نتایج استقلال سینوسی بوده است/باید به فکری و دستیارانش فرصت کافی داده شود
محسن بیاتی نیا در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به توقف استقلال مقابل پیکان در هفته ی چهارم لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: بازی کیفیت خوبی نداشت و آن روند دلچسبی که همه انتظار داشتند، هر دو تیم از آن به دور بودند. استقلال مالکیت توپ بیشتری نسبت به حریف داشت اما پیکان سعی می کرد روی کار دفاعی تمرکز کند و در ضدحملات به گل برسد. کیفیت بد زمین باعث شد تا اصلا تیم ها نتوانند روی زمین کارهای تاکتیکی مدنظرشان را پیاده کنند. این زمین واقعا برای تمرین کردن هم مناسب نبود چه برسد به بازی در لیگ برتر. خط کشی ها مشخص نبود و باعث تاسف است که باهرشرایطی فقط می خواهند بازی را برگزار کنند. این اصلا شایسته ی لیگ برتر ما نیست. کیفیت بد زمین باعث شده بود تا تیم ها هم کیفیت خوبی نداشته باشند. این بازی بار فنی آنچنانی نداشت.
 
پیکان حربه ی استقلال را خنثی کرد
وی افزود: استقلال در این بازی نسبت به دیدارهای قبلی سعی کرد بیشتر روی مالکیت توپ تمرکز کند. البته در این بازی پیکانی ها توپ را به حریف داده بودند تا با بستن فضاها و استفاده از پشت دفاع استقلال بتوانند به گل برسند. در این مسابقه 10، 12 کرنر هم زده شد. اکثر اوقات بازیکنان با خطاها روند بازی را کند می کردند. مدام زیر توپ می زدند. بلند بازی کردن هم شرایط را به سمت شانس پیش می برد. دو تیم دنبال اتفاق بودند تا به گل برسند. اصلا هیچ تیمی برنامه نداشت. اما استقلال نسبت به تیم پیکان مالکیت بیشتری داشت و سعی می کرد از راه هایی که به نظرشان می رسید به دروازه ی حریف برسند که موفق نشدند. در این شیوه باید تیم حمله کننده، حریف را به جلو بکشد تا بتواند از فضای پشت دفاع استفاده کند. پیکانی ها هم این موضوع را فهمیده بودند و تیمشان اصلا از عقب جدا نشدند تا این حربه ی استقلال خنثی شود.
 
فقط داشتن مالکیت توپ کافی نیست
مهاجم سابق استقلال تصریح کرد: هرتیمی باید چندین پلن(نقشه) در جریان بازی داشته باشد تا در موارد خاص تغییر روش بدهد. ممکن است مصدومیتی یا اخراجی پیش بیاید. باید تیم سریع تغییر سیستم بدهد. بازیکنان باید در چنین شرایطی ذهنیت داشته باشند تا این سیستم را پیاده کنند. وقتی پیکانی ها این نقشه ی استقلال را خنثی کردند دیگر کادر فنی هیچ برنامه ای نداشت. این عوامل باعث شد تا بازی با کیفیتی نبینیم. این را هم بگویم که فقط داشتن مالکیت در بازی کافی نیست. باید بدانیم که از این داشتن توپ چه می خواهیم. بازیکن باید بداند در فشاهایی که توپ می گیرد، چه حرکت ترکیبی می تواند انجام دهد. یادتان باشد هرچه تیم حریف بسته تر بازی می کند، باید دقت پاس ها بالاتر بود.
 
