ماجرای ادعای مهندسی بودن آمار فوتی های کرونا در ایران چیست؟
به گزارش راسخون؛ بی‌بی‌سی فارسی که چند روز پیش به نقل از یک منبع ناشناس سعی کرد به آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در ایران خدشه وارد کند این بار مطلبی را منتشر کرد که صحت ندارد.

بی‌بی‌سی در راستای اخبار غیرحرفه‌ای روز‌های اخیرش در این مطلب، محمدرضا محبوب‌فر را عضو ستاد مقابله با کرونا معرفی کرده و مدعی شده که آمار مبتلایان و فوتی‌های وزارت بهداشت "یک‌بیستم" آمار واقعی است.


ماجرای ادعای مهندسی بودن آمار فوتی های کرونا در ایران چیست؟

گفتگو با ارائه دهنده آمار جعلی کرونا

گاف جدید بی‌بی‌سی فارسی درحالی صورت گرفته است که محمدرضا محبوب فر نه تنها عضو ستاد مقابله با کرونا نیست بلکه حتی پزشک هم نیست!

محمدرضا محبوب‌فر با تکذیب عضویت خود در ستاد ملی مدیریت مقابله با بیماری کرونا، گفت: من عضو هئیت علمی ستاد مقابله با کرونا نیستم و متأسفانه یکی از روزنامه‌ها که با من مصاحبه گرفته بود، سمت مرا به اشتباه عضو ستاد اعلام کرد.

ماجرای ادعای مهندسی بودن آمار فوتی های کرونا در ایران چیست؟

او ادامه داد: من پس از انتشار این مصاحبه، با مسئولان آن روزنامه تماس گرفتم و اعتراض خود به این اشتباه را اعلام کردم.

در پی این اشتباه، رسانه‌های معاند و ضدانقلاب با استناد به مصاحبه مذکور، به طور گسترده مدعی شدند که یکی از اعضای ستاد ملی مدیریت مقابله با بیماری کرونا اعلام کرده است که آمار کرونا در ایران به دلیل ملاحظات سیاسی و امنیتی، به صورت مهندسی‌شده به جامعه تزریق می‌شود و آمار مبتلایان و فوتی‌های وزارت بهداشت یک‌بیستم آمار واقعی است.

ماجرای ادعای مهندسی بودن آمار فوتی های کرونا در ایران چیست؟

کیانوش جهانپور نیز در واکنش به این رفتار غیرحرفه‌ای رسانه‌های ضدانقلاب نوشت: «رسانه ۷۰ ساله@bbc فارسی، سعودی اینترنشنال و البته برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری، بد نیست قبل از درج مصاحبه با افراد شیرین عقل، حداقل یکبار نام طرف رو در اینترنت جستجو کنید و این همه مشاغل ساختگی و تخصص‌های گوناگون و عضو ستاد ملی #کرونا اختراع نکنید! مایه شرمساری است به خدا!»

ماجرای ادعای مهندسی بودن آمار فوتی های کرونا در ایران چیست؟
 

واکنش وزارت بهداشت به ادعای بی بی سی درباره آمار فوتی‌های کرونا در ایران

سیما سادات لاری درباره برخی موارد مطرح شده در رسانه‌های بیگانه در خصوص آمار فوت به علت کرونا در کشور با اشاره به خط تبلیغاتی این رسانه‌ها از آغاز اپیدمی کرونا، بیان کرد: اگر تعاریف و شاخص‌ها تغییر کند، همه آمار‌های دنیا با هم تغییر می‌کند و می‌تواند بر اساس تعریف جدید و معیار‌های متفاوت، کم یا زیاد شود. مثلا سوال جدی در دنیا مطرح است که comorbidity‌های همراه بیماری کرونا چگونه محاسبه میشوند

او ادامه داد: ما اگر دنبال پنهان کاری بودیم مثل بسیاری از کشور‌ها از جمله در اروپا موارد اولیه با هفته‌ها تاخیر اعلام میشد و یا موج دوم کرونا را بسان برخی کشور‌ها با ملاحظات سیاسی و اغلب اقتصادی پنهان می‌کردیم، ولی کاملا شفاف عمل کردیم و این موضوع برای شاهدان عینی وضعیت بیماری در مقایسه با کشور‌های منطقه و برخی کشور‌های حتی توسعه یافته کاملا محرز شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: به طور طبیعی گاهی آمار‌ها نوسان دارد؛ این نوسانات در همه کشور‌ها از جمله در اروپا و آمریکا هم وجود دارد و می‌توان این اشکالات را البته در آمار‌های همه کشور‌ها مشاهده کرد.

لاری افزود: متاسفیم که برخی بر اساس اعلام منابع ناشناس و ابهام گویی و بیان جمله «چنین به نظر می‌رسد» و با یک متدلوژی غیر علمی سعی در ایجاد تردید دارند، اما ما قاطعانه مسیر علمی و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را دنبال می‌کنیم و اکیدا پیشنهاد میکنیم افراد و رسانه‌ها با اغراض سیاسی به مباحث علمی ورود نکنند

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم رسانه‌هایی که این موارد را مطرح کرده‌اند، به ده‌ها گزارش از اشکالات و آمار‌های مرگ و میر در انگلستان به ویژه در خانه‌های سالمندان مورد تردید رسانه‌های انگلیس واقع شده و یا امار‌های برخی از کشور‌های منطقه که حتی ده درصد مرگ را اعلام نکرده اند را بررسی کنند.


منبع:
1. گاف‌های پشت سر هم BBC درباره کرونا در ایران + تصاویر / باشگاه خبرنگاران جوان
2. فرد مدعی مهندسی شدن آمار کرونا در ایران عضو ستاد ملی نیست / باشگاه خبرنگاران جوان
3. واکنش وزارت بهداشت به ادعای بی بی سی درباره آمار فوتی‌های کرونا در ایران / باشگاه خبرنگاران جوان
نسخه چاپی