ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان / علت مرگ سها رضانژاد چه بود؟
به گزارش راسخون، سها رضانژاد روز ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، همراه دوستان خود به یک تور مسافرتی ۳ روزه به منطقه کردکوی در ارتفاعات روستای جهان نمای گرگان (سفر از کرج به گلستان) می رود و همراه دوستان خود در منطقه کردکوی کمپ می زنند. فردای آن روز یعنی صبح جمعه ۲۰ تیر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، سها رضانژاد از چادر خارج می شود و از همان لحظه به بعد دیگر کسی اطلاعی از سها نداشت!
ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان / علت مرگ سها رضانژاد چه بود؟

اما خواهر سها رضانژاد در این باره به خبرنگاران گفت: ” خواهرم همراه دوستان خود بوده است و روز دوم تور مسافرتی از چادر خارج می شود اما در اتفاقی عجیب خواهرم ناپدید و گم شده است و هیچ کسی از سرنوشت او اطلاعی ندارد. پلیس، نیروهای امداد و نجات هلال احمر و مردم محلی این منطقه به جستجو در این منطقه پرداختند اما سرنخی از خواهرم به دست نیامده و همه نگران سرنوشت خواهرمان هستیم!
  
روزانه ۴۰ نفر از امدادگران و مردم محلی برای کمک به یافتن او مشغول فعالیت هستند. هلال احمر تمام تجهیزات خود را شامل سگ های نجات و پهپاد و همچنین تمام گروه امدادی در محل مستقر کرده است و به صورت شبانه روزی مشغول تلاش برای یافتن او هستند.
 
خبر گم شدن سها را دوستان او در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر نیز منتشر کردند تا اگر کسی رد و نشانه‌ای از او دید، دوستان و خانواده این دختر جوان طبیعت‌گرد را بی‌خبر نگذارد. اما موضوع به طرز عجیبی مرموز پیش رفت و دختر طبیعت گرد پیدا نشد که نشد. همین باعث شد تا ظن قتل سها و پنهان کردن جسد او توسط قاتل یا قاتلان در شبکه های اجتماعی تقویت شود.

در حالی که جست و جوها ادامه داشت و اعلام می شد منطقه صعب العبور است، دیشب ناگهان دختری به نام مهسا نصراللهی در توئیتی که انتشار داد، اعلام کرد سها رضانژاد توسط چوپانی پیدا شده است و او زنگ زده به خانواده سها و دیگر جای نگرانی نیست!
 

خبر گم شدن سها را دوستان او در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر کردند

خبر گم شدن سها رو دوستان او در فضای مجازی منتشر کردند تا کسی خبری داشت  خانواده این دختر جوان را بی‌خبر نگذارد. 
 
ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان / علت مرگ سها رضانژاد چه بود؟

هرچند برخی کاربران با انتشار شایعاتی، خبر پیداشدن سها را منتشر کردند. خبری که صحت نداشت و نزدیکان این دختر همچنان چشم‌به‌راه بازگشت او بودند
 
غیر از کسانی که خبر گم‌شدن سها را منتشر و دست به دست کردند، شماری از کاربران نیز - چه آنها که او را می‌شناسند و چه کسانی که با او آشنا نیستند - در توییتر واکنش‌هایی به این حادثه داشتند و تعدادی نیز از توری که سها با آن همسفر شده بود، انتقاد کردند و مسئولان این تور را مسئول گم شدن این دختر و پیدا نشدن ردپایی از او می‌دانند. 

یکی از کاربران نوشت: «چیزی که در مورد سها رضانژاد دردناکه، اینه که توری که باهاش رفته بوده، نه تنها هیچ تلاشی برای پیدا کردنش نکرده و ول کرده برگشته تهران، که عکسای سها رو از برنامه‌های قبل، از پیج اینستاگرامش پاک کرده. به خودمون رحم کنیم حداقل.»

