تاکسی هوایی ، رویایی که دور نیست / تاکسی‌های هوایی در آسمان ایران
به گزارش راسخون، پرواز در آسمان همیشه رویای انسان بوده؛ سال ۱۹۰۳ که برادران رایت برای اولین بار این رویا را به واقعیت تبدیل کردند، راهی به زندگی آدم‌ها باز شد که تصورش قبل از آن محال بود. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که انسان‌ روزی بتوانند در آسمان پرواز کند و از راهی غیر از زمین به مقصد برسد. اما این اتفاق افتاد و حالا صد سالی از ماجرای پرواز انسان‌ها در آسمان می‌گذرد. امروز در تمام دنیا آدم‌های زیادی بر فراز آسمان شهرها و کشورهای مختلف سفر می‌کنند و پرواز دیگر رویایی دست‌نیافتنی نیست. حالا نوبت به رویای تاکسی هوایی رسیده است.

صنعت حمل‌ونقل هوایی اما این روزها قدم‌های بزرگ‌تری برداشته و حرف تاکسی‌های هوایی روی میز آمده؛ سامانه تاکسی‌های هوایی یا ایرتاکسی شاید اولین نمونه کاربردی وسایل حمل‌ونقل عمومی در صنعت حمل‌ونقل مسافر باشد که تا امروز در کشور ما توجه زیادی به آن نشده است. این سامانه در سال‌های اخیر با طرح پرواز اشتراکی مبتنی بر بسترهای آنلاین شکل جدیدی به خودش گرفته و بدون‌شک با توجه به توسعه‌های فناورانه در حوزه مخابرات و ناوبری ماهواره‌ای، پهپادهای عمودپرواز با قابلیت حمل مسافر و پیشرانه‌های جت کارآمد و کم‌وزن در آینده شاهد تحول شگرفی در حوزه حمل‌ونقل هوایی خواهیم بود. طبیعتا برای این‌که کشور ما هم از این روند عقب نماند، باید قدم‌هایی برداشته شود؛ حالا اسنپ به عنوان اولین سامانه هوشمند حمل‌ونقل که در حوزه راه‌اندازی تازه‌ترین شیوه‌های تردد همواره پیشتاز بوده، در حال بررسی زیرساخت‌های لازم و پتانسیل‌های موجود در ایران برای فعال‌سازی این سیستم نوین حمل‌ونقل هوایی است.
 

تاکسی هوایی


تاکسی هوایی ، رویایی که دور نیست / تاکسی‌های هوایی در آسمان ایران
 
در ابتدای عنوان شدن این ایده، منظور از تاکسی هوایی، خودروهای بودند که با ظرفیت بسیار کم (۱ یا نهایتا ۲ نفر) برای جابجایی سریعتر مسافرین در محدوده شهری قادر بودند پرواز کنند .

اما در حال حاضر تاکسی های هوایی ،هواپیماهایی سبک یا حتی فوق سبک بوده که ظرفیتی شبیه به ظرفیت تاکسی یا اتوبوس دارند ، که برای جابجایی مسافران در مسیرهایی کوتاه بین شهری از آنها استفاده می شود.

اصطلاح تاکسی هوایی((Air Taxi برای هواپیماهایی به کار برده می شود که مسافران زمانی برای معطل شدن و انتظار کشیدن طبق برنامه پروازی برای رسیدن به مقصد را ندارند و سعی می کنند با گرفتن این تاکسی های پرنده زودتر به مقصد مورد نظر خود برسند.

در واقع میتوان گفت تاکسی هوایی یک اصطلاح است که بیشتر برای هواپیماهای دربستی از آن استفاده می شود.

بعنوان یکی از مهم ترین مزایای این تاکسی های هوایی میتوان به صرفه جویی در زمان برای مسیرهای طولانی اشاره کرد.

با استفاده از تاکسی های هوایی در شهرهای با ترافیک کم هم قابلیت اجرایی داشته و قطعا رونق اقتصادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

با نگاه دقیق به تاکسی های هوایی اینگونه به نظر میرسد که تاکسی های فوق ترکیبی از هلیکوپتر و هواپیما بوده ، بدین صورت که بال های ثابت ولی دارای پروانه های با زاویه متغیر هستند.

البته پیش بینی می شود در ابتدا برای استفاده از این طرح ، پرواز تاکسی های هوایی در فواصل کوتاه حداکثر فاصله ۱۷ مایلی معادل ۲۷کیلومتر و در بازه زمانی حدود ۳۰دقیقه انجام گیرد.
 

