بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)
▼سرمقاله

دانشمند پاسدار و خادم ملت

پاسدار رشید اسلام دکتر محسن فخری‌زاده، از جمله دانشمندان برجسته و ممتاز کشور بود که با مجاهدت‌های عالمانه و خالصانه خود طی سالیان متمادی، نقش مهمی در پیشرفت ایران داشت. این شهید والامقام، از دانشمندان صنایع راهبردی دفاعی و هسته‌ای بود و در طول عمر با برکت خود، با نوآوری‌ها و ابتکارات مبتنی بر خلاقیت‌های بی‌نظیر، به ملت و نظام جمهوری اسلامی و همچنین جامعه علمی و دانشگاهی کشور، خدمات فراوانی را ارائه کرد. بی‌شک سهم شهید فخری‌زاده در ایجاد امنیت پایدار برای جمهوری اسلامی با دستیابی به قدرت دفاعی در سطح بازدارندگی و ضربه متقابل، یک سهم بسیار بالایی است و مردم بصیر و هوشمند کشورمان، قدردان مجاهدت‌ها و تلاش‌های ارزنده و غرورانگیز این شهید هستند؛ چرا که ملت اهمیت و ارزش امنیت را به خوبی می‌داند. این خادم ملت و مجموعه تحت مدیریت او در وزارت دفاع، از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، گام‌های موفق و مؤثری را در عرصه مقابله با این بیماری برداشت و تولید کیت‌های تشخیص کرونا و تلاش برای تولید واکسن کرونا را در کارنامه پرافتخار خود به ثبت رساند.

دشمن صهیونیستی با همکاری و حمایت‌های آمریکا، برخی از دولت‌های اروپایی و همچنین، برخی از کشورهای مرتجع عربی در منطقه همانند رژیم سعودی، در یک اقدام تروریستی این دانشمند خادم ملت را، به شهادت رساند. جنگ، تحریم و ترور، سه راهبرد اصلی جبهه استکبار طی 42 سال گذشته، برای متوقف کردن حرکت پیشرفت ملت ایران بوده است. پیشرفت‌های جمهوری اسلامی به دست دانشمندان نام‌آوری چون شهید فخری‌زاده در عرصه‌های گوناگون راهبردی، نشان می‌دهد که دشمنان در تمامی این راهبرد‌ها با شکست مواجه شده‌اند.

صهیونیست‎های بزدل و کودک‌کش و حامیان آنان بر این تصور هستند که با ترور دانشمندان کشور عزیزمان ایران، می‌توانند در عزم و اراده ایرانیان برای پیمودن راه پیشرفت به سمت قله‌های عزت و افتخار، خللی ایجاد کنند؛ ولی تجربه 42 سال گذشته، نه تنها بطلان این تصور و خیال خام را ثابت کرده، بلکه خون هر شهید مظلومی، سرعت پیشرفت کشور را شتاب بخشیده است.

جمهوری اسلامی در تاریخ 42 ساله خود اثبات کرده، پاسخ ددمنشی‌ها، خباثت‌ها و جنایت‌های دشمنانش را، قاطع و هوشمندانه در زمان مناسب می‌دهد. بنابراین طراحان و عاملان این اقدام تروریستی، بدانند سخت مجازات خواهند شد.

شهادت مظلومانه این دانشمند خدمتگزار ملت ایران از سوی مثلث غربی، عبری و عربی، نشان می‌دهد چشم بستن به گشایش در امور کشور از طریق گشودن باب مذاکره با آدمکش‌های تروریست ساکن کاخ سفید در آمریکا، تا چه اندازه شباهت به چشم دوختن به سراب برای سیراب شدن دارد!

تعجب بسیار آن است که جریان نفوذ و غربگرا و تأثیرپذیر از خط رسانه‌های غربی، تلاش می‌کند این امور را به دوران ریاست‌جهموری ترامپ نسبت داده و رندانه، وعده اصلاح روابط و ایجاد گشایش با آمدن جوبایدن بدهد! غافل از اینکه، دانشمندان بنام هسته‌ای کشورمان، همانند شهیدان شهریاری، علی‌محمدی، احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد، همگی در دوره دموکرات‌ها به شهادت رسیدند!(دکتر یدالله جوانی)

▼حرف روز      

پیام‌های یک حادثه تروریستی

دکتر محسن فخری‌زاده که چند دهه در لیست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت و دشمن چندین بار در ترور وی شکست خورده بود، روز جمعه در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. شهادت این خادم ملت حاوی نکاتی است که نباید از نظر دور داشت.

نکات تحلیلی:
1- اگرچه شهادت شهید فخری‌زاده ضربه‌ای سخت به جامعه علمی و تحقیقاتی کشور محسوب می‌شود ولیکن با تلاش‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، دانش هسته‌‌ای از انحصار چند دانشمند داخلی خارج شده است و به‌قدری نیروی متخصص طی سال‌های اخیر تربیت یافته است که چنین اقداماتی نمی‌تواند جلوی رشد علمی کشور را بگیرد.

