آیا تدبیر جدید وزارت ورزش حلقه فساد در ورزش را خواهد شکست؟
به گزارش راسخون، اراده برای رخنه در حیات خلوت مفسدان ورزشی تدبیری جدی به شمار می‌رود که وزارت ورزش و جوانان آن را کلید زده و از نهادهای امنیتی و قضایی برای مبارزه در این زمینه تقاضای کمک کرده است.

ورود نهاد‌های اطلاعاتی و نظارتی به ورزش برای شناسایی فساد گسترده‌ای که به نظر می‌رسد حالا دیگر سیستماتیک شده، خواسته‌ای است که رسانه‌ها طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها مطرح کردند و خواهان پیگیری آن بودند.

بدون تردید مبارزه با فساد در ورزش یکی از مطالبات اصلی مردم و رسانه‌ها از سلطانی‌فر به عنوان متولی اصلی ورزش است که بار‌ها و بار‌ها به اشکال مختلف از وزیر ورزش و حتی نهاد‌های نظارتی خواسته شده است در مقاطع مختلف، زمانی اقدامات مختلفی در خصوص مبارزه با فساد انجام شده و فدراسیون‌های مختلف ورزشی نیز در زمینه مبارزه با فساد اقدامات خوبی انجام دادند، اما از زمانی که با عزم و اراده جدی درصدد مقابله با فساد هستیم. شاهد هستیم که باند‌های فساد در ورزش به کمک برخی از رسانه‌های بی‌هویت علیه مدیران وزارت ورزش و مدیران ورزش کشور جوسازی‌های فراوانی کرده‌اند آن‌ها به دنبال این هستند که جریان مبارزه با فساد را به انحراف بکشند.»
 

شروع اقدامات وزارتخانه در زمینه مبارزه با فساد

مسعودسلطانی‌فر گغت: همکارانمان در وزارت اطلاعات عوامل زیادی را شناسایی کرده‌اند و در این مسیر دلالان فوتبال، عوامل مختلف فساد در باشگاه های مختلف نیز شناسایی شده اند. 

وی اضافه کرد:‌ برخوردها شروع شده است، البته طبیعی است وقتی قصد داریم با فساد مبارزه کنیم و وزارت اطلاعات را به عنوان امین نظام و یک دستگاه مقتدر به صحنه بیاوریم ، یکسری بترسند و جوسازی برعلیه ما کنند و اتهامات ناروا بزنند.

سلطانی فر با اشاره به این که چنین جوسازی‌هایی برای ما طبیعی است، افزود:‌ متأسفانه برخی از رسانه ها با عوامل دلال، سودجو و فاسد همکاری هایی دارند که به مرور شناسایی می شوند و برخوردها با آنان نیز شروع شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که این حرکت بتواند باعث سالم سازی فضای ورزشی شود.
 

اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان در خصوص بازداشت مدیر یکی از باشگاه‌های پایتخت

وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد یکی از مدیران در یکی از باشگاه‌های پایتخت دستگیر شده است.
گزارش روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در خصوص بازداشت یک نفر از مدیران میانی یکی از باشگاه‌های پایتخت اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
 
«بسم الله الرحمن و الرحیم 
با عرض تبریک ایام مبارک دهه ولایت به اطلاع هواداران فهیم و پرشور فوتبال می‌رساند
ضمن تکذیب موارد مطرح شده در برخی از رسانه‌های معاند و در راستای  مبارزه با فساد در ورزش با پیگیری‌های این وزارتخانه و اقدام سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات یکی از مدیران میانی یک باشگاه ورزشی پایتخت با حکم مقامات قضایی بازداشت شد.

بدیهی است، اقدامات لازم برای مبارزه با فساد در ورزش با قوت و قدرت و با هماهنگی مسئولین دو وزارت ورزش و جوانان و اطلاعات تداوم خواهد داشت.»
 

تدبیری که حلقه فساد در ورزش را می‌شکند

خبر دستگیری با عنوان بازداشت یکی از مدیران میانی باشگاه پرسپولیس تهران در رسانه‌ها منتشر شد بازداشتی که ظاهراً کوتاه‌مدت بود و این مدیر به قید وثیقه هم‌اکنون آزاد است. اقدام نهادهای امنیتی در بازداشت یک مدیر ورزشی هر چند در گذشته نیز سابقه داشته است اما شیوه برخورد مسوولان ورزشی کشور به‌ویژه وزیر ورزش و جوانان با این برخورد یکی از نکات مهم به شمار می‌رود.

