وضعیت نابه‌سامان قوانین رمزارزها در ایران+مقایسه با دیگر کشورها
به گزارش راسخون: افزایش سرسام‌آور نرخ تورم در سال‌های اخیر موجب شده است، بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول‌شان سراغ برخی فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی روند و همین موضوع باعث می‌شود نقدینگی سرگردان هر از گاهی از یکی از بازارهای ارز، سکه، خودرو و بورس سر درآورد.

در سال‌های گذشته عمده مردم ترجیح می‌دادند برای کسب سود بیشتر و حفظ ارزش دارایی‌های نقدشان سراغ بازارهای طلا و ارز بروند ولی از آنجایی که نوسان در این بازارها بالاست و خرید و فروش‌های هیجانی موجب ضرر سنگین می‌شود، مردم اخیراً ترجیح دادند که سراغ بازارهای دیگر از جمله خودرو و مسکن و بورس بروند.

اما افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر به‌خصوص در بخش مسکن موجب شد مردم دیگر قدرت خرید ملک و مسکن و... را نداشته باشند و برای اینکه ارزش سرمایه‌های خردشان از بین نرود دنبال بازار دیگری بودند که بتوانند بدون ریسک حداقل از آب‌رفتن دارایی‌هایشان جلوگیری کنند.

شاید به همین دلیل هم بود که از ابتدای سال و با دعوت مسئولان دولتی تعداد زیادی از مردم راهی بازار سرمایه شدند تا همزمان با افزایش تورم با سرمایه‌گذاری در بورس، حداقل خیالشان از بابت ارزش پولشان راحت باشد؛ البته که سودهای 5درصدی آن‌هم روزانه باعث طمع برخی از تازه‌واردها شد ولی در نهایت با اعمال سیاست‌های دستوری و دخالت‌های بیجا در بورس از سوی دولت،‌ مردمی که روزی از ترس آب‌رفتن دارایی‌هایشان راهی بورس شدند، ترجیج دادند که با وجود زیان 40 ـ 50 درصدی پولشان را از بورس خارج کنند.
 
وضعیت نا به سامان قوانین رمزارزها + مقایسه با دیگر کشورها


وضعیت نوسانی رمزارزها در این روزها

اما نکته تأسف‌بار اینجاست که مقصد بعدی پول‌های مالباخته‌های بورسی جایی به‌مراتب غیرقابل پیش‌بینی‌تر از بازار سرمایه است؛ به‌گفته کارشناسان بورسی، این روز‌ها افرادی که در بورس ضرر کردند درحال خرید بیت‌کوین هستند!

با رشد چشم‌گیر ارزش رمزارزها در بازارهای جهانی و به‌خصوص بیت‌کوین،‌ عده زیادی از مردم عادی و سهامداران بورسی به‌سراغ خرید بیت‌کوین رفته‌اند و این موضوع می‌تواند زنگ هشداری جدی برای مردم و مسئولان باشد چراکه هیچ امنیت و اطمینانی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها وجود ندارد و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در صورت ضرر احتمالی، دستشان به هیچ‌جا بند نیست. ضمن اینکه بانک مرکزی نه‌تنها هیچ‌یک از رمزارزهای موجود را تأیید نکرده بلکه مجوز فعالیت به هیچ‌یک از صرافی‌ها در این حوزه را هم صادر نکرده است.

به‌گفته کارشناسان اقتصادی، نوسان‌پذیری رمزارز‌ها به‌قدری زیاد است که ممکن است فرد یک‌روزه 40 درصد ضرر ببیند. مردم رمز بورسی خود را گم می‌کنند و در تماس با کارگزاری‌ها می‌خواهند در پیدا کردن رمزشان به آن‌ها کمک کنند، درحالی که اگر رمز درگاه خرید ارز دیجیتال خود را گم کنند زندگی‌شان به باد می‌رود و راهی ندارند!
 
 وضعیت نا به سامان قوانین رمزارزها + مقایسه با دیگر کشورها


نظر تحلیل گران درباره وضعیت معاملات رمزارزها در ایران چیست؟

بازار رمزارز ها به علت ماهیت دیجیتالی و غیرمتمرکز بودن بیش از هر بازار دیگری مستعد کلاه برداری است و همچنین به علت کوچک بودن بازار نسبت به سایر مارکت های جهانی مانند طلا و سهام، نوسانات بیشتری داشته و احساسات سرمایه گذار را درگیر میکند.
 
حکیمی معاون سابق فناوری های نوین بانک مرکزی ضمن تشریح فرایند خرید و فروش بیت کوین و ابعاد مختلف رمزارزها از حاکمیت خواست که هر چه سریعتر موضع خود را در خصوص رمز ارزها روشن کند چراکه هر گونه تعلل در این زمینه می تواند منجر به فاجعه ای مشابه بورس شود.

حکیمی معتقد است که ادامه وضعیت موجود در حوزه رمزارزها موجب خروج سرمایه و ارز از کشور می شود و بانک مرکزی باید فوراً‌ در این خصوص سیاست های نهایی را اعلام کند؛ او بانک مرکزی را مرجع اصلی رسیدگی و اعلام مواضع در خصوص بیت کوین و سایر رمزارزها می داند و تأکید دارد، اگر رمز ارز ملی بانک مرکزی با پشتوانه ریال باشد استقبالی از آن نخواهد شد و رمز ارز ملی باید پشتوانه طلا داشته باشد.
 

