آغاز بکار جشنواره بزرگ صالح (س) + فراخوان و مراسم افتتاحیه
به گزارش راسخون؛ مراسم افتتاحیه دبیرخانه جشنواره صالح با حضور حجت الاسلام بی آزار تهرانی، دبیر این جشنواره و غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در امامزاده صالح (س) تجریش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سرود جمهوری اسلامی ایران پخش و آیاتی چند از کلام الله مجید توسط احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان قرائت شد.

افتتاح جشنواره بزرگ صالح (س) + جزئیات
 
حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح (س) ضمن‌خوشامدگویی به حاضران این افتتاحیه، گفت: امام جواد (ع) می‌فرمایند: هر کسی موقعیت شناس نباشد، جریان‌ها او را می‌رباید و هلاک می‌شود. این جشنواره فرصتی برای تصویر کشیدن برکات و توسل‌ها و عبادت‌ها در اماکن مقدسه با حضور هنرمندانی وابسته به دین و با دغدغه‌های دینی همچون مبلغان، دبیران پرورشی و اساتید دانشگاهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه عصر کنونی عصر رسانه است، افزود: این جشنواره یک شروع مناسب و فرصت مغتنمی است برای گردهم آمدن و همفکری اهالی هنر و مؤمنان دغدغه‌مند. امیدواریم با افتتاح و تشکیل دبیرخانه و اختصاص دادن مکانی برای حضور هنرمندان، این عزیزان با هنرنمایی و خردورزی و حضور خود به بهبود برنامه‌های فرهنگی این مکان مقدس کمک کنند. چرا که معتقدیم چشمان تیزبین اهالی رسانه می‌تواند باعث رفع مشکلات و نواقص فعالیت‌های مادر این آستان باشد.

ما به این قدرت رسانه ایمان داریم و امیدواریم این قدرت و امکان با همکاری اهالی هنر و اهل دین تبدیل به مفتاحی برای گشایش مشکلات فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

افتتاح جشنواره بزرگ صالح (س) + جزئیات
 

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل: استفاده از هنر و رسانه برای ترویج معارف دینی اهمیت دارد

سپس حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک میلاد امام جواد (ع) به بیان سخنانی پرداخت و گفت: از برگزارکنندگان این جشنواره تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم حاصل آن که معرفی امامزاده صالح (س) به عنوان گنیجینه‌ای در تهران است، به خوبی انجام گیرد.

وی به اهمیت استفاده از هنر و رسانه برای ترویج معارف دینی، افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه برای توسعه فرهنگ وقف و زیارت و بقاع متبرکه برنامه‌های مختلفی دارد. اکنون جشنواره ملی «وقف چشمه همیشه جاری» در عناوین مختلفی همچون عکس و فیلم، پوستر و رسانه در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا وضعیت و برنامه‌ها متفاوت از گذشته برپا شدند، گفت: با توجه به شیوع کرونا، همایش بین‌المللی با عنوان «وقف و امور خیریه در سلامت» با محورهای مختلف طراحی شده است که امیدواریم در این جشنواره‌های متنوع شاهد تولید آثار فاخر و جریان‌ساز باشیم.

افتتاح جشنواره بزرگ صالح (س) + جزئیات
 

در ادامه این مراسم پیام آیت‌الله جوادی آملی پخش شد

در بخشی از این پیام آمده است:
هنرمند کسی نیست دلیل بیاورد که جهنم و بهشت وجود دارد، بلکه هنر آن است که انسان بتواند آتش و جهنم یا بهشت را ببیند. عقل مهم‌ترین رسالتش میانجی‌گری است که وحی را بگیرد و هنرمندان آن را به خیال متخیل دهند تا جامعه را هنرمند تربیت کنند. ابزار مهم هنر، عشق و آزادی است که به غارت بردند. کلمه عشق از لطیف‌ترین تعبیرات روایی ماست که از دست ما گرفته شد. مرحوم‌کلینی در جلد دوم اصول کافی نقل می‌کند: «فاضل‌ترین مردم کسانی هستند که به نماز و روزه و خصوصیات ماه‌های رجب، شعبان و رمضان عشق بورزند». اما اکنون معنای عشق را به ابتذال کشیدند.

افتتاح جشنواره بزرگ صالح (س) + جزئیات
 

تشرف ۱۷۶ خارجی به دین اسلام در امامزاده صالح(ع) طی ۵ سال اخیر فرهنگی

 حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح (ع) تجریش در نشست خبری جشنواره بزرگ صالح (ع) که امروز چهارم اسفندماه در این مکان مقدس برگزار شد، با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره گفت: اهداف اصلی جشنواره بزرگ صالح (ع) با محوریت رسانه توصیف شده و قرار است در این جشنواره نگاه جامعی به اصل دین و مذهب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ریزش‌ها در دین در سال‌های اخیر به دلیل این است که به دنبال اشخاص رفتیم، افزود: در جشنواره بزرگ صالح (ع) به برکت بقاع متبرکه یک میان‌راهی به سوی ثقلین و شریعت خواهیم داشت. در این جشنواره افرادی که با دین سروکار دارند، یعنی روحانیت و اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین دبیران آموزش و پرورش در اولویت ما برای تولید آثار فاخر قرار دارند.

