تفکرات هیتلر در فرانسه
ماجرای قتل و سر بریده شدن یک استاد تاریخ در فرانسه پس لرزه‌های سیاسی و اجتماعی زیادی در فرانسه، اروپا و جهان به همراه داشت که تبعات آن می‌تواند شکل‌دهنده فصل جدیدی از رابطه جهان اسلام و مسلمانان با تمدن دین گریز و سکولار غرب باشد، خصوصا به این دلیل که در طی سالیان گذشته جمعیت انبوهی از پناهجویان مسلمان در کشورهای اروپایی سکنی گزیده که این مسئله خود موجب نگرانی جریان های نژاد پرست اروپایی شده است.
 
باتوجه به این واقعیت  به خوبی می‌توان چرایی طرح اظهارات ضد‌اسلامی توسط «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه را تحلیل کرد. چرا‌که اظهارات اخیر وی بیش از این که پاسخی احساسی و گذرا به یک حادثه مرگبار ناشی از تحریک احساسات مذهبی مسلمانان باشد، در عمل اعلام سیاست راهبردی و کلان دولت فرانسه در قبال اسلام و رواج اسلام‌گرایی در کشورهای اروپایی است.
 
رئیس‌جمهور فرانسه در مراسم بزرگداشت معلم به قتل رسیده فرانسوی پس از متهم کردن اسلام به ترویج خشونت، مقابله با اسلام‌گرایی را یک ضرورت برشمرده و مدعی شده است که باید در عرصه‌های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، امنیت و فرهنگ با آن مقابله نمود.
 
وی همچنین مسلمانان و تشکل‌های اسلامی فرانسه را تهدید کرد که در صورت داشتن ایده هایی مخالف ارزش‌های فرانسه خواب راحتی نخواهند داشت!
 
 این اظهارات که با چاشنی اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی و دفاع از نشر کاریکاتورهای موهن نشریه «شارلی ابدو» همراه بود، موجب برانگیخته شدن خشم عمومی جهان اسلام علیه دولت فرانسه و شخص امانوئل مکرون شد، علاوه بر این نخبگان جهان اسلام نیز در حاشیه این ماجرا به فرصتی دست یافتند تا چهره واقعی و ضد‌اسلامی دولت‌های غربی را به خوبی مشاهده کنند.
 
این موضوع از این‌رو دارای اهمیت است که در سال‌های اخیر دولت فرانسه در راستای افزایش نقش و سهم خود در تحولات غرب آسیا توجه ویژه‌ای به عرصه دیپلماسی عمومی و تقویت نفوذ خود در جوامع اسلامی داشته است و به همین دلیل نیز عمده مسلمانان خصوصا نسل جوان شناخت دقیقی از چهره ضد‌اسلامی نظام حاکم بر این کشور نداشتند که این مسئله منجر به آسیب‌پذیری جوانان مسلمان در مقابل توطئه‌های فرهنگی عقیدتی دولت فرانسه و دیگر دولت‌های دین‌ستیز غربی شده بود.
 
لذا نخبگان جهان اسلام از فرصت طرح بی‌پرده و آشکار سیاست‌های ضد‌اسلامی دولت فرانسه می‌توانند برای آگاه‌سازی افکار عمومی جهان اسلام و تقویت اتحاد و همدلی در برابر توطئه‌های ضد‌اسلامی تمدن غرب بهره ببرند.
 
با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه نگاهی دقیق‌تر به محتوای اظهارات ضد‌اسلامی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواهیم داشت.
 

مکرون دقیقاً علیه مسلمان چه گفت؟

امانوئل مکرون در اظهارات جنجالی اخیر خود از انتشار تصاویر موهن پیامبر اسلام(ص) و لایحه دولت خود که به دنبال تحدید دین داری در زندگی شهروندان فرانسوی است دفاع کرده و مدعی شد که هدف وی جلوگیری از نفوذ دیدگاه‌های افراط‌گرایانه در جامعه فرانسه است.
 
وی در اظهارات هتاکانه خود دین اسلام را دچار بحران معرفی کرده و ماحصل این بحران را رشد بنیادگرایی اسلامی معرفی کرده است.
 
