ضدعفونی وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی به چه شکل و چگونه
به گزارش راسخون،بیماری کووید-۱۹ که با نام ویروس کرونا شناخته می‌شود، این روزها توجه افراد را برای تمیز کردن دستان جلب کرده، اما تمیز نگه داشتن وسایلی که در طول روز مکررا مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی از روش‌های انتقال ویروس کرونا تماس دست‌ها با سطوح آلوده و سپس لمس صورت با همان دست‌های آلوده است.

به همین دلیل لازم است صفحه گوشی، لپ‌تاپ و وسایل الکترونیکی در منزل و محیط کار به طور مرتب و اصولی ضدعفونی شوند. پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه تحقیقات سلامت با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که چگونه باید لپ‌تاپ، رایانه شخصی، رایانه محل کار و تجهیزات الکترونیکی ضدعفونی کنیم؟
 

نکات کلی جهت تمیز کردن وسایل الکترونیکی:


ضدعفونی وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی به چه شکل و چگونه

برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، از تمیزکردن بیش از حد و غوطه‌ور کردن وسایل در مواد پاک‌کننده خودداری کنید.

تمامی منابع و کابل‌های برق را از وسیله جدا کنید.

برای ضدعفونی کردن وسایل از محلول‌های سفیدکننده یا ساینده استفاده نکنید.

اطمینان حاصل کنید که محلول‌های ضدعفونی‌کننده به هیچ وجه وارد وسایل الکترونیکی نمی‌شود.

هرگز تمیزکننده را به طور مستقیم روی وسایل مدنظر اسپری نکنید.

برای ضدعفونی کردن باید از محلولی که شامل 30 درصد آب و 70 درصد الکل است، استفاده کرد.
 

چگونگی ضدعفونی کردن دستگاه‌های الکترونیک


ضدعفونی وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی به چه شکل و چگونه

اول از همه، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید و کابل برق را جدا کنید. اگر باتری لپ‌تاپ شما قابل جابجایی است، آن را خارج کنید. فراموش نکنید که دستگاه‌های خارجی مانند کارت حافظه را قبل از ادامه کار جدا کنید.
مقدار کمی از ماده ضدعفونی‌کننده را روی یک دستمال میکروفایبر بریزید و مواظب باشید تا رطوبت وارد فضای داخلی این وسایل نشود. تمام سطوح خارجی را که از صفحه شروع می‌کنید با دقت تمیز کنید. به آرامی در همان جهت، از بالا به پایین پاک کنید و اجازه ندهید که آب روی صفحه کلید یا درگاه‌های USB نفوذ کند.
بعد از ضدعفونی کردن، بگذارید لپ‌تاپ خشک شود. حالا دوباره صفحه را با یک شیشه پاک‌کن تمیز کنید. دستکش‌ها را در سطل زباله درب‌دار بیندازید و دستان خود را با آب و صابون بشویید.
هر دستگاه را چگونه ضدعفونی کنیم؟
 

صفحه‌های لمسی

هنگام تمیز کردن، از پارچه میکروفایبر استفاده کنید تا از خراش دادن صفحه جلوگیری کنید. از مخلوط کردن آب و الکل استفاده کنید، اما هر مخلوطی با بیش از 50 درصد الکل ممکن است به صفحه آسیب برساند و روکش محافظت شده در برابر اثر انگشت را از بین ببرد.

ابتدا به یک اسپری ضدمیکروبی ایمن برای صفحه لمسی و یک پارچه میکروفیبر نیاز دارید؛ به‌نظر می‌رسد اسپری‌های بر پایه الکل برای صفحه‌های لمسی بهترین گزینه باشد. در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده موارد زیر را رعایت کنید:

اطمینان حاصل کنید که دستگاه الکترونیک شما خاموش است و به پریز برق متصل نیست.

یک پارچه میکروفیبر را با اسپری ضدعفونی‌کننده (ترجیحاً الکل) مرطوب کنید و مراقب باشید که این پارچه بیش از حد به الکل آغشته نباشد.

