بی توجهی به خط و مشی رهبر انقلاب!
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه (13 آبان) در سخنان زنده و تلویزیونی، با تبریک خجسته سالروز میلاد پیامبر اسلام(صلوات الله علیه) و ولادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) به ملت ایران و امت بزرگ اسلامی، سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه سیاست‌ خارجه را تبیین و اشاراتی نیز به مسائل داخلی و مشکلات اقتصادی داشتند.

تاکیدات رهبری انقلاب که عموما به صورت کلی و راهبردی عنوان می‌شود نیازمند تشریح رسانه‌ای و در پی آن برنامه‌ریزی و عملیاتی شدن توسط دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی است. در ادامه، نگاهی گذرا به فرازهایی از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت.
 

مقابله با جمهوری اسلامی، استراتژی ثابت روسای جمهور آمریکا

یکی از محورهای بیانات رهبر انقلاب که مورد توجه محافل رسانه‌ای به ویژه رسانه‌های بیگانه قرار گرفت، اشاره ایشان به انتخابات آمریکا و عدم تاثیر آن در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی بود. رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب‌شده و مشخص است و با رفت‌وآمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، خاطر نشان کردند: «ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت».
 
این تاکیدات تجربه 40ساله جمهوری اسلامی است که در آن ثابت شده تفاوتی در رویکرد رؤسای جمهور آمریکا -از جمهوری‌خواه تا دموکرات- نسبت به انقلاب اسلامی وجود ندارد و هر رئیس‌جمهوری در حد توان خود، علیه مردم ایران توطئه کرده است. چنانچه در سال 1995 و در دولت بیل کلینتونِ دموکرات، تجارت آمریکا در صنعت نفت ایران و همچنین هرگونه تجارت آمریکا با ایران ممنوع شد. در همان سال نیز کنگره ایالات متحده، لایحه تحریم ایران- لیبی را تصویب کرد که طبق این لایحه، تمامی شرکت‌های خارجی که بیش از 20میلیون دلار در توسعه ایران سرمایه فراهم کنند، دچار حداقل دو جریمه از هفت جریمه ممکن از سوی آمریکا می‌شدند.
 
در دولت باراک اوباما نیز ایران نزدیک به 14بار تحریم شد و سنگین‌ترین و بنیادی‌ترین تحریم‌ها در دوره او وضع شد. این تشابه رویکرد جمهوری‌خواه- دموکرات تنها محدود به ایران نمی‌شود، بلکه هر دو حزب در مسائل سیاست خارجه از گذشته دارای نقطه نظرات مشترک بودند و شاید تنها در روش‌ها با هم کمی تفاوت داشته باشند. این نکته‌ای است که مقامات آمریکا نیز سابقاً به آن اشاره کرده‌اند.
 
این در حالی است که جریان غرب‌گرای درون کشور سعی دارد جریان دموکرات را بزک کند، به نحوی که در روزهای اخیر عزم جزمی برای ساخت دوقطبی‌های کذایی از خود نشان دادند، آنها در انتخابات آمریکا که باید همه احزاب و کاندیدا‌ها را یک‌پارچه علیه ایران و مجری سیاست‌های ضدایرانی ایالات متحده بدانند، دست به تفکیک خوب و بد کاندیدا‌ها و احزاب می‌زنند و فراتر از آن، همانند یک رسانه آمریکایی که حامی دموکرات‌ها در انتخابات است، نقش ایفا می‌کنند.
 
با این حال شاید با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن پیروزی هر یک از این دو کاندیدا فضای سیاسی و اقتصادی کشور دچار یک سری التهاب موقت شود که افزایش یا کاهش قیمت دلار و نوسانات در بازار سرمایه را می‌توان از جمله رفتارهای احساسی در کوتاه مدت برشمرد، اما قطعا رفتار بلند مدت نظام در قبال پیروزی هر کدام از کاندیداها ثابت خواهد بود چرا که تجربه نشان داده که هر دو جریان موجود در ایالات متحده با وجود اختلافات تاکتیکی در راهبردشان در تقابل با جمهوری اسلامی وحدت رویه دارند.
 