مکرون پس از طرح اسلام به عنوان یک تهدید علیه ارزش‌های فرانسه اعلام کرد که قصد دارد با اختصاص 10‌ میلیون یورو بودجه و تاسیس بنیاد اسلام فرانسه، زمینه آموزش فرهنگ و تاریخ اسلام را منطبق بر ارزش‌های حاکم بر فرانسه فراهم نماید.
 
رئیس جمهور فرانسه در ادامه مدعی شد که تنها راه مهار اسلام‌گرایی در فرانسه، قطع کانال‌های ارتباط مسلمانان فرانسه با دیگر جوامع اسلامی در خارج از این کشور است که دولت وی با طراحی یک لایحه قصد تحقق این هدف را دارد.
 
لایحه مورد اشاره مکرون اوایل سال 2021 میلادی رسماً از سوی دولت در پارلمان فرانسه طرح و ارائه خواهد شد و بر مبنای آن فعالیت‌‌های فرهنگی و آموزشی تشکل‌های اسلامی به شدت محدود خواهد گردید و دیگر امکان اعزام طلاب دینی فرانسوی به دیگر کشورهای اسلامی وجود نخواهد داشت.
 
علاوه بر این روند تربیت و آموزش امامان جماعت و مبلغان مذهبی مساجد و مراکز اسلامی فرانسه و همچنین کلیه فرایندهای مالی تشکل‌های اسلامی تحت نظارت و کنترل دولت فرانسه قرار خواهد گرفت.
 
دولت فرانسه در پاسخ به انتقادات مطرح شده علیه این لایحه، از آن با عنوان سیاست جدید این کشور در قبال حفاظت از ارزش‌های کشور فرانسه یاد کرده است.
 
رئیس‌جمهوری فرانسه در اظهارات خود با متهم کردن مسلمانان به جدایی طلبی و جدا کردن خود از دیگر بخش‌های جامه فرانسه مدعی شد که از طریق لایحه ضد‌اسلامی خود قصد دارد که مانع از توطئه‌چینی و طراحی کودتا توسط تندورها در مساجد فرانسه شود.
 
بر‌اساس این اظهارت جنون‌آمیز به نظر می‌رسد که زین پس محله‌های مسلمان‌نشین فرانسه با چالش‌ها و مشکلات مضاعفی از سوی دولت روبرو خواهند شد، علاوه بر این نیز دیگر امکان حضور و فعالیت مبلغان مذهبی اعزامی از دیگر کشورهای اسلامی در فرانسه ممکن نخواهد بود و بر اساس طرح دولت کلیه علما و مبلغان دینی مورد نیاز جامعه مسلمانان فرانسه بایستی در قالب نظام آموزشی و ارزشی مورد تایید دولت فرانسه تربیت و به کار مشغول شوند که این مسئله عملاً به معنای تشریفاتی و نمادین شدن دین اسلام در این کشور می‌باشد.
 

پشت پرده افراط گرایی مکرون

امانول مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در طول دوران ریاست‌جمهوری خود که از سال 2017 آغاز شده است، تا کنون موضع ضداسلامی شدیدالحنی اتخاذ نکرده بود اما اظهارات اخیر وی نشان از یک چرخش عیان و آشکار ضداسلامی در سیاست‌های وی دارد! البته سوال اینجاست که راز تغییر رفتار مکرون در قبال اسلام و مسلمانان ناشی است چیست؟! یا چه عاملی موجب چرخش شدید سیاست وی علیه اسلام و اسلام‌گرایی در فرانسه شده است؟!
 
برخی تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که دلیل اصلی تغییر رویکرد مکرون در قبال جامعه مسلمانان فرانسه، تلاش وی برای جلب آرای احزاب و گروه‌های راست افراطی و ملی‌گرایان فرانسوی است چرا‌که با توجه به پایه‌های لرزان دولت وی که ناشی از وجود مخالفان جدی از جمله تشکل‌های کارگری مانند جلیقه‌زردها است، ماندگاری مکرون بر کرسی ریاست جمهوری انتخابات 2022 مشروط به جلب حامیان جدیدی از بدنه راست افراطی است که از قضا این حامیان رویکردهای ضد‌اسلامی و ضد‌مهاجرتی پر رنگی دارند.
 
