حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان درگذشت / بیوگرافی مرحوم موسویان
به گزارش راسخون، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در بیمارستان کامکار قم در گذشت.

موسویان چندی پیش به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود.

مرحوم موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، نایب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، عضو هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، عضو انجمن اقتصاداسلامی و انجمن مالی اسلامی  و استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود.

وی برنده اولین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به خاطر نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد اسلامی بود.
 

بیوگرافی حجت الاسلام سیدعباس موسویان 

حجت الاسلام موسویان در سال 1339 در شهر عجبشیر استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد.  وی تحصیلات ابتدایی خود را در عجبشیر آغاز کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان درگذشت / بیوگرافی مرحوم موسویان

برای تحصیل در دوران دبیرستان به تبریز آمد و در رشته برق در هنرستان صنعتی مشغول به تحصیل شد. علاوه بر هنرستان در دانشگاه نیز در رشته برق تحصیلاتش را ادامه داد. اما از سال ۱۳۶۰ که انقلاب فرهنگی مطرح شد به سمت تحصیل علوم دینی گرایش پیدا کرد و در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شد. همزمان به حوزه علمیه در دانشگاه مفید در رشته اقتصاد نظری تحصیل کرد. حدود ۱۰ سال در درس خارج فقه و اصول تحصیل کرد. وی همچنین موفق شد در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته اقتصاد نظری تحصیل کند. سپس در دانشگاه شهید بهشتی تهران در مقطع دکترای تخصصی در رشته تفسیر و علوم قرآن به تحصیل پرداخت.

از دیگر تحصیلات وی می توانیم به کسب مدرک دکتری در رشته فقه اقتصادی و مدرک دکترای تخصصی در رشته تفسیر و علوم قرآنی اشاره کنیم.
 
موسویان علاوه بر عضویت در شورای فقهی بانک مرکزی، عضویت در کمیته فقهی بورس، عضویت در انجمن اقتصاداسلامی ، عضویت در انجمن مالی اسلامی، عضویت در هیات امناء پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه امام صادق (ع) در کارنامه خود دارد.

وی همچنین صاحب نشان و جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و جایزه شهید صدر نیز بود.  «بانکداری اسلامی؛ بانکداری مرکزی و سیاستگذاری پولی و ارزی» و «بانکداری اسلامی؛ مبانی نظری و تجارب عملی»  به همراه حسین میثمی، «بانکداری اسلامی» با همکاری محمد نقی نظرپور و ایوب خزائی، «بازار سرمایه اسلامی»، «معاملات بانکی از منظر مراجع تقلید»، «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران»، «طرح تحول نظام بانکی» و «ابزارهای مالی اسلامی(صکوک)» از تالیفات موسوی به حساب می آید.
 

خدمات علمی سیدعباس موسویان

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ایشان گفت: مرحوم موسویان، به عنوان استاد دانشگاه امام صادق(ع)، راهنمایی پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد زیادی را در این دانشگاه را بر عهده داشت. همچنین عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس هم بود و بنده شاید سه دهه و بیشتر باشد که وی را می‌شناسم و واقعاً شخصیت علمی، محقق و بسیار مبرز و مجاهد در راه کسب علم داشت؛ وی همچنین از علومی که آموخته بود در به خدمت نظام جمهوری اسلامی و ملت عزیز ایران بهره‌برداری می‌‌کرد.
 
حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان درگذشت / بیوگرافی مرحوم موسویان

مصباحی‌مقدم بیان کرد: مرحوم سیدعباس موسویان، شخصیتی کم‌نظیر، ای بسا باید بگویم بی‌نظیر در عرصه مالی اسلامی بود که خدمات شایان علمی او بسیار چشمگیر است. عضویت در انجمن اقتصاد اسلامی از هنگام بنیانگذاری، سردبیری مجلسه اقتصاد اسلامی، عضویت در انجمن مالی اسلامی از دیگر مسئولیت‌هایی است که می‌توان نام برد.
 

تسلط بر مسائل بانکی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ایشان به مباحث فقهی و بانکی تسلط داشتند و طرف مشورت بانک‌های متعدد از جمله بانک ملی، بانک تجارت، بانک سپه، بانک صادرات، بانک قوامین، بانک انصار، بانک مهر اقتصاد و بانک‌های دیگر قرار داشتند و در این حوزه برای مدیران بانکی و کارکنان بانک‌ها همانند استاد بودند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در بانک مرکزی نیز در بخش مربوط به آموزش مدیران، مکرراً دعوت شده و تدریس می‌کرد. آستان قدس رضوی در مشهد در حوزه فعالیت‌های علمی و مدارس وابسته، از ایشان بسیار بهره‌ می‌برد و مرتب دعوت می‌شد، سفر می‌کرد، با طلاب حوزه علمیه قم و مدارس مربوط به آستان قدس ارتباط داشت و برای آنها درس می‌داد.
 

