مراسم تحلیف بایدن چگونه برگزار خواهد شد؟
به گزارش راسخون؛ تحلیف جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور و کاملا هریس به عنوان چهل و نهمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در ضلع غربی کاخ کنگره آمریکا واقع در واشینگتن، دی.سی. آغازگر دوره ۴ ساله ریاست‌جمهوری او خواهد بود. این پنجاه و نهمین مراسم روز معارفه رئیس‌جمهور خواهد بود. به دلیل دنیاگیری کروناویروس در ایالات متحده آمریکا مواردی مثل پوشیدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در این مراسم احتمالاً اجباری خواهد بود.

قرار است در حوالی ۱۲ ظهر ۲۰ ژانویه (چهارشنبه) - زمانی که رسما دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تمام می‌شود - جو بایدن و کامالا هریس در حضور قاضی‌القضات دیوان عالی، جان رابرتز، سوگند یاد کنند اما بر خلاف سنوات گذشته، امسال رئیس‌جمهوی جدید و معاونش مسیر میان کنگره تا کاخ‌سفید را در رژه‌ای از میان صفوف مردم طی نخواهند کرد.

نیویورک‌تایمز نوشته، در عوض قرار است بایدن و هریس در حالی که صفوفی از سربازان یگان‌های مختلف ارتش کنار آنها رژه می‌روند مسیری حدود یک کیلومتر و نیم را طی کنند و پس از آن راهی کاخ‌سفید شوند.

به گزارش بی.بی.سی یک سنت‌شکنی دیگر احتمالا این خواهد بود که به هنگام رسیدن جو بایدن و همسرش جیل به مقابل کاخ‌سفید، رئیس‌جمهوری در حال خروج، یعنی دونالد ترامپ و همسرش ملانیا، به آنها خوش‌آمد نخواهند گفت.

ترامپ همچنین گفته به مراسم تحلیف جو بایدن نخواهد رفت. حضور رئیس‌جمهوری در حال خروج از کاخ‌سفید در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید یکی از نمادهای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آمریکاست هر چند الزام قانونی برای این کار وجود ندارد.

آن طور که گزارش شده احتمالا ترامپ صبح روز چهارشنبه، ۲۰ ژانویه واشنگتن را به مقصد مجموعه لوکس و ویلایی خود در فلوریدا ترک خواهد کرد و احتمالا همزمان با برگزاری مراسم تحلیف در ظهر همان روز، در یک ضیافت ناهار از قصد خود برای نامزدی در انتخابات چهار سال دیگر - ۲۰۲۴ - سخن خواهد گفت.

در همین حال قرار است لیدی گاگا، خواننده آمریکایی سرود ملی آمریکا را در این مراسم بخواند. این مراسم قرار است به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود که بخشی از آن را تام هنکس، هنرپیشه سرشناس هالیوود اجرا خواهد کرد و گروه‌های سرشناسی چون "بون جو وی" هم در ادامه روز به اجرای زنده موسیقی خواهند پرداخت.

بنا شده در ساعت ۵:۳۰ عصر ۱۹ ژانویه، یعنی یک روز پیش از مراسم تحلیف هم در محوطه مقابل بنای یادبود آبراهام لینکلن در مرکز واشنگتن، به یاد حدود ۳۸۵ هزار قربانی ویروس کرونا مراسم ویژه‌ای همچون آتش‌بازی و نمایش نور با پهپادها برگزار شود.

به علت شیوع ویروس کرونا از پیش اعلام شده بود که عموم مردم اجازه حضور در مراسم تحلیف امسال را نخواهند داشت. این تصمیم با توجه به حمله خونین هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه، ابعاد جدیدتری هم به خود گرفته و حتی سفر جو بایدن از ایالت دلاور به واشنگتن دی‌سی که قبلا قرار بود توسط یک قطار ویژه صورت گیرد، اکنون از بیم تهدیدهای امنیتی لغو شده است.


تدابیر امنیتی شدید برای مراسم تحلیف جو بایدن


مراسم تحلیف بایدن چگونه برگزار خواهد شد؟

چند روز مانده به مراسم تحلیف و آغاز به کار جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا (چهارشنبه آتی)، خیابان‌های پایتخت این کشور رنگ و روی امنیتی گرفته و هزاران نیروی گارد ملی و پلیس مخفی محدوده مرکزی واشنگتن و محوطه اطراف کنگره آمریکا را قرق کرده‌اند. در همین حال مدیر اداره اف.بی.آی اعلام کرد، این آژانس در حال بررسی و نظارت بر چندین پست آنلاین است که به احتمال برگزاری یک اعتراض مسلحانه در روز مراسم تحلیف بایدن اشاره می‌کنند.
 
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز پنجشنبه، گزارش‌های نهادهای امنیتی و پلیس اف‌بی‌آی درباره برنامه‌ریزی شبه‌نظامیان تندرو حامی دونالد ترامپ برای برگزاری تجمع و یورش به ساختمان‌های دولتی در پایتخت و تمامی مراکز ۵۰ ایالت آمریکا، هر گونه آماده سازی برای مراسم تحلیف را تحت تاثیر قرار داد.
 