هر چند که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران زیر نظر وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شوند اما با انتشار خبر دستگیری یکی از مدیران میانی ورزش کشور، واکنش «مسعود سلطانی فر» ‌ متفاوت از انتظارات بود. در حالی که وی می‌توانست به‌عنوان فردی که سکان ورزش کشور را در دست دارد، اظهارنظر تقابلی با نهادهای امنیتی داشته باشد اما با تحسین این اقدام دستگاه قضایی و امنیتی کشور آن را آغاز راهی برای ترویج ورزش پاک در جامعه تعریف کرد.

وزیر ورزش وجوانان در واکنش به دستگیری یکی از مدیران پرسپولیس به اتهام فساد گفت: عوامل مختلف فساد در باشگاه‌های مختلف شناسایی شده‌اند و ما نیز محکم در مسیر مبارزه با فساد ایستاده‌ایم و به‌زودی اخبار جدیدی از مبارزه با فساد مطرح می‌کنیم.

«مهدی علی‌نژاد» معاون وزیر ورزش و جوانان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد:‌ عزمی جدی در وزارت ورزش برای مبارزه با فساد وجود دارد. وزیر ورزش در این مورد با وزارت اطلاعات نامه‌نگاری و از آن‌ها درخواست کمک کرد. این آغاز برخورد با مدیران و مسوولانی است که تخلف دارند و این اتفاق ادامه دارد. با مربیان، داوران، خبرنگاران و مدیران متخلف برخورد می‌شود.  

شاید برخی موضع‌گیری وزیر ورزش و معاونان وی در زمینه مبارزه را یک وظیفه سازمانی و اقدامی در جهت همکاری با نهادهای قضایی اعلام کنند اما اظهارنظر صریح وزیر ورزش درباره فساد در ورزش و ضرورت ریشه‌کنی آن می‌تواند آغاز راهی باشد که حیاط خلوتی برای مفسدان ورزشی باقی نخواهد گذاشت. وزیر ورزش نشان داد که برای مبارزه با فساد خط قرمز یا حاشیه امنیت در ورزش تعریف نکرده بلکه با نامه‌نگاری و درخواست کمک از نهادهای امنیتی، دست یاری را به‌سوی این نهادها دراز کرد.
 

واکنش مدیرعامل اسبق استقلال درباره اقدامات اخیر وزارت ورزش و جوانان در مبارزه با فساد

امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال درباره فساد در فوتبال ایران اظهار داشت: فوتبال و رشته‌های دیگر به ذات خود پاک هستند، اما افراد ناپاک و فرصت طلبی وجود دارند که از خلاء‌های موجود در مدیریت و ورزش کشور سوء استفاده می‌کنند. نکته مهم‌تر نظارت و کنترل است. ما نظارت را فراموش کردیم و این موضوع تنها به ورزش کشور محدود نمی‌شود و در بسیاری از دستگاه‌ها این مشکل را می‌بینیم. زمانی در وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها بخشی به نام بازرسی وجود داشت، اما اکنون این نهاد وجود ندارد و جای آن خالی است. شاید اکنون وظیفه بازرسی به حراست سازمان‌ها و نهاد‌ها محول شده باشد، اما آن سازمان بازرسی، سازمانی تخصصی بود که مسائل را به دقت زیر نظر داشت.
آیا تدبیر جدید وزارت ورزش حلقه فساد در ورزش را خواهد شکست؟
 
نظارت نکردن، انتصاب مدیران ناتوان و ... فساد ایجاد کرده است
واعظ آشتیانی در ادامه گفت: متاسفانه در این سال‌ها نظارتی وجود نداشته و مدیران بی لیاقت هم منصوب شدند. با حضور مدیران ضعیف و ناکارآمد، فساد‌ها مشخص‌تر شده است.شخص باید مدیر و پاک دست باشد و وصف خوب بودن را داشته باشد تا از کنارش سوء استفاده نشود. به اعتقاد من دلیل فساد‌هایی که ایجاد شده، نظارت نکردن، انتصاب مدیران ناتوان و از همه مهم‌تر برخورد نکردن با شخص متخلف است.
 
