کرونا چه تفاوتی با آنفولانزا دارد؟ / آیا کرونا مانند آنفلوآنزا یک ویروس فصلی خواهد شد؟
به گزارش راسخون به نقل از مدیکال اکسپرس، آبریزش بینی، سرفه و سرماخوردگی ارمغان نحس ماه‌های سرد سال هستند که به زودی فرا می‌رسند و همه ما با الگوی فصلی برخی ویروس‌های تنفسی آشنا هستیم.
 
اکنون یک بررسی جدید منتشر شده در مجله Frontiers in Public Health نشان می‌دهد که کووید-۱۹ که بیماری ناشی از عفونت ویروس "SARS-CoV-۲" یا کروناویروس جدید است، به احتمال زیاد در کشورهای دارای آب و هوای معتدل، تضغیف و فصلی خواهد شد، اما تنها در صورت رسیدن به ایمنی جمعی این اتفاق رخ خواهد داد و تا آن زمان، کووید-۱۹ به گردش و شیوع در طول فصول مختلف ادامه خواهد داد.
 
این نتیجه گیری، اهمیت مطلق اقدامات بهداشتی عمومی را که اکنون برای کنترل ویروس لازم است، برجسته می‌کند.
 

مصونیت جمعی چیست؟

دکتر احسان مصطفوی  عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ وزارت بهداشت ایمنی جمعی را نوعی محافظت از بیماری‌های عفونی معرفی کرد و گفت: ایمنی جمعی زمانی روی می‌دهد که درصد قابل توجهی از یک جامعه در برابر عفونت از طریق ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون ایمن شوند و به این شکل، می‌توان از افرادی که ایمن نشده‌اند هم در مقابل ابتلا به بیماری محفاظت کرد.وی افزود: در جمعیتی که بخش زیادی از افراد از ایمنی برخوردار هستند، چنین افرادی در انتشار بیماری سهمی نخواهند داشت و زنجیره‌ انتشار بیماری مختل می‌شود که این امر یا سبب توقف یا کند شدن گسترش بیماری می‌شود. هرچه نسبت افراد ایمن در این جامعه بیشتر باشد، احتمال تماس افراد غیرایمن با افراد بیمار کمتر می‌شود و به محافظت آن‌ها از عفونت کمک می‌کند. برای ایمنی جمعی بر اساس نوع بیماری عفونی، درصدی را برای ابتلا یا واکسینه شدن اعلام می‌کنند که با توجه به نوع بیماری عفونی و میزان سرایت پذیری آن بین ۶۰ تا ۹۰ درصد جامعه را شامل می‌شود.مصطفوی ادامه داد: از طرفی باید توجه داشت که ایمنی جمعی فقط در مورد بیماری‌های عفونی‌ای مطرح است که در آن‌ها انتقال از یک فرد به فرد دیگر مطرح باشد. واکسیناسیون گروهی برای القای ایمنی جمعی در جلوگیری از شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی موفقیت‌آمیز بوده‌ است. ایمنی جمعی ایجاد شده از طریق واکسن به ریشه کن کردن آبله در سال ۱۹۷۷، و به کاهش فراوانی سایر بیماری‌های عفونی نظیر سرخک و فلج اطفال کمک کرده‌ است.  
 
ایمنی جمعی ایجاد شده از طریق واکسیناسیون به ریشه کن کردن نهایی آبله در ۱۹۷۷ و به کاهش فراوانی سایر بیماری‌ها کمک کرده‌ است. ایمنی جمعی در مورد همه بیماری‌ها عمل نمی‌کند و فقط در مورد بیماری‌های مسری که در آنها انتقال از یک فرد به فرد دیگر است عمل می‌کند. به عنوان مثال کزاز، یک بیماری عفونی است اما مسری نیست، بنابراین ایمنی جمعی در مورد آن عمل نمی‌کند.
 
ایمنی جمعی به عنوان یک پدیده طبیعی در دهه ۱۹۳۰ شناخته شد که مشاهده شد بعد از اینکه تعداد قابل توجهی از کودکان از سرخک مصون شدند، تعداد عفونت‌های جدید به‌طور موقت، حتی در بین کودکان مستعد کاهش یافت. واکسیناسیون دسته جمعی برای القای ایمنی جمعی از زمان رایج و در جلوگیری از شیوع بسیاری از بیماری های عفونی موفقیت‌آمیز بوده‌ است. مخالفت با واکسیناسیون، ایمنی جمعی را به چالش کشیده‌ است و امکان دارد بیماری های قابل پیشگیری در جوامعی که میزان واکسیناسیون ناکافی دارند همچنان ادامه داشته یا به آن بازگردند.
 
