سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
به گزارش راسخون، از آغاز این هفته روند کاهشی قیمت طلا و دلار شروع شده و همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد که دلایل مختلف باعث شده اند تا قیمت طلا و دلار در پایین ترین سطح چند ماهه خود قرار بگیرند.

با اینکه چند روز پیش رئیس جمهور روحانی دورنمای دلار را کاهشی پیش بینی کرد ولی جمله «اگر پولهای بلوکه شده ایران آزاد شود» نمیتواند معنی کاهشی داشته باشد.

با اینحال بازار تصور میکند ممکن است که دولت در آخرین سال خود بخواهد حجم زیادی دلار به بازار تزریق و قیمتها را دچار افت شدید کند.

همچنین هم زمانی این سخنان با ورود جوبایدن به عرصه سیاست، هیجان کاهشی را به بازار تزریق می کند و باعث شده است دلار همچنان به روند کاهشی خود ادامه داده و به نزدیکی کانال 23 هزار تومان برسد.

ساعت ۱۴  و۲۵ دقیقه (اول بهمن ماه) ارزش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسید، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.

علاوه بر این، دربازار طلا نیز نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۴۶۵ هزارتومان رسید.

انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۸۵۲ دلار  و ۵۶ سنت فروخته شد.
 

صادرات و واردات تعیین کننده قیمت ارز در بازار 


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
موج دوم کاهش قیمت ارز در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ از دو هفته پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. روند کاهشی که موفق شد قیمت دلار را در بازار آزاد از ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۱ هزار تومانی برساند.

سیدکمال سیدعلی کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه از حدود ۳، ۴ ماه پیش نیز پیش‌بینی می‌شد که ارز تا قیمت بین ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان کاهش داشته باشد، گفت: این در حالیست که بخشنامه بانک مرکزی در مورد واردات بدون انتقال ارز قیمت دلار را در حدود ۲۵ هزار تومان نگه داشت وشاهد بودیم که حدود ۴۰ روز نیز دلار در این قیمت ثابت ماند، بالاخره وضعیت صادرات و واردات است که قیمت ارز در بازار را تعیین می‌کند.

قیمت این ارز در معاملات پشت خطی تهران و هرات، حتی پس از اینکه اعلام شد، آمریکا تحریم‌های جدیدی را بر روی برخی نهاد‌ها و اشخاص‌های ایرانی اعمال کرده است، دچار افت بیشتری شد. مسئله‌ای که نشان می‌دهد بازار تا حدی حساسیت خود به اخبار تحریمی دوران ترامپ را از دست داده است و بیشتر بر مبنای امید‌های آینده نسبت به تغییر شرایط تحریمی، موقعیت فروش را برای خود تعیین کرده است.

چنین شرایطی نیز قیمت سکه و طلا را نیز نزولی کرد، به طوریکه پیش بینی می‌شود، از روز دوشنبه سکه نیز کانال عوض کند و به کانال ۹ میلیون تومانی سقوط کند و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بالاخره به زیر یک میلیون تومان بیاید، حال باید دید که در هفته پیش روی بازار ارز، سکه و طلا آیا گارد نزولی خود را همچنان حفظ خواهند کرد.
 

آخرین وضعیت بازار سکه و طلا


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در مرز یک میلیون تومان قرار گرفته است، اظهار داشت: در معاملات روز شنبه برای ساعاتی طلا ۱۸ عیار به زیر یک میلیون تومان کاهش یافت، این در حالیست که سکه تمام طرح جدید نیز این کاهش قیمت را تجربه کرد و به محدوده ۱۰ میلیون و صد هزار تومان نیز رسید، اما بعد از آن به دلیل اینکه قیمت‌ها جذاب به نظر می‌رسید، تقاضا برای خرید سکه تمام بیشتر شد و این مسئله باعث آن شد که سکه تمام طرح جدید با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی روبرو شود.

وی افزود: این در حالیست که کاهش قیمت ربع سکه، نیم سکه و سکه‌های گرمی خیلی بیشتر از سکه تمام است، به طوریکه قیمت این سکه‌ها به ترتیب روز شنبه به سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید، ازسویی برای قطعات دیگر سکه به مانند سکه تمام تقاضا وجود ندارد و تنها طرح جدید است که به دلیل جذاب شدن قیمت به رغم برخی از افراد، با توجه به تقاضایی که شکل گرفت، دوباره در عصر روز شنبه یک افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی را به ثبت رساند.