وزارت ورزش کوتاهی کرد و وظایفش را گردن وزارت اطلاعات انداخت
مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در واکنش به بازداشت چند عضو باشگاه پرسپولیس در روز‌های اخیر گفت: مسئولان وزارت ورزش، کار نکرده خودشان را آورده اند تا وزارت اطلاعات آن را انجام دهد.هر جا جلوی ضرر را بگیرید منفعت است، اما یک نفر نیست از وزارت ورزش بپرسد شما چرا خودتان نظارت و کنترل نکردید. خود وزارت ورزش مدیرعامل و هیئت مدیره باشگاه‌ها را انتخاب کرد و این افراد آمدند و به بیت المال ضربه زدند و خراب کاری کردند و اکنون وزارت ورزش از وزارت اطلاعات درخواست کمک می‌کنند.
 
فساد میان مدیران عامل، سرمربیان و دلالان است
مدیرعامل اسبق استقلال در پاسخ به این سوال که تاکنون بابت جذب سرمربیان و بازیکنان در دوره مدیریت خود، مورد بازخواست قرار گرفته اظهار داشت: اتفاقا از امثال من سوال می‌کنند، اما از اشخاص دیگر سوال ندارند. یک هرم وجود دارد که متشکل از سرمربی، مدیرعامل و دلال است. نباید هیچ جای دیگری دنبال فساد بگردیم، زیرا فساد میان همین ۳ نفر است. مقصر اتفاقات ناگواری که در باشگاه‌ها رخ داده، اعضای همین هرم هستند. مدیرعامل به عنوان تصمیم گیر و کسی که باید قرارداد را امضا کند، نقش اساسی دارد. اگر مدیرعامل آگاهی و توانایی ندارد، بی خود در آن جایگاه نشسته و حق امضا دارد.

مطالبه گر‌ها بازخواست می‌شوند، اما با مدیران پوپولیست و نالایق کاری ندارند
 
 نظارتی بر عملکرد مدیران نالایق وجود ندارد
او در پاسخ به این سوال که چرا نظارتی بر عملکرد برخی مدیران وجود ندارد و هیچ وقت مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند گفت: بالای هرم سیاسی است، اما بقیه، ابزار بازی هستند که از سوء مدیریت و ناآگاهی شان سوء استفاده می‌شود. سپس به دلیل همین ناآگاهی‌ها و سوء مدیریت ها، مزد مدیر این است که نظارتی روی او نباشد. از طرف دیگر اگر روی آن شخص نظارت وجود داشته باشد که دیگر خودشان نمی‌توانند کارشان را انجام دهند. انتخاب شخص و مدیر توانا مترادف با این واقعیت است که اتفاق ناگواری نمی‌افتد.

تصمیم گیری سلیقه‌ای و نظارت نکردن باعث می‌شود زمینه قمار و شرط بندی فراهم شود
 

جلو فساد را با قدرت می گیرم    

 
آیا تدبیر جدید وزارت ورزش حلقه فساد در ورزش را خواهد شکست؟

مهدی علی نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد بازداشت یکی از مدیران میانی باشگاه پرسپولیس، خاطر نشان کرد: در نامه‌ای که چند ماه پیش وزیر ورزش به وزیر اطلاعات نوشت، درخواست شد تا برای مبارزه با فساد در ورزش و فوتبال کمک کنند. با هماهنگی دو وزارتخانه اقداماتی آغاز شده که دستگیری یکی از معاونان باشگاه پرسپولیس در همین راستاست. عزم ما برای مبارزه با فساد در فوتبال خیلی جدی است. ان‌شاءالله با کمک سربازان گمنام امام زمان (عج) این راه را ادامه خواهیم داد و این تازه آغاز برخوردهاست و هیچ خطر قرمزی هم در این راه نداریم و با فساد در هر سطحی باشد، برخورد خواهد شد.


منبع:
1. باشگاه خبرنگاران جوان / واعظ آشتیانی: وزارت ورزش کوتاهی کرد و وظایفش را گردن وزارت اطلاعات انداخت
2.ایرنا / تدبیری که حلقه فساد در ورزش را می‌شکند
3.ایرنا / سلطانی‌فر: عوامل مختلف فساد در باشگاه‌ها شناسایی شدند
4.ایسنا  / علی نژاد: توسط سربازان گمنام امام زمان فساد در فوتبال را پیگیری می کنیم
5. باشگاه خبرنگاران جوان / اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان در خصوص بازداشت مدیر یکی از باشگاه‌های پایتخت
نسخه چاپی