وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!
به گزارش راسخون؛ با شروع هفته دفاع مقدس شبکه BBC با انتشار صوت یکی از جلسه های فرماندهان درپاییز سال 63 و اعتراض هایی که در آن صوت به نحوه فرماندهی جنگ می‌شود؛ سعی کرده هدف خاصی را تحت عنوان سیاسی کاری و بی تدبیری فرماندهان جنگ دنبال کند.

این درحالی است که در این مستند که عنوان «کودتای خزنده در سپاه » را یدک می کشد هیچ اشاره ای به زمینه ها و به اصطلاح کانتکس بحث‌های فرماندهان نمی شود چرا که هدف بی‌بی سی نه واکاوی بی طرفانه تاریخ که پیگیری چند هدف همزمان است.

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!

جدای از عزم این رسانه در تحریف روایت های دفاع مقدس که در مستندهای قبلی آن هم وجود داشت بی بی سی با انتشار بخش هایی از این فایل صوتی خواسته اختلافات فرماندهان را که بیشتر مربوط به حوزه دفاعی و نظامی است ، سیاسی جلوه دهد و آن را دلیل اصلی تعداد شهدای جنگ قلمداد کند تا بحث کلیدی و مهم یعنی نقش کشورهای غربی به ویژه انگلیس در ارائه سلاح های پیشرفته و کشتار جمعی به رژیم بعث به حاشیه برود.بماند که ضعف های جدی این مستند با کار های قبلی اش هم به وضوح مشخص است .در ادامه به بخشی از اشتباهات استنتاجی و روایی این مستند و هدف های پشت پرده آن اشاره می‌کنیم.
 

سایت نور نیوز: این جلسه نشان‌دهنده عمق سعه‌صدر فرماندهان است

در همین زمینه،سایت نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در نقد این مستند با اشاره به این که این مستند را بدون اشاره به زمینه‌های ایجاد کننده آن و شرایط خاص کشور در آن زمان بازخوانی کرده و نتیجه دلخواه خود را از آن گرفته است، نوشت:

« این مستند در حالی سعی می‌کند اصل برگزاری چنین جلسه‌ و بروز چنین انتقاداتی را به عنوان یک نقطه ضعف در دوران دفاع مقدس و نشانه‌ای بر خودکامگی فرماندهان سپاه القا کند که اتفاقا این مسئله نشان‌دهنده عمق سعه‌صدر فرماندهان و یکی دانستن خود با دیگر نیروهاست، به گونه‌ای که شخص اول تشکیلات با پیشنهاد خود پای صحبت گروه اندکی از نیروها می‌نشیند و سعی می‌کند آن ها را درباره موارد طرح شده اقناع کند، چیزی که در هیچ‌یک از ساختارهای نظامی دنیا مشابه ندارد.»

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!
 

نور نیوز در ادامه توضیح داد:«یک مثال روشن برای همین مسئله که اخیرا اتفاق افتاد، اخراج کاپیتان «برت کروزیر» فرمانده ناو هواپیمابر تئودور روزولت بود به این دلیل که تنها یک اعتراض کوچک به کم‌کاری نیروی دریایی آمریکا برای متوقف کردن شیوع کرونا در ناو تحت مدیریتش کرده بود.»
 

عبدا...گنجی :طبیعتاً جنگیدن، با همه پیچیدگی‌های آن، منتقدانی در روش و تاکتیک دارد

عبدا...گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در همین زمینه می نویسد : امام سال ۱۳۶۲ از ارتباط مهدی هاشمی با بیت آیت‌ا... منتظری از اطلاعات سپاه سؤال می‌کند و توصیه به برخورد می‌کند. حال بی‌بی‌سی بدون این که بفهمد از اعتراض به فرماندهی جنگ به تقابل طرفداران آیت‌ا... منتظری با بنیان گذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سپاه می‌رسد که بحث کاملاً سیاسی است.

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!

از این جلسه چیزی عاید دشمنان نمی‌شود، چرا که سه ماه و نیم بعد از همین جلسه عملیات بدر با همان فرماندهان سپاه انجام ‏می‌شود و سه نفر از کسانی که بی‌بی‌سی در جلسه ۵ آذر ۱۳۶۳ معترض می‌داند، به فرماندهی همین فرماندهان و در نهایت ‏فرماندهی امام (ره) شهید می‌شوند.

‏وی می افزاید: طبیعتاً جنگیدن، با همه پیچیدگی‌های آن، منتقدانی در روش و تاکتیک دارد و احتمالاً بی‌بی‌سی و حسین باستانی نمی‌دانند که ‏برای بسیاری از عملیات‌ها مانند والفجر ۸ برخی فرماندهان لشکر باید قانع می‌شدند تا وارد عملیات شوند که برخی از آنان هنوز ‏در قید حیات و از مسئولان عالی کشورند و این افتخار سپاه است که اطاعت در آن کورکورانه نبوده و نیست. ‏

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!
 