شخصیت والای اخلاقی مرحوم موسویان

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جایگاه سیدعباس موسویان در حوزه علمیه تصریح کرد: در حوزه علمیه قم هم از شهرت خوبی برخوردار بود و از نظر اخلاقی نیز شخصیتی کم نظیر بودند. بسیار اخلاق کریمانه و بزرگوارانه‌ای داشت. در کنار این بعد اخلاقی، مقالات علمی او متعدد و بسیار زیاد است و سفرهای خارجی برای ارائه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی هم داشت؛ به ویژه چند بار به مالزی برای ارائه مقاله سفر کرد.
 
 حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان درگذشت / بیوگرافی مرحوم موسویان

مصباحی‌مقدم با اشاره به تسلط مرحوم سیدعباس موسویان بر فقه اهل سنت تأکید کرد: وی با فقه اهل سنت به خوبی آشنایی داشت و دیدگاه‌هایی که ارائه می‌کرد جامع بود؛ دیدگاه فقهای معاصر و مراجع بزرگوار تقلید را به خوبی می‌شناخت و بر دیدگاه فقهای گذشته از آغاز فقه در صدر اسلام احاطه خوبی داشت و توانایی استنباط فقهی وی نیز زیاد بود.
 

امام خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجةالاسلام موسویان را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجةالاسلام سیّدعباس موسویان از متخصصان فقه اقتصادی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت جناب حجةالاسلام آقای سیّدعباس موسویان رحمةالله‌علیه را به بازماندگان مکرّم ایشان و نیز به شاگردان و همکاران و ارادتمندان این روحانی ارزشمند تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از متخصصان فقه اقتصادی و صاحب‌نظر در بانکداری اسلامی و دیگر مسائل مالی فقه بودند و فقدان ایشان ضایعه است. از خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن فقید و صبر و آرامش و اجر برای بازماندگانش مسئلت می‌کنم.
 

آیت الله رییسی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان را تسلیت گفت

رییس دستگاه قضا در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان از متخصصان فقه اقتصادی و ذاکر و پیرغلام با اخلاص اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، مرحوم حاج فیروز زیرک کار را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:
بِسمِ اللهِ الرِّحمنِ الرَّحیم
انّالِله وَ اِنا الیه راجِعون
درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عباس موسویان موجب تاثر اینجانب گردید.

فقدان این فقیه ارزشمند که از نظریه پردازان اقتصاد اسلامی به شمار می‌رفتند را به شاگردان، ارادتمندان و بویژه به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

متن پیام به شرح زیر است:
درگذشت ذاکر و پیرغلام با اخلاص اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، مرحوم حاج فیروز زیرک کار موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید.

بررسی سلوک و شیوه خدمتگزاری ایشان در آستان ملک پاسبان حضرت سیدالشهدا(ع) نمایانگر نمونه ای بارز از ذاکران مخلص و متقی است که الگوی ویژه ای برای جوانان ستایشگر خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان فخرالذاکرین مرحوم حاج فیروز زیرک کار به جامعه ذاکران و پیرغلامان حسینی، آذری زبانان کشور و خانواده محترم ایشان، برای آن مرحوم مغفرت الهی و حشر با ائمه اطهار(علیهم السلام) را تحت عنایات حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) مسئلت دارم.
 

رییس مجلس درگذشت حجت الاسلام سید عباس موسویان را تسلیت گفت

رییس مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت عضو شورای فقهی بانک مرکزی را تسلیت گفت.

محمد باقر قالیباف روز دوشنبه در این پیام تاکید کرد: وی شخصیتی فرزانه و دانا در حوزه فقه اقتصادی و از صاحب نظران و اندیشمندان در بانکداری اسلامی و از مصادیق موفق در عرصه علم و تحقیق و خدمت عالمانه بودند که بسیاری از نقطه‌نظرات و تالیفات این روحانی ارزشمند بویژه در مسایل مالی فقه  مورد توجه صاحبنظران  بخش‌های مالی، سرمایه و بانکی قرار می‌گرفت.
 
قالیباف در این پیام اظهار داشت: اینجانب ضمن عرض تسلیت به همکاران و ارادتمندان، خانواده مکرم و سایر بستگان محترم برای این عالم گرانقدر رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسالت می کنم.
 

