آغاز تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا/ کووپارس وارد فاز بالینی شد
به گزارش راسخون؛ آیین آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان دقایقی پیش در بیمارستان حضرت رسول اکرم (س) تهران آغاز شد. 
 
 

 

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (۲۰ بهمن) در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.

این واکسن به عنوان نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا، توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.

مؤسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن‌ترین واکسن‌ها است، برای تولید آن استفاده کرد.

این مؤسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است.

با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره جزئیات مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن «کوو پارس»، گفت: به طور کلی قرار است ۱۳۳ نفر در مرحله اول کارآزمایی لینی واکسن و واکسن نما دریافت کنند که ۱۳ نفر پیش‌قراول هستند. از ۱۳ نفر فرد پیش قراول امروز ۱۰ اسفند در روز اول کارآزمایی بالینی دو نفر واکسن یا واکسن‌نما دریافت می‌کنند.

دکتر علی اسحاقی افزود: ۱۳ نفر ابتدایی قرار است طی ۸ روز تزریق واکسن را تجربه کنند. امروز دو نفر و سپس یک روز در میان تزریق واکسن را تا اتمام ۱۳ نفر خواهیم داشت. سپس ۱۲۰ نفر دیگر وارد مطالعه می‌شوند و پس از ۲۳ روز باید تزریق واکسن مرحله یک به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: کسانی که امروز (روز صفر) واکسن دریافت می‌کنند، ۲۱ روز بعد دوز دوم (عضلانی) و ۵۱ روز بعد دوز سوم واکسن را که استنشاقی است دریافت می‌کنند.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره این دو نفری که امروز واکسن دریافت می‌کنند، تصریح کرد: این دو نفر از طریق ثبت‌نام در سایت داوطلبان کارآزمایی بالینی انتخاب شدند و دیروز آزمایش‌های مختلفی از جمله آزمایش PCR دادند و امروز برای کارآزمایی بالینی واکسن آمده‌اند. این افراد یک شب تحت نظر ما هستند و سپس می‌توانند به منزل خود بروند.

وی در خاتمه تأکید کرد: کسانی که امروز واکسن دریافت می‌کنند هیچ نسبتی با مسؤول خاصی ندارند. حتی همکاران ما هم تمایل به داوطلب شدن داشتند، اما در این مطالعه حضور ندارند تا تضاد منافع شکل نگیرد.
 


منبع: 
1. ایرنا/ کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس آغاز شد
2. صدا و سیما/آغاز اولین تست بالینی واکسن کووپارس رازی
3. شبکه العالم/ تزریق دومین داوطلب تزریق واکسن رازی کووپارس
نسخه چاپی