هدف پاپ از سفر به عراق چیست؟ + نظر کاربران
به گزارش راسخون: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان در سفری تاریخی به عراق رفته است. این اولین سفر یک پاپ به عراق است. سفری که البته با حاشیه ها و نگرانی های فراوانی همراه است، ترس از بیماری کرونا از یک سو که این روزها تعداد زیادی از مقام های عراقی را مبتلا کرده و بسیاری نگرانند تجمع مردم برای دیدار از پاپ باعث شیوع بیشتر کرونا شود. از جمله اسقف اعظم عراق که فرستاده واتیکان به این کشور است در آستانه سفر پاپ به دلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه است.
 
هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران


اهداف پاپ از سفر به عراق چیست؟

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان،  پس از ۱۵ ماه اعمال محدودیت‌های قرنطینه در اروپا از واتیکان خارج شد و به عراق سفر کرده تا با رهبران سیاسی و مذهبی، اسقف‌های کلیسای کاتولیک عراق و اقلیت مسیحی این کشور دیدار کند.

رهبر کاتولیک های جهان همچنین در شهر نجف با آیت الله علی سیستانی، مرجع با نفوذ شیعه، دیدار و گفتگو کرد که از سوی بسیاری از تحلیلگران دارای اهمیت تلقی می‌شود.

او در بدو ورود به بغداد، خواهان پایان دادن به خشونت، فرقه گرایی و افراطی گری در عراق شد.

پاپ گفته که اصرار داشت این سفر انجام بگیرد چون می خواهد در کنار مسیحیان رنجدیده این کشور باشد که در سالهای اخیر، زیر سلطه داعش بر بخش بزرگی از عراق، هزاران نفر از آنها کشته شدند و صدها هزار نفر آواره.
 
پاپ در گفت‌و‌گویی کوتاه با خبرنگاران همراهش در هواپیما این سفر را «نمادین» خواند. او پیشتر نیز گفته بود مدت‌ها است که منتظر دیدار با مسیحیان عراقی است که «رنج بسیاری» را تحمل کرده‌اند.
 
دیدار پاپ از عراق با توجه به نقش مسیحیان این کشور در ایمان مسیحی و فرهنگ آنها که به دوران ۴۰۰۰ سال پیش و تمدن بابل بازمی‌گردد، دارای اهمیت نمادین ویژه‌ای است.

پیش از حمله گروه داعش به عراق، حدود یک و نیم میلیون مسیحی در این کشور زندگی می‌کردند این در حالی است که در حال حاضر، کمتر از ۴۰۰ هزار مسیحی در عراق باقی مانده‌اند.


یک دیدار تاریخی

برنامه دیدار رهبر کاتولیک های جهان با حضرت  آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان در  نجف به عنوان اهم برنامه این سفر می تواند چهره جدیدی از مذهب مترقی شیعه در جهان به ویژه عالم مسیحیت به نمایش گذارد و قطعا حضور پاپ در بیت ساده حضرت آیت الله تاثیر معنوی و موثری در اذهان مسیحیان به جای خواهد گذاشت که درقالب دیپلماسی دینی در نظم نوین جهانی ماندگار خواهد شد.

پاپ فرانسیس بعد از دیدار با مقامات سیاسی در بغداد به نجف سفر کرد تا به دیدار آیت الله سیستانی مهم ترین مرجع تقلید شیعیان در عراق برود. این دیدار از مدت ها قبل برنامه ریزی شده و چشم ها را متوجه عراق کرده است. این دیدار ظهر شنبه در پشت درهای بسته انجام گرفت و تنها تصاویری از آن متشر شد.
 
با وجود اینکه این دیدار تاریخی در غیاب رسانه ها که از سراسر جهان به نجف آمده بودند شکل گرفت اما بیانیه هایی از دفتر آیت الله سیستانی و پاپ منتشر شد که جزییات این اتفاق را شرح داده اند:
 
 هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

در بیانیه دفتر آیت الله سیستانی آمده است که ایشان در این دیدار بر نقش مرجعیت دینی در حفاظت از عراق در برابر تروریسم اشاره کرده و  تأکید کردند که شهروندان مسیحی نیز باید مانند دیگر عراقی‌ها در امنیت و صلح زندگی کنند. مرجع تقلید شیعیان عراق همچنین بر هماهنگی تلاش ها برای تحکیم ارزشهای هماهنگی، همزیستی مسالمت آمیز و همبستگی انسانی تأکید کرد. آیت الله سیستانی در طول جلسه به درد و رنج برخی ملت‌های منطقه در نتیجه جنگ، محاصره اقتصادی و کوچ اجباری اشاره و در مورد بی عدالتی، ستم، فقر و آزار و شکنجه ای که بسیاری از مردم درکشورهای مختلف رنج می برند صحبت کرد. آیت الله سیستانی همچنین بر تشویق طرف‌های مختلف و به ویژه قدرت‌های بزرگ به تقدم عقل در اقدامات مختلف تأکید کرد. ایشان همچنین بر نقشی که رهبران دینی باید برای پایان دادن به تراژدی‌ها در سطح جهان ایفا کنند اشاره کرد و به درد و رنج ملت مظلوم فلسطین در اراضی اشغالی پرداخت. دو طرف در این دیدار پیرامون چالشهای بزرگی که بشریت امروز با آن مواجه است و نقش ایمان به خداوند متعال و تعهد به ارزش‌های والای اخلاقی در غلبه بر آنها صحبت کردند. آیت الله سیستانی در این دیدار همچنین از قدرت‌های بزرگ خواست که زبان جنگ را کنار گذاشته و توجه‌شان را بر منافع شخصی خود علیه حقوق مردم برای زندگی آزادانه و با عزت متمرکز نکنند. ایشان در بخش دیگری از اظهاراتشان ضمن اشاره به جایگاه و تاریخ باشکوه عراق ابراز امیدواری کردند که عراق به زودی از مشکلات کنونی عبور کند و از رهبر کاتولیک‌های جهان به دلیل سفر به نجف تشکر و قدردانی کرد.
 
