واکنش قالیباف به عبارت هول نشوید!
اظهارات رئیس جمهور­­ در مورد طرح و بررسی وضعیت
جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهور محترم، دیروز در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو، نسبت به «طرح  اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حق ملت ایران»­که طی روزهای اخیر توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، واکنش نشان داد و در سخنانی گفت: «همه آن‌هایی که در کشور مشغول خدمتند، چه در مجلس، چه در قوه قضائیه و چه در نیروهای مسلح، همه دست به دست هم بدهیم و همه در پی امید و ثبات باشیم. هیچ عجله‌ای نکنیم و هول نکنیم. اگر دولت موفقیتی به دست آورد، این موفقیت را تقدیم شما خواهد کرد.» این اظهارات ­آقای روحانی مبنی بر موفقیت‌های دولت و هول نکردن دیگران (که منظور ایشان همان مجلس می باشد)،­ تقدیم این موفقیت‌ها به رقبا است.
 
وقتی ­عملکرد اقتصادی ­دولت­ را در سال‌های گذشته به ویژه یکی دو سال اخیر در حوزه های رشد اقتصادی، تولید، تورم، بیکاری، بورس، معیشت، عدالت، فاصله طبقاتی،گرانی مسکن و اجاره بها، خودرو، کالاهای اساسی و ده‌ها موارد دیگر مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مجلس باید در کنار دولت و همراه دولت برای حل مشکلات اقدام کند تا دولت در میدان مبارزه اقتصادی تنها نباشد.
 
نگرانی دولت از این طرح به بقا و عدم برداشته شدن تحریم‌ها است، اما همه می‌دانیم تحریم‌ها هم به قوت خود باقی است و هم اثری چندانی بر وضعیت اقتصادی کشور ندارد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند ابتدا باید نگاه‌ها به داخل می‌بود تا خارج کشور، خصوصا کشورهای زورگو، پس حتی اگر طرح مجلس اجرایی شود اثر چندانی در داخل حس نمی‌کنیم.
 
وضعیت در بازار کالاهای اساسی طوری شده که هر روز شاهد نوبت نرخ شکنی یکی از محصولات اساسی هستیم. درحالی که آقای روحانی معقتد است دیگر مردم برای خرید کالاها صف نمی‌کشند که اگر به سال ۹۱ و ۹۲ برگردیم می‌بینیم که تحریم سال۹۰ در دو سال چه میزان بود و مردم برای کالاهای اساسی صف می‌بستند. این سخنان درحالی است ­که ما شاهد صف­ مردم جهت خرید «مرغ دولتی» در اوج محدودیت‌های کرونایی هستیم.
 
مردم در عدم نظارت‌های دقیق میدانی بر قیمت کالاهای اساسی گرانی و گاهی نایابی محصولاتی را می‌بینند که هیچ وابستگی به تحریم‌ها ندارد. متاسفانه هر­روز قیمت یک کالا پرواز می‌کند و گویا سریال گرانی‌ها بخصوص در اقلام ضروری مردم پایانی ندارد. جدا از بازارکالاهای اساسی، در سایر بازارهای اقتصادی نیز وضعیت همین است وگلایه مردم و فعالان بازار هم همواره به گوش می‌رسد. اما برای برخی مسئولین و حتی تولیدکنندگان و دلالان تحریم بهانه‌ای شده تا دست از کار بکشند یا قیمت‌ها را بالا ببرند و در مقابل بگویند تحریم هستیم!
 
همین نگاه مدیریتی در بخش‌های مختلف موجب شده تا سیاست اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخلی به فراموشی سپرده شود، درحالی که بسیاری از مشکلات با تقویت تولید داخل حل می‌شود. در زمینه بورس هم قاعده جاری است.
 
واکنش قالیباف به عبارت هول نشوید
 

تقدیم موفقیت‌ها به مردم

به گواهی مخالفان مجلس دکتر قالیباف تا الان بد عمل نکرده است و لااقل توانسته با مردم ارتباط برقرار کند و دغدغه خود را نسبت به وضعیتی که در آن هستیم نشان دهد. به عبارتی رئیس مجلس هر اقدام و موفقیتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. رفتارهای دولت و مجلس طوری باید تنظیم شود که مردم اقدامات، تلاش‌ها و موفقیت‌ها را به چشم ببینند و آن را در زندگی‌شان لمس کنند. اگر این مهم اتفاق بیوفتد به وعده ها عمل شده است.
 
نمونه‌‌ای از این تقدیم اقدامات و موفقیت‌ها بسته کمک معیشتی به مردم بود که مجلس آن‌را پیگیری می‌کرد. ابتدا این طرح با مخالفت دولت مواجه شد و برنامه مجلس برای تامین منابع از تراکنش‌ها بانکی رد شد، اما پس از مدتی دولت همین طرح مجلس را اجرایی کرد و تا آخر اسفند قول بسته معیشتی داد. گرچه تعدادی از نمایندگان دلخور شدند و گلایه کردند، اما رئیس مجلس این اقدام دولت را تحسین کرد و گفت مقصود رسیدن بسته کمک معیشتی به مردم بود که این اتفاق افتاد، فرقی ندارد که دولت آن‌را انجام داد یا مجلس؛
 
دکتر قالیباف در رابطه با واکنش دولت به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: «آقای رئیس جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس هم صدا باشد، آنها گفتند عده‌ای هول شدند. در صورتی که اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم، همه مردم 7 سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در 8 ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظ کنند، ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم زیرا اگر قوی نشویم عزت‌مان لگدمال می‌شود.»
 