یکی از کاربران با انتقاد از همراهان سها نوشت: «بسیار نگرانشم و براش دعا می‌خونم. بزرگ‌ترین درسی که این اتفاق میده، اینه که متاسفانه ما ایرانی‌ها رفتار جمعی و کار گروهی بلد نیستیم. چرا اون آدم‌ها سها رو صبح گذاشتن تنها فاصله بگیره از چادرها؟ چرا شب قبلش وقتی صدای جیغ زنی رو شنیدن، به جستجو بلند نشدن؟»

یکی از روزنامه نگاران هم نوشت: «یکی از نزدیکان سها رضانژاد گفته توری که ۱.۵ میلیون تومان از سها پول دریافت کرده بود، با بی مسئولیتی تمام، او را در محل جا گذاشته و برگشته است. از برخورد میراث فرهنگی تهران با این تور که بهش مجوز داده، خبری نیست؟! تور ۱۸ تیر شروع میشه و ۲۰ تیر جمعه تموم میشه و برمی‌گردند. سها جمعه گم میشه. مسئولیت‌پذیری بیداد می‌کنه. توری که برای چادر تک‌نفره یک و نیم میلیون تومان پول گرفته. تور سه‌روزه یک و نیم میلیون تومان! تهش هم گم میشی. این قیمت‌ها بر چه اساسی است؟!»

یکی دیگر هم بدون هیچ استناد و منبعی چنین روایت کرده است: «گویا سه نفر با موتور قصد داشتن اذیتش کنن که سها فرار میکنه و به یه طویله میره و اونجا قایم میشه. یه چوپانی پیداش میکنه و کمکش میکنه تا بیاد پیش پلیس و الانم زیر سرمه و حالش خوبه.»

کاربری هم تجربه خود از آن منطقه را چنین نوشته است: «حدودا سال ۸۷ بود با چهار تا پسر دیگه رفتیم همونجا. چند روزی اون بالا بودیم، اما شب‌ها یه گنگ موتورسوار از لات و لوتای محلی که از روستاهای مختلفی دور هم جمع میشن، نزدیکای ما بودن. انقدر حضورشون دهشتناک بود که خارج از برنامه و با تحمل هزینه و مشقت فراوان برگشتیم. نگران این بانو هستم.»

و کاربری که ظاهرا از روند جستجو خبر دارد، درباره وضعیت جستجوی نوشت: «متاسفانه هموطنان و کوهنوردانی که برای پیدا کردن سها رضانژاد بدون هماهنگی با هلال احمر به منطقه عزیمت نمودند، کار تیم امداد رو دشوار کردن و با حضورشان علائم تجسس رو ‌از بین بردن. لطفا وارد منطقه نشید.»

دیگری هم با انتقاد از روند جستجو نوشت: واقعا اون منطقه و گروه (یا تور یا جمع دوستان) اینقدر بی در و پیکره که بعد از چند روز هنوز یه خبر درست منتشر نشده؟ تو قله‌های بلند با اون همه پیچیدگی جغرافیایی خیلی زودتر از این حرفا بِه نتیجه میرسن.

یکی از اهالی توییتر هم چنین همدردی کرده است: «از وقتی شنیدم سها رضانژاد در کمپ گم شده، خیلی منقلب شدم. گم بودن و گم شدن یک «انسان» از مرگش هم سخت‌تره. 

خبر پیدا شدن سها رضا نژاد در توئیت

در حالیکه جست و جوها ادامه داشت و اعلام می شد منطقه صعب العبور است دیشب ناگهان یکی از دوستان سها رضا نژاد در توئیتی که انتشار داد اعلام کرد سها رضانژاد توسط چوپانی پیدا شده است و او زنگ زده به خانواده سها و دیگر نگرانی ای نیست.
 

مزاحمان شیطان صفت در تعقیب سها رضانژاد!!