2- حضرت امام خمینی (ره) در مقابل ترورهای گسترده اول انقلاب می‌فرمایند: «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود...»، ایشان در حقیقت افشای ماهیت دشمن را عامل بیداری ملت و آن را از برکات خون شهدا می‌دانند. شهادت مظلومانه دکتر فخری‌زاده در یک عملیات تروریستی و نوع مواضع غرب، افشا کننده ماهیت دوگانه غرب است. دولت‌های غربی که در مقابل ترور یک معلم فرانسوی این‌قدر مرثیه‌سرایی کردند، چرا در مقابل عملیات‌های تروریستی برعلیه دانشمندان ایرانی سکوت می‌کنند.

3- متأسفانه برخی فعالین سیاسی، با رویکرد جریانی و حزبی موضوع را تحلیل کرده و با اتخاذ مواضع متفاوت و حمله به رقیب سیاسی خود، به نحوی در زمین دشمن بازی می‌کنند. دشمن نیز از تمام ظرفیت رسانه‌ای و تبلیغاتی خود در راستای ایجاد و تعمیق دوقطبی‌ها در جامعه استفاده می‌کند.

4- ترور از نظر امنیتی نشان‌دهنده ضعف دشمن است و زمانی که دشمن در رویارویی جوانمردانه با ملت ایران شکست خورده است، دست به چنین اقداماتی می‌زند. اگرچه مسئولین امنیتی با دقت‌نظر و هوشیاری تمام چگونگی و علل وقوع این حادثه را بررسی می‌کنند تا جلوی تکرار چنین حوادثی را بگیرند ولیکن مردم قدردان زحمات نیروهای امنیتی بوده و دشمن را در کم اعتبار ساختن نهادهای امنیتی کشور ناکام خواهند گذاشت.

نکته راهبردی: دشمن چند هدف احتمالی از ترور شهید فخری‌زاده دنبال می‌کند که از آن جمله؛ ضربه زدن به دستگاه امنیتی و ایجاد دوقطبی در داخل کشور است. بر ما است که در مواجهه با دشمن هوشیار باشیم و با بصیرت‌افزایی در جامعه نقشه دشمن را نقش بر آب کنیم. (نویسنده: علی کارگر)

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)

▼گزارش روز                      

تبعات سکوت در برابر خیانت بزرگ!

عادی‌سازی روابط از سوی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را نباید یک اتفاق عادی در روابط بین‌الملل تلقی نمود. از دیدگاه صهیونیست‌ها، دشمن اصلی یهود، دین اسلام و مسلمانان است؛ ازاین‌رو صهیونیسم جهانی با جهان اسلام اختلاف عمیق هویتی و اندیشه‌ای دارد. حال در روزگاری که برخی دولت‌های به‌اصطلاح اسلامی برای به دست آوردن مطامع اندک دنیایی دست دوستی به رژیم غاصب صهیونیستی دراز کرده‌اند، انتظار محکومیت شدید این نوع عادی‌سازی روابط از جانب سازمان‌های اسلامی می‌رود.

گزاره خبری: به نوشته روزنامه الشروق الجزایر، «یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی در چهل و هفتمین نشست وزرای خارجه این سازمان حرفی از سازش برخی از کشورهای عربی با صهیونیست‌ها به زبان نیاورد. العثیمین در بیانیه پایانی نیز تأکید کرد که نباید در امور داخلی کشورها دخالت کرد و این در شرایطی است که جوامع اسلامی به عادی‌سازی روابط امارات، بحرین و سودان با رژیم اسرائیل معترض هستند.

نکته پایانی: عملکرد سازمان همکاری کشورهای اسلامی در سال‌های بعد از تشکیل نشان می‌دهد که این سازمان بیش از هر چیز، انعکاس‌دهنده سیاست‌های دولت سعودی در کشورهای اسلامی بوده است. بااین‌حال، عدم واکنش به عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی از سوی این سازمان، نشان‌دهنده حمایت تلویحی دولت‌های عضو این سازمان از این موضوع دارد. پذیرش و سکوت در برابر این خیانت بزرگ به ملت‌های اسلامی، رژیم صهیونیستی را در پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود جری‌تر خواهد کرد.