کشتی‌آرای با بیان اینکه کاهش قیمت دلار اصلی‌ترین دلیل برای افت قیمت سکه و طلا در بازار است، افزود: با توجه به اینکه ارز طی روز‌های اخیر مدام در حال عوض کردن کانال قیمتی است و روز شنبه نیز حتی کانال ۲۲ هزار تومان را نیز لمس کرد، این مسئله باعث شد که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز کاهشی شود، از سوی دیگر اظهارات آقای رئیس جمهور در مورد کاهش قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان در صورتیکه دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد شود، مزید بر علت شد تا کاهش قیمت‌ها بیشتر شود و سیر تندتری به خود بگیرد.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه الان نمی‌توان پیش بینی دقیقی از روند حرکتی آینده سکه و طلا کرد، بیان داشت: این که دلار آیا به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید یا نه را در حال حاضر نمی‌توان در مورد آن مطلبی گفت، بلکه باید دید که بازار چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد، طبعا در مورد بازار سکه و طلا نیز همین موضوع صادق است و بر اساس قیمت دلار در بازار داخل و همچنین بهای اونس جهانی قیمت‌های سکه و طلا تعیین می‌شود.
 

کسادی بازار طلا


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
فعالان معتقدند که بازار طلا تا زمانی راکد است که قیمت آن در نوسان باشد؛ حتی ریزش مداوم آن‌هم باعث کسادی می‌شود زیرا خریدار و فروشنده هر دو در بلاتکلیفی به سر می‌برند؛ از سویی خریدار توقع ارزان‌تر شدن کالا را دارد و از سویی هم فروشنده برای عرضه طلا با قیمت روز مردد است؛ بر این اساس ثبات نرخ نه تنها در طلا بلکه در هر کالایی منجر به رونق معاملات خواهد شد.

یکی از فعالان بازار طلای اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مسئله قابل توجهی که در بازارهای ایران وجود دارد آن است که هر زمان کالایی به خصوص طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شود همان بازار کساد می‌شود؛ چون مشتری گمان می‌کند با گذشت مدت زمانی، می‌تواند جنس مورد نظرش را با قیمت مناسب‌تر خریداری کند، به خصوص در زمان‌هایی که ریزش‌ها مانند این دو هفته اخیر ادامه‌دار شود مردم در انتظار کاهش بیشتر نرخ، از خرید دست می‌کشند.

وی ادامه می‌دهد: اما اگر همین بازار با رشد اندکی مواجه شود تقاضا نیز بیشتر می‌شود؛ چون همان افرادی که در انتظار کاهش بیشتر نرخ‌ها بودند، افزایش قیمت، را هشدار برای گرانی بیشتر تلقی کرده و اقدام به خرید می‌کنند زیرا نمی‌خواهند با نرخ بالاتری روبرو شوند و همین تقاضای یکباره در بازار، باعث گرانی بیشتر هم می‌شود.

این فعال خاطرنشان می‌کند: در صورتی که در تقاضاها تعادل به وجود آید قطعاً هیچ بازاری به شرایط گرانی‌های غیر معقولانه نمی‌رسد ولی متأسفانه عادت دیرینه مردم کشور ما چنین است و با رفتارهای خود باعث نابسامانی و گرانی‌های غیرمنطقی می‌شوند.
 

انس و دلار تعیین‌کننده نرخ طلا


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
اصغر شیشه‌بران، رئیس اتحادیه تولید و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در این رابطه اظهار می‌کند: نرخ طلا وابستگی کاملی به قیمت انس جهانی دارد؛ زمانی که انس کاهش می‌یابد قیمت آن در داخل هر کشور با نرخ ارز رسمی همان کشور، سنجیده می‌شود و قیمت نهایی به دست می‌آید؛ بنابراین افت انس جهانی به علاوه ریزش نرخ دلار هر دو عواملی برای سقوط قیمت طلا و سکه در بازار ایران محسوب می‌شوند.

وی یادآور می‌شود: انس جهانی ممکن است در طول یک روز بیش از ۱۰ مرتبه نوسان قیمتی داشته باشد و هر بار نیز بر قیمت طلا ی داخلی، مؤثر واقع می‌شود اما اینکه بتوان در مورد آینده قیمتی آن پیش بینی خاصی داشت ناممکن است؛ تنها نکته‌ای که با قاطعیت می‌توان گفت آنکه با ادامه کاهش نرخ ارز و انس، قیمت طلا هم کاهشی‌تر خواهد شد و اگر اتفاقات احتمالی چون ایجاد روابط بهتر با دیگر کشورها اتفاق افتد شرایط بازار طلا بسیار بهتر از اکنون خواهد شد.

