سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده
به گزارش راسخون، در پی ضرب‌الاجل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی و اطلاع این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «رافائل گروسی» مدیر کل این نهاد بین‌المللی، اعضای آن را در جریان تصمیم ایران قرار داد.

در همین رابطه برخی رسانه‌ها از درخواست گروسی برای سفر به ایران با هدف گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص تصمیم تهران خبر دادند.
 

تماس با «فردریک دال» سخنگوی گروسی


سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده
 
فردریک دال در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار سفر به ایران با هدف یافتن راه حل دوجانبه قابل قبول برای ادامه کار راستی آزمایی آژانس در ایران، شده است.

در همین رابطه یک منبع آگاه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به خبرگزاری مهر گفت که احتمالاً سفر گروسی به ایران در هفته آینده انجام خواهد شد.

روز ۲۷ بهمن ماه سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با پنجم اسفند، امروز عصر تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست‌های ایران با هدف توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد.

در پی این اقدام ایران، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، به «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: این به آن معناست که پروتکل الحاقی دو روز بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران اعمال خواهد شد. (زمان) زیادی نیست، اما حالا که ما با زمان در مسابقه هستیم، هر یک روز اهمیت دارد. باید تلاش کنیم حداکثر تا قبل از نوروز (۲۱ مارس ۲۰۲۱) در اجرای برجام پیشرفت واقعی داشته باشیم.
 

اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری با آژانس اتمی


سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده
 
جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا پنجم اسفند ماه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون لغو تحریم‌ها متوقف کند. مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

 این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

از پنجم اسفند مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته ای به آژانس)؛ استفاده از فناوری های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی؛ دسترسی ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه؛ و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ متوقف خواهد شد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.
 

از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم اما بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم


سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده
 
رئیس جمهور گفت: همانطور که بار‌ها گفته ایم در برنامه دفاعی کشور جایی برای سلاح کشتارجمعی از جمله سلاح هسته‌ای وجود ندارد و این نظر قاطع نظام است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد دارنده و نگه دارنده سلاح هسته ای باشد و نمی خواهد از آن استفاده کند و از سال1370 بارها خدمت مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و در شورای عالی امنیت ملی صحبت کردیم و همیشه نظر واحد بوده که دنبال سلاح هسته ای نخواهیم بود اما دنبال فناوری های صلح‌آمیز هسته ای خواهیم بود و این حق ما هست.

روحانی افزود: ما عضو NPT هستیم و با آژانس بصورت پادمان قرارداد داریم و پادمان را اجرا کرده‌ایم و می‌کنیم و نمی‌خواهیم فعالیت مخفی هسته ای داشته باشم و آمریکا، اروپا و سازمان ملل بخواهند یا نخواهند این تصمیم قاطع جمهوری اسلامی ایران است و اگر همه دنیا هم بگویند ایران سلاح هسته ای داشته باشد،‌ نظر ما تغییر نمی کند و نظر ما نظری است که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا صادر کرده‌اند و این همان عهدی است که در ان پی تی و پادمان بسته ایم و از این عهد خارج نخواهیم شد.
 

پروتکل الحاقی چیست ؟

ایران در سال 1970 به صورت رسمی عضو «ان . پی . تی» شد، معاهده‌ای که بر اساس آن همه کشورها حق دست‌یابی به انرژی هسته‌ای داشته و دارند، "ان.پی.تی" مخفف نام انگلیسی "معاهده منع گسترش هسته‌ای" (Nuclear Non Proliferation Treaty) است.

معاهده ان.پی.تی در اول ژوئیه ۱۹۶۸ برای امضای کشورها آماده شد و در این تاریخ آمریکا و انگلیس و ۵۹ کشور دیگر آن را امضا کردند. این معاهده پس از آنکه آمریکا آن را در مجلس خود تصویب کرد در ۵ مارس ۱۹۷۰ به اجرا گذاشته شد.

کشورهای عضو این پیمان موظفند برای تعیین نحوه نظارت آژانس بر عملکرد خود توافقنامه دوجانبه‌ای با آژانس منعقد کنند، در سال ۱۹۹۷ کشورهای عضو ان.پی.تی برای تقویت هدف جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای توافق‌نامه تازه‌ای را بنام "پروتکل الحاقی" امضا کردند. این سند اختیارات آژانس را برای نظارت بر نحوه عملکرد کشورهای عضو نسبت به وضعیت قبل از آن بسیار افزایش می‌دهد.
 
جمهوری اسلامی ایران پروتکل الحاقی را در دسامبر ۲۰۰۳ امضا کرد ولی هنوز آن را به تصویب نرسانده است بنابراین از نظر حقوق بین‌الملل ملزم به اجرای مفاد آن نیست.

در حال حاضر ۱۸۶ کشور جهان عضو این معاهده هستند و کشورهای کوبا، هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی عضو این معاهده نیستند.

 

واکنش کاربران

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده

سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده
 



منبع:
1.مهر / احتمال سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران در هفته آینده
2ایرنا / مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه آینده به تهران سفر می کند
3.فرارو / از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم اما بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم
4.باشگاه خبرنگاران جوان / "پروتکل الحاقی" چیست؟
توییتر

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.
نسخه چاپی