تولیت امامزاده صالح (ع) به اهداف جشنواره بزرگ صالح اشاره کرد و گفت: هدف غایی جشنواره، معرفی حضرت صالح (ع) نیست. این یک هدف میانی است. هدف اصلی، آشنایی با اهل بیت (ع) است، چرا که اگر مردم قرار باشد اصل دین را درک کنند، سیره اهل بیت (ع) می‌تواند آنها را به این مقصد برساند.

حجت‌الاسلام بی‌آزارتهرانی با بیان اینکه برخی وقتی به امامزاده صالح (ع) اشاره می‌شود، به یاد زیارت و نذری می‌افتند، تصریح کرد: امامزاده فقط زیارت و نذری نیست، بلکه می‌توان خودمان را هم نذر امامزاده کنیم. در همین زمینه سعی کردیم در ایام کرونا فقط به‌توزیع سبد معیشتی نپردازیم، بلکه به مشکلات جوانان هم توجه داشته باشیم و از تأمین جهیزیه و مسکن و برنامه برای سهولت ازدواج جوانان غافل نشویم. 

وی در ادامه با اشاره به برکات امامزاده صالح (ع) خاطرنشان کرد:  امامزاده صالح (ع) در بین مردم تهران وحتی دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد؛ تا جایی که مادر شهید عماد مغنیه نایب می‌گیرد تا این آستان را زیارت کند. همچنین در پنج سال اخیر ۱۷۶ نفر از کشورهای مختلف دنیا در امامزاده صالح (ع) به دین مبین اسلام مشرف شده‌اند.

تولیت امامزاده صالح (ع) در پایان گفت: اکنون جشنواره صالح فرصتی است که از طریق امامزاده و اماکن مقدس با مسیر الهی و اسلام ناب محمدی بیشتر آشنا شده و‌ آن را در زندگی به کار گیریم.

افتتاح جشنواره بزرگ صالح (س) + جزئیات


جزئیات جشنواره بزرگ صالح  از زبان دبیر جشنواره

دبیر جشنواره بزرگ صالح با اشاره به برپایی این جشنواره در دو بخش مستند و فیلم کوتاه، گفت: هنرمندان می‌توانند تا نیمه اردیبهشت سال آینده، آثار خود را برای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند.

ب، رسول صانعی، دبیر جشنواره بزرگ صالح در نشست خبری این جشنواره که امروز چهارم اسفند برگزار شد، به جزئیات این جشنواره اشاره کرد و گفت: جشنواره بزرگ صالح با محوریت امامزاده صالح (ع) و اماکن مقدس در دو بخش فیلم کوتاه و مستند به همت آستان امامزاده صالح (ع) برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره بزرگ صالح از امروز کلید خورد، افزود: هنرمندان به ویژه در سه بخش اساتید دانشگاه و دانشجویان مرتبط با علوم دینی، حوزویان و همچنین دبیران آموزش و پرورش می توانند تا نیمه اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آثار خود را برای شرکت در این جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند.

صانعی ادامه داد: آثار در بخش مستند باید تا ۳۰ دقیقه باشند و آثار از ۵ تا ۲۵ دقیقه پذیرفته می شود. همچنین اختتامیه این جشنواره اواخر خردادماه به صورت حضوری پیش بینی شده است که در صورت محد ودیت کرونایی این مراسم به صورت مجازی برگزار می شود.

دبیر جشنواره بزرگ صالح با اشاره به جوایز برگزیدگان گفت: در هر بخش به سه نفر اول به ترتیب ۳۰، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان اعطا می شود. همچنین در نظر داریم پنج فیلم نامه مناسب را نیز برای تولید حمایت کنیم.

وی درباره محورهای این جشنواره نیز افزود: جشنواره صالح در محورهای سیره، نحوه شهادت امامزاده صالح (ع) و تاریخ ساخت بقعه مبارکه، کرامات حضرت، تحلیل توحید و امامت و رابطه آنها، برکات عبادات و توسلات برگزار می شود.

صانعی بابیان اینکه ما برای برپایی جشنواره بزرگ صالح بیش از ۴۰ جشنواره را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: تاکنون جشنواره ای در این زمینه نداشتیم، به همین دلیل در نظر داریم فیلم سازان دینی را شناسایی و حمایت کنیم. علاوه بر این، در این جشنواره، فیلم کوتاه و مستندهایی که از سال ۹۰ تاکنون ساخته شدند، حتی اگر در جشنواره ای ارائه شده باشند هم می توانند در جشنواره بزرگ صالح شرکت کنند.


منبع:
  1. جشنواره بزرگ صالح(س)فرصتی برای به تصویرکشیدن برکات امامزادگان است / مهر
  2. تشرف ۱۷۶ خارجی به دین اسلام در امامزاده صالح(ع) طی ۵ سال اخیر فرهنگی / فارس
  3. افتتاحیه جشنواره صالح(ع) / خبرگزاری بین المللی قرآن
  4. جزئیات جشنواره بزرگ صالح تشریح شد - اعطای جایز 30 میلیونی به اثر برگزیده / فارس
نسخه چاپی