یکی از این سیاست‌ها، الحاق کرانه باختری به این رژیم است که شواهد و قرائن اجرای مجدد این سیاست با گسترش شهرک‌نشینی‌ها به زمین‌های کشاورزی ملت مظلوم فلسطین در سکوت جوامع و دولت‌های اسلامی، به‌وضوح قابل مشاهده است. و اما سیاست منطقه‌ای دیگر، ناامن‌سازی کشورهای اسلامی است؛ رژیم صهیونیستی امنیت و ماندگاری خود را در ناامن سازی منطقه یافته است و قطعاً از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نخواهد کرد. سکوت و رضایت بر عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی دولت‌های اسلامی، زمینه‌ساز اجرای بی‌مانع این سیاست کثیف برعلیه ملل اسلامی و سوری سازی دیگر کشورهای اسلامی خواهد شد و قطعاً دود این بی‌خیالی به چشم تمامی ملل اسلامی خواهد رفت. ازاین‌رو بر نخبگان جهان اسلام و بر دولت‌های اسلامی لازم است تا بر پیاده‌سازی سیاست عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها توسط آل سعود در بین کشورهای اسلامی حساسیت ویژه نشان دهند و اجازه ندهند رژیم محصور شده روبه‌زوال، مهلت دوباره قدرت گیری در منطقه به دست آورد.

▼یادداشت

«نزنیم، می‌زنند» یا «خوردند که زدند»؟

این استدلال که «نزنیم، می‌زنند» یک استدلال منطقی و درست و یک قاعده رایج در تامین امنیت ملی است. این استدلال را می‌شود از چند زاویه مورد ارزیابی قرار داد.

1- قاعده بازدارندگی که بر اساس یک تعریف کوتاه می‌گوید در مقابل اقدام دشمن باید واکنش مقتدرانه و البته بسیار محکم‌تر نشان داد. یعنی دوران بزن در رویی نیست. یعنی اگر یکی زدند، 10 تا می‌خورند. این منطق، امنیت‌آفرین است. کما اینکه جمهوری اسلامی ایران از سال 57 تاکنون بویژه در 3 دهه گذشته که یک ساختار نوین حاکمیتی را تعریف و تثبیت کرده است، همواره در بزنگاه‌های بسیار مهم که به طور مستقیم با امنیت ملی ما مرتبط بوده، از همین قاعده پاسخ متقابل حداکثری استفاده کرده است. اساس شکل‌گیری جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا نیز برساخته همین قاعده بوده است. بنابراین «نزنیم، می‌زنند» در واقع تاکیدی است بر این قاعده.

2- نگرانی نسبت به سوسه آمدن‌های یک تفکر حاضر در ساختار فعلی تصمیم‌سازی کشور و هشدار نسبت به سنگ‌اندازی‌های «مجدد» این جریان در مسیر پاسخگویی جمهوری اسلامی. توجیهات این جماعت برای جلوگیری از پاسخ متقابل ایران را همین دیروز و پریروز شنیدیم. خودشان برای کشور یک دام بسیار بزرگ هستند و کشور را می‌ترسانند که اگر انتقام خون برادر شهیدتان را گرفتید، کشور درگیر یک تنش می‌شود. این در حالی است که همین الآن این تفکر، کشور را درگیر تنش کرده است. ترور شهید سلیمانی و ترور شهید فخری‌زاده، اگر درجه بالایی از تنش و تلاش برای ناامنی نیست، پس چیست؟ مگر قرار است دیگر چه اتفاقی بیفتد تا ما به آن عنوان تنش را اطلاق کنیم؟ البته پشت ‌پرده این حرف‌های آنها برای مردم ایران روشن است. آنها یک جریان ورشکسته و تاریخ مصرف گذشته هستند. در حال اضمحلال هستند و نفس‌های آخر را می‌کشند. ناامیدانه به واشنگتن‌دی‌سی چشم دوخته‌اند و فکر می‌کنند یک ملت و قهرمانان آن ملت، باید ذبیحه منافع سیاسی آنها و جناح آنها شوند!

3- اینکه می‌گویند اسرائیل از سر ناچاری و استیصال دست به این قبیل ترورها می‌زند، حرف درستی است؛ قطعا اینگونه است. آنها نتوانستند مانع هسته‌ای شدن ایران شوند و نتوانستند مانع پیروزی ایران بر تروریست‌های داعش شوند و جریان مقاومت در گستره غرب آسیا جریان پیروز جنگ با تروریسم شد. بنابراین هر از گاهی از سر ناچاری و ترس، دست به اقداماتی مانند حملات به پایگاه‌های سوریه می‌زنند.

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)

اگر چه قطعا این اقدامات نمی‌تواند فرآیند فروپاشی رژیم صهیونیستی را متوقف کند. بنابراین در استیصال صهیونیست‌ها و اقتدار نظام اسلامی ایران تردیدی نیست. با این حال اما هیچ نگاه پخته‌ای قبول نمی‌کند ترور شهید فخری‌زاده را با عناوینی مثل «خوردند که زدند» ارائه کنیم. خوردند که زدند؟ یعنی منشأ تنش کیست؟ آنها واکنش نشان داده‌اند؟ یعنی بی‌حساب شدیم؟ یعنی انتقامی در کار نیست؟ حتما تبیین و تشریح بیشتر این استدلال نادرست به صلاح نیست.