دکتر «حسن زاراکت» از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان معتقد است:
«ویروس عامل کووید ۱۹ آمده تا زنده بماند و ممکن است برای سال ها انسان را دچار بیماری کند. مگر آنکه میزان مصونیت به شدت افزایش پیدا کند. مردم باید نحوه زندگی کردن با این ویروس و روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن به آن از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت دست‌ها و جلوگیری از حضور در اجتماعات را یاد بگیرند.»
 

چگونگی اقدامات پیشگیرانه در برابر ‏ویروس ‏ جدید کرونا ‏


کرونا چه تفاوتی با آنفولانزا دارد؟ / آیا کرونا مانند آنفلوآنزا یک ویروس فصلی خواهد شد؟

از تازه ترین اطلاعات مربوط به طغیان کووید-19 آگاه باشید،این اطلاعات از طریق وب سایت سازمان جهانی بهداشت یا مسئولین بهداشت عمومی کشور یا محل زندگیتان در دسترس شما قرار میگیرد.

مرتب دست های خود را بشویید

مرتب دست های خودتان را به صورت کامل با آب و صابون بشویید یا با محلولهای  ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید .

فاصله (ایمن) را در اجتماعات حفظ کنید

از کسی که سرفه و عطسه می کند، دست کم یک متر فاصله بگیرید.

به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید

دست ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس هاآلوده شده باشند. دست های آلوده می توانند ویروس را به چشم ها ،بینی و دهان شما منتقل کنند.از این راه ها ویروس می تواند وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

بهداشت تنفسی را رعایت کنید

بهترین اقدامات پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، بهداشت دست و جلوگیری از اجتماعات را ادامه دهند.
 

همزمانی شیوع ویروس کرونا با آنفلوآنزا 


کرونا چه تفاوتی با آنفولانزا دارد؟ / آیا کرونا مانند آنفلوآنزا یک ویروس فصلی خواهد شد؟

در فصل زمستان امسال با شیوع ویروس کرونا در جهان و با وجود علایم مشترک بین ویروس کرونا و آنفلوآنزا باعث شده است تا تشخیص آن‌ها از یک دیگر سخت شود.
 
ریزش آب بینی، سرفه، گلودردی و تب علایم مشابه در بیماری های مختلفی اند که در آغاز نمی توان تشخیص داد که آیا ناشی از باکتری و یا ویروس اند. اینجا توضیح داده می شود که فرق سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس کرونا در چیست؟

این ماجرا و از سویی علایم مشترک بین ابتلا به ویروس کرونا و بیماری آنفلوآنزا ترس و نگرانی زیادی را در تشخیص این بیماری به وجود می‌آورد.

ویروس جدید کرونا با اختصاریه (2019-nCoV) در نگاه اول علائم یک گریپ یا آنفولانزای معمولی را دارد

علایم معمولی که ویروس کرونا با خود دارد:

- تب

- سرفه (خشک)

- نفس تنگی یا مشکل تنفسی

- درد عضلات

- خستگی و بی حالی

علایم نادر:

- حالت تهوع و استفراغ

- سردردی

- سرفه خون آلود

- اسهال

 از آنجا که ویروس جدید کرونا در درجه اول دستگاه تنفسی تحتانی (شش ها) را تحت تأثیر قرار می دهد، بیشتر باعث به سرفه خشک، تنگی نفس و یا پنومونی (عفونت ریه یا سینه بغل) وجود دارد، اما گلو درد و آب ریزش بینی نزد فرد مبتلا وجود ندارد.
 
علایم ممکن است ظاهر شوند، اما حتمی نیستند.در میان بسیاری از کسانی که به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند، ویروس برای مدتی، تا زمان بروز علایم در بدن شان وجود داشته، اما بدخیم نبوده است.
 
انستیتوت روبرت کوخ آلمان اعلام کرده که دوران ابتلا به ویروس کرونای جدید تا ۱۴ روز ممکن است طول بکشد.
 
