تأثیر کرونا بر باروری افراد / شاید کرونا برای مدتی اختلال باروری ایجاد کند
به گزارش راسخون، ویروس کرونا در چند ماه گذشته همه جهان را درگیر کرده و به نظر می‌رسد تا دستیابی به یک واکسن مؤثر و ایمن، راهی طولانی باقی است. اما زندگی همچنان جریان دارد و زوج‌هایی که تصمیم به بارداری یا اقدام برای درمان ناباروری دارند، نمی‌توانند به ریشه‌کنی زودهنگام این ویروس دلخوش باشند. بنابراین، پرسش‌های زیادی در این زمینه در ذهن بسیاری از زوج‌ها وجود دارد. آیا بارداری در دوران پاندمی کرونا خطرناک است؟ آیا می‌توان در این دوران برای درمان ناباروری مراجعه کرد، آیا درمان ناباروری یا باردار شدن باعث افزایش خطر ابتلاء به کووید ۱۹ می‌شود

تحقیقات دانشمندان اثبات کرده است ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم به بافت مغز حمله کند. همچنین این ویروس می‌تواند باعث التهاب‌های گسترده در عضلات قلب و عروق شود. همچنین تحقیقات جدید دانشمندان ابعاد دیگری از فعالیت مخرب این ویروس را آشکار کرد.
 

آیا کرونا باعث نازایی در مردان می‌شود؟


تأثیر کرونا بر باروری افراد / شاید کرونا برای مدتی اختلال باروری ایجاد کند
 
دکتر امیرجنتی متخصص اورولوژی علل ناباروری مردان را به دو دسته پیش از بلوغ و پس از بلوغ تقسیم و بیان کرد: ناباروری مردان علل متعددی دارد که از بدو تولد تا زمان فرزندآوری ممکن است سیستم تولیدمثل مردان را تحت تأثیر قرار دهد. در سنین پیش از بلوغ، ممکن است کودک دچار بیماری شود یا تحت درمان دارویی یا جراحی خاصی قرار بگیرد که بر توان باروری‌اش تأثیر بگذارد و یا ممکن است دچار وضعیتی شود که به‌طور مستقیم دستگاه تناسلی او را درگیر کند، مثل بیضه نزول‌نکرده یا چرخش بیضه. پس از بلوغ، علل تغییر می‌کند و عفونت در صدر فهرست علل مردانه ناباروری قرار می‌گیرد. عفونت‌های منتقله از راه جنسی، مثل کلامیدیا، از جمله علل اصلی ناباروری مردان‌ هستند. این عفونت‌ها ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند و تشخیص داده نشوند و در نهایت با عارضه ناباروری بروز پیدا کنند.

دکتر امیرجنتی در ادامه افزود: به جز علل پیش‌گفته که علت مستقیم هستند، یک سری عوامل هم وجود دارند که علت مستقیم ناباروری نیستند، اما بر توان باروری‌ اثرگذارند. عواملی مانند آلودگی‌های محیطی، امواج الکترومغناطیسی، تغذیه نامناسب، استرس، مصرف دخانیات و در مجموع، سبک زندگی نامناسب از جمله عوامل کاهش‌دهنده توان باروری هستند.

تحقیقات دانشمندان نشان داد کووید ۱۹ می‌تواند با از بین بردن سلول‌های بیضه که مسئولیت تولید اسپرم تازه را دارند، باعث عقیم شدن آقایان شود. دانشمندان می‌گویند هنوز مشخص نیست این عقیم شدگی برگشت پذیر است یا خیر و مشکلاتی که درپی آن برای آقایان ایجاد می‌شود به چه میزان جدی است. برای مثال تحقیقات نشان داده است بیماری اوریون می‌تواند بر توان باروری آقایان تاثیر بلند مدت بگذارد و باعث ناتوانی در تولید اسپرم در آن‌ها شود. محققان می‌گویند شاهد چنین تاثیری بر قدرت باروری آقایان از سوی کووید ۱۹ هستیم.
 
یکی از محققان در این باره می‌گوید: به هیچ عنوان جای تعجب ندارد که ویروس کرونا توانایی کاهش تولید اسپرم در انسان را داشته باشد. افراد مبتلا به کووید ۱۹ ناخوش احوال هستند و سیستم ایمنی شان تضعیف می‌شود. حتی یک بیماری مانند آنفلوانزا نیز می‌تواند باعث کاهش موقت تولید اسپرم در مردها شود. سوال اصلی این است که این ناباروری چقدر طول خواهد کشید و آیا این امر موقتی است یا فرد به طور دائمی عقیم می‌شود.
 