4- قطعا نیت درست و خیرخواهانه این قبیل دیدگاه‌ها قابل کتمان نیست. همین‌طور نگرانی آنها نسبت به اینکه در شرایط فعلی توان و قدرت نیروهای امنیتی و نظامی مخدوش نشود؛ محترم و دغدغه و ملاحظه همه ما است. با این حال چرا فکر می‌کنیم در راستای این دغدغه باید واقعیات را کتمان کنیم؟ واقعیاتی که اتفاقا طرح آن می‌تواند جریان انقلابی و توده مردم را نسبت به شناخت منشأ سنگ‌اندازی‌های داخلی و دامنه تاثیرگذاری آن بر تحولات اقتصادی و امنیتی آگاه‌تر کند و این شناخت و آگاهی تبدیل به انسجام انقلابی برای جلوگیری از تکرار این قبیل تجربه‌های تلخ و غیرقابل جبران بویژه در هنگامه انتخابات شود.(علی هدایتی)

▼ اخبار ویژه                     

تولید اورانیوم 20 درصد از سر گرفته می‌شود

«امیرآبادی فراهانی»‌ عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «به‌محض تصویب طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در شورای نگهبان، اجرای آن برای دولت الزامی خواهد بود. بعد از تصویب، دولت باید سریعاً تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را آغاز کند و ظرفیت را ماهانه حداقل تا ۵۰۰ کیلو افزایش دهد.

دست بازرسان آژانس کوتاه می‌شود/ «نبویان» نماینده مجلس اظهار داشت: «در طرح خروج ایران از پروتکل الحاقی، بازدید از تمام مراکز نظامی را برای بازرسان آژانس منع خواهیم کرد و دولت را ملزم به عدم اجازه به بازدید از مراکز نظامی خواهیم کرد. خروج از پروتکل الحاقی به معنی خروج از برجام نیست و اساساً برجام مقوله دیگری است. ما علاوه بر بازدید، مصاحبه بازرسان آژانس با متخصصان و دانشمندان را هم ممنوع خواهیم کرد؛ چون بی‌اعتمادی به بازرسان آژانس برای ما ثابت شده است».


جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

مجلس با ۲۳۲ رأی، دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند. بر اساس این طرح سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تأسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. دولت موظف است بر اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند. دولت موظف است پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، گزارش دقیق اقدامات انجام‌شده از جانب طرف‌های برجامی در زمینه بازگشت به اجرای تعهداتشان وفق برجام و رفع کلیه تحریم‌ها علیه ایران را به مجلس ارائه کند. چنانچه تا آن تاریخ روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف نماید. به گفته نمایندگان مجلس، تصویب این طرح در راستای واکنش به تروریسم دولتی و جهش و رشد صنعت هسته‌ای و توقف نظارت فراتر از پروتکل الحاقی صورت گرفته است. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، جزئیات این طرح باید ۴۸ ساعت آینده به صحن علنی ارائه شود.
 

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)


مشکل کار کجاست؟

بر اساس آمارهای رسمی، در ۸ ماه نخست امسال برای واردات روغن خام ۸۹۳ میلیون دلار، دانه‌های روغنی ۷۴۴ میلیون دلار، کنجاله سویا ۷۱۰ میلیون دلار، جو ۳۰۲ میلیون دلار و ذرت یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان تأمین شده است. این ۵ قلم نهاده، به‌عنوان ماده اولیه صنایع تولید روغن خوراکی و همین‌طور خوراک گاو، گوسفند و مرغ برای تولید گوشت قرمز و مرغ محسوب می‌شود. هدف دولت از تداوم تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی برای این ۵ نهاده اساسی کشور، جلوگیری از افزایش قیمت روغن، گوشت و مرغ در کشور با هدف حمایت از خانوارها است. سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از سوی دولت اتخاذ شده اما آمارها نشان می‌دهد این سیاست به علت نبود نظارت بر نحوه توزیع کالاهای اساسی وارداتی، به شکست انجامیده است و مرغ، گوشت و روغن به قیمت بسیار بالاتری به دست مردم می‌رسد. این در حالی است که نظارت بر نحوه توزیع این ۵ نهاده اساسی، کار سختی نیست؛ چراکه واردات محموله‌های آن به‌صورت عمده و توسط واردکنندگان محدودی که توسط دولت تعیین می‌شوند، انجام می‌شود و نظارت بر توزیع این کالاها از زمان خروج از گمرکات، غیرممکن نیست؛ اما مشخص نیست چرا دولت نخواسته در سه سال اخیر بر روند توزیع نهاده‌های اساسی وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار کشور نظارت کند!
 

سقط‌جنین سه برابر کرونا قربانی می‌گیرد!

یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت سقط‌جنین است؛ طبق آمار در کشورمان هرروز بیش از ۱۰۰۰ جنین توسط والدین کشته می‌شوند که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است! بر این اساس، آمار روزانه سقط‌جنین در کشور نزدیک به سه برابر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا است! در یک کشور اسلامی، در کشوری که اعتقاد دارد کشتن یک فرد بی‌گناه در پیشگاه الهی جرم است، سقط‌جنین به‌راحتی توسط برخی از پزشکان تجویز می‌شود یا توسط خود والدین انجام می‌شود! متأسفانه برخی پزشکان، سن بالای ۳۵ سال را سن خطرناک برای بارداری تعیین می‌کنند و این باور غلط به‌راحتی به موضوع کاهش جمعیت دامن می‌زند؛ موضوع دیگری که در کشور ما به‌شدت به آن پرداخته می‌شود، موضوع غربالگری مادران است؛ جالب است غربالگری در بسیاری از کشورهای غربی که خودشان آن را به راه انداخته‌اند، انجام نمی‌شود و مادران زیر ۳۵ سال از این کار منع می‌شوند!
 

سرنخ‌های وزارت اطلاعات از عوامل ترور شهید فخری‌زاده

وزارت اطلاعات اعلام کرد سرنخ‌هایی از عوامل ترور شهید محسن فخری‌زاده به دست آمده است.
بر این اساس، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات ضمن عرض تسلیت شهادت دکتر محسن فخری‌زاده از نخبگان و خادمان جمهوری اسلامی در عرصه علم، فناوری و صنعت دفاعی، اعلام کرده است با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) سرنخ‌هایی از عاملان این حمله تروریستی به دست آمده است که اطلاعات تکمیلی متعاقبا به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)

افشای طرح اسرائیل برای ترور سیدحسن نصرالله توسط حزب‌الله

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌‌الیوم گزارش داد: هفته گذشته حزب‌الله لبنان طرح اسرائیل برای ترور سیدحسن نصرالله و تعدادی از رهبران طرفدار ایران در سوریه، عراق و فلسطین را فاش کرد. بر اساس گزارش این نشریه، نصرالله در دیدار اخیر سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس ایران این موضوع را به اطلاع او رسانده و همچنین ارزیابی‌های حزب‌الله درباره احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران و مقر متحدان تهران در منطقه قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ را بیان کرده است.
 

روزنامه رسمی چین ترور شهید فخری‌زاده را «بی‌شرمانه» توصیف کرد

«هو شیجین» سردبیر روزنامه گلوبال‌تایمز چین در یادداشتی ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای ایران را محکوم کرد. به گزارش فارس، شیجین در یادداشت خود درباره این ترور نوشت: «کشورهای غربی در برابر این اقدام وحشیانه و بی‌شرمانه ساکت مانده‌اند. تصور کنید اگر یک دانشمند برجسته در آمریکا یا انگلیس ترور می‌شد چه سونامی‌ای از محکوم کردن علنی آن به راه می‌افتاد». این روزنامه‌نگار چینی در ادامه می‌نویسد: «آیا دوباره یک جعبه پاندروا (منشأ بدیمنی و مصیبت) باز شده است؟ آیا جهان به عصر استفاده از تروریسم برای دستیابی به منافع ملی عمده باز خواهد گشت؟ چنین پسرفتی نفرت‌انگیز است و هیچ‌کس از آن پیروز خارج نخواهد شد».
 

ساندی‌تایمز انگلیس: عملیات ترور دانشمند ایرانی کار موساد است

یک نشریه انگلیسی نوشت: محسن فخری‌زاده، دانشمند اتمی و مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران در عملیاتی کشته شد که بدون شک کار «موساد» بوده است.
روزنامه ساندی‌تایمز در تحلیل خود نوشت: روشی که در این عملیات به کار گرفته شد-‌هدف قرار دادن غافلگیرانه ۳ اتومبیل در یک بزرگراه و کشتن فرد مورد نظر و سپس ناپدید شدن- همان روشی است که موساد دهه‌هاست از آن برای خلاص شدن از دشمنان اسرائیل استفاده می‌کند.
این روزنامه انگلیسی می‌افزاید: اگر این عملیات کار اسرائیل باشد، توسط «کیدون» واحد ویژه‌ای در موساد که عملیات ترور در خارج از مرزهای اسرائیل را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند، انجام شده است.
 

کوبا ترور شهید فخری‌زاده را قویاً محکوم کرد

وزیر خارجه کوبا ترور‌ شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران را قویا محکوم کرد و گفت: ما مخالف همه اشکال و مظاهر تروریسم هستیم.. «برونو رودریگز» شنبه‌شب در توئیتی با اشاره با ترور شهید محسن فخری‌زاده نوشت: ما حمله تروریستی که به کشته شدن دانشمند برجسته ایرانی محسن فخری‌زاده‌مهابادی منجر شد را قویا محکوم می‌کنیم. وی افزود: ما مخالف همه اشکال و مظاهر تروریسم هستیم.  وزرای خارجه ونزوئلا، آفریقای جنوبی، قطر، سوریه، از جمله مقاماتی بودند که این اقدام تروریستی را محکوم کردند.
 