تسلیت همتی به مناسبت در گذشت سیدعباس موسویان

رئیس کل بانک مرکزی در گذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان را تسلیت گفتند.

متن تسلیت رییس کل بانک مرکزی به این شرح است:
بسمه تعالی
"انا لله و انا الیه راجعون"
با کمال تاسف مطلع شدم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعباس موسویان که از بدو تشکیل کمیته مشورتی فقهی بانک مرکزی و پس از تشکیل شورای فقهی این بانک عضو فعالی بودند، پس از تحمل یک دوره بیماری کرونا، به رحمت ایزدی پیوسته‌اند. ایشان طی این سال ها، با تسلط بر مبانی فقهی و انطباق آن با مسایل اجرایی، زمینه ساز تحول و خدمات ارزنده‌ به ویژه در زمینه معرفی ابزارهای نوین پولی و بانکی و کلاً بازارهای مالی منشأ خیر و خدمت برای آحاد جامعه بودند و خدماتشان در شورای فقهی، حوزه و دانشگاه شایسته تقدیر است.

بی شک فقدان این استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که چهره آشنای دانشگاه و حوزه بودند، سبب محروم شدن پژوهشگران و نظام بانکی و مالی از خدمات ارزنده وی خواهد شد. اینجانب ضایعه درگذشت این محقق برجسته با تالیفات گسترده در حوزه اقتصاد اسلامی را به بازماندگان محترم و خانواده بزرگ بانکی تسلیت عرض می‌نمایم و برای ایشان از درگاه خداوند متعال طلب رحمت و مغفرت دارم.


گزیده‌ای از انبوه پیام‌های تسلیت درگذشت دکتر عباس موسویان

 
پیام تسلیت حضرت آیت الله سبحانی
بسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت عالم بزرگوار جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای سیدعباس موسویان- رحمة الله علیه را  با کمال تأسف دریافت نمودم.

اینجانب این ضایعه مولمه را به حوزه علمیه و همکاران و خانواده ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم  از خداوند متعال علوّ درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.
 
پیام تسلیت آیت الله صادق آملی لاریجانی 
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان عضو هیئت امنا و هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) موجب تاثر وتاسف عمیق اینجانب گردید.
این عالم فرزانه باداشتن تحصیلات حوزوی و دانشگاهی به عنوان نظریه پرداز اقتصاد اسلامی، صاحب دهها عنوان مقاله در زمینه های اقتصادی بودوباحضورموثردرنهادها وانجمن های علمی واجرایی آثار ارزشمندی را ازخودبرجای گذاشتند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه تاسف آوربه همه همکاران، شاگردان و ارادتمندان بویژه خانواده محترم، ازخداوندمتعال ضمن طلب مغفرت وآرزوی علو درجات ایشان، برای بازماندگان آن فقید سعیدنیز صبرجمیل واجرجزیل مسئلت دارم. »
 
پیام تسلیت آیت‌الله محمدباقر باقری کنی (عضو سابق مجلس خبرگان رهبری)
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
عن رسول الله صلی الله علیه و آله: ما قبض اللّه تعالی عالما من هذه الامة إلا کان ثَغرَة فی الإسلام، لا تُسد ثُلمته إلی یوم القیامة.
رحلت عالم متخلق و فاضل متهجد جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای سیدعباس موسویان، موجب تاثر شدید گردید. این انسان شریف که در زمره حواریون استاد بزرگ سلوک و عرفان، شهید بزرگوار آیت الله مدنی قرار داشت، جوهر وجود خود را مزین به اخلاق کریمه، تواضع شایسته و جهاد خستگی ناپذیر کرده بود. این عالم وارسته، سرمایه گرانقدر عمرش را در راه خدمت به اسلام و انقلاب صرف نموده و با حضور در کمیته‌های فقهی، تلاش نمود تا گامی موثر در حوزه نظام سازی مالی بر مبنای فقه جعفری (علیه السلام) بردارد. مقوم این حرکت نورانی، تربیت شاگردان متعدد برای اشاعه معارف حقه و عملیاتی سازی این اندیشه در میدان عمل بود.

تالیفات و تصنیفات کم نظیر ایشان در حوزه مالیه اسلامی در قالب کتب متعدد و ارائه مقالات راهگشا و تبدیل شدن به شخصیتی فرهیخته و مرجع در سطح بین المللی، نه تنها او را لحظه ای از مسیر تعبد و طاعت الهی و تهذیب و تزکیه نفسانی دور نکرد، بلکه با خلوص مثال زدنی و اهتمام تمام، تا آخرین روزها همه وجود خود را وقف این ماموریت خطیر کرد.