کرونا و تاثیرات آن بر ناباروری در زنان 


تأثیر کرونا بر باروری افراد / شاید کرونا برای مدتی اختلال باروری ایجاد کند
 
حمید چوبینه، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شرایط کرونا در چند ماه اخیر بحث درمان ناباروری را با اخلال مواجه کرده است و برای پیشگیری از ابتلا مراجعین، سرویس‌های درمانی کم‌تر ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال‌های اخیر با افزایش ناباروری در کشور مواجه بوده‌ایم، بیان کرد: بله، روند ناباروری در ایران بیشتر شده است. علت این امر هم بالارفتن سن ازدواج است. شرایط باروری خانم‌ها محدود به شروع دوره جنسی تا یائسگی می‌شود. با نزدیک شدن به دوران یائسگی، تخمک‌ها ضعیف‌تر و برای باروری ناتوان‌تر می‌شوند. هرچقدر ازدواج به بعد ۳۵ سالگی موکول می‌شود، مانند دیگر سلول‌های بدن مثل بینایی، چشایی، شنوایی سلول‌های جنسی هم ضعیف می‌شوند.

موسس مرکز درمان ناباروری «رویش هلال» عنوان کرد: برخی ازدواج می‌کنند، اما فرزندآوری را به چند سال بعد ازدواج موکول می‌کنند که احتمال دارد با مشکل باروری مواجه شوند. البته در مورد آقایان هم همینطور است. هرچقدر سن ازدواج بیشتر می‌شود احتمال دارد توانایی جنسی و سلول‌های جنسی ضعیف‌تر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نوعی ناباروری هم وجود دارد که ناباروری ثانویه است که در اثر آلودگی‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر اتفاق بیافتد. شاید کسی که در سن کمتر ازدواج کرده در دوران اول ازدواج نابارور نباشد و بتواند صاحب فرزند شود، اما با گذر زمان همین فرد به عارضه‌ای مبتلا شده و باروری خود را از دست بدهد. در واقع این ناباروری حاصل از زمینه ژنتیکی نیست بلکه برخی امراض روی باروری تاثیر می‌گذارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا «پولیپ رحمی» و «سندرم تخمدان پلی کیستیک» که بیماری‌های شایعی در زنان هستند، می‌توانند منجر به ناباروری شوند، گفت: بله، سندرم‌هایی از این دست می‌توانند منجر به ناباروری شوند. دختران بهتر است ویزیت را در این خصوص در نظر بگیرند و به آن اهمیت بدهند حتی اگر ازدواجی در کار نباشد. البته دختران ما نباید تصور کنند که حتما باید ازدواج کنند تا موضوعات باروری خود را پیگیری کنند.

این متخصص درمان ناباروری در پاسخ به این سوال که آیا ابتلا به کرونا می‌تواند در درازمدت بر عملکرد جنسی افراد تاثیر بگذارد، بیان کرد: مطالعاتی که در این خصوص انجام شده است، هنوز ثابت نشده‌اند. درخصوص عملکرد جنسی یک‌سری فرضیات وجود دارد و در چند نفر بررسی می‌شود و حتی احتمال دارد به صورت مقاله هم منتشر شود، اما ابعاد این بیماری هنوز ناشناخته است.
 

آیا ویروس کرونا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟


تأثیر کرونا بر باروری افراد / شاید کرونا برای مدتی اختلال باروری ایجاد کند
 
عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به تردیدها درباره انتقال ویروس کووید-۱۹ از طریق رابطه جنسی، تاثیر سوء آن بر باروری افرادگفت:انتشار خبری از سوی محققان چینی مبنی بر وجود ویروس کرونا در اندام تناسلی افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹، به نگرانی ها در زندگی زناشویی افزوده شده است.   

براساس این تحقیق که تارنمای «مدیکال اکسپرس» آن را منتشر کرده، محققان این ویروس را در اسپرم ۶ نفر از ۳۸ مردی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند مشاهده کرده‌اند که حال چهار نفر از آنها وخیم و دو نفر دیگر در حال بهبودی بود.

موضوعی که انجمن پزشکی دارو و درمان باروری آمریکا نسبت به آن واکنش نشان داده و عنوان کرده که با توجه به انجام تحقیقات درباره امکان انتقال ویروس کرونا از راه رابطه جنسی هنوز دقیقا مشخص نیست که میزان ماندگاری این ویروس در اسپرم افراد مبتلا تا چه زمانی‌ است اما عاقلانه است که برای رعایت ایمنی، از تماس زناشویی با مردان یا زنان دارای علائم تا ۱۴ روز و عدم مشاهده علائم خودداری شود.