مقام صهیونیست: جهان باید برای ترور فخری‌زاده ممنون اسرائیل باشد

یک مقام رژیم صهیونیستی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌‌تایمز درباره ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای اذعان کرد رژیم صهیونیستی پشت این اقدام جنایتکارانه قرار داشته است. به گزارش ایسنا، وی که بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز سال‌ها پیگیر پرونده شهید فخری‌زاده برای اسرائیل بوده است، گفت: جهان باید برای ترور محسن فخری‌زاده ممنون اسرائیل باشد. این مقام صهیونیست همچنین گفت: ما به انجام اقدامات لازم علیه برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)
 

دستور لغو هرگونه حراج و فروش فوق العاده

پس از انتشار گسترده تصاویر مربوط به ازدحام مردم برای خرید از یک فروشگاه در تهران، یک مقام مسئول در ابلاغیه روزهای اخیر خود به تعدادی از نهادهای دولتی و تشکل های صنفی به آن ها متذکر شده علاوه بر این که تا اطلاع ثانوی، هرگونه برگزاری حراج یا فروش فوق العاده ممنوع خواهد بود، حتی سایر فروش هایی که منجر به تجمع افراد در محل فروشگاه های مجاز به عرضه کالا می شوند نیز مشمول این ممنوعیت است و در صورت مشاهده، سازمان های متولی باید  با واحد متخلف برخورد فوری کنند.
 

اعتراض به زورگویی راجع به کارمندان قراردادی

طبق گزارش یک نهاد نظارتی به تعدادی از مسئولان اجرایی، برخی سازمان های دولتی در زمان عقد قرارداد با نیروهای کار معین، از افراد مستخدم می خواهند اقدام به گرفتن تعهد محضری و رسمی کنند که در مدت فعالیت در آن سازمان یا اداره، هیچ گونه درخواستی برای اعمال مدرک تحصیلی جدید نسبت به زمان عقد قرارداد نداشته باشند و درباره وضعیت استخدامی، ارتقای رتبه یا جابه جایی خود از محل خدمت فعلی، اعتراض یا شکایتی نخواهند داشت.
 

تعلل صداوسیما و ادعای مرجعیت رسانه‌ای

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ادعای اخیر رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر اعتماد عمومی نسبت به این رسانه، از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما در مواجهه با خبرهای مهم انتقاد کرده است. در بخشی از این گزارش با اشاره به خبر حمله ایران به پایگاه امریکایی‌ها در عین‌الاسد عراق آمده: در ایران رسانه‌های بین‌المللی چون پرس‌تی‌وی و العالم بسرعت در متن ماجرا وارد شدند اما مخاطب داخلی تنها با زیرنویس‌های شبکه خبر که بیانیه رسمی سپاه را نشان می‌داد، مواجه و مجبور بودند برای اطلاعات بیشتر به کانال‌های مجازی و رسانه‌های دیگر بروند. این وضعیت تا نزدیک اذان صبح همان روز ادامه داشت تا اینکه شبکه سوم سیما خارج از مأموریت تعریف شده مرسوم خود وارد شد و نیمچه میزگردی برای این ماجرا برپا کرد و تازه بعد از اذان بود که شبکه خبر وارد جریان اطلاع‌رسانی ماجرا شد.

مهر نوشته: بعد از شهادت سردار سلیمانی، یکی از فرماندهان نظامی گفت که بعد از حمله به عین‌الاسد، بیانیه سپاه را به صداوسیما داده اما گویا جواب شنیده که مجری نداریم تا فعلاً این بیانیه را بخوانند و به زیرنویس اکتفا کرده‌اند! در این گزارش با اشاره به حادثه جدید یعنی ترور شهید فخری‌زاده آمده: خبرهای این ماجرا تقریباً از حدود ۴ عصر دست به دست می‌گشت. تقریباً یک ساعت بعد از اعلام، شهادت محسن فخری‌زاده برای همگان مسجل شد. سهم شبکه خبر در این میان باز هم انتشار زیرنویس بود که این روال تا ساعت ۱۹ شب ادامه داشت، جالب این‌جا بود که رسانه‌های بین‌المللی صداوسیما چون پرس‌تی‌وی و العالم باز هم بسرعت خود را مهیای این بحران جدید کردند و صحنه را برای مخاطب بین‌المللی خود طوری طراحی کردند که حرفی برای گفتن داشته باشند اما گویا کسی برای مخاطب داخلی فکری نکرده است.به نوشته مهر،در این آشفته بازار خبررسانی در فضای مجازی گویا آنچه برای رسانه ملی اهمیت ندارد، مخاطبی است که باید حفظ شود والا ادعای مرجعیت رسانه‌ای و ادعای اعتماد مردم به رسانه بر اساس نظرسنجی‌ها در همان ادعا می‌ماند