اینجانب که توفیق داشتم در بیش از یک دهه، حضور اخلاقی و علمی این انسان والامقام را در مجموعه دانشگاه امام صادق علیه السلام از نزدیک شاهد باشم و در چند سال اخیر همراه ایشان در جمع هیات امنای جامعه الصادق علیه السلام بودم، در این مصیبت جانسوز سوگوار بوده و برای روح مطهرش طلب غفران الهی می کنم. غفر الله له و لنا.

همچنین بر خود واجب می‌دانم، این فقدان سنگین را به محضر مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) که بر مراتب اخلاقی و فضل علمی ایشان صحه می‌گذارند، بیت مکرم ایشان، حوزه‌های علمیه، جامعه دانشگاهی خاصه اهالی و اساتید دانشگاه امام صادق علیه السلام و دانشجویان و شاگردان ایشان، تسلیت عرض نموده و از خدای متعال صبر بر این مصیبت را مسئلت می نمایم.
 
پیام تسلیت دکتر فرهاد دژپسند (وزیر امور اقتصادی و دارایی)
باسمه تعالی
انالله و انا الیه راجعون
ضایعه درگذشت مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدعباس موسویان، اقتصاددان، عضو فقیه شورای عالی بورس، نایب رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو هسته اندیشه‌ورزی کاربست آموزه‌های دینی وزارت اموراقتصادی و دارایی، موجب تألم و تأثر گردید.

اینجانب فقدان این عالم برجسته اقتصاد اسلامی که با کتب و آثار ارزشمند و همچنین آرا و نظرات خود نقش سازنده‌ای در طراحی و تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور داشته است را تسلیت عرض نموده و ضمن طلب غفران و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر و بردباری مسئلت می‌نمایم.
 
پیام تسلیت آیت‌الله اعرافی (مدیر حوزه‌های علمیه)
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج سیدعباس موسویان طاب ثراه مایه تأسف و تأثر شدید حوزه‌های علمیه و نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه و مجامع اقتصادی کشور شد. آن دانشور پارسا، نجیب و فهیم از سرمایه‌های حوزه و چهره تابناک اقتصاد اسلامی به شمار می‌آمد و تولیدات فکری و خدمات علمی و راهنمایی‌های اقتصادی وی به نظام تقنینی و اجرایی کشور فراموش نخواهد شد و حوزه و بزرگان آن به آینده وی امیدها بسته بودند و اینک در سوگ آن عزیز سفر کرده نشسته‌اند، این ثلمه و مصیبت را به جامعه حوزویان و دانشگاهیان و شاگردان و دوستداران ایشان و به بازماندگان محترم وهمسر گرامی و فرزندان ارجمند آن فقید سعید تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از خداوند مهربان برای آن عالم پرکار و فداکار علو درجات و حشر با اولیای الهی و اجداد طاهرینش و برای همه داغدیدگان و بازماندگان محترم شکیبایی و صبوری و پاداش الهی درخواست دارم.
 
آیت‌الله سعیدی درگذشت حجت‌الاسلام موسویان را تسلیت گفت
 تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عباس موسویان عضو انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم و شورای فقهی بانک مرکزی را تسلیت گفت.

در پیام آیت‌الله سید محمد سعیدی که روز دوشنبه در پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) منتشرشده آمده است: خبر درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عباس موسویان، خبری اندوهناک و بسیار تاسف‌بار بود.

 او از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی و از اساتید بنام اقتصاد اسلامی بود که دانشجویان زیادی از خرمن وجودش بهره جستند.

او سال‌ها به‌عنوان عضو در شورای فقهی بانک مرکزی، کمیته فقهی بورس، هیات امناء پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه امام صادق(ع) به نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمت کرد.

منبع
1.تسنیم / امام خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجةالاسلام موسویان را تسلیت گفتند
2.فارس / آیت الله رییسی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین موسویان و مرحوم حاج فیروز زیرک کار را تسلیت گفت
3دنیای آنلاین / رییس مجلس درگذشت حجت الاسلام سید عباس موسویان را تسلیت گفت
4.اقتصاد آنلاین / تسلیت همتی به مناسبت در گذشت سیدعباس موسویان
5.راهبرد معاصر / عکس و بیوگرافی سید عباس موسویان فقیه بانک مرکزی
6.ایبنا / گزیده‌ای از انبوه پیام‌های تسلیت درگذشت دکتر عباس موسویان
نسخه چاپی