موضوعی که ما را بر آن داشت تا در جهت رفع نگرانی خانواده های ایرانی از این موضوع و موضوع های مرتبط و جویا شدن پاسخ پرسش ها با مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به گفت وگو بپردازد.

محرز با بیان اینکه شواهد نشان داده که سایر ویروس‌های عفونی از جمله «زیکا» و «ابولا» با رابطه جنسی منتقل می شوند، خاطرنشان کرد: با این مطالعه جدید و یافته های پیشین، می توان گفت امکان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی امکانپذیر است.

وی  با تاکید بر اینکه رعایت فاصله فیزیکی به عنوان اصلی ترین راه برای مقابله با کرونا در تمامی صحنه های زندگی باید رعایت شود، افزود: وقتی یک بیماری در خون و همه جا وجود دارد، در ترشحات واژینال هم خواهد بود. بنابراین اگر فردی مبتلا به ویروس کرونا باشد به طور حتم انتقال دهنده ویروس هم خواهد بود.

عضو کمیته مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کسی که مبتلا است نباید در زمان مسری بودن رابطه زناشویی برقرار کند، تصریح کرد: در مورد افرادی که نمی دانند مبتلا به ویروس کرونا هستند یا نه، می توان یادآور شد در صورت ناقل بودن، از طریق نزدیک بودن به هم انتقال می دهد چرا که این ویروس بیشتر در حلق و بینی نهفته است.
 

کرونا ناباروری نمی آورد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی دیگر از این گفت وگو، به پرسش های متداول از ابتلا به ویروس کرونا و ترس از ناباروری هم پاسخ داد.

وی ضمن بی ربط خواندن ابتلا به کرونا و احتمال افزایش ناباروری خاطرنشان کرد: تحقیقات و مشاهدات عینی هم ثابت کرده که کرونا از مادر مبتلا به ویروس به جنین هم منتقل نمی شود و گزارشی نداشتیم که ناباروری بیاورد.
 

شاید کرونا برای مدتی اختلال باروری ایجاد کند

مدیر آزمایشگاه نازایی رویان گفت: شواهد نشان می‌دهد به دلیل حضور ویروس کرونا در بدن و ایجاد عفونت ویروسی ممکن است فرد برای مدتی دچار اختلال باروری شود.پوپک افتخاری مدیر آزمایشگاه نازایی رویان  اظهار کرد: در زمان اپیدمی کووید۱۹ بزرگترین نگرانی مراکز درمان ناباروری مبتلا شدن زنانی ا‌ست که انتقال جنین آزمایشگاهی داشته اند؛ چراکه در هر مرحله از دوران نه ماهه‌ بارداری اگر مادر مبتلا شود، براساس مطالعات موجود احتمال سرایت به جنین از طریق جفت وجود دارد. گرچه هنوز ابتلای مادران باردار به بیماری کرونا در سطح جهان به صورت نادر گزارش شده ‌است، اما در بین مبتلایان ۵/۱۳ درصد این خانم‌ها بدون علامت بوده و ۹/۱ درصد علامت‌دار بوده اند که متاسفانه نوزادان آنها با بیماری کرونا متولد شده اند.او در ادامه افزود: همانطور که آمار نشان می‌دهد درصد زیادی از زنان باردار مبتلا به کرونا بدون علامت بوده‌اند و همین امر جلوگیری از سرایت را مشکل‌تر می‌کند. از طرفی در ماه‌های آخر بارداری مبتلایان به کرونا نیاز بیشتری به ICU پیدا می‌کنند که می‌تواند سلامت جنین و مادر را تهدید کند.افتخاری گفت: مسئله‌ بعدی این است که به‌دلیل کوتاه بودن زمان این اپیدمی هنوز ناهنجاری احتمالی در نوزادان مبتلا به کووید۱۹ گزارش نشده است. بر اساس این اطلاعات مراکز درمان ناباروری برای انتقال جنین به افراد، بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. سلامت مادر و همسر ایشان در دوران انتقال جنین بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل غربال‌گری‌های سختگیرانه‌ای انجام می‌شود.


منبع:
1.ایسنا / تاثیر کرونا بر توان باروری مردان
2.خبرگزاری دانشجو / تأثیر کرونا بر باروری هنوز ثابت نشده است
3.اعتمادآنلاین / کرونا باعث نازایی می‌شود؟
4. 55 آنلاین / اقدام به بارداری و درمان ناباروری در دوران پاندمی کرونا
5.پیام ایران / آیا کرونا باعث ناباروری می شود؟
6.بهار / شاید کرونا برای مدتی اختلال باروری ایجاد کند
نسخه چاپی