برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید + واکنش ها
به گزارش راسخون؛ شامگاه پنجشنبه بود که «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، از استعفای خود از این سمت خبر داد.

هوک در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت که گاهی سفر مسئله اصلی است و گاهی مقصد مسأله اصلی می شود. درباره راهبرد ما در قبال ایران، مسئله هر دو است.
ما مایل هستیم به توافقی جدید با نظام ایران دست پیدا کنیم. اما همزمان، فشارهای ما منابع مالی آنها را نابود کرده است.

وی در ادامه این مصاحبه مدعی شده که نظام ایران طی سه سال و نیم اخیر ضعیف شده و از سیاست دولت ترامپ در این خصوص به عنوان سیاستی موفق نام می برد.
 

پامپئو خبر استعفای برایان هوک را تأیید کرد

 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

وزیر امور خارجه آمریکا خبر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه مسئول گروه ویژه اقدام علیه ایران در این وزارتخانه امروز از سمت خود کناره‌گیری می‌کند را تأیید کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در پیامی توئیتری رسماً اخبار منتشر شده درباره استعفای قریب‌الوقوع برایان هوک را تأیید کرد.
 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

پس از آن‌که نیویورک تایمز گزارش داد که برایان هوک تا ساعاتی دیگر استعفای خود را اعلام می‌کند، مایک پامپئو در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «با توجه به اینکه برایان هوک نماینده ویژه [دولت آمریکا در امور ایران] در حال انتقال به بخش خصوصی است، من از او به خاطر بیش از 3 سال خدمت به وزارت امور خارجه و دولت رئیس‌جمهور ترامپ تشکر می‌کنم. او یک عضو ارزشمند در تیم مدیریتی من بوده است.»


افشای علت استعفای برایان هوک

 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها


روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا نوشت از هوک خواسته شد که استعفا دهد تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیافتد.
 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

این مقام ارشد پیشین که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «ایران محدودیت‌های غنی‌سازی، انباشت [اورانیوم] و توسعه سامانه‌های تأمین را شکسته است. طبق تمام داده‌های تجربی، [وضعیت] کنونی از زمان [حضور آمریکا در برجام] بدتر است و آنها به طرز چشمگیری اقدامات بد خود را افزایش دادند».

وی سپس نتیجه‌گیری کرد: «اگر به زعم شما این استراتژی موفق بود، نمی‌دانم چرا باید نماینده خود را اخراج کنید».

واشنگتن‌پست همچنین به نقل از این مقام مطلع نوشت: «چه کاری جز وارد کردن صدمه جدی به اقتصاد ایران انجام داده‌ایم؟ اگر استراتژی آن بود، خب انجام شد. اگر استراتژی، جلوگیری از دستیابی آنها به تسلیحات اتمی بود، آنها [اکنون] گام‌های بیشتری برداشته‌اند... نشنیده‌ام کسی، حتی از راست‌های افراطی، بگوید این استراتژی کارگر بود».

برایان هوک یکی از معدود مقام‌های آمریکایی است که از خانه‌تکانی‌های دستگاه سیاست خارجی آمریکا در امان مانده و بعد از اخراج «رکس تیلرسون» از سمت وزیر خارجه آمریکا سمتش را حفظ کرده بود.

هوک، موضع‌گیری‌های بسیار تند و افراطی علیه ایران اتخاذ کرده و برای نمونه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود اما از ضرورت گفت‌وگوی مستقیم با تهران نیز سخن می‌گفت.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز در این باره نوشت خروج هوک ۵۲ ساله هر گونه شانس باقی مانده برای دیپلماسی با ایران قبل از اتمام دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ را از بین خواهد برد.

استعفای هوک، دومین خروج یک مقام ارشد آمریکایی از دولت این کشور ظرف تنها دو روز محسوب می‌شود. قبل از او «استفان آکارد»، بازرس کل موقت وزارت خارجه آمریکا جدایی‌اش از دولت را اعلام کرده بود.

هوک ۵۲ ساله از زمانی که  «رکس تیلرسون» به عنوان وزیر خارجه آمریکا منصوب شد در این وزارتخانه به عنوان مدیر دفتر برنامه‌ریزی‌های سیاسی به کار گرفته شد.

بعد از اخراج رکس‌ تیلرسون برایان هوک یکی از معدود مقام‌های وزارت خارجه بود که توانست در دولت آمریکا باقی بماند. هنگامی که «مایک پامپئو» در مارس ۲۰۱۸ به وزارت خارجه آمریکا آمد، برایان هوک به نمایندگی از دولت دونالد ترامپ با کشورهای اروپایی درباره برجام مذاکره کرده و سیاست‌های دولت را برای آنها تشریح می‌کرد.

 ۱۶ اوت ۲۰۱۸، یعنی سه ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، پامپئو اعلام کرد گروهی به نام «اقدام ایران» تشکیل داده و برایان هوک را به عنوان رئیس آن منصوب کرده است.

وظیفه اصلی هوک در این سمت، طراحی سیاست‌هایی برای پیشبرد «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران بود که از چند ماه قبل‌تر سیاست اصلی دولت ترامپ در قبال ایران اعلام شده بود.
 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

بر اساس این گزارش، «الیوت آبرامز» که در حال حاضر نماینده دولت آمریکا در امور ونزوئلا است جایگزین برایان هوک خواهد شد.