اما این پایان ماجرا نبود، توئیت دیگری انتشار یافت به این متن که سها رضا نژاد بعد از ترک چادر وقتی از تور دور می شود با 3 موتورسوار مزاحم ناموس مواجه می شود و برای فرار از دست آنها به طویله ای پناه می برد تا اینکه چوپانی او را یافته و با پلیس و هلال احمر تماس می گیرد.
 


تجسس برای یافتن سها رضانژاد

 همزمان با گزارش گمشدن سها رضانژاد تیم های امداد هلال احمر و پلیس به جست و جو پرداختند و عکس این دختر 27 ساله تهرانی در فضای مجازی انتشار یافت و خانواده اش شماره تماس هایی اعلام کردند تا هرکسی سها رضا نژاد را پیدا کرد یا دید با آنها یا پلیس تماس بگیرد.
 
رحیم میرکریمی – معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان اظهار می‌کند: از روز جمعه گم شدن این خانم ۲۷ ساله به سامانه ۱۱۲ جمعیت هلال احمر اطلاع داده شد. در ابتدا اعلام شد که یک تیم آفرود هستند اما زمانی که با هیات اتومبیلرانی صحبت کردیم مشخص شد که اینطور نیست و در نهایت گفتند که یک تیم طبیعت گردی هستند.
 
میرکریمی می‌گوید: جست و جو در ابعاد مختلف انجام شده، تیم ‌های جست و جو و نجات با به همراه داشتن سگ‌های آنست به محل اعزام شدند. همچنین تیم‌های کوهنوردی نیز از سمت شموشک به سمت محل حادثه رفتند و از طرف‌های دیگر نیز برای جست و جو تیم اعزام کردیم. از هلی شات سایر دستگاه‌ها نیز استفاده شد، امروز حتی از پاراموتور هم برای جست و جو استفاده شد. با آنکه بارش‌های دیروز منطقه جهان نما بود سنگین بود اما همچنان جست و جوها متوقف نشد. ۹۶ نفر از نیروهای هلال احمر تا کنون در این عملیات فعالیت کرده‌اند.
  
میرکریمی در ادامه به یک گزارش کذب در خصوص پیدا شدن این خانم ۲۷ ساله اشاره کرده و می‌گوید: عصر روز گذشته ۲۲ تیرماه، گزارشی مبنی بر تماسی اعلام شد که سمت حاجی آباد در یک چشمه به نام “شاه پسند” این خانم پیدا شده است، البته گزارش واضح نبود. عملیات انجام شد و به سمت روستای حاجی آباد رفتیم که طی این جست و جوها متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیدیم.
 

ناگفته های برادر سها

“سامان رضانژاد”  برادر سها می‌گوید: سها چهارشنبه شب از تهران با یک تور به محل رفته بودند؛ آنها به مقصد ارتفاعات کردکوی حرکت می‌کنند و پنج شنبه صبح در محل مستقر می‌شوند. سها تقریبا آنتن داشت و آخرین تماسش با خانواده حوالی ۱۱ شب پنج شنبه بوده که با پدرم صحبت کرده است.
 
ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان / علت مرگ سها رضانژاد چه بود؟

وی ادامه می‌دهد: افراد حاضر در تور می‌گویند آن شب تا نیمه شب بیدار بودند. در محلی که پرتگاه هم وجود داشته کمپ زده بودند، البته با پرتگاه حدود ۵۰ متر فاصله داشته است.
 
برادر این دختر جوان اظهار می‌کند: سها در این سفر همراهی که با او صمیمی باشد نداشته اما چون چندمین بارش بوده که با آن‌ها سفر می‌رفته افرادی را می‌شناخته است. برخی افرادی که در تور حضور داشتند می‌گویند سها صبح روز جمعه در حالی که می‌خواسته از چادرش بیرون برود دیده شده، اما حرف‌های ضد و نقیض در این باره زیاد است چرا که محلی که در آن کمپ کردند شلوغ است، چطور می‌شود صبح گم شده باشد وقتی آن همه آدم در آنجا حضور دارند؟.
 