از جمله خطرات دیگر برای معامله گران

  1. کلاه برداری در خرید و فروش اولیه هنگام مبادله با ریال.
  2. حملات فیشینگ و قربانی شدن در پولشویی ها
  3. پروژه های پانزی و هرمی
  4. بدافزار ها و باج افزار ها
  5. بلاک شدن سرمایه توسط اکسچنج های بین المللی
  6. خرید ارزهای دیجیتال بی ارزش و رشد و نزول های فیک
  7. ورود یا خروج های بد موقع به بازار و متضرر شدن سرمایه گذار
  8. و موارد دیگری که یک سرمایه گذار بی تجربه حتما گرفتار یکی از این موارد خواهد شد.
وضعیت نا به سامان قوانین رمزارزها + مقایسه با دیگر کشورها


وضعیت معاملات بیت کوین و دیگر رمزهای دیجیتال در دیگر کشورها چگونه است؟

آمریکا
برخلاف ایران که در موضع ابهام قرار داد و نمی داند با این پدیده چه برخوردی کند، برخی کشورها مانند امریکا ضمن موافقت با خرید و فروش بیت کوین به مردم گفته است که باید بیت کوین را در کیف پول مشخصی قرار دهید و برای دریافت این کیف پول باید احراز هویت شود بنابراین دیگر ناشناس نیست و اگر بیت کوینی در کیف پولی قرار گیرد که ثبت‌نام نشده باشد، قاچاق به حساب می آید
 
کانادا
 در کانادا بیت کوین را تحت عنوان دارایی قرار داده‌اند. در کانادا بعنوان دارایی مالی شناخته می شود و افرادی که آنرا معامله می کنند باید مالیات بپردازند درحالی که در معاملات پولی در هیچ جای دنیا مالیاتی پرداخت نمی شود. همین موضوع جلوی تبدیل شدن بیت کوین به ابزار پرداخت در کانادا را گرفته است و به این روش آن را محدود کرده‌اند.
 
استرالیا
استرالیا توانسته بین منافع این تکنولوژی و ذات پرنوسان این ارزها توزان و تعادل ایجاد کند. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، هنوز قوانین مشخص و دقیقی وضع نشده زیرا ظاهرا نیازمند “نظارت” و سرمایه‌گذاری بالاست.

با این وجود، استرالیا بیت‌کوین را به عنوان “پول” رده‌بندی کرده تا بتواند از افرادی که بیت‌کوین خرید و فروش می‌کنند مالیات بگیرد.

آلمان
تاکنون هیچ ممنوعیت کلی‌ای در رابطه با ایجاد، استخراج، مالکیت و خرید و فروش ارزهای دیجیتال از سوی دولت آلمان اعلام نشده است.

دولت، اخطارنامه را که به چندین بخش تقسیم می شود برای عموم منتشر کرده است کرد:
  1. خطر از دست دادن کل سرمایه به دلیل عدم وجود یک سازوکار حفاظتی در صرافی‌های ارز دیجیتال.
  2. نبود ملاحظات مربوط به حفاظت از سرمایه یا سپرده دیجیتال.
  3. فقدان استانداردهای حمایت از مشتریان طبق قوانین اتحادیه اروپا.
  4. نوسانات زیاد و در نتیجه ریسک مربوط به از دست دادن بخش زیادی از سرمایه بخاطر این نوسانات
  5. ناشناس ماندن طرفین معامله
 
ژاپن
ژاپن را می‌توان مثبت‌ترین کشور از دیدگاه پذیرش کریپتوکارنسی‌ها دانست. این کشور بیت‌کوین را به عنوان یک روش قانونی برای پرداخت به رسمیت می‌شناسد ولی نه به عنوان یک ارز سنتی.

بر همین اساس، بانک‌ها نمی‌توانند به مشتریان‌شان بیت‌کوین ارائه دهند. نگهداری و انجام تراکنش‌های بیت‌کوین در ژاپن قانونیست و به همین دلیل شاهد نوآوری‌هایی در بخش فین‌تک در این کشور هستیم.

چین
اما در ابتدای سال 2019 شاهد تغییر دیدگاه ناگهانی مسئولان چین نسبت به این ارزها بودیم. به دلیل ترس از خروج سرمایه از طریق بیت‌کوین، چین قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای معاملات بیت‌کوین و… وضع کرد.

مشتاقان به این تکنولوژی در چین، اکنون با عواقب این قوانین درگیر هستند.
 
وی با اشاره به وضع قوانین در 40 درصد کشورهای دنیا برای بیت کوین و رمزارزها گفت: متاسفانه در ایران هنوز با این پدیده برخوردمان را مشخص نکردیم؛ نه گفتیم که ممنوع است نه گفتیم آزاد است نه محدودیتی برای آن تعیین کردیم، جزو کشورهایی هستیم که مقرراتی راجع بیت کوین تعیین نکردیم.

قبلاً پیش نویسی در بانک مرکزی برای رمز ارزها آماده شده بود و در پیام روزهای اخیر آقای دکتر همتی هم گفته بودند که پیش نویس دیگری آماده شده، ولی ما هنوز آنرا نخوانده ایم و نمی توانیم راجع به آن اظهار نظر کنیم اما احتمالاً آن پیش نویس بصورت عمومی برای تمام رمزارزها باشد نه مشخصاً بیت کوین؛ رمز ارزها انواع بسیار گوناگونی دارد و از نظر مختصات با یکدیگر متفاوت هستند و اینطور نیست که مشابه یکدیگر باشند. اینکه یک مقرراتی وضع شود که تمام رمز ارزها را پوشش دهد خیلی چالش بزرگی است.
 
منبع:
  1. اعلام خطر به مسئولان برای اقدام عاجل درباره وضع قوانین رمز ارزها / تسنیم
  2. خطرات خرید بیت کوین / خبر برنا
  3. همه چیز درباره رمز ارزها / تسنیم
  4. فاجعه بیت کوین در راه است / منیبان
  5. افزایش ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین / خبر آنلاین
نسخه چاپی