سریال آقا زاده |شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد
به گزارش راسخون؛ در پی انتشار سریال‌های شبکه خانگی متفاوت که در این دو سال اخیر تعداد آن‌ها بیش از پیش شده است، سریال جدید بهرنگ توفیقی با نام «آقازاده» منتشر شده است که از همان ابتدا با فروش بسیار خوب در سطح اینترنت، پخش بالا در سرویس‌های استریم فیلم و البته استقبال کلی آن در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد؛ سریالی که این مدت خیلی‌ها راجع به آن صحبت می‌کنند.


معرفی سریال آقا زاده

 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

سریال «آقازاده» درباره آقازاده‌ای فاسد به نام «نیما» (با بازی امیر آقایی) است. فردی که تابلوهای هنری خرید و فروش می‌کند. او به‌واسطه رابطه‌اش با افراد مهم نظام ثروت قابل‌توجهی به جیب زده است. در طرف مقابل، آقازاده‌ای دیگر به نام «حامد» (با بازی سینا مهراد) حضور دارد که مأمور امنیتی است. حامد قصد دارد هرطور شده به فعالیت‌های غیرقانونی نیما خاتمه دهد اما موانع بسیارند...
 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

نویسنده: حامد عنقا

کارگردان: بهرنگ توفیقی

بازیگران: امیر آقایی ، نیکی کریمی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، امین تارخ، مهدی سلطانی، جمشید هاشم‌پور، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، محمدحسین لطیفی، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی
 

هر آن‌چه باید درباره سریال «آقازاده» بدانید

 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

۱. اولین قسمت سریال «آقازاده» جمعه ۶ تیرماه منتشر شد.

۲. سریال «آقاراده» ۲۴ قسمت دارد.

۳. استفاده از لوکشین‌های متعدد.

۴. محصول سازمان سینمایی «اوج» و توانایی عبور از خطوط قرمزی که هیچ سریال و فیلمی در ایران اجازه نزدیک‌شدن به آن‌ها را ندارد.
 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

۵. پرداختن به موضوعات مختلف اجتماعی و اقتصادی در کنار روایتی عاشقانه.

۶. اشاره صریح به وجود شبکه‌های فاسد در دستگاه‌های اجرایی و قضایی کشور.

۷. غافلگیری‌های جذاب و دلخراش.

۸. میزان تماشای آنلاین این سریال تا ساعت ۱۲ شب روز چهارشنبه (۱۱ تیر) در پلتفرم «فیلیمو»، ۲۵ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۸۶۵ دقیقه بوده است که با مقایسه آمار‌های پیشین، رکورد تازه‌ای در تماشای آنلاین سریال‌های شبکه نمایش خانگی به حساب می‌آید.

۹. نسخه فیزیکی این سریال نیز در ۴ روز اول انتشار، در فاصله ۲۴ ساعت پس از توزیع به اتمام رسید که این هم رکورد دیگری برای «آقازاده» است.

۱۰. طولانی‌ترین قسمت اول دربین سریال‌های نمایش خانگی.

۱۱. تبلیغات زیاد، آمادگی افکار عمومی و بستر فرهنگی – اجتماعی زمان انتشار.

۱۲. داستانی پر از اتفاق: در قسمت اول سریال ۱۰ اتفاق مهم رقم خورده است.

۱۳. بهرنگ توفیقی تجربه همکاری با حامد عنقا در کارگردانی سریال‌های «انقلاب زیبا»، «بر سر دوراهی» و «پدر» را در کارنامه خود دارد. او برای بار چهارم در پروژه تولید سریال «آقازاده» با عنقا همکاری می‌کند.

۱۴. آهنگ‌های تیتراژ و موسیقی متن سریال آقازاده را علی زندوکیلی خوانده است.

در «آقازاده» ماجرا پیرامون چند قصه فساد سیاسی، امنیتی و اقتصادی است که درهم‌تنیده شده و داخلی بودن شخصیت‌های فیلم برای مخاطب، پیگیری آن را جذاب‌تر کرده است. اما آنچه بیشتر از همه کنجکاوی مخاطبان را برانگیخته پیدا کردن پرونده‌ها و شخصیت‌های مابه‌ازای بیرونی سریال است؛ چیزی که می‌شود با گزاره‌ها و نشانه‌های این 6 قسمت تا حدودی به آنها دست یافت.
 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد


گمانه زنی روزنامه فرهیختگان درباره برخی شخصیت های سریال آقازاده و شباهت آن ها با شخصیت ها و چهره های سیاسی اخیر

 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

بازیگر: سینا مهراد / نقش: حامد
پیش‌بینی «فرهیختگان»: رسول قهرمانی

نماینده دادستانیجوانی جسور باصراحت و پاکدست که در برابر مفسدان قدعلم کرده است. این مختصات را این روز‌ها در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی می‌بینیم. رسول قهرمانی، نماینده دادستان، جوانی است که با مواضع، ادبیات و صراحتش بار‌ها جلسات دادگاه را تحت‌تاثیر قرار داده است. آنچه از سینا مهراد به‌عنوان حامد در سریال آقازاده می‌بینیم بیشتر از همه ما را به یاد او می‌اندازد.

