریق کارگزاری های خود یا کارگزاریهای طرف قرار داد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.


فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها

دارندگان سهام عدالت می‌توانند پس از انتخاب روش مستقیم در سامانه سهام عدالت به دو صورت اقدام به فروش سهام خود کنند؛ نخست می‌توانند تا 13 خرداد با مراجعه به یکی از شعب بانکی که شماره شبای آن را برای دریافت سود وارد سامانه سهام عدالت کرده‌اند، به‌صورت یکجا 30 درصد از سهام خود را به‌فروش برسانند یا اینکه با مراجعه به کارگزاری‌ها و سایت منتخب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدام به فروش تک تک سهام شرکت‌ها در کارگزاری‌ها کنند.

در توضیح چگونگی فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها باید گفت مالک سهام عدالت به سایت کارگزاری مراجعه می‌کند و با وارد کردن کد ملی و شماره همراه ثبت‌شده در سایت خصوصی‌سازی، وارد قسمت سهام عدالت می‌شود.

سهامدار در این بخش می‌تواند پرتفوی خود را مشاهده و تا سقف 30 درصد از ارزش کل سبد را برای فروش انتخاب کند.

کارگزاری نیز کلیه سفارش‌های فروش همه مالکان سهام عدالت را به‌قیمت بازار اخذ و تا ساعت 14 آن روز به‌منظور تجمیع به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند.

سپرده‌گذاری تا پایان آن روز دارایی سهام به‌اندازه سفارشات ارسالی هر کارگزار را در کد اختصاصی آن شرکت ایجاد می‌کند.
کارگزار روز کاری بعدی از ساعت 12:45 الی 14 سفارشات فروش تجمیع‌شده را در هر نماد به‌قیمت پایانی همان روز وارد سامانه می‌کند و اهالی بازار می‌توانند به‌قیمت پایانی آن روز معاملاتی سهام مورد نظر را خریداری کنند.


منبع:
1. تسنیم / ساعت فروش سهام عدالت در بورس اعلام شد
2. تسنیم / جزئیات نحوه فروش سهام عدالت در شبکه بانکی/۱۰ میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی را انتخاب کردند
3. تسنیم / جزئیات فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها/ سفارش‌های فروش وارد چرخه معاملات عادی بورس نمی‌شود
نسخه چاپی