ماجرای تیراندازی در مرز شمسر شهرستان سراوان /  12 کشته و مجروح در حادثه روز دوشنبه
به گزارش راسخون، دیروز در فضای مجازی فیلمی که گفته می شد مربوط به درگیری سوخت بران غیرقانونی با مرزبان های سراوان است منتشر شد که در آن ادعا شده بود  قاچاقچیان سوخت در نقطه صفر مرزی سراوان به پاسگاه شمسر حمله کرده اند و در این درگیری دوتن از قاچاقچیان کشته و 10 نفر زخمی شدندشده اند. 
 

درگیری در مرز سراوان


ماجرای تیراندازی در مرز شمسر شهرستان سراوان /  12 کشته و مجروح در حادثه روز دوشنبه
 
در پی تیراندازی در مرز سراوان، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با تشریح این حادثه اظهار داشت: ‌این حادثه ساعت 8 صبح دیروز در مرز شمسر شهرستان سراوان توسط سوخت‌برها در آن طرف مرز رخ داد که با تیراندازی افراد ناشناس یک نفر از سوخت‌برها کشته شد و تعدادی زخمی شدند.

با تحریک و فضاسازی گروهک تروریستی جیش‌الظلم و تحرکات برخی سودجویان در حوزه شهرستان سراوان، درگیری مرزی به‌وجود آمد که در این درگیری 2 نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

وی با ابراز اینکه "تجمع ‌افراد سوخت‌بر در گذرگاه مرزی و عدم خویشتن‌داری آنان، سبب هجوم و حمله‌ صبح امروز به پاسگاه مرزی کشورمان شده است"، گفت: با حمله افراد به پاسگاه مرزی و سوء‌استفاده برخی سودجویان سوخت‌بر با آتش زدن یک دستگاه موتورسیکلت، اقدام به سنگ‌پرانی به‌سمت پاسگاه می‌کنند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان "بعد از این ماجرا با معتمدان محلی صحبت کردیم و موضوع تحت کنترل در آمد"، ادامه داد: اما امروز باز عده‌ای در فضای مجازی مردم را برای تجمع تحریک می‌کردند که  باز عده‌ای به‌سمت فرمانداری حمله کردند و با شکستن شیشه‌های فرمانداری متفرق شدند.

مرعشی به تحریک و فضاسازی گروهک تروریستی جیش‌الظلم با پخش کلیپی در خصوص زیرسؤال بردن طرح رزاق اشاره کرد و گفت:‌ گروهک‌های ضد‌انقلاب و معاند از قبل با ترسیم نقشه و ترغیب افراد سودجو دست به این اقدام خرابکارانه زده‌اند.

وی ضمن محکوم کردن حمله برخی افراد سودجو به فرمانداری شهرستان سراوان اضافه کرد: طرح رزاق یک طرح کارشناسی‌شده و قانونی است که فقط با مشارکت مردم تداوم پیدا خواهد کرد.

محمد هادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استانداری سیستان ‌و بلوچستان در تشریح حادثه یاد شده گفت: همانطور که می دانید با هدف توجه به معیشت مرزنشینان گذر مرزی در منطقه شمسر سراوان ایجاد شده است، روز دوشنبه صبح سوخت برانی که مبادرت به انتقال غیرقانونی سوخت می کنند در آنسوی مرز تجمع کردند.

وی با ذکر اینکه آنان قصد داشتند از محل گذر رسمی وارد شوند گفت: بیش از دو ساعت مذاکره انجام شده تا در چهارچوب قواعد از این گذر عبور کنند، ظاهرا تجمع آنها منجر به تیراندازی از سوی ماموران پاکستانی می شود و هجوم شدت پیدا می کند که جمعیت با شکست درب های گذر مرزی وارد می شوند، در بین آنان چهار مجروح و یک کشته به چشم می خورد که در اثر تیراندازی آن سوی مرز بوده است.

همچنین به گفته وی تروریستها در نقطه صفر مرزی میل 190 و 191 رودخانه نهنگ با کمین در مسیر راه و حمله ای غافلگیرانه با تیراندازی به سمت خودروی عبوری سپاه پاسداران سه نفر را شهید کردند و تروریستها پس از این اقدام کور با توجه به نزدیکی مرز به خاک کشور همسایه گریختند.