الیوت آبرامز کیست؟

«الیوت آبرامز» یکی از افراطی‌ترین اشخاصی است که در دولت‌های مختلف آمریکا مقام‌های مختلفی در دست داشته است و یکی از خطرناک‌ترین طرفداران اسرائیل در نظام آمریکا بوده است و دوستی قدیمی با شخص نتانیاهو و افراطیون دست راستی حاکم در اسرائیل دارد. نه تنها در ونزوئلا بلکه در سایر کشورهای آمریکای لاتین او طراح کودتاهای زیادی بوده است. انتخاب الیوت آبرامز به عنوان نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران سیاست آمریکا را نزدیک‌تر به سیاست اسرائیل خواهد کرد و احتمال یاغیگری و تروریسم ضد ایران را افزایش خواهد داد.
 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

آبرامز از طراحان جنگ عراق و یکی از نئوکان‌های تندرو به شمار می‌رود. او حدود ۳۰ سال پیش به خاطر دروغگویی به نمایندگان کنگره در دادگاه محکوم شد ولی جورج بوش پدر او را عفو کرد. وی دوستی و صمیمیت زیادی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل دارد. به نظر می‌رسد انتخاب او باعث می‌شود سیاست آمریکا بیش از قبل در خدمت اسرائیل باشد. او یکی از طرفداران بسیار سر سخت اسرائیل و نتانیاهو است. بنابراین تحت نظارت او سیاست آمریکا بیش از پیش از نظارت اسرائیل متأثر خواهد شد. او حتماً طرفدار تغییر نظام و ایجاد تشنجات در ایران از جمله با ترغیب بعضی اقلیت‌ها ناراضی به شورش خواهد بود. 
 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

بنابراین می‌توان گفت آبرامز چهره‌ای جنگ طلب است و انتخاب او به رأی دهندگان آمریکایی این پیام را می‌دهد که فشار بر ایران را ادامه خواهد داد تا به نتایج مطلوب واشنگتن دست یابد.


استعفای «هوک» به اختلاف با پمپئو و احتمال شکست ترامپ مربوط است

 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

پروفسور «نادر انتصار»، استاد دانشگاه آلاباما آمریکا معتقد است دلایل استعفای «برایان هوک» به اختلافاتش با مایک پمپئو و احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری باز می گردد.

وی اظهار داشت: این نوع استعفاها بخصوص در اواخر دوران دولتها روندی است عادی. در مورد «برایان هوک» او شاید به این نتیجه رسیده است که احتمال شکست ترامپ در انتخابات ماه نوامبر بیشتر شده و بهتر است که او به قول معروف سفره خود را هم اکنون جمع کند و کار جدیدی برای خود دست و پا کند. در این چند هفته اخیر اخباری نیز در مورد اختلاف در برخی موارد بین برایان هوک و رئیس خود یعنی پمپئو شنیده می‌شد که اگر این اخبار صحت داشته باشند ممکن است به استعفای برایان هوک منجر شده باشد.
 

ایران لقمه بزرگتر از دهان همه مقامات فعلی و آینده آمریکایی است

 

برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها


سخنگوی وزارت خارجه ایران آقای موسوی در واکنش به برکناری برایان هوک مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: هیچ تفاوتی بین جان بولتون ، برایان هوک یا الیوت آبرامز وجود ندارد. وقتی صحبت از سیاستایران در ایالات متحده است ، مقامات آمریکایی بیشتر از آنچه بوجوند، گاز گرفته اند. همین مورد در مورد مایک پومپئو ، دونالد ترامپ و جانشین آنها نیز صدق می کند.


«برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت

 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی با اشاره به استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: «هدف راهبرد ⁧‫فشار حداکثری⁩ از فروپاشی و تغییر نظام، به جلوگیری از ثروتمند شدن ⁧‫ایران⁩ تبدیل شد! «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت. شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود، چمدان‌هایش را ببندد.» ⁧‫
 

سیاست کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است


برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید + واکنش ها

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به استعفای برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به رویترز گفت: استعفای هوک به ما ارتباطی نداشته و رویدادی تعیین‌کننده محسوب نمی‌شود. کمپین فشار به اصطلاح حداکثری که دولت آمریکا به راه انداخته بود، شکست خورده است.

وی ادامه داد: ایران به زانو درنیامده و هرکس که مسئول اعمال این سیاست مردود باشد نیز ایران را به زانو در نخواهد آورد.

 
برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها
 

برایان هوک رفت، الیوت آبرامز می‌آید+ واکنش ها
 
منبع: 
1.تابناک/ افشای علت استعفای برایان هوک
2. عصر ایران/ پامپئو خبر استعفای برایان هوک را تأیید کرد
3. مهر/ در گفتگو یا نیویورک تایمز اعلام شد؛ نماینده ویژه ترامپ در امور ایران استعفا می‌دهد/آبرامز جانشین هوک
4. مهر/ استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با مهر: استعفای «هوک» به اختلاف با پمپئو و احتمال شکست ترامپ مربوط است
5. مهر/ مهر بررسی کرد؛ «هوک» رفت؛ «آبرامز» آمد/ «آچمز» شدن آمریکا مقابل بازدارندگی ایران
6. مهر/ شمخانی در واکنش به استعفای هوک: «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت
7.اسپوتنیک/ واکنش مقام ایرانی به برکناری برایان هوک
8. مثلت/ چرا برایان هوک استعفا کرد؟
9. ایسنا/ واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل به استعفای برایان هوک
10. توئیتر/ واکنش کاربران
نسخه چاپی