شناخت اهداف و «دست‌های پنهان» هجمه به پیامبر اسلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به دشمنی و معارضه همه‌جانبه استکبار و صهیونیزم با اسلام افزودند: «آخرین نمونه این دشمنی خبیثانه، دشنام به چهره نورانی پیامبر اعظم(صلوات الله علیه) به زبان کاریکاتور، و حمایت رئیس‌ جمهور فرانسه از این اقدام زشت بود که بار دیگر نشان داد پشت سر این‌گونه مسائل دست‌های پنهانی وجود دارد». اشاره رهبر انقلاب به وجود دست‌های پنهان در ماجرای توهین به پیامبر اسلام(صلوات الله علیه) تاکیدی است بر ضرورت عبور از «سطحی نگری‌ها» و شناخت دلایل و عاملان اصلی تلاش‌ها برای تخریب چهره اسلام که می بایست با بصیرت آنها را شناخت و معرفی کرد.
 
 بر این اساس؛ روشن است که گستاخی فرانسوی‌ها علیه اسلام و مسلمانان بر مبنای یک نقشه از پیش طراحی شده عبری‌ـ‌آمریکایی است تا هم‌زمان چندین هدف را به دست بیاورد که مهمترین آن انحراف افکار عمومی جهان اسلام از خیانت برخی حکام وابسته عرب به آرمان قدس شریف و عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی در تکمیل پروژه «معامله قرن» است. مقابله با عملکرد مکرون نباید مسلمانان را از مقابله با دشمنان اصلی یعنی صهیونیسم جهانی و امریکا منحرف کند.
 
صهیونیست‌ها با دو هدف ایجاد درگیری میان اسلام و مسیحیت و کاهش حساسیت جهان اسلام نسبت به روند سازش کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی که در ماه‌های اخیر به مسئله اصلی جهان اسلام تبدیل شده است، اکنون بر آتش اسلام‌ستیزی در غرب دمیده وچه بسا حرکت‌های تند افراطی در مقابله با آن را هدایت و مدیریت می‌کنند.
 
آنچه غرب و به طور خاص دولتمردان فرانسه از آن به عنوان اسلام رادیکالی یاد می‌کنند، اساسا هیچ نسبتی با آموزه‌های «اسلام ناب» ندارد بلکه مجموعه بدعت‌هایی است که از چند قرن پیش با نقشه‌های شوم همین کشور فرانسه و دیگر مستکبرین غربی‌ـ‌صهیونیستی در پیکره جهان اسلام جاخوش کرد تا امروز میوه آن را بچینند. فرض این موضع‌گیری‌ها و اهانت‌ها بابت اقدام عناصر افراطی اسلام رادیکال باشد، اما آیا دفعات قبل که امثال «شارلی ابدو» کاریکاتورهای موهن می‌کشیدند هم در واکنش به کنشی افراطی بود، یا ابتدا به ساکن اتفاق می‌افتاد؟
 
با این وجود مسلمانان وآزادی‌خواهان جهان باید هوشیار باشند تا با واکنش هوشمندانه نسبت به این توطئه و افشای برخورد دوگانه غرب با موضوع دموکراسی و آزادی بیان و نیفتادن در دام طراحی شده صهیونیست‌ها در تقابل میان اسلام و مسیحیت، اعتراضات را به سمت نقطه کانونی این توطئه، یعنی صهیونیست‌ها و استکبار جهانی جهت داده و مانع شوند تا آنان بتوانند با انحراف افکار عمومی از خیانت‌های برخی سران عرب به فلسطین، مسئله مقابله با رژیم صهیونیستی را از اولویت کشور‌های اسلامی خارج سازند.
 