صفحه گوشی یا تبلت را با ماده ضدعفونی، میکروب زدایی کنید.

اجازه دهید اسپری برای مدت زمان کوتاه روی تلفن همراه باقی بماند.

صفحه گوشی خود را با یک پارچه میکرو فیبر تمیز، خشک کنید؛ در صورت استفاده از الکل، به‌دلیل فراربودن آن نیازی به خشک‌کردن گوشی نیست.
 

ضدعفونی کردن کاور تلفن همراه

فراموش نکنید که کاور تلفن همراه یا تبلت نیز به اندازه گوشی آلوده است و باید تمیز شود. می‌توانید ضدعفونی کاور را طی مراحل زیر با مایع ظرفشویی و یک پارچه میکرو فیبر انجام دهید.
 

کی‌بورد

صفحه کلیدها میکروب‌های زیادی دارند و پناهگاه‌های بالقوه ویروس هستند. یک مطالعه در انگلستان نشان داد که ویروس کرونا تا 72 ساعت در پلاستیک و فولاد قابل ردیابی است، به این معنی که ویروس‌ها می‌توانند به مدت طولانی روی سطوح غیر متخلخل مانند صفحه کلید زندگی کنند. می‌توان با استفاده از محلول الکل 70 درصد آن‌ها را به آرامی پاک کرد.
 

ماوس

مانند بسیاری از دستگاه‌ها، ماوس با استفاده از محلول ضدعفونی قابل تمیز کردن است. قبل از شروع تمیز کردن، ماوس خود را جدا کرده و باتری‌های آن را بردارید
 

چگونه صفحه‌ نمایش را تمیز کنیم


ضدعفونی وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی به چه شکل و چگونه

صفحه‌ها شاید ‌ساده‌ترین ابزارها برای تمیز کردن باشند. تا زمانی که محصول مناسبی برای تمیز کردن صفحه نمایش داشته باشید، احتمال اینکه مرتکب اشتباه شوید، پایین است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محلول ضدعفونی‌کننده را روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید، صفحه کثیف خود را پاک کرده و سپس آن را با طرف دیگر خشک کنید. این روش مانیتورهای رایانه‌ای، نمایشگر لپ‌تاپ و صفحه نمایش تبلت بسیار عالی است و حتی برای تمیز کردن عینک هم می‌توان از آن استفاده کرد.
پاک‌کننده‌های باکیفیت زیادی برای تمیز کردن صفحه نمایش وجود دارد، فقط مطمئن شوید که قبل از پاک کردن صفحه نمایش، تمیزکننده را روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید. پاشیدن تمیزکننده روی صفحه به‌طور مستقیم می‌تواند منجربه وارد  شدن ترشحات مایع تمیزکننده به دستگاه و آسیب رساندن به آن شود همچنین می‌توانید از دستمال‌های الکلی برای تمیز کردن صفحه‌ها استفاده کنید، اگرچه درصورتی که روی صفحه نمایش عطسه یا سرفه کنید، استفاده از یک مایع ضدعفونی‌کننده اختصاصی می‌تواند در پاک کردن صفحه نمایش موثرتر باشد.
 

لپ‌تاپ‌ها

اغلب با استفاده روزانه، لپ‌تاپ‌ها می‌توانند حامل اصلی میکروب‌ها باشند، در نتیجه باکتری‌ها و بیماری‌ها به طور بالقوه از طریق لپ‌تاپ‌ها می‌توانند گسترش یابند. با استفاده از یک پارچه میکروفیبر که چند قطره محلول ضدعفونی‌کننده به آن اضافه شده است، قسمت بیرونی را می‌توان پاک کرد. هرگز الکل را به طور مستقیم بر روی رایانه اسپری نکنید. البته صفحه را نیز می‌توان با استفاده از یک پارچه میکروفیبر مرطوب‌شده با آب ساده تمیز کرد.
 