سید عطاء ا...مهاجرانی : کودتا تعریف مشخصی دارد

سید عطاء ا...مهاجرانی نیز در صفحه توئیتر خود به سراغ این مستند رفت و در این باره نوشت:« بعد از عملیات خیبر فرماندهان و پاسداران به فرماندهی سپاه اعتراض دارند. فرمانده سپاه همگی آنان را در جلسه ای دعوت می کند و به سخنان آنان گوش می کند و حتی می گوید اعتراض و نظرتان را به فرماندهی عالی برسانید.

چگونه می توان از برگزاری چنین جلسه ای یا حتی برکناری برخی فرماندهان به کودتای خزنده تعبیر کرد؟ البته این تعبیر را وقتی در مجلس اول عضو کمیسیون دفاع بودم، از سید مهدی هاشمی شنیدم. افرادی از بیت مرحوم آیت ا... منتظری بودند که سید مهدی هاشمی را لایق فرماندهی سپاه می دانستند و باور داشتند حق ایشان رعایت نشده است. جنگ طبعا با فراز و فرود همراه بود.»

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!
 

کوچک محسنی : با نامه امام ( ره ) غائله تمام شد

در این میان یکی از فرماندهانی که در این صوت به عنوان معترض به سیاست های فرماندهی وقت و محسن رضایی معرفی شده، منصور کوچک محسنی است. وی در این خصوص با انتقاد از این که چرا این مسائل دوباره مطرح می شود، اظهار کرد:«این موضوع چند سال پیش است و مسائلی که آن زمان وجود داشت با نامه حضرت امام(ره) که توسط آقای محلاتی قرائت شد غائله تمام شد.»

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!
 

پوریا استرکی: شما که سر فوتبال بیشتر به هم می‌پرید

پوریا استرکی کارشناس رسانه نوشت : ‏چهاربرابر تانک،سه برابر هواپیما،دو برابر نیروی سازمان‌یافته،بمب شیمیایی،پشتیبانی اطلاعاتی و منابع سرشار مالی.این وضعیت نابرابر صدام در قیاس با ما بود دشمن قوی بود.در این محشر سپاهی از آحاد مردم تشکیل شد، بی‌شرفی خاصی می‌خواهد که امروز سپاه را بابت کم‌تجربگی یا اختلافات تخطئه کنید.‏

کسانی که سپاه را بابت اختلافات داخلی تخطئه می‌کنند در حد پختن یک دیگ آش‌رشته کارگروهی نکرده‌اند.چطور می‌شودچندصدهزار جوان داوطلب دورهم جمع شوند و اسلحه روی هم نکشند؟هماهنگی سپاه در جنگ ایده‌آل بوده که حداکثر اختلافات بشود دو جلسه داد و بیداد.شما که سر فوتبال بیشتر به هم می‌پرید!

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!

در این میان نگاهی به تعداد شهدای ایرانی و تلفات عراقی ها و اسرای دو طرف هم نشان می دهد این ادعا که فرماندهان گروه گروه بچه ها را به وسط میدان می فرستادند و رها می کردند هم با آمار همخوانی ندارد در حالی که ایران در بخش هایی از جنگ تحمیلی برای خارج کردن بعثی ها از خاک خود در موضع آفندی بودند و عراقی ها در سنگر های خود بازهم تعداد شهدای جنگ و اسرای ایرانی از تعداد تلفات عراقی ها واسرای آن ها هم بسیار کمتر است .
 

حسام‌الدین آشنا: مستند بی‌بی‌سی خیانت به ملت ایران و جاسوسی جنگی است

«حسام‌الدین آشنا» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره مستند اخیر بی‌بی‌سی‌ فارسی در مورد جنگ تحمیلی گفت: کاری که انجام شد، یکی از نمونه‌های خیانت به ملت ایران و جاسوسی جنگی است. واقعیت این است که ده‌ها و صدها جلسه محرمانه و دارای طبقه‌بندی‌های مختلف در دوران دفاع مقدس در قرارگاه‌ها، ستادهای فرماندهی و در ستادهای سپاه در سراسر کشور برگزار شده است.

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!

وی ادامه داد: مباحثات بسیار عمیق، تند، جدی و صریحی میان فرماندهان، رزمندگان، سیاستمداران و مسئولان جنگ انجام شده اما سرقت اسناد جنگ و سرقت اسناد نظامی و نمایش آنها به مثابه یک افتخار حتماً یک خیانت است.

مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه بی‌بی‌سی هرگاه سخنان فرماندهان نظامی انگلستان را در جریان حمله به عراق پخش کرد، آن وقت می‌تواند از کاری که انجام داد، دفاع کند، اظهار داشت: چیزی که در این گفتارها ما مشاهده کردیم، یک جلسه جدی، صریح، پرموفقیت حول مسائل فرماندهی، پرسنلی، آموزشی در سطح یک تیپ یا لشکر بود، اما آنچه در این مستند نمایش داده شد، یک خیانت به رزمندگان دفاع مقدس بود.

وارونه نمایی در مستند «کودتای خزنده» بی بی سی!

آشنا با بیان اینکه ما از بی‌بی‌سی جز این هم انتظار نداریم که هرگاه توانسته به پشت این ملت و رزمندگان دشنه بزند، تصریح کرد: کسانی که این مستند را ساختند، مطمئناً نه دل‌شان به حال شهید رستگار می‌سوزد، نه شهید دانش، نه شهید همت و نه دیگر شهدای دفاع مقدس.
 

واکنش سردار نقدی به مستند بی‌بی‌سی

 محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به مستند ساخته شده در شبکه‌های بیگانه گفت: در اوایل انقلاب برخی با این گمان که با ورود به سپاه پاسداران به قدرت و شهرت خواهند رسید وارد این حوزه شدند، اما پس از وقوع جنگ آنها ذات ترسو و بزدل خود را به نمایش گذاشتند.

او ادامه داد: پس از وقوع جنگ، آنها به این میدان وارد نشدند و ما گمان کردیم صرفا به سبب ترسشان از ورود به این معرکه سرباز زدند؛ اما با گذشت زمان متوجه شدیم که آنها به خارج از کشور گریختند و برای خودشان یک بساطی راه انداختند و نوار از جلساتشان بیرون آمد؛ متوجه شدیم که برداشت ما از ترس آنها اشتباه نبوده، بلکه آنها با حساب و کتاب و ماموریت وارد سپاه پاسداران شدند.

نقدی افزود: در آن زمان امکانات مانند الان نبود که امکانات دیجیتالی به وفور در اختیار مردم باشد، اما آنها ماموریت داشتند که با این امکانات وارد شده و اقدامات مثبت کشور را در جنگ تحمیلی از بین ببرند که در نهایت هم رسوا خواهند شد، زیرا حقیقت دفاع مقدس بسیار عظیم‌تر از این است که با چند عدد ضبط صوت و مستندسازی زیر سوال برود.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: آنها ما را متهم می‌کنند که ما بدون حساب و کتاب وارد میدان جنگ شدیم، اصلا بر فرض محال که این گفته‌های آنها درست باشد و ما بی حساب و کتاب وارد شدیم ؛ حالا این سوال برجا می‌ماند که اگر ما بی حساب و کتاب وارد این میدان شدیم؛ پس ارتش عراق که ارتشی آموزش دیده، مجهز و کلاسیک بود چرا باید تلفات بدهد؟

او خاطر نشان کرد: ارتش رژیم بعث، ارتشی زرهی و چنان پیشرفته بود که تانک‌هایش را حتی با آر پی جی ۷ هم نمی‌شد هدف قرار داد. علاوه بر این دستش باز بود و هر بار دنیا،  کشتی‌هایی پر از مهمات را برای عراق در منطقه می‌فرستاد؛ در حالی که ما در برابر آنها در محدودیتِ استفاده از سلاح بودیم.

نقدی افزود: این در حالی است که اگر صحبت آنها درست باشد و ما بی‌گُدار به آب زده و بی حساب و کتاب وارد میدان جنگ شده باشیم طبیعتا باید چندین برابر آنها تلفات می دادیم؛  این در حالی است که به نقل از خودشان و طبق برآوردی که فرماندهان ارتش بعث اعلام کردند، ۶۰۰ هزار نفر را کشته بوده اند و ما بیشترین بر آوردی که داشتیم حدود ۱۸۰ هزار نفر شهید بوده است؛ امری که نشان می‌دهد تمام این حرف‌ها بی پایه است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پایان گفت: اگر حرف‌ آنها درست بود ما الان باید در حدود ۶ میلیون شهید داشتیم؛ در حالی که اسناد و مدراک موضوعی غیر از این را نشان می‌دهد؛ حالا اگر کسی آمار بیشتری دارد می‌تواند ارائه کند


منبع: 
1. فرماندهان جنگ درباره مستند «کودتای خزنده» BBC چه گفتند؟ / سلام نو
2. مستند بی‌بی‌سی خیانت به ملت ایران و جاسوسی جنگی است / ایرنا
3. واکنش سردار نقدی به مستند بی‌بی‌سی؛ برخی‌ با نقشه قبلی وارد سپاه شدند / همشهری آنلاین
4. واکنش کاربران / توییتر
نسخه چاپی