ضعف تیم پیکان کاملا مشهود بود
محسن بیاتی نیا در خصوص تیم پیکان هم گفت: تغییر مربی در ابتدای فصل و آمدن تارتار به پیکان باعث شد تا این تیم شرایط متفاوتی را تجربه کند. تیم با تفکرات ویسی بسته شده بود و حتما این مربی با توجه به سیستم و تفکراتی که برای تیم ریخته بود و در نظر داشت، اقدام به بستن تیم کرد. تارتار اما همیشه تیم های متوازنی را می بندد و در خط جلو بازیکنان سرعتی را به خدمت می گیرد. شاید تارتار از موقع بستن پیکان به این باشگاه می رفت، خیلی از بازیکنان فعلی را برنمی داشت. حالا او مجبور است با این داشته ها پیش برود. زمان می برد تا تارتار تفکراتش را به بازیکنانی که خودش انتخاب نکرده، القاء کند. این موارد باعث شده تا ضعف های این تیم بیشتر نمایان باشد و زمان می خواهد تا تیمش راه بیافتد. مشخص بود که مقابل استقلال به خاطرنداشتن بازیکن سرعتی تاکتیک های پیکان نیمه کاره تمام می شود.
 نتایج استقلال سینوسی بوده است/باید به فکری و دستیارانش فرصت کافی داده شود
روند استقلال سینوسی بوده است
وی خاطرنشان کرد: همیشه می گویم تغییراتی که در تیمی بوجود می آید باید حداقل به آن تیم 5 تا 7 هفته زمان داد. باید مربی زمان داشته باشد تا تفکراتش را به بازیکنان انتقال دهد و شیوه اش را غالب کند. نمی توانیم با 4 هفته استقلال را قضاوت کنیم. همان طور که می دانید روند تیم سینوسی بوده است. بازی اول برد، دوم باخت، سوم برد و چهارم مساوی. اگر بردهای این تیم را بخواهیم آنالیز کنیم با حداقل نتیجه بوده است و شکستشان هم هم طور. باید فرصت داد و صبر کرد. تیم های دیگر هم استقلال را آنالیز و نقاط ضعف و قوت را شناسایی می کنند. به خاطر همین باید در ادامه ی لیگ در تیمش تفکرات جدید و نقشه های بیشتری ایجاد بکند.
 
ریگی بدون کریمی بازیکنی خنثی است
مهاجم سابق استقلال افزود: مسعود ریگی بازیکن درگیرشونده و فیزیکی و دونده ای است اما مکملش علی کریمی در خط میانی بود که کارشان به چشم می آمد. علی کریمی بازیکنی بود که می توانست به استقلال ریتم بدهد. پاسهای آخر را می داد و خیلی خوب نقاط استقلال را به هم وصل می کرد. اما با رفتن این بازیکن، ریگی هم خنثی شده و فقط یک بازیکن دونده است. حالا باید بازیکنی را پیدا کنند تا با ریگی مکمل خوبی بشود و به استقلال نظم و ریتم بدهد. به نظرم داریوش شجاعیان می تواند این نقش را در استقلال برعهده بگیرد. البته باید به او فرصت داد تا هم از لحاظ بدنی و هم آمادگی خودش را پیدا کند. هم تکنیک خوبی دارد و هم سرعت. البته کمی فانتزی تر از علی کریمی است. شاید محمود فکری بخواهد سیستم را تغییر بدهد و راه هایی را پیدا کند تا این ضعف را پوشش دهد.
 
با قاطعیت نمی توان در مورد مدعیان حرف زد
محسن بیاتی نیا در خصوص مدعیان لیگ بیستم گفت: هنوز نمی شود با قاطعیت گفت که کدام تیم ها مدعی هستند. با 4 هفته نمی شود قضاوت درستی داشت. داشتیم تیم هایی که نیم فصل اول قهرمان شده اند اما در نهایت به لیگ پائین تر رفته اند. مثل برق شیراز. اما می شود این احساس را کرد که یکسری از تیم ها شرایط بهتری نسبت به بقیه دارند. بعضی تیم ها هم با توجه به هزینه هایی که داشته اند و انتظاری که از آنها می رفت، هنوز نتوانستند شرایط خوبی برای خود ایجاد کنند. البته نگاهی اگر به جدول بیاندازیم یکسری اطلاعات به دست می آید. شاید کمی این جدول تغییر پیدا کند.
 
کادر فنی استقلال می تواند فشار را از روی بازیکنان بردارد
وی در پایان افزود: همیشه تیم بزرگی مثل استقلال تحت فشار هوادار است و این نشان می دهد که انتظار از آنها بالاست. هوادار نتیجه می خواهد. همه ی کسانی که الان در کادر فنی استقلال هستند و روی نیمکت می نشینند سالها بازیکن استقلال بودند. مربیگری کرده اند. سال ها این مسائل و این فشارها را از نزدیک دیده و حس کردند. این کادر این توان را دارند که فشار را از روی بازیکنان بردارند تا آنها راحت تر بازی بکنند. اما فقط بحث برداشتن فشار نیست. شاید قدرت برداشتن فشار را داشته باشی اما نتوانی آن تغییراتی که باید را بوجود بیاوری. باید تماشاگران صبر بکنند و به کادر جدید این زمان را بدهند تا ایده ی خودشان را پیاده کنند. صددرصد باید از این کادر حمایت شود. نمی شود در 4 هفته تصمیم بگیریم که این تیم خوب است یا بد. هوادار باید به تیمش اعتماد داشته باشد. استقلال الان بیش از هرچیزی به حمایت و آرامش نیاز دارد. همه در این شرایط باید کمک کنند تا هم بازیکنان و هم کادر فنی دغدغه ای جز کار فنی نداشته باشند.
نسخه چاپی