بر اساس گزارش های منتشر شده سرگرد پاسدار اکبر عبدالله نژاد و ستوان سوم پاسدار قدرت الله ماندنی و بسیجی موسی نصیری بیات از نیروهای لشکر ۱۹ فجر استان فارس در این جنایت به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: حریم پاسگاه محترم است و مرزبانی اجازه ندارد به کسی اجازه ورود بدهد در نهایت هجوم جمعیت، ماموران تیراندازی می کنند و تعدادی مجروح می شوند و جمعیت متفرق می شود، مجروحان به بیمارستان منتقل می شوند و در مجموع موضوع در حال بررسی قرار دارد.

مرعشی سپس با شرح ادامه ماجرا گفت: در ادامه ماجرا، فضای مجازی این موضوع را به دست گرفته و مردم را برای تجمع تحریک می کنند. تا ساعت ۱۰ امروز موضوع کنترل شده بود، اما امروز هم عده ای هجوم آوردند به سمت فرمانداری و شیشه ها را شکستند و متفرق شدند.

معاون امنیتی-انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: در راستای تامین معیشت مردم به سوخت بران اجازه دادیم که بدون مخدوش کردن پلاک با سرعت قانونی در چهارچوب مناسب کار را انجام دهند اما اگر قرار بر قانون گریزی باشد قطعا همان حداقل های ایجاد شده هم ممنوع خواهد شد.

بنا بر ادعای مرعشی؛ گروهک‌های ضد انقلاب و معاند از قبل با ترسیم نقشه و ترغیب افراد سودجو دست به این اقدام خرابکارانه زده‌اند.

وی ضمن محکوم کردن حمله برخی افراد سودجو به فرمانداری شهرستان سراوان افزود: طرح رزاق یک طرح کارشناسی شده و قانونی است که فقط با مشارکت مردم تداوم پیدا خواهد کرد.
 
 

اشغال یک فرمانداری

اما همانطور که گفته شد براساس فیلم های منتشر شده در فضای مجازی، امروز نیز شماری از معترضین در اعتراض به کشته شدن چند نفر در حوادث دیروز دوشنبه، نه تنها در خیابان های شهر که مقابل فرمانداری سراوان تجمع  کردند و با ماموران انتظامی درگیر شده اند که برخی از معترضین نیز وارد ساختمان فرمانداری شدند و حتی گفته شد که فرمانداری سراوان توسط این افراد اشغال شده است. گرچه این موضوع ابتدا از سوی برخی از مسئولان تکذیب شد!

نماینده مردم سراوان در خصوص فیلم های منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تسخیر فرمانداری توسط مردم معترض، با تکذیب اشغال فرمانداری سراوان گفت: مردم به خاطر موضوعی به فرماندهی رفته بودند اما نه به آن شکلی که در بعضی از خبرها گفته شد. به هر حال ممکن است عصبانی شوند و بحثی به وجود بیاید و حتی شیشه ای هم شکسته شود، اما تا جایی که من اطلاع دارم فرماندار در فرمانداری مستقر است و جلسه در حال پیگیری است.

وی در خصوص آمار افرادی که گفته می شود در این حادثه زخمی و یا جان خودشان را از دست داده اند، گفت: متاسفانه یک حادثه ناگواری اتفاق افتاده است. موضوع توسط مسئولین امنیتی و این جانب در سطح کلان مملکت در حال بررسی است تا با کسانی که ممکن است اهمال کرده باشند و یا مشکلی به وجود آوردند، برخورد قانونی صورت گیرد.

فاضلی ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم سه نفر از افراد جان خودشان را به هنگام انتقال به بیمارستان از دست داده اند. همچنین ۸ نفر زخمی شده اند که ۳ نفرشان سرپایی درمان شده اند و تعداد دیگری هم در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی شان رضایتبخش است. با این حال موضوع توسط بنده و مسئولین بهداشت و درمان در حال پیگیری است تا خدمات بیشتر به این افراد داده شود.