در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که هم اکنون دو پایتخت مهم تمدن غرب یعنی لندن و واشینگتن در اختیار جریانات راست افراطی است که این خود نشان از احیای تفکرات ملی گرایانه و نژاد پرستانه در جوامع غربی دارد و حتی پیشبینی می‌شود که نسل جدید رهبران کشورهای غربی عمدتاً دارای گرایشات افراطی و نژاد‌پرستانه باشند.
 

واکنش جهان اسلام به اظهارات فاشیستی مکرون

اظهارات هتاکانه و فاشیستی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه علیه مسلمانان یادآور دوران سلطه نازیسم بر اروپای دهه 30 و 40 میلادی است، لذا اظهارات مکرون بلافاصله موجب برانگیخته شدن واکنش‌های زیادی در جهان اسلام شد که در بین آن‌ها واکنش مقامات کشورمان و همچنین رئیس‌جمهور ترکیه انعکاس قابل توجهی در جهان یافت.
 
البته در بین تمام واکنش‌ها، اظهارات «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه با واکنش تند مقامات فرانسه روبرو شد، چرا‌که اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی و در پاسخ به سخنان هتاکانه مکرون گفت: «رهبر کشوری که با میلیون‌ها تن از اعضا جامعه معتقد به یک دین دیگر این‌گونه رفتار می‌کند، به چنین رهبری فقط می‌توان گفت: اول برو بده وضعیت عقلی‌ات را کنترل کنند.»
 
اردوغان حتی پیشنهاد داد که کشورهای اسلامی در یک اقدام مشترک دست به تحریم کالاهای فرانسوی بزنند.
 
این اظهارات و پیشنهاد تحریم محصولات تولیدی فرانسه با واکنش رسمی کاخ الیزه روبرو شد و حتی مکرون در توییتر عربی خود نوشت: «هیچ چیزی هرگز باعث نمی‌شود که عقب بنشینیم. ما به تمامی اختلافات با روحیه صلح احترام می‌گذاریم. هرگز سخنان تنفرآمیز را قبول نکرده و از بحث منطقی دفاع می‌کنیم. همواره در کنار کرامت انسانی و ارزش‌های جهانی خواهیم ایستاد».
 
این واکنش مکرون و دولت فرانسه مانع از انتقاد تند‌و‌تیز دیگر کشورهای اسلامی از رویکرد ضد‌اسلامی دولت فرانسه نشد و شخصیت‌های سیاسی زیادی مانند «عمران خان» نخست وزیر پاکستان نیز در نقد و محکومیت اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه سخن گفتند و به نظر می‌رسد که این دست واکنش‌ها در هفته های آتی نیز ادامه خواهد داشت.
 

نتیجه گیری

اظهارات ضد اسلامی و هتاکانه امانوئل مکرون اگر‌چه موجب ناراحتی و خشم مسلمانان جهان شد، اما در عمل توانست زمینه اتحاد و هم‌گرایی جوامع اسلامی، فارغ از نژاد و مذهب را فراهم نماید، لذا شرایط امروز جهان ایجاب می‌کند که کشورها و تشکل‌های اسلامی از فرصت استفاده کرده و با هم افزایی ظرفیت های در دسترس خود خصوصا در حوزه اقتصاد و رسانه مانع از عملی شدن توطئه ضد‌اسلامی دولت فرانسه و الگو برداری دیگر کشورهای غربی از سیاست‌های ضد‌اسلامی دولت امانوئل مکرون شوند.
 
پر واضح است که هر‌گونه انفعال در مقابل توطئه اخیر دولت فرانسه عملاً زمینه را برای طرح و اجرای اقدامات مشابه توسط دیگر کشورهای غربی فراهم خواهد کرد، لذا اجرای سیاست‌هایی مانند تحریم خرید کالاهای فرانسوی را می‌توان یک کنش هوشمندانه و بازدارنده در مقابل این توطئه در نظر گرفت که باید با جدیت از سوی تشکل‌های اسلامی خصوصا در کشور ما مورد پیگیری قرار گیرد.
نسخه چاپی