بسته تحلیلی خبری روز (دوشنبه، 10 آذر ماه)
 

مقام امریکایی: ترور کار اسرائیل بوده نه ما

یک مقام امریکایی درباره اقدام تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی منجر شد، مدعی شد: هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد امریکا در این اقدام دخالتی داشته است.به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: تقریباً هیچ تردیدی نیست که اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.بنابر این گزارش، مقامات ارشد ایران پس از وقوع این ترور تأکید کرده‌اند که پاسخ این اقدام جنایتکارانه را بموقع و قاطعانه خواهند داد.
 

نظر گزینه مشاور امنیت ملی بایدن درباره برجام

گزینه مشاور امنیت ملی «جو بایدن» می‌گوید اگر ایران به تعهداتش بازگردد و با حسن نیت، آماده انجام مذاکرات بعدی باشد بایدن نیز آماده است همان کار را انجام دهد. به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به وعده‌های جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نوشت، «جیک سالیوان» گزینه تیم بایدن رئیس‌جمهوری احتمالی بعدی امریکا و کسی که در مذاکرات محرمانه با ایران قبل از آغاز مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت در سخنرانی خود در دانشگاه مینه سوتا در روز چهارشنبه گذشته گفته:«این کاملاً به ایران بستگی دارد.» وی همچنین گفته:«اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است بازگردد و آماده پیشبرد مذاکرات با حسن نیت برای توافق‌های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.» سخنان سالیوان در حالی مطرح می‌شود که دولت امریکا طرفی بوده که برجام را ترک کرده نه ایران.
 

روسیه: برجام بدون مذاکره هم می‌تواند اجرا شود

«میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، بدون مذاکره‌ جدید، می‌توان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را به حالت قبل و شرکت مجدد امریکا در آن بازگرداند. به گزارش ایرنا، اولیانوف در صفحه فیس بوکی خود نوشت: دیپلمات‌ها و تحلیلگران در مورد سیر اوضاع پیرامون ایران در سال ۲۰۲۱ گمانه زنی می‌کنند.اظهارات مقام‌های ایرانی در این مورد قابل توجه است که تصریح می‌کنند امکان بازگشت خودکار و بدون هرگونه مذاکره وضعیت (پیرامون برجام) را به شرایطی که در دوره اوباما قرار داشت، ممکن می‌دانند. به این ترتیب امریکا به اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازمی‌گردد و تحریم‌ها را لغو می‌کند و تهران اجرای کامل برجام را از سر می‌گیرد.پس از آن می‌توان در مورد جوانب دیگر از جمله شرایط برای بازگشت واشنگتن به اجرای معامله هسته‌ای مذاکره کرد. چنین حالتی امکانپذیر است اما حالت‌های دیگر نیز (درباره وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران) امکانپذیر است.


▼اخبار کوتاه
◄ فرماندهان سپاه صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی ندارند

در پی انتشار برخی اخبار و اظهارنظرها  در شبکه‌های اجتماعی و صفحاتی منتسب به  فرماندهان عالی سپاه، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در اطلاعیه‌ای با رد  انتساب این صفحه‌ها به سپاه و فرماندهان آن، تصریح کرد: «همان‌گونه که در گذشته نیز اعلام شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهان عالی آن هیچ‌گونه کانال و صفحه رسمی در شبکه‌های اجتماعی ندارند و صفحات منتسب به این نهاد و فرماندهان آن اعم از فرمانده کل سپاه، در شبکه‌های اجتماعی جعلی است».
 

◄ دست داشتن ترامپ و نتانیاهو در ترور شهید فخری‌زاده

رسانه انگلیسی گاردین نوشت: «آمریکا و اسرائیل در کلیه خرابکاری‌های داخل ایران به‌صورت مشترک عمل می‌کنند و ترور [شهید] فخری‌زاده توسط اسرائیل با مجوز ترامپ انجام گرفته است». برخی تحلیل‌ها علت شهادت این شهید پرافتخار کشورمان را در اختیار قرار دادن اطلاعات دانشمندان کشورمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رژیم صهیونیستی و آمریکا مطرح می‌کنند. همچنین برخی رسانه‌ها نیز از دیدار شهید فخری‌زاده با بازرسان آژانس در سال‌های گذشته خبر می‌دهند، «کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان این خبر را کذب خوانده و گفته است: «شهید فخری‌زاده هیچ‌گونه ملاقات و گفت‌وگویی با مدیرکل سابق، بازرسان و یا مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته است».
 

◄ بهانه خوبی است برای پاسخگو نبودن!