اگر حتی موضوع آدم ربایی هم باشد به نظر ما امکان ندارد که سها صبح ربوده شده باشد، چون اینجا محل خلوتی نیست. ما تقاضا می‌کنیم تمام سازمان‌های امدادی و انتظامی گم شدن سها را پیگیری کنند تا بتوانیم او را پیدا کنیم. تقاضا داریم از لیدر و افرادی که حضور داشتند هم بازجویی شود، البته اینطور نیست که ما بخواهیم انگشت اتهام به سمت کسی بگیریم.
 

مصرف قرص خواب توسط «سها» در صبح روز حادثه

در تحقیقات پلیس مشخص شد این فرد تا ساعات بامدادی صبح روز حادثه بیدار بوده و برای استراحت قرص خواب مصرف کرده و چند ساعت بعد به اظهار همراهانش برای قضای حاجت و مسواک زدن از چادر خارج شده است.
 
ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان / علت مرگ سها رضانژاد چه بود؟

وی متذکر شد: با توجه به خستگی ناشی از طی کردن مسیر، استفاده از قرص خواب، استراحت کم و تحقیقات و مستندات موجود از همان ساعات ابتدایی ما فرضیه جنایی بودن اعم از قتل و تجاوز را رد کرده و هم ‌اکنون نیز تمام این فرضیه‌ها را رد می‌کنیم.‌

رئیس پلیس آگاهی گلستان تصریح کرد: منطقه جهان‌نما یکی از مناطق تفریحی و توریستی در استان گلستان است که از امنیت بالایی برخوردار است و تاکنون پرونده جنایی با این وسعتی که در فضای مجازی فضاسازی شد رخ نداده است.

مروتی بیان کرد: از همان روزهای ابتدایی اعلام کردم منطقه قابلیت جست‌وجوی کامل ندارد و متاسفانه برخی اصرار بر این داشتند که این فرد در منطقه نیست و تلاش کردند پرونده را به سمت جنایی پیش ببرند.
 

کشف جسد توسط گروه‌های کوهنوردی

رئیس پلیس آگاهی گلستان در پاسخ به این سوال که محل کشف جسد در چه فاصله‌ای از مفقودی «سها رضانژاد» بوده متذکر شد: جسد هزار متر به پایین پرت شده و در ارتفاعات پایین دست محل کمپ گروه کوهنوردی بوده است.
 
ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان / علت مرگ سها رضانژاد چه بود؟

مروتی بیان کرد: هزاران ساعت اقدام اطلاعاتی و پلیسی در این پرونده انجام دادیم و مطمئن بودیم پرونده جنایی نیست و امروز هم گروه‌های کوهنوردی و گردشگری در منطقه پس از استشمام بوی تعفن جسد به سمت منشاء بو پیش رفته و در نهایت با جسد یک زن روبرو شده و به هلال احمر و پلیس گزارش دادند.

وی بیان کرد: متاسفانه جسد از چند نقطه در سر و گردن دچار شکستگی و ضربه ناشی از برخورد با جسم سخت شده که نشان‌دهنده پرت شدن جسد از ارتفاع است.

مروتی گفت: جسد دچار فساد ناشی از گذشت زمان شده و ظواهر نشان می‌دهد که جسد مدت زمان بسیار طولانی در فضای باز بوده که به ما اطمینان بیشتر می‌دهد جسد مربوط به «سها رضانژاد» است.
 

منبع:
1.همشهری /ماجرای گم شدن سُها در ارتفاعات گلستان | چه بر سر دختر طبیعت گرد آمد؟ | جسد متعلق به سها رضانژاد است؟ | پزشکی قانونی چه می‌گوید؟
2.همشهری /طوفان توییتری برای پیدا کردن ردی از سُها
3.همشهری/ علت مرگ سها رضانژاد مشخص شد | ماجرا جنایی است؟
4.راهبردمعاصر / ماجرای ناپدید شدن سها رضانژاد چیست؟
نسخه چاپی