رهبر معظم انقلاب علاج حوادث تلخ جهان اسلام همچون «دهن‌کجی چند دولت ذلیل به امت اسلامی با نادیده‌انگاری مسئله فلسطین» را در گروی اتحاد مسلمانان دانستند و تأکید کردند: «گرفتاری‌ها و مشکلات دولتها و ملت‌های اسلامی از کشمیر تا لیبی به برکت وحدت امت اسلامی برطرف خواهد شد». طرح مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی به عنوان محور وحدت مسلمین جهان آن هم زمانی که بعضی از سران خائن کشور‌های عربی به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی هستند اقدامی بسیار هوشمندانه بود. ایشان در این بخش از بیانات خود نه از منظر شیعی یا از منظر مسائل و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، بلکه از زاویه مسائلی که موجب وحدت مسلمین جهان می‌شود ورود کردند.
 

تأکید مجدد و چندباره بر اینکه علاج مشکلات کشور در داخل است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اشاره کوتاه به مسائل داخلی کشور  با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: «بسیاری از گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه هرچه زودتر علاج شوند». رهبر انقلاب اسلامی در ادامه علت اصلی دشمنی آمریکا با نظام اسلامی ایران را زیر بار سیاست‌های ظالمانه نرفتن و به رسمیت نشناختن سلطه آنها دانستند و تأکید کردند: «این دشمنی ادامه خواهد داشت و تنها راه برطرف کردن آن، این است که طرف مقابل از این تصور که بتواند به ملت و دولت ایران ضربه اساسی وارد کند، مأیوس شود».
 
آن چیزی که رهبر انقلاب مبنی بر نگاه به درون مطرح ‌کردند، فرمایش تازه‌‌ای نیست و تاکید بر آن چیزی است که ایشان چندین سال است در قالب «اقتصاد مقاومتی» مطرح می‌کنند. اقتصاد مقاومتی به این معنا است که اقتصاد کشور را در برابر تکان‌های داخلی و خارجی مقاوم و قوی کنیم تا به هنگام تهدیدهای مختلف اقتصادی، اقتصاد کشور دچار تزلزل و فروپاشیدگی نشود و به این منظور بهترین روش فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای داخلی و بومی، تقویت تولید داخلی و بهبود کیفیت این کالاها به شمار می‌رود. در اقتصاد مقاومتی نگاه ما باید رقابت بیرونی و تقویت داده‌های درونی و اقتصاد ملی باشد تا هم مشکلات اقتصادی نظیر تورم و بیکاری را بدین وسیله برطرف ساخت و همچنین درآمدهای ملی و خانوارها را نیز بهبود بخشید و اقتصاد کشور را به پویایی رساند.
 
با این وجود رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته‌اند که مسائل اقتصادی را نباید معطل مسائل خارجی کرد. راه مبارزه با آمریکا قوی شدن است و در بخش‌‌هایی که قوی شدیم، آمریکا طعم این قدرتمند شدن را چندین بار چشیده اما در نقاط دیگر که ضعیف مانده‌ایم، از همان نقاط، دچار آسیب‌هایی شدیم. لازم به‌ذکر است که بخشی از این آسیب‌ها، بیرونی و بخشی دیگر  درونی هستند. بخش درونی، به نحوه مدیریت منابع و داشته‌ها در کشور، نگاه مسئولان به برداشت از ذخایر و ظرفیت‌‌‌های ملی و نگاه سیاسی مسئولان بازمی‌گردد. این نگاه درونی بر این باور بود که مشکلات و تحریم‌ها محصول لج‌بازی‌‌‌های دولت قبل و نابلدی آن دولت در امر مذاکره بود.

این نگاه در انتخابات 92 به مردم گفت که «کلید» سمبل حل همه مسائل است و اگر به ما رای بدهید، تمام مشکلات را حل می‌کنیم. اقتصاددانان و مسئولان دولتی در همان روزها می‌گفتند که تحریم‌ها فقط 30درصد در مسائل و مشکلات کشور ما سهم دارند و 70درصد بقیه مربوط به مسائل درونی است؛ بنابراین الان کسی از مسئولان دولتی نمی‌تواند مدعی شود که این نسبت دچار تغییر شده است. همان‌طور که تاکید شد، فرمایش رهبری، فرمایش تازه‌‌ای نیست و وقتی ایشان چندین بار روی سخنی تاکید می‌کنند، یعنی اینکه هنوز به این فرمایشات آن‌طور که باید توجه نشده است.
نسخه چاپی