اما برعکس فاضلی ، سرپرست فرمانداری سراوان خبر اشغال موقت فرمانداری سراوان توسط اشرار را تایید کرد و گفت که این قضیه توسط نیروهای امنیتی خاتمه پیدا کرده است.

سعید تجلیلی در گفت‌وگویی با یکی از خبرگزاری ها ضمن تأیید این خبر اعلام کرد: تعدادی از معاندان و اشرار به فرمانداری ورود کرده و به آن خسارت‌هایی وارد کردند.

وی افزود: خوشبختانه نیروهای امنیتی با توان بسیار بالا وارد صحنه شده و به قضیه خاتمه دادند.

سرپرست فرمانداری سراوان در پایان خاطرنشان کرد که اوضاع تحت کنترل کامل است.
 

نمایندگان مجلس برای دلجویی از مردم به سراوان می‌روند


ماجرای تیراندازی در مرز شمسر شهرستان سراوان /  12 کشته و مجروح در حادثه روز دوشنبه
 
انتشار پی‌درپی اخبار این حادثه در شبکه‌های اجتماعی موجب شد تا مسوولان محلی و کشوری نیز یکی پس از دیگری به وقایع سراوان ورود کنند.

نماینده مردم سراوان در مجلس درباره آمار کشته‌شدگان حادثه سراوان گفت: آنچه که به صورت مستند به ما اعلام شده، یک نفر فوتی در آن سوی مرز اتفاق افتاده و یک نفر فوتی در محل حادثه و تعداد 10 نفر مجروح بودند که در هنگام انتقال به بیمارستان سراوان یکی از آنها به دلیل خونریزی فوت کرده است. افردی که به عنوان مجروح به بیمارستان منتقل شدند خوشبختانه هیچ کدام فوت نکرده اند

ملک فاضلی در خصوص حوادث رخ داده در سراوان اظهار داشت: حادثه درگیری سراوان از سوی نمایندگان مجلس در حال پیگیری است و اعضای کمیسیون‌های مختلف مجلس روز شنبه به مدت دو تا سه روز به این شهرستان سفر خواهند کرد تا در کنار دلجویی از مردم، مشکلات و مواردی را که پیش آمده با دقت مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهار امیدواری کرد که با این سفر، گام مثبتی در جهت آرامش و رفاه مردم در منطقه برداشته شود.

فاضلی ادامه داد:  در فضای مجازی نیز صحبت‌های مختلفی درباره آمار کشته شدگان و مجروحین مطرح شده است. اما آنچه که به صورت مستند به ما اعلام شده، یک نفر فوتی در آن سوی مرز اتفاق افتاده و یک نفر فوتی در محل حادثه و تعداد 10 نفر مجروح بودند که در هنگام انتقال به بیمارستان سراوان یکی از آنها به دلیل خونریزی فوت کرده است. افردی که به عنوان مجروح به بیمارستان منتقل شدند خوشبختانه هیچ کدام فوت نکرده اند.

وی گفت: برای بررسی‌های بیشتر این حادثه ما به سراوان سفر خواهیم کرد و تمام ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و و به زودی آمار دقیق را اعلام خواهیم کرد.

نماینده مردم سراوان در مجلس عنوان کرد: آمار کشته شدگان در فضایی مجازی صحیح نیست. به طور مثال وقتی شخصی فوت می‌کند برای دفن وی نیاز به جواز دارند مگر اینکه، متوفی را به صورت گمنام در جایی دیگر به خاک بسپارند. یا در خاک پاکستان به خاک سپرده شده باشد که طبعا نمی‌تواند ایرانی باشد و حتی اگر ایرانی بوده باشد، در سفری که به سروان داریم حتما پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: دلیل اصلی حادثه عدم مدیریت در مرز بود. در مرزهای هر دو کشور ایران و پاکستان که مبادلات مرزی شکل می‌گیرد قطعا نیاز به راه‌اندازی گمرک رسمی و بازارچه رسمی مدیریت شده است که این مدیریت می‌تواند یک تعهد دوجانبه برای هر دو کشور به وجود بیاورد که دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم. راه اندازی گمرک مرزی در دست پیگیری است که امیدوارم به زودی راه اندازی شود.