کریستوفر رای، مدیر اف.بی.آی در جریان جلسه‌ای با مایک پنس، معاون ترامپ که در مقر آژانس مدیریت اضطراری فدرال در واشنگتن دی.سی برگزار شد به این نکته اشاره کرد که اف.بی.آی در حال بررسی یکسری چت‌های آنلاین درباره احتمال وقوع رویدادهای خشونت آمیز است.
 
رای ادامه داد: در حال حاضر، ما تماس‌هایی را درباره احتمال اعتراضات مسلحانه و فعالیت‌هایی در روز مراسم تحلیف بایدن را رهگیری می‌کنیم. دلیل اینکه من از واژه احتمالی استفاده می‌کنم این است که یکی از چالش‌های واقعی ما در این فضا تلاش برای تشخیص آن چیزی است که صرفا تمایل است در برابر آنچه که واقعی و عمدی است. ما نگران احتمال وقوع خشونت در اعتراضات و راهپیمایی‌هایی هستیم که در واشنگتن دی سی و سایر ایالت‌ها در روزهای منتهی به برگزاری مراسم تحلیف برگزار می‌شود.
 
مدیر اف.بی.آی همچنین اعلام کرد که این اداره یکسری افرادی را نیز رصد می‌کند که ممکن است به دنبال تکرار رویدادهای خشونت آمیز چند روز گذشته باشند و همچنین از مقام‌های امنیتی و اجرای قانون محلی نیز خواست تا تدابیر امنیتی خود را در ساختمان‌های دولتی بیشتر کنند.
 
وی افزود: برای نظارت بر تهدیدها و اشتراک اطلاعات لازم و ضروری، مقام‌های فدرال باید بدون توقف در مقرهای اف.بی.آی و ۵۶ دفتر در سراسر کشور تلاش کنند.
 
اخیرا نیز مدیر اداره اف.بی.آی از مقام‌های محلی خواسته بود تا اطلاعات را بیش از گذشته به اشتراک بگذارند چون مقام‌ها نگران احتمال خشونت افراط‌گرایی هستند.
 
در همین حال، چندین ناوگان داخلی هوایی آمریکا فعال در واشنگتن دی.سی اعلام کردند که اجازه نمی‌دهند تا پس از مراسم تحلیف ۲۰ ژانویه، مسافران در چمدان‌های چک شده خود سلاح حمل کنند.
 
اد باستیان، مدیر خطوط هوایی دلتا روز پنجشنبه گفت که این سیاست گذاری جدید در تمام هفته‌ای که به روز مراسم تحلیف منجر می‌شود، ادامه دارد. همچنین سایر خطوط هوایی چون آمریکن، یونایتد و آلاسکا نیز سیاست گذاری‌های مشابهی را در نظر گرفته‌اند.
 
در همین حال، اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز سیاست "تحمل صفر" را برای مسافران متمرد از روز پنجشنبه در نظر گرفته و جریمه ۳۵ هزار دلاری در انتظار چنین مسافرانی است.


بایدن در روز تحلیف ده‌ها دستور اجرایی صادر خواهد کرد


مراسم تحلیف بایدن چگونه برگزار خواهد شد؟

جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری که قرار است چهارشنبه برگزار شود، ده‌ها فرمان و دستور اجرایی را صادر کرده و برخی از قوانین وضع شده توسط دولت ترامپ را لغو کند.

ران کلاین رئیس کارکنان کاخ سفید در دولت بایدن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد پس از مراسم تحلیف ده‌ها فرمان و دستور اجرایی صادر کرده و برخی از قوانین و دستورات دولت ترامپ را لغو کند.

جو بایدن ظاهرا قصد دارد به توافق آب و هوایی پاریس بازگردد و مقررات محدودکننده مسافرتی و مهاجرتی را که توسط دولت ترامپ علیه کشورهای اسلامی وضع شده بود، لغو کند. بایدن همچنین در نظر دارد دریافت اقساط وام‌های دانشجویی را متوقف کند و استفاده از ماسک را در اماکن دولتی و سفرهای بین ایالتی اجباری کند.

به نظر می‌رسد اکثر اقدامات بایدن با هدف خنثی کردن سیاست‌های ترامپ است و برای اجرای نهایی، نیازی به تصویب کنگره نخواهد داشت.

بایدن همچنین قصد دارد سیاست‌های مهاجرتی را اصلاح کند تا زمینه اعطای پناهندگی و تابعیت به میلیون‌ها پناهجوی غیرقانونی هموار شود.


منبع:
1. ایسنا/ مراسم تحلیف بایدن چگونه برگزار خواهد شد؟
2. ویکی پدیا/ تحلیف جو بایدن
3. اعتماد آنلاین/ تدابیر امنیتی شدید برای مراسم تحلیف جو بایدن
4. تسنیم/ بایدن در روز تحلیف ده‌ها دستور اجرایی صادر خواهد کرد
نسخه چاپی