رئیس اتحادیه تولید و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در رابطه با شرایط بازار طلا در این روزهای ریزشی می‌گوید: فعلاً فروش طلا در بازار استان به صفر رسیده چون هنوز نرخ طلا نسبت به قدرت مالی مردم بسیار بیشتر است و البته این رکود در چند سال اخیر وجود داشته اما اکنون بیشتر شده است. تا جایی که میزان معاملات طلا در بازار اصفهان نسبت به دو سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد شده است.
 

بازگشت آمریکا به برجام یا آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
«یوسف کاووسی» کارشناس مسائل بانکی و مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی عامل ایجاد این موج ها را مسائل روانی بازار دانست و گفت: محرک اصلی وقوع تحولات در بازار ارز طی در هفته‌های اخیر، مسائل روانی هستند که عمده‌ترین مسبب آن را می‌توان نتایج انتخابات آمریکا و تحولات پیرامون تمدید یا رفع تحریم‌ها دانست.

وی اضافه کرد: البته در دو هفته اخیر و موج ایجاد شده، علاوه بر عامل انتخابات آمریکا، محرک موثر دیگر سخنان رئیس جمهوری بود که گفت در صورت آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قیمت دلار در بازار ارز به حدود ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

کاووسی به نگاه خوشبینانه ایجاد شده در میان فعالان بازار ارز در پی این دو خبر اشاره کرد و ادامه داد: در نتیجه این دو اتفاق مهم، شاهد هستیم که قیمت ارز با سرعتی بالا در حال کاهش است، به طوری که دلار در این مدت کوتاه حدود ۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت، اما این تحول در نتیجه بحث‌های روانی است و برای تداوم یا پایدار ماندن آن باید منتظر تحولات عینی در مسائل اقتصادی بود.

این کارشناس بانکی ادامه داد: از جمله مهمترین این تحولات می تواند تحقق انتظار فعالان بازار برای بازگشت آمریکا به برجام با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا باشد. موضوعی که برای وقوع آن در روزهای اخیر اما و اگرهای فراوانی مطرح شده و باید دید پیش‌شرط‌هایی که گه‌گاه از سوی طرف‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص مسائل غیرهسته‌ای مطرح می‌شود، تا چه حد جدی خواهد بود.

وی به امیدواری رئیس جمهوری برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز اشاره کرد و توضیح داد: به طور قطع این اتفاق در صورت وقوع، خبری بسیار خوبی برای فعالان بازار ارز خواهد بود، اما تا به امروز این خبر، تنها یک تئوری است که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. از سوی دیگر تاکید رئیس جمهوری تنها بر آزاد شدن منابع ایران در کره جنوبی بود، این در حالی است که ایران منابع کلان دیگری در کشورهایی مانند عراق نیز دارد که امروز امکان دسترسی به آنها فراهم نیست. بنابراین پیش بینی می کنم تحقق برنامه دلار ۱۵ هزار تومانی تنها با آزادسازی ارزهای بلوکه شده در کره جنوبی نیز ممکن نباشد و باید بستری برای آزاد شدن همه ارزهای بلوکه شده کشور فراهم شود.

کاووسی خاطر نشان کرد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی، از تحقق بازگشت آمریکا به برجام و آزاد شدن سرمایه های بلوکه شده ایران در سراسر جهان بسیار خوشحال خواهم شد و اطمینان دارم این اتفاقات در پایداری و آرامش بازار ارز بسیار موثر خواهد بود، اما واقعیتی که باید امروز در نظر داشته باشیم این است که بر سر راه تحقق این امور، موانع مهمی وجود دارد و مخالفان برجام چه در داخل کشور و چه در کشورهای عضو ۵+۱ و همچنین در کشورهای منطقه تمام تلاش خود را برای عدم احیای برجام به کار خواهند بست، بنابراین در این شرایط اگر فعالان بازار به دور از هیجان و با حفظ آرامش، معاملات خود را پیش ببرند، منفعت بیشتری برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: نکته مهمی که در تحولات این روزهای بازار ارز باید مورد توجه قرار بگیرد، حجم پایین معاملات در بازار آزاد است، در حالی که در این بازار قیمت دلار در کانال ۲۱ هزار تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر در سامانه نیما که صادرکنندگان و واردکنندگان کشور، عمده ارز خود را از آن طریق تامین می‌کنند و حجم بالایی از معاملات ارزی را شامل می‌شود، شاهد هستیم که رفتار هیجانی مشابه بازار آزاد دیده نمی‌شود و در حال حاضر در این سامانه قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومان معامله می‌شود. به عبارت دیگر رفتار واقعی خریداران و فروشندگان ارز را در سامانه نیما بهتر می‌توان دریافت کرد، چرا که در بازار آزاد امکان سوءاستفاده برای برخی وجود دارد.

