تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده
به گزارش راسخون، مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوست ۴۶ ساله غیرمسلح آمریکایی، به علت نژادپرستی پلیس آمریکا موجی از اعتراض را در این کشور برانگیخته است.

تصاویر ویدئویی قتل او نشان می‌دهد که فلوید در نتیجه رفتار خشونت‌بار پلیس آمریکایی جان خود را از دست می‌دهد. او پیش از مرگ، از مامور پلیس که زانویش را روی گردن او فشار می‌داد، خواسته بود که به او اجازه تنفس بدهد.

تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده

در پی مرگ خشونت‌بار فلوید، مردم آمریکا در واکنش به نژادپرستی حاکم بر این کشور برای هشتمین روز به خیابا‌ن‌ها ریختند و اعتراض خود را نشان دادند.

در برخی نقاط آمریکا اعتراضات با خشونت پلیس همراه بوده است و بنا بر اعلام رسانه‌ها، صدها نفر هم بازداشت شده‌اند.

تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده
 

حضور پررنگ مردم نیویورک در اعتراضات علی‌رغم مقررات منع رفت و آمد

آسوشیتدپرس نوشت با وجود مقررات منع آمد و شدی که سه‌شنبه شب در شهر نیویورک به اجرا گذاشته شد معترضان همچنان در خیابان‌های این شهر حضور داشتند.

نیرو‌های امنیتی در آمریکا به سوی معترضانی که در صدد برچیدن موانع فلزی از مقابل کاخ سفید بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

گروه کوچکی از معترضان در لس‌آنجلس با وجود اعلام حکومت نظامی همچنان در اطراف محل سکونت شهردار این شهر به شکل مسالمت‌آمیز سرگرم شعار دادن هستند، اما با ورود پلیس به محل، تنش‌ها رو به افزایش است
تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده


پنتاگون از اعزام ۱۶۰۰ نیرو به واشنگتن خبر داد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شب گذشته از انتقال حدود ۱۶۰۰ نیروی ارتش به واشنگتن در راستای حمایت از نیرو‌های پلیس خبر داد، این گام در سایه تداوم اعتراضات شبانه در این شهر برداشته شده است

 

خیابان‌های آتلانتا به میدان جنگ تبدیل شده است

همزمان با برقراری مقررات منع رفت و آمد در شهر آتلانتا -مرکز ایالت جورجیا- نیرو‌های امنیتی و گارد ملی و پلیس به معترضان هشدار دادند که محل‌های برگزاری تظاهرات را تخلیه کنند.

نیرو‌های گارد ملی برای تخلیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند، ولی معترضان بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات خود تأکید دارند و از نیرو‌های امنیتی و گارد ملی می‌خواهند به سوی آنان تیراندازی نکنند و مرتب اسم جورج فلوید را تکرار می‌کنند.

شبکه الجزیره گزارش داد: خیابان‌های شهر آتلانتا عملا به میدان جنگ تبدیل شده است.
 

لغو همایش جمهوری‌خواهان در کارولینای شمالی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از لغو همایش انتخاباتی جمهوری‌خواهان در ایالت کارولینای شمالی (به علت نگرانی از وقوع حوادث اخیر در این کشور) خبر داد.
 

ترامپ برای سرکوب معترضان دست به دامان ارتش شد

رئیس جمهوری آمریکا به منظور سرکوب مردم آزادی خواه دست به دامان ارتش شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است با استفاده از ارتش این کشور، مردم آزادی خواه را سرکوب کند.
 
 

افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده به قتل "جرج فلوید"


تقریبا بیش از ۱.۷ میلیون سلاح در ماه می (اردیبهشت /خرداد)  در آمریکا به فروش رفته که این میزان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

مدیر این گروه اعلام کرده که فروش سلاح گرم به صورت بی سابقه‌ای در آمریکا افزایش یافته است.

مالک یک فروشگاه سلاح در نیوجرسی نیز گفته که پس از روز یادبود فلوید، فروش سلاح دوباره در این شهر افزایش پیدا کرده است.  

جالب توجه این است که با توجه به فراگیرشدن اعتراضات در آمریکا، قیمت سهام برخی از شرکت‌های ساخت سلاح در آمریکا روز دوشنبه با افزایش مواجه شد.

مالک شرکت "هایت گانز" در شارلوت در ایالت کارولینای شمالی گفته که تقاضای سلاح پیشتر با شیوع کووید-۱۹ افزایش داشت و با شروع اعتراضات در آمریکا منجر به افزایش تقاضاها شد.
 

رئیس جمهوری سابق آمریکا بیانیه بلندبالایی منتشر کرد 

این بیانیه جورج بوش یک هفته پس از مرگ جورج فلوید، مرد سیاه‌پوستی ۴۶ ساله‌ای که در تاریخ ۲۵ مه پس از آنکه از سوی فردی به خرید با پول تقلبی متهم شده و تحت بازداشت قرار گرفت، با خشونت یک افسر آمریکایی که گردن او را با زانو می‌فشرد، خفه شد، منتشر شده است.
 
تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده

مرگ دلخراش او که تصاویرش از سوی یک رهگذر در مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا ثبت شده، موجی از اعتراضات به خشونت پلیس و تبعیض علیه سیاه‌پوستان را در سراسر آمریکا به راه انداخته است. این خشونت با محکومیت بین‌المللی هم مواجه شد.

بوش از مردم خواست تا به شکوه‌های شهروندان آمریکایی-آفریقایی گوش دهند.

وی گفت: مشاهده واقعیت کشور با صداقت تمام و تلاش برای بهبود آن امری مهم و حیاتی است.

بوش افزود: ما تنها در صورتی که خودمان را جای افرادی که مورد تهدید، ظلم و محدودیت قرار گرفته‌اند، بگذاریم و از دید آنها نگاه کنیم، می‌توانیم واقعیت نیاز آمریکا را ببینیم.

براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جورج بوش در دوران ریاست جمهوری خود علی‌رغم دو پرونده بسیار بزرگ و مهم، به صورت علنی از کشتار مردم به دست نیروهای پلیس انتقاد نکرده بود و این بار نیز وی به طور ویژه به خشونت پلیس اشاره‌ای نکرد و در عوض درباره نژادپرستی و اینکه آمریکایی‌های سیاه‌پوست در کشور خودشان مورد آزار و اذیت و تهدید قرار می‌گیرند، صحبت کرد.

بوش همچنین به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و درخواستش برای سرکوب اعتراضات اشاره‌ای نکرد.

وی همچنان تاکید دارد که مسؤولیت کل کشور دستیابی به عدالت برای همه شهروندان است.


دونالد ترامپ به قدرت خود بیش از رهبری کشور می‌اندیشد
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه بازدید دونالد ترامپ از کلیسای سنت جان واشنگتن آنهم پس از دستور به پلیس برای پاک کردن آن منطقه از اعتراضات مسالمت‌آمیز را تنها در سه کلمه توصیف کرد: قصور در انجام وظیفه.
 
تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ افزایش تقاضای سلاح به دنبال اعتراضات سراسری در ایالات متحده

او در جریان سخنرانی خود در این روز از کنگره آمریکا خواست تا پلیس این کشور را موظف به انجام اصلاحات کند و دونالد ترامپ را نیز محکوم کرد که در وضعیت بحرانی کنونی، به قدرت خود بیش از رهبری کشور می‌اندیشد.

جو بایدن گفت: «وقتی معترضانی که دست به اعتراضی مسالمت‌آمیز زده‌اند، پراکنده می‌شوند تا رئیس جمهوری از در کاخ سفید که در واقع خانه مردم است خارج شود، و از گاز اشک آور و نارنجک‌‌های نورزاعلیه مردم استفاده می‌کنند تا او در یکی از تاریخی‌ترین کلیساهای واشنگتن و کشور عکسی بگیرد، بیراه نخواهد بود اگر به این نتیجه برسیم که رئیس جمهوری به قدرت بیش از اصول اهمیت می‌دهد.»

دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا محسوب نمی‌شود که ارتش را برای فرونشاندن اعتراضات داخلی فراخوانده است. حدود 30 سال پیش از این نیز جرج اچ. دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت برای مقابله شورشی مشابه، ارتش را به لس آنجلس فرستاد.

سخنان جو بایدن در حالی ایراد شد که روز سه‌شنبه نیز پس از پشت سر گذاشتن شبی ناآرام، ادامه غارت‌ها و درگیری با نیروهای پلیس، بار دیگر تظاهرات ضدنژاد پرستی در شهرهای مختلف این کشور از سر گرفته شد.

جو بایدن همچنین دونالد ترامپ را متهم کرد که «کشور را به میدان جنگ تبدیل و به کینه‌های قدیمی و ترس‌های جدید گرفتار کرده است.» او در جریان سفرش به فیلادلفیا قول داد که «زخم‌های نژادپرستی را که مدتهاست کشور گرفتار آن است» را درمان کند.

درگیری‌های داخلی در حالی در ایالات متحده ادامه دارد که این کشور هنوز از بحران مرگبار کرونا رهایی نیافته است. تنها در 24 ساعت گذشته 15 هزار و 561 نفر دیگر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 928 نفر نیز از این بیماری جان باخته‌اند.


منبع: 
1.باشگاه خبرنگاران جوان / تداوم اعتراضات مردمی در آمریکا علیه نژادپرستی/ خیابان‌های آتلانتا به میدان جنگ تبدیل شده است
2.ایسنا / جورج بوش: باید به شکوه‌های شهروندان آمریکایی-آفریقایی گوش داد
3.تسنیم / هشتمین روز ناآرام آمریکا سپری شد؛ تهدید ترامپ برای استفاده از ارتش هم کارساز نیست
4.ایرنا / افزایش بی‌سابقه فروش سلاح در آمریکا همزمان با اعتراض‌های ضدنژادپرستی
5.باشگاه خبرنگاران جوان / ترامپ برای سرکوب معترضان دست به دامان ارتش شد + فیلم
نسخه چاپی