بازهم رئیس مجلس با موضع‌گیری آرام و وحدت‌آمیز موفقیت دیگر را تقدیم به مردم کرد. او می‌خواهد کشور در ماه‌های پایانی دولت به سمت آرامش برود تا این دولت بتواند به اهداف خود در لغو تحریم‌ها و کم کردن فشار از مردم و هر اقدامی که به آرامش و توسعه کشور کمک می‌کند، برسد.
 
دلیل ورود مجلس، دخالت در کار دولت نیست، بلکه می‌خواهد با همراهی دولت به جنگ دشمنان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برود. همان‌طور که دولت‌مردان بارها تأکید کرده بودند، هدف اصلی برجام لغو تمامی تحریم‌ها بود هیچ‌گاه این هدف محقق نشد. حالا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ۴ ماه بررسی فنی و کارشناسی، این طرح را به تصویب رساندند و به تأیید شورای نگهبان هم رسید و هدف اصلی این طرح هم، بر هم زدن محاسبات طرف عهدشکن و پرهزینه در اجرای تعهدات است باید این فرصت را مغتنم دانست و متحد با هم به مقابله بدعهدان برخواست.
 
واکنش قالیباف به عبارت هول نشوید

البته برخی افراد هستند که این طرح را سیاسی می‌دانند در حالی که خود سیاسی نگاه می‌کنند. آنها فکر می‌کنند مجلس می‌‌خواهد موفقیت‌های برجام را از آن خود کند. به طور مثال صادق زیباکلام  در رابطه با تصویب این طرح گفته ­بود: «متأسفانه مجلس بیش از آنکه منافع ملی و منافع بلند مدت کشور را مد نظر قرار دهد موضع‌گیری‌های پوپولیستی و رادیکال را در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال ابراز احساسات اقلیتی تندرو در کشور است.»
 
همه می‌دانند که این فرد از جمله افراد ترسویی است که با هر تهدید دشمن خواب از سرش می‌پرد و فکر می‌کند دولت و مجلس هم مانند او از شعار دادن غربی‌ها می‌ترسند. به همین دلیل هر اتفاقی را یا به یک جریان پوپولیستی ربط می‌دهد یا به استکبار ستیزی. اگر تفکرات زیباکلام در کشور حکم‌فرما می‌شد الان نه چیزی از انقلاب مانده بود نه خاکی از کشور، به دلیل آنکه وقتی افرادی مانند شاهان گذشته مانند قاجار و پهلوی و... با چند فریاد و هو کردن تهی غالب کنند، مجبورند خاک وطن را تقدیم دشمن نمایند.
 

دو نکته

اول اینکه: طرح اقدام برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران یک ضرورت عینی جامعه بود که مجلس شورای اسلامی با فهم عمیق از چنین ضرورتی تلاش کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرحی به تصویب برسد و انجام این کار را در عمل و با لحاظ تشریفات قانونی محقق سازد.­
 
دوم اینکه: مخالفت سکولارها و غرب‌گراها و امریکا دوستان با این طرح طبیعی است و نمی‌تواند مبنای کار دولت و مجلس قرار بگیرد. به همین دلیل است که تمام قوا در کشورمان با به‌کارگیری عقل و درایت و اتحاد می‌توانند مشکلات را حل کنند و از دادوفریاد عده قلیلی هراسی نداشته باشند.
 
اگر فرض رئیس جمهور درست باشد و مجلس شورای اسلامی در تصویب برخی طرح‌ها عجله کند و هول شود به نفع دولت است، زیرا مشکلات زودتر تمام می‌شود و همانطور که آقای قالیباف گفت مردم با خاطره خوش از مجلس خداحافظی می‌کنند.
 
لذا نسبت به این طرح باید با این دید نگاه کردکه، این طرح یک ابزار قدرت در دستان دولت و وزارت خارجه برای احقاق حقوق برجامی ­کشورمان بوده و با «زبان اقتدار» در مقابل طرف عهدشکن و زورگوی غربی­سخن می­گوید؛ چرا که تجربه ثابت کرده است که آمریکا و تروئیکای اروپا فقط زبان زور را می‌فهمند. بنابراین همه مسئولین باید با وحدت و انسجام و هماهنگی در جهت رفع مشکلات کشور و مردم گام بردارند و با ایجاد حاشیه‌ها و جناح‌بازی های سیاسی در برخورد با این موضوعات، به اصطلاح آب به آسیاب دشمن نریزند.
 
خوشبختانه وزیر امور خارجه‌مان آقای ظریف این فرصت را قدر شناخته و اخطارهای جدی به تییم 4+1 داده‌اند. از خدای منان پیروزی و موفقیت دولت و مجلس را در مقابل دشمنان خواستاریم.
نسخه چاپی