بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
به گزارش راسخون،مرکز آمار ایران اعلام کرد: در مهرماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۰.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۴.۱ درصد افزایش است.

در مهر ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٦١,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.٠ درصد افزایش نشان می­ دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ١٠.٣ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤.١ درصد افزایش است.

نرخ تورم کل کشور در مهر ماه ١٣٩٩ برابر ٢٧.٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٢٤.٤ درصد برای دهک اول تا ٣٢.٥ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢١.١ درصد برای دهک دهم تا ٢٣.٥ درصد برای دهک دوم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٥ درصد برای دهک اول تا ٣٥.٥ درصد برای دهک دهم است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤١.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه (٤٨.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مازندران (٣٦.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٧.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٢.٦ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢٣.١ درصد) است.
 

تورم چیست ؟

تورم به معنی بزرگ شدن بی‌محتواست. زمانی که ظرفی در عین خالی بودن، ورم کرده باشد، می‌گوییم تورم دارد یا متورم شده است. در علم اقتصاد نیز به همین ترتیب پدیده تورم را می‌شناسند. پدیده تورم در اقتصاد هم ناشی از ورم غیر محتوایی است. به این معنی که سطح عمومی قیمت‌ها بدون پشتوانه و بی‌تعادل در طول یک زمان مشخص افزایش داشته است. تورم می‌تواند ناشی از بر هم خوردن تعادل میان موجودی کالا در جامعه با نقدینگی یا پول در گردش در جامعه باشد. به بیان دیگر زمانی که کالا برای عرضه کم باشد، می‌توان آن را به هر قیمتی فروخت در نتیجه جدا از ارزش واقعی آن کالا، قیمتش متورم شده و این فاصله بین قیمت واقعی و قیمت فروش کالا، تورم نامیده می‌شود. هر چه این فاصله بیشتر باشد، نرخ تورم نیز بیشتر خواهد بود.
 

نرخ تورم


بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 
نرخ تورم، شاخصی برای نمایش ارزش پول و قدرت خرید است که در یک بازه زمانی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. نرخ تورم، برابر است با تغییرات نسبی در شاخص قیمت که معمولا شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) یا Consumer Price Index است. نرخ تورم ممکن است از طریق محاسبه قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه برای یک سبد کالای پایه حاصل شود. این سبد که به عنوان سبد پایه و شاخص کالا شناخته می‌شود، هر چند سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
 

کل خانوارها

در مهر ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۶۱.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۷.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۰.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۴.۱ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۱.۴ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کرمانشاه (۴۸.۴ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مازندران (۳۶.۹ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به عدد ۲۷.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (۳۲.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌آذربایجان غربی (۲۳.۱ درصد) است.
 

خانوارهای شهری

در مهر ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۶۰.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۰.۲ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۴.۷ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۱.۳ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کرمانشاه (۴۸.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان یزد (۳۵.۷ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای شهری به عدد ۲۷.۳ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (۳۲.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (۲۳.۳ درصد) است.
 

خانوارهای روستایی

در مهر ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۶۸.۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۹ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان آذربایجان غربی با ۱۰.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد با ۳.۰ درصد افزایش می‌باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۴۲.۲ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان بوشهر (۵۱.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان ایلام (۳۶.۰ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای روستایی به عدد ۲۶.۷ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (۳۳.۰ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۲۱.۶ درصد) است.
 

فاصله تورمی دهک‌ها در مهرماه

 
بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 
بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨.١ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٦.٥ درصد) ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 24.4 درصد برای دهک اول تا 32.5 درصد برای دهک دهم بوده است.

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (کره پاستوریزه حیوانی و روغن جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم­مرغ» (تخم مرغ و خامه پاستوریزه)، گروه «سبزیجات» (فلفل دلمه‌ای، کاهو، نخود، پیاز و قارچ)، گروه «چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها» (انواع نوشابه و آبمیوه) است.
 
در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل‌ونقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، فرش ماشینی، لوازم پلاستیکی آشپزخانه، یخچال فریزر و ظروف شیشه‌ای آشپزخانه)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لپ‌­تاپ، قطعات کامپیوتر، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه ‌گانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
 
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢۴,۴ درصد برای دهک اول تا ٣٢.۵ درصد برای دهک دهم است.
 

توییتر

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 
بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹

بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 
بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 
بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
 
بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹



منبع:
1.مهر / هرمزگان بالاترین نرخ تورم استانی مهرماه را ثبت کرد
2.بازار / بیشترین و کمترین نرخ تورم استان‌ها در مهر ماه ۹۹
3.تابناک / فاصله تورمی دهک‌ها در مهرماه به ۸.۱ درصد رسید
4.فرادرس / نرخ تورم چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟ — به زبان ساده
5.دارایان / نرخ تورم در مهرماه ۹۹ اعلام شد
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.
نسخه چاپی