این مدیر اسبق بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال مسئله دیگری که متاسفانه در این روزها در معاملات بازار آزاد ارز شاهد آن هستیم، حضور کارگزاری‌های متعلق به بانک‌های خصوصی در این بازار، برای انجام خریدهای کلان ارز با قیمت‌های کف بازار است. این اتفاق یعنی حقوقی‌های بازار بورس که باید سرمایه خود را در آن بازار هزینه کنند، به جای خرید سهام، عمده دارایی خود را در بازار ارز هزینه می‌کنند که این پدیده عواقب منفی زیادی را به همراه دارد. یکی از این عواقب می تواند تحمیل نوسانات شدید قیمتی در آینده نزدیک به بازار ارز باشد.

کاووسی در پایان تاکید کرد: از آنجا که در شرایط فعلی، عرضه و تقاضا را در بازار واقعی نیست، تخمین قیمت واقعی ارز نیز کاری دشوار است. هر چند احتمال می‌دهم این رقم واقعی برای دلار حدود یک تا دو هزار تومان کمتر از چیزی باشد که امروز در بازار آزاد معامله می‌شود، با این وجود به موج ایجاد شده در بازار طی دو هفته اخیر خوش‌بین نبوده و پیش‌بینی می‌کنم این کاهش قیمت‌ها روندی موقت باشد. مگر آنکه اخبار مثبتی که بازار درباره برجام و آزادسازی ارزهای بلوکه شده در انتظار وقوع آن‌ها است، به زودی محقق شوند.

می‌توان به کاهش بیشتر نرخ‌ها امیدوار بود


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
در این باره علی موزرانی، نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان نیز می‌گوید: قیمت طلا به انس جهانی وابسته است و نرخ انس هم به عوامل جهانی مرتبط است؛ نرخ انس جهانی و دلار، نیز بر روی نرخ طلا و هم بر روی سکه، تأثیر گذار هستند؛ همانگونه که در زمان رشد قیمتی این ۲ فاکتور تعیین کننده، شاهد گرانی طلا بودیم؛ اما لازم به ذکر است که انس نسبت به دلار، بسیار ملایم‌تر، افزایشی می‌شود و تأثیر نسبتاً کمتری هم دارد.

وی توضیح می‌دهد: در صورتی که گرانی یا ارزانی دلار، تأثیر بسیار زیادی بر قیمت طلای داخل می‌گذارد چون محاسبه انس با نرخ روز دلار انجام می‌گیرد به نحوی که از زمان ریزش دلار، به مرور شاهد کاهش نرخ طلا نیز هستیم.

نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان تصریح می‌کند: حتی با ثبات قیمت اونس جهانی هم چون نرخ ارز ریزشی بوده قیمت سکه و طلا پایین آمده است؛ اما در این میان بحث تعیین قیمت سکه تا حدودی با طلا متفاوت است، زیرا سکه تحت تأثیر عامل سومی به نام عرضه و تقاضا نیز نوسان می‌یابد؛ این چنین که علاوه بر تأثیر ۲ عامل نام برده انس و دلار، با تقاضای بیشتر نرخ سکه بالاتر می‌رود و در زمان‌هایی که تقاضا کمتر است نرخ پایین‌تر می‌آید تا جایی که حباب آن تخلیه شده و گاهاً قیمتش با طلای آب شده همسان می‌شود.

موزرانی در رابطه با چشم انداز بازار طلا معتقد است: با ادامه کاهش نرخ انس و ارز و افزوده شدن بر ارزش ریال می‌توان به کاهش بیشتر نرخ‌ها امیدوار بود.
 