افتتاح اولین سرویس تاکسی خودران هوایی جهان


تاکسی هوایی ، رویایی که دور نیست / تاکسی‌های هوایی در آسمان ایران
 
در سال ۲۰۱۷، دولت نیوزیلند با هدف به‌صفررساندن تولید آلاینده‌های کربنی خود تا سال ۲۰۵۰، با امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ویسک (Wisk) به‌منظور ساخت پرنده‌ی خودران عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) از شروع فعالیت خود در این‌ حوزه خبر داده بود. ویسک شرکتی آمریکایی‌نیوزلندی فعال درزمینه‌ی حمل‌و‌نقل هوایی درون‌شهری محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری مشترک بوئینگ و مجموعه‌ی کیتی‌هاوک (Kitty Hawk) شکل گرفته است.

در سال ۲۰۱۸، ویسک پرنده‌ی دوسرنشینه‌ی خود، یعنی کورا (Cora) را معرفی کرد. در این پرنده که به‌صورت ترکیبی از هواپیماهای مرسوم بال‌دار و مولتی‌روتورهای عمودپرواز طراحی شده است، ۱۲ موتور الکتریکی کوچک به‌منظور نشست‌و‌برخاست به‌صورت عمودی و یک موتور الکتریکی بزرگ در قسمت عقب به‌منظور افزایش سرعت افقی در نظر گرفته شده است. پرواز این هواپیما به‌مراتب ساکت‌تر از هلیکوپتر است؛ با‌این‌حال، به‌دلیل محدودیت‌های ایجادشده‌ی باتری‌ها، حداکثر برد پروازی این پرنده ۴۰ کیلومتر و حداکثر سرعتش به ۱۶۰ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌رسد. همچنین، ارتفاع پرواز کروز نیز حدود ۵۰۰ متر اعلام شده است

هواپیمای کورا تاکنون بیشتر از هزار پرواز بدون مشکل را ثبت کرده و موفق شده است از سازمان هوانوردی نیوزیلند (CCA) و اداره‌ی هواپیمایی فدرال ایالات متحده (FAA) تأییدیه بگیرد. حمل‌و‌نقل هوایی درون‌شهری صنعتی نوظهور و باارزش است و نیوزیلند به‌دلیل بهره‌گیری از اکوسیستم پیشرفته و مردمی بادانش یکی از کشورهای جذاب برای شروع است. 
 

رؤیایی به نام تاکسی های پرنده در ایران

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تاکسی‌ها گفت: فعلا قرار است از این نوع وسایل نقلیه در مناطق کم تردد استفاده شود.

به گفته وی، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز می‌شود، در این طرح همه فرودگاه‌های کم تردد کشور فعال می‌شوند و هواپیماهای موجود در این کلاس می‌توانند خدمات‌رسانی بیشتری داشته باشند، فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز می‌شود و فاز بعدی آن هم در بهمن‌ماه قابل اجرا است.

اجرای این طرح با کمبودهایی روبرو است، مثلا در حال حاضر سوخت این هواپیماها از دیگر کشورها تامین می‌شود، در صورتی که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه این طرح، تولید داخلی آن اقتصادی خواهد شد.
 

راه‌اندازی تاکسی هوایی ایران در لامِرد فارس

سهراب عزیزی مدیر فرودگاه بین المللی شهدای شهرستان لامِرد فارس، از راه‌اندازی اولین تاکسی هوایی ایران در لامرد خبر داد و گفت: ظرفیت هر تاکسی هوایی لامرد ۶ نفر است که دو تاکسی هوایی اختصاصی برای فرودگاه بین المللی شهدای لامرد خریداری شده است .

او اظهار کرد: تاکسی‌های هوایی لامرد آماده ارائه خدمات به اقشار مختلف جامعه در هر مکان (پرواز‌های داخلی و خارجی) و زمان هستند.

عزیزی ادامه داد: سومین خبر خوب برای مردم  منطقه، افتتاح دومین شعبه باشگاه هواپیمای تفریحی فوق سبک در شهرستان لامرد با ۱۰ فروند هواپیما است؛ علاوه بر این امیدواریم افزون بر پرواز‌های لامرد به مقصد شیراز، تهران، دبی، جزیره سیری و بندرعباس، پرواز لامرد_دوحه نیز داشته باشیم که درحال انجام اقدامات اولیه برای شکل گیری این مهم هستیم.


منبع:
1.باشگاه خبرنگاران جوان / راه‌اندازی اولین تاکسی هوایی ایران در لامِرد فارس
2.اسنپ / تاکسی هوایی ، رویایی که دور نیست
3.مجله گردشگری الی گشت / از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده
4.زومیت / افتتاح اولین سرویس تاکسی خودران هوایی جهان در نیوزیلند
نسخه چاپی