بازیگر: جمشید هاشم‌پور / نقش: حاج‌حسن
پیش‌بینی «فرهیختگان»: پرونده اکبر طبری

فاسدان در سریال وقتی هیچ راه گریزی ندارند، به سراغ حاج‌حسن می‌روند؛ شخصیتی که از نسبتش با حامد مشخص است از مدیران ارشد نهادی است که او در آنجا خدمت می‌کند. اوست که در وقت گرفتاری نیما با وساطت دکتر بحری – پدر نیما – پرونده را دست بازپرسی آشنا می‌سپارد تا درنهایت نیما به قید وثیقه آزاد شود. جلوتر که می‌آییم مشخص می‌شود دکتر بحری روی حمایت او برای پست وزارت حساب کرده است و مراودات‌شان بیشتر می‌شود. آن صاحب‌منصب که جمشید هاشم‌پور نقش آن را بازی می‌کند، بی‌شباهت به چهره اکبر طبری که این روز‌ها در دادگاه حاضر است و معاون اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه بوده که در مفاسد گسترده‌ای دست داشته، نیست.

بازیگر: دیبا زاهد / نقش: سارا
پیش‌بینی «فرهیختگان»: پرونده قتل میترا استاد

پس از پخش قسمت پنجم سریال آقازاده براساس تصاویری که از نوع گریم بازیگر این سریال منتشر شد، رسانه‌ها از شباهت او به خانم استاد نوشتند. بنا بر شنیده‌ها این بازیگر در سریال «آقازاده» نقش زنی را ایفا می‌کند که یکی از مسئولان ارشد کشور با او رابطه‌ای مخفیانه دارد. شخصیتی که در تلاش برای رسیدن به یک جایگاه سیاسی اجرایی مهم است. اگرچه در قسمت اول قتل مانلی یا همان راضیه را دیده‌ایم، اما با احتساب نقش دیبا زاهد می‌توان انتظار فرجامی تلخ را برای این نقش در سریال انتظار کشید؛ فرجامی که با شعار فیلم هم همخوانی داشته باشد «این قصه با خون تمام می‌شود!»
 
بازیگر: مهدی سلطانی سروستانی / نقش: دکتر بحری
پیش‌بینی «فرهیختگان»: محمدعلی نجفی

وقتی بحث بر سر دیبا زاهد و نقش او به‌عنوان میترا استاد رسانه‌ای شد و عوامل فیلم در رد و تایید آن چیزی نگفتند یاد این ضرب‌المثل ایرانی می‌افتیم که «سکوت علامت رضاست» و می‌توان این را نیز در تکمیل آن آورد که احتمالا دکتر بحری فیلم کاراکتری شبیه یکی از سیاسیون جنجالی یکی دو سال اخیر دارد که پس از یک دوره طولانی رابطه مخفیانه با زنی، این رابطه را علنی کرد و در کش‌وقوس‌هایی که پرونده مبسوطی دارد، او را به ضرب گلوله کشت.
 
بازیگر: مهدی کوشکی / نقش: الکس
پیش‌بینی «فرهیختگان»: پرونده باند / قاچاق دختران

شاید آشناترین نام در سریال که از نام بیرونی آن هم استفاده شده الکس است. باند قاچاق دختران ایرانی در سال‌های اخیر را اولین‌بار در مستند «پول و پورن» مهدی نقویان دیدیم، آنجا صحبت از «الکس» سردسته این باند به میان آمده بود که دختران ایرانی را برای تن‌فروشی و پیش‌بردن پروژه‌های سیاسی امنیتی مورد سوءاستفاده قرار می‌داد. اخیرا، اما سربازان گمنام امام زمان (عج) اعلام کردند «الکس» سردسته این باند را در مالزی دستگیر کردند. شهروز سخنوری سرکرده باند قاچاق دختران ایرانی است که برای فاش نشدن هویت واقعی‌اش، نام الکس را برای خود انتخاب کرده بود.
 

سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد


نقد و بررسی سریال آقا زاده

 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

سریال « آقازاده » با پیروی از سنت سریال سازی در شبکه نمایش خانگی طی چند سال گذشته، با انبوهی از ایرادات ساختاری مواجه است که سطح کار را به شدت تنزل داده است. روایت غیر خطی سریال در همان پرده نخست تماشاگر را غافلگیر می کند. روایت غیر خطی که دلیلی برای وجود آن به چشم نمی خورد و بهتر می بود « آقازاده » مسیر خطی خود را پیش می گرفت. البته روایت غیر خطی کمترین مشکل این سریال به شمار می رود!
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

متاسفانه در « آقازاده » شتاب زدگی فراوانی مشاهده می شود که از عدم شناخت مدیوم سریال سرچشمه می گیرد. بُرش سریع تصاویر قصد دارد سریال را برای مخاطب امروزی زنده نگه دارد و به نوعی هیجان کاذب به قصه ببخشد. اقدام عجیب سازندگان سریال اینجاست که هر ده دقیقه یکبار، یک طرح گرافیکی با تصویر بازیگران در مقابل دیدگان تماشاگران ظاهر می شود و سپس زمان رخدادهای سریال تغییر می کند! اقدامی عجیب که از ابتکارات سازندگان این سریال به شمار می رود!

اما احتمالا باید بزرگترین نقص سریال «آقازاده» را در فیلمنامه آن جستجو کرد. متاسفانه سازمان هنری اوج همانند اغلب ساخته های سینمایی اش مانند « به وقت شام »، تصویری خام و دم دستی از جایگاه افراد در سریال ترسیم کرده که از اصول ابتدایی فیلمنامه نویسی به دور است. در این سناریو، آدمهای بد ذات در ساختمان های لاکچری زندگی می کنند و در منزل تردمیل دارند و آب میوه می نوشند، اما در طرف دیگر ، شخصیت های مثبت همگی افرادی معتقدند که در خانه های قدیمی با حداقل امکانات زندگی می کنند! این نگاه سیاه و سفید ایرادات بسیاری به قصه وارد کرده و آن را از مسیر منطقی خود دور کرده است. نگاهی که نمونه های قبلی آن را به دفعات در سریال های تلویزیونی شاهد بوده ایم.  

 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

متاسفانه بازیگران مشهور سریال نیز نتوانسته اند در نقش های خود بدرخشند. امیر آقایی در نقش نیما، نمی تواند یک خلافکار بد ذات و دیوانه باشد، هرچند که تلاش زیادی برای اثبات جنونش به نمایش می گذارد! نیکی کریمی را احتمالاً باید هدر شده ترین بازیگر سریال بنامیم. بازیگر با سابقه ای که نقشی کم اهمیت در « آقازاده» دارد و در ادامه مسیر سقوط خود در عرصه بازیگری گام بر می دارد. سینا مهراد نیز ایفاگر شخصیت کپی شده ای است که پیش از این در سریال « پدر » از او دیده بودیم. نکته جالب درباره سریال اینجاست که به انتقاد از آقازادگان و رانت هایشان می پردازد در حالی که سینا مهراد خود فرزند سعید سهیلی، کارگردان مشهور ایرانی است و با کمک پدر به این عرصه ورود کرده!
 
سریال آقا زاده|شباهت شخصیت ها با چهره های سیاسی/ از رسول قهرمانی تا میترا استاد

« آقازاده » اثری پر زرق و برق اما سطحی است که نگاهی کلیشه ای درباره آقازادگان در اختیار تماشاگران قرار می دهد. نگاهی سیاه و سفید که کمتر شباهتی به دنیای واقعی انسان های اطرافمان دارد. « آقازاده » حتی در نگاه به شخصیت های فرعی داستان مانند راضیه، او را به کلیشه ای ترین شکل ممکن ترسیم می کند. دختری شهرستانی که ساده و گیج است و فریب افراد گرگ صفت را می خورد! ذکر این نکته نیز ضروری است که سریال « آقازاده » نسبت به دیگر ساخته های شبکه نمایش خانگی، محتوایی دارد که خطوط قرمز محسوب می شوند. البته خطوطی که برای دیگر فیلم‌ها و سریال‌ها قرمز محسوب می‌شوند، نه برای سازمان سینمایی اوج!


منبع:
1. ایرنا/ سریال آقازاده؛ درگیر کلیشه‌های سیاسی و صداوسیمایی
2. پی اس آرنا/ نقد و بررسی قسمت ۱-۲-۳ سریال آقازاده | زیبایی، زرق و برق نفرت‌انگیز
3. شهرآرا نیوز/  هرآنچه باید درباره سریال «آقازاده» و حواشی‌اش بدانید | سریالی که قرار است خواب را از چشمان بسیاری بگیرد
4. شایا نیوز/ شباهت شخصیت های سریال آقازاده با چهره های سیاسی؛ از رسول قهرمانی تا میترا استاد
5. مووی مگ/ نقد و بررسی سریال آقازاده
6. توئیتر/ واکنش کاربران
نسخه چاپی