در جالی که آنفولانزای واقعی شما را یک باره گرفتار کرده و علایم اش بروز می کنند. سر و تمام اندام بدن درد می کند، سرفه خشک و خشکی گلو دارید.  گلو درد می کند، تب تا ۴۱ درجه سانتیگراد بالا می رود و غالباً با لرز همراه می باشد. احساس گرسنگی نمی کنید، کاملاً احساس می کنید خورد و خمیر شده اید، می خواهید در رختخواب دراز بکشید و می توانید ساعت ها بخوابید.
 
علایم آنفلوآنزا معمولا شامل تب و لرز، خستگی شدید و بدن درد است، حالت تهوع هم از دیگر علایم ابتلا به این بیماری است. توجه داشته باشید که آب‌ریزش بینی معمولا از علایم سرماخوردگی است و نه آنفلوآنزا. علایم مشترک این دو هم شمال سرفه، گلودرد و سردرد است.
آنفلوانزا اغلب به همراه تب بالای 40 درجه و به همراه درد پشت و درد عضلانی می باشد، اما علائم ویروس کرونا تب خفیف تر به همراه تنگی و کوتهای تنفس و سرفه های مداوم و عمیق می باشد.
 

آیا کرونا هم مانندآنفولانزا فصلی می شود؟

دکتر "هادی یاسین" از دانشگاه قطر در دوحه نویسنده همکار دکتر "زراکت" این اظهارات را تأیید کرده و می‌گوید که ممکن است چندین موج شیوع دیگر قبل از رسیدن به ایمنی جمعی وجود داشته باشد.
 
ما می‌دانیم که بسیاری از ویروس‌های تنفسی به ویژه در مناطق معتدل از الگوی فصلی پیروی می‌کنند. به عنوان مثال، آنفلوانزا و انواع مختلف کروناویروس‌ها که باعث سرماخوردگی می‌شوند در زمستان در مناطق معتدل به اوج خود می‌رسند، اما در مناطق گرمسیری در تمام طول سال گردش می‌کنند.
 
محققان این ویروس‌های فصلی را بررسی کردند و عوامل ویروسی و میزبان کنترل کننده فصلی بودن آنها و همچنین آخرین دانش در مورد پایداری و انتقال "SARS-CoV-۲" را بررسی کردند.
 
محققان توضیح می‌دهند که بقای ویروس در هوا و روی سطوح، حساسیت افراد به عفونت‌ها و رفتارهای انسانی مانند ازدحام در محیط‌های سرپوشیده در فصول مختلف به دلیل تغییر دما و رطوبت متفاوت است. این عوامل در انتقال ویروس‌های تنفسی در زمان‌های مختلف سال نیز تأثیر می‌گذارند.
 
با این حال کووید-۱۹ در مقایسه با ویروس‌های تنفسی دیگر مانند آنفلوانزا دارای سرعت انتقال بیشتری است. این بدان معناست که برخلاف آنفلوانزا و ویروس‌های تنفسی دیگر، عوامل حاکم بر فصلی بودن ویروس‌ها هنوز نمی‌توانند گسترش کووید-۱۹ را در ماه‌های تابستان متوقف کنند. اما به محض دستیابی به ایمنی گله‌ای از طریق عفونت‌های طبیعی و واکسیناسیون، سرعت انتقال(R۰) نیز باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد و ویروس را در معرض عوامل فصلی قرار دهد.
 
این ویژگی‌های فصلی برای کروناویروس‌های دیگر نیز گزارش شده است که از همان الگوی گردش آنفلوانزا پیروی می‌کنند.
 
دکتر "زراکت" می‌گوید: این یک ویروس جدید است و به رغم رشد سریع علم و شناخت در مورد آن هنوز مواردی وجود دارد که ناشناخته مانده است. اینکه پیش بینی‌های ما صحت دارند یا خیر، باید در آینده ببینیم. اما با توجه به آنچه ما تاکنون می‌دانیم، کووید-۱۹ مانند سایر کروناویروس‌ها در نهایت فصلی خواهد شد.


منبع:
1.ایسنا / چرا کرونا مانند آنفلوآنزا یک ویروس فصلی نیست؟
2.منظمه الصحه العالمیه / واکسن؛ تنها راه ایمنی جمعی مقابل کرونا
3.بهار / واکسن؛ تنها راه ایمنی جمعی مقابل کرونا
4.برنا / مهم ترین تفاوت های آنفلوآنزا و کرونا و سرماخوردگی چیست؟
نسخه چاپی