کدام محلول‌ها برای ضد عفونی تلفن همراه مناسب نیست؟


ضدعفونی وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی به چه شکل و چگونه

ازآنجاکه بعضی از محلول‌های ضدعفونی‌کننده‎ دست دارای رایحه و اتیل‌ الکل است، توصیه می‌شود برای ضدعفونی صفحه گوشی از آن استفاده نکنید. با این حال برای جلوگیری از از شیوع ویروس‌ها و باکتری‌ها، پس از لمس وسایل بیرون از منزل باید قبل از دست‎زدن به گوشی‌ دست‌های خود را ضدعفونی کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه به‎جای محلول خانگی از ضدعفونی‌کننده‌های کارخانه‌ای استفاده کنید، زیرا محصولات خانگی به اندازه محصولات کارخانه‌ها مؤثر نیست.
 
شیشه پاک‌کن
برای تمیزکردن سریع آینه‌ها و شیشه‌ها، شیشه‌پاکن گزینه مناسبی است، اما آیا این محلول‌ها برای ضدعفونی تلفن همراه نیز مؤثر است؟ بعضی از تلفن‌های جدید مانند آیفون XR دارای پوششی ضدآب و روغن است که با گذشت زمان از بین می‌رود. استفاده از پاک‌کننده‌های خشن، این پوشش را سریع‌تر از بین می‌برد و تلفن همراه را در برابر خراش آسیب‌پذیر می‌کند. همچنین هرگونه پاک‌کننده دارای ماده ساینده سطح تلفن همراه را خراش می‌دهد؛ بنابراین باید از مصرف شیشه پاکن برای ضد عفونی‌کردن آن اجتناب کرد.
 
پاک‌کننده‌های آشپزخانه
ویژگی ضدخراش لایه محافظ گوشی‌ها معمولاً با مواد تمیزکننده از بین نمی‌رود، اما فرمول ساینده بعضی از این محصولات ممکن است به لایه محافظ آسیب برساند. به همین دلیل شرکت اپل پیشنهاد می‌کند از محصولات تمیزکننده خانگی از جمله سفیدکننده، برای تمیزکردن آیفون استفاده نشود. این شرکت استفاده از پاک‌کننده‌های آشپزخانه را حتی برای صفحات دارای محافظ نیز توصیه نمی‌کند. اگرچه دستمال توالت برای تمیزکردن میز مناسب است، اما گزینه مناسبی برای گوشی نیست. این دستمال ممکن است خرد شود و بقایای آن تلفن همراه را خراب کند. حتی دستمال کاغذی می‌تواند باعث خراش صفحه نمایش گوشی شود.
 
الکل صنعتی و غیر مجاز
ازآنجاکه بسیاری از گوشی‌های جدید دارای پوشش محافظ است، استفاده از الکل برای ضدعفونی‌کردن آن مناسب است. هرچند اسپری‌کردن الکل روی گوشی توصیه نمی‌شود، زیرا این عمل، پوشش مقاوم گوشی را سریع‌تر از بین می‌برد و باعث می‌شود تلفن در معرض خراش قرار گیرد. مدیرعامل اپل، مصرف الکل غیرمجاز و صنعتی را برای ضدعفونی دستگاه‌های اپل مناسب ندانسته و استفاده از دستمال‌های الکلی و یا الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد را جایگزین مناسبی می‌داند. بنابراین پیش از استفاده از محلول‌های ضدعفونی حاوی الکل، از ایمن‌بودن آن برای صفحه نمایش تلفن همراه‎ خود مطمئن شوید.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ وسایل الکترونیکی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 باید به‌درستی در زمان شروع به استفاده و خاتمه کار ضدعفونی شوند. البته هر یک آن‌ها به دلیل حساسیت متفاوت به رطوبت باید با روش خاصی ضدعفونی شوند.


منبع:
1.ایسنا / وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی چگونه ضدعفونی شوند؟
2.ایمنا / چگونه گوشی خود را ضدعفونی کنیم؟
3.همشهری آنلاین / روش ضدعفونی کردن دستگاه‌های الکترونیکی | چگونه صفحه‌ نمایش را تمیز کنیم
4.ایمنا / کدام محلول‌ها برای ضد عفونی تلفن همراه مناسب نیست؟
نسخه چاپی