کاهش قیمت دلار تا محدود ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان ادامه دارد

سیدکمال سیدعلی کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه از حدود ۳، ۴ ماه پیش نیز پیش‌بینی می‌شد که ارز تا قیمت بین ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان کاهش داشته باشد، گفت: این در حالیست که بخشنامه بانک مرکزی در مورد واردات بدون انتقال ارز قیمت دلار را در حدود ۲۵ هزار تومان نگه داشت و شاهد بودیم که حدود ۴۰ روز نیز دلار در این قیمت ثابت ماند، بالاخره وضعیت صادرات و واردات است که قیمت ارز در بازار را تعیین می‌کند.

وی افزود: اصولا قیمت ارز تابع سیاست‌ها و متغیر‌های کلان اقتصادی است، در زمانیکه ارز بالای ۲۵، ۲۶ هزار تومان بود، کسانیکه به قصد سرمایه گذاری در بازار ارز حضور پیدا کردند، ریسک بالایی را متحمل شدند، در این رابطه باید سیاست بانک مرکزی در بلند مدت ثبات و تعادل در بازار ارز باشد. این در حالیست که قیمت ارز در هماهمگی کامل با وضعیت تجارت خارجی کشور شامل صادرات و واردات، وضعیت تولید کالا و خدمات و... است.

سیدعلی اظهار داشت: قیمت ارز باید به نحوی تنطیم شود که از طریق واردات کالا‌ها با قیمت مناسب و منطقی به دست مردم برسد تا از این طریق انتظارات تورمی تخلیه شود، در چنین وضعیتی به طور قطع نرخ ارز در بازار نیز به ثبات خواهد رسید که این موضوع خود یک نکته کلیدی به شما می‌رود، اگر به چنین موضوعی دست پیدا کنیم، به طور قطع نوسان جزئی دلار در بازار دیگر اهمیتی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل ارزی همچنین در مورد کاهش قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان که روحانی از آن صحبت کرده بود، یادآور شد: اول این موضوع باید مشخص شود که آیا اساسا به نفع اقتصاد کشور است که دلار ۱۵ تومان شود، یاخیر، از سوی دیگر باید دید اگر دلار به این قیمت هم برسد، آیا در این محدوده ماندگار است یا دوباره افزایش خواهد یافت، این در حالیست که به نظر می‌رسد در کوتاه مدت دلار تا مرز ۱۹، ۲۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت، بعد از آن نیز کاهش بیشتر بستگی به متغیر‌های زیادی دارد، به طور مثال ما باید بتوانیم روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر کنیم، تا درآمد‌های ارزی افزایش یاید.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر به سرمایه گذاری‌های جدید صنعتی بسیار نیازمندیم، زیراکه خطوط تولید و ماشین آلات کارخانجات طی این چند سال تحریم فرسوده شده اند و باید عوض شود، در چنین شرایطی ولع ارزی ما بسیار زیادی است و با توجه به چنین شرایطی باید ورودی ارز به کشور زیاد شود، تا دلار بتواند به نرخ ۱۵ هزار تومان برسد، از سوی دیگر باید تولید کشور رونق بگیرد و بعد از آن نیز می‌بایست دید که آیا صادرات و واردات با دلار ۱۵ هزار تومانی مقرون به صرفه خواهد بود یا خیر، این‌ها سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود تا بعد از آن بتوان گفت که آیا دلار به این عدد می‌رسد یا خیر؟ و در وهله دوم آیا این موضوع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود نه؟
 

واکنش کاربران


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد


سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد
 
سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

سقوط قیمت طلا و دلار ادامه دارد

 

منبع:

1.ایرنا / علت کاهش نرخ دلار در ۲ هفته اخیر چه بود؟
2.ایمنا / آینده قیمت طلا چگونه می‌شود؟
3.فرارو / پیش‌بینی قیمت سکه و دلار در بهمن ماه ۹۹/کاهش قیمت دلار تا محدود ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان ادامه دارد
4.پایگاه اطلاع رسانی و خبری طلا / سقوط شدید قیمت طلا و دلار ادامه دارد
5.ایلنا / قول رئیس جمهور برای کاهش نرخ دلار باعث افت قیمت طلا و سکه شد/ در بازار طلا همه فروشنده شدند
6.ایرنا/ فراز و فرود قیمت سکه
توییتر

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.
نسخه چاپی