نماینده مردم سراوان در مجلس تصریح کرد: عدم شغل در سراوان باعث مشکلات فراوانی شده است. برای برطرف کردن این مشکلات 2 راه بیشتر نداریم تولید و تجارت؛ که مورد اول نیاز به پروسه زمانی بیشتری دارد اما تجارت برای مردم منطقه روش مناسب‌تری است.

فاضلی ادامه داد: تجارت مرزی از قدیم شغل اجدادی ما مردم سراوان بوده است که با استفاده از روش‌های قانونی و فراگیر می‌توان از آن به صورت مطلوب استفاده کرد. ما یکی از بهترین خرماهای دنیا را داریم، تولیدات کشاورزی مثل خرما که میزان تولید بالایی نیز در این شهرستان دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای تجارت مرزی باشد که متاسفانه به دلیل کمبود آب سفره‌های زیر زمینی به مشکل برخورده است.

وی ادامه داد: با تغییر نحوه  آبیاری‌ و پیدا کردن منابع آبی جدید می‌توان تا حدودی مشکلات کشاورزی را در این منطقه برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات در این شهرستان نبود کارخانه برای بسته‌بندی و نگهداری خرما است، گفت: همچنین سراوان دارای معادن فراوانی است که برای راه‌اندازی آنها نیاز به وجود سرمایه‌گذارانی است که از این بخش حمایت کنند. برای راه اندازی این معادن نیاز به رفع مشکلات در زیر ساخت‌های جاده‌ای داریم.
 

دعوت به آرامش


ماجرای تیراندازی در مرز شمسر شهرستان سراوان /  12 کشته و مجروح در حادثه روز دوشنبه
 
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در این پیام صوتی که در فضای مجازی پخش شده مردم را به آرامش دعوت کرده است.

وی گفت: «توصیه‌ی بنده به مردم عزیز استان بالأخص جوانان مؤمن این است که احساسات خودشان را کنترل کنند و از تعرض به اماکن عمومی مثل پاسگاه‌ها و ادارات پرهیز نمایند زیرا این اماکن متعلق به عموم مردم است.»

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان افزود: استان ما یکی از امن‌ترین استان‌ها بوده و همه‌ی ما باید تلاش کنیم تا امنیت عمومی استان به خطر نیفتد، زیرا امنیت به نفع همه و ناامنی به ضرر عموم مردم است. علما، معتمدین و جوانان عزیز ضمن توصیه دیگران به خویشتنداری و حفظ آرامش، مواظب باشند کسی از احساسات مردم سوءاستفاده نکند.

مولوی اسماعیل زهی اظهار داشت: مسئولان نیز قضیه روز دوشنبه سراوان را به دقت و با حفظ بی‌طرفی منصفانه بررسی و رسیدگی کنند، همچنین در اظهارنظرهایشان تمام جوانب را درنظر بگیرند تا باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم رنج‌کشیده نشود. عاملان حادثه تیراندازی به سوختبران باید به مجازات قانونی خود برسند و خسارت‌های وارده جبران شود؛ این امر به آرامش مردم و امنیت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: توصیه دیگر بنده به مسئولان این است که شرایط اقتصادی مردم را مدنظر قرار دهند. با توجه به معضل بیکاری در استان، بخشی از مردم از راه سوختبری نانی سر سفره‌هایشان می‌برند؛ تا زمانی‌که راه جایگزینی برای این موضوع درنظر گرفته نشده است، نباید این راه ارتزاق بسته شود.


منبع:
1.تسنیم / ماجرای درگیری در مرز سراوان از واقعیت تا شایعه/ تیراندازی در آن‌طر‌ف مرز پاکستان بود‌/ فضاسازی گروهک تروریستی جیش‌الظلم ‌
2.جماران / دلیل اصلی حادثه سراوان چه بود؟/ چند نفر کشته و مجروح شدند؟/ توضیحات یک نماینده مجلس
3.مهر / جوانان سیستان و بلوچستان احساساتشان را کنترل کنند
4.دانشجو / جزئیات حادثه امروز سراوان چه بود؟ + فیلم
5.حوزه / حادثه سراوان از شایعات تا واقعیت ماجرا + فیلم
نسخه چاپی