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «هشت مورد سؤال از چند وزیر در دستور کار قرار دارد، اما آن‎ها می‎گویند به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از حضور در جلسات مجلس منع شده‌اند».
 

◄ بی‌بی‌سی: ترور تأثیری در برنامه هسته‌ای ایران ندارد

«علیرضا نامور حقیقی»، کارشناس بی‌بی‌سی می‌گوید: «بعید است ترور فخری‌زاده تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. ایران احتمالاً خویشتن‌داری خواهد کرد؛ معمولاً ایران به‌طور مخفی پاسخ می‌دهد، چراکه اسرائیل به‌طور رسمی بر عهده نمی‌گیرد».


◄پرواز بالگردهای اسرائیلی در مرز لبنان
منابع اسرائیلی از تلاش برای نفوذ به داخل مرزهای این رژیم از سمت لبنان خبر دادند که در‌پی آن بالگردهای ارتش در آسمان منطقه به پرواز در‌آمدند. به گزارش ایسنا، بنا بر گزارش المیادین، ارتش اسرائیلی دست‌کم ۱۵ گلوله منور برای روشن‌کردن آسمان منطقه و پیگیری «یک رخداد امنیتی» پرتاب کرد، اما بعد مشخص شد چند کارگر مهاجر سودانی قصد عبور از مرز را داشته‌اند.
 
◄ رویارویی سوخوی روس با هواپیمای آمریکایی
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مسکو یک فروند جنگنده سوخو ۲۷ را برای رهگیری یک هواپیمای شناسایی و جاسوسی بویینگ آرسی ۱۳۵ آمریکا که بر فراز آب‌های آزاد در دریای سیاه پرواز می‌کرد، به پرواز درآورد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه گفت: جنگنده سوخو ۲۷ پس از دور‌شدن هواپیمای شناسایی آمریکایی از مرزهای روسیه، به آشیانه خود بازگشت.
 
◄ درخواست صدر از معترضان
رهبر جریان صدر عراق در واکنش به خشونت‌های اخیر در استان ناصریه، ضمن درخواست از معترضان برای بازگشت به منازل خود، بر لزوم برخورد قاطع با اخلالگران در نظم و امنیت ملی تأکید کرد. او از جوانان معترض و تظاهرات‌کنندگانی که در میدان الحبوبی در شهر ناصریه تحصن کرده‌اند، خواست صفوف خود را برای روند دموکراتیک بعدی سازمان‌دهی کنند.
 
◄ برنامه انتخاباتی ترامپ در روز تحلیف بایدن
روزنامه دیلی‌بیست نوشت دونالد ترامپ قصد دارد در روز تحلیف جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا، فعالیت کمپین انتخاباتی ۲۰۲۴ خود را آغاز کند. او در راه‌اندازی کمپین انتخاباتی خود با مشاوران و معتمدان نزدیک خود مشورت کرده است.
 
◄ تلاش عباس برای کسب حمایت مصر
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که اخیرا و در ادامه سیاست‌های سردرگم خود در قبال اسرائیل به میز مذاکره با تل‌آویو بازگشته است، با سفر به اردن و مصر در‌صدد کسب حمایت این دو کشور برای بقای بیشتر در قدرت است.
 
◄ حملات ائتلاف سعودی به فرودگاه صنعا
حوثی‌های یمن از حملات ائتلاف سعودی به فرودگاه بین‌المللی صنعا خبر دادند. شبکه المسیره اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف سعودی دو حمله هوایی را به اطراف فرودگاه بین‌المللی صنعا انجام داده‌اند.
 
◄ امیدواری سخنگوی کرملین
سخنگوی کرملین ابراز امیدواری کرد سال جدید میلادی برخلاف سال ۲۰۲۰ باشد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در مراسم افتتاح یک زمین اسکیت روی یخ در میدان سرخ مسکو، در پاسخ به این پرسش که چه آرزویی برای ساکنان مسکو دارد، گفت: نخست آنکه همه ما از‌جمله ساکنان مسکو باید سخت کار کنیم. هنوز تا سال نو خیلی راه مانده است.
 
◄ پایان اعتراض هنرمندان کوبایی
اعتراضات مردمی بی‌سابقه در کوبا با بیش از 300 هنرمند، فعال و شهروندان این کشور در مقابل وزارت فرهنگ کوبا با هدف محکوم‌کردن سرکوب و سانسور، پس از موافقت دولت برای گفت‌وگویی غیرمنتظره پایان یافت.
 
◄ افزایش تلفات انفجار غزنی افغانستان
کانال تلویزیونی آرایانا روز گذشته از قول رئیس یک بیمارستان محلی در غزنی گزارش داد در جریان وقوع یک انفجار در این شهر واقع در شرق افغانستان، ۳۰ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند؛ حمله انتحاری بوده و با یک خودرو در مقر ارتش به وقوع پیوسته است.
نسخه چاپی