واتیکان نیز بیانیه ای در خصوص این دیدار صادر کرد. در این بیانیه آمده است: پاپ فرانسیس صبح امروز در نجف اشرف با آیت الله العظمی سیستانی دیدار کرد. طی این دیدار پاپ فرانسیس بر اهمیت همکاری و دوستی بین فرقه های مذهبی تاکید کرد تا بتوان از طریق گسترش احترام متقابل و گفت وگو به نفع عراق و منطقه و همه بشریت کمک کرد. پاپ در این دیدار فرصتی یافت از آیت الله العظمی سیستانی به همراه جامعه شیعیان برای مقابله با خشونت و مشکلات بزرگی که طی سال های اخیر پیش آمده و در دفاع از ضعیف ترین مردم و آنانی که بیشترین ظلم و ستم را دیده اند، تشکر و قدردانی کند. پاپ فرانسیس همچنین بر مقدس بودن زندگی بشریت و اهمیت وحدت ملت عراق تاکید کرد و به درگاه خداوند برای آینده ای که صلح و برادری در خاک عراق، خاورمیانه و همه جهان حاکم باشد، دعا کرد.

چرا سفر رهبر کاتولیک های جهان به عراق مهم است؟

مسجد جامعی کارشناس و سفیر اسبق ایران در واتیکان و مراکش و کارشناس جهان عرب در تشریح اهمیت این سفر تاریخی از سوی رهبر کاتولیک های جهان گفت: پاپ فرانسیس مانند دیگر پاپ ها در گذشته سفرهای زیادی داشته است و برای اولین بار است که پس از همه گیری بیماری کووید ـ ۱۹به خارج سفر می کند. به دلیل شرایط عراق، منطقه و جامعه بین المللی این سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است. به خصوص پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید که آمریکایی ها هنوز تعریفی از سیاست های عمومی و منطقه ای خود ارائه نکرده اند. 
 
این سفر از آنجا برای عراق مهم بشمار می رود که نشان می دهد دارای نظام و حکومت مدنی و باثباتی است که حقوق اقلیت ها را نیز رعایت می کند. این سفر برای اقلیم کردستان، شیعه و سنی، مسیحی، ایزدی، صابئین مهم به شمار می رود. همچنین شاهد بودیم که عموم گروه ها و شخصیت های شیعی از انجام این سفر استقبال کردند. از بُعد منطقه ای این سفر برای رژیم های منطقه و همچنین افکار عمومی منطقه پراهمیت است. منطقه در دو سال اخیر در شرایط انتقال قرار گرفته و یکی از ویژگی های آن به خصوص در بخش عربی خاورمیانه این است اقلیت ها در آن نقش مهمتر و ثبات بیشتری داشته باشند.
 
از بُعد افکار عمومی جهان نیز از این جهت حائز اهمیت است که در دو دهه اخیر مسأله عراق و سوریه همیشه یک دغدغه بوده است. ضمن اینکه طی این سفر پاپ با مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو می کند. دیداری که همه گروه های عراقی و دولت این کشور خواستار برگزاری آن هستند. در بلوک غرب نیز برای آمریکا با توجه به انتخاباتی که اخیرا داشته است مهم ارزیابی می شود. به احتمال فراوان موجب بهبود روابط بین حزب الله و مارونی های لبنان که اخیر تنش زا شده، بشود.
 
این سفر برای واتیکان از اهمیت بالایی برخوردار است و بیش از یک سفر تشریفاتی و «رسولی» است و موجب تقویت موقعیت مسیحیان در عراق و منطقه خواهد شد. به عبارت دیگر آن را می توان یک امتیاز برای واتیکان تلقی کرد به این دلیل که بخشی از اهمیت واتیکان در نزد افکار عمومی به ویژه غربی ها به دلیل گفتگو و تعاملی است که  با جهان اسلام دارد.
 
قطعا از این منظر و دیدگاه موقعیت واتیکان و پاپ ارتقا پیدا خواهد کرد به ویژه به دلیل دیدار با آیت الله سیستانی. به طور خلاصه این سفر برای همه طرفین به ویژه برای آمریکای بایدن، عراق و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این میان برخی کارشناسان نظر مثبتی به سفر پاپ فرانسیس به عراق ندارند و این سفر را دارای اهداف پشت پرده می دانند.

قاسم سلمان العبودی با اشاره به اهداف پیدا و پنهان سفر پاپ به عراق در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: دیدار پاپ ، بر اساس آن چه خودش اعلام کرده با هدف زیارت سرزمین پیامبران ، زادگاه پیامبر ماحضرت ابراهیم ،  و خاندان او ، انجام می شود.

وی ادامه داد: اما مشخصا چرا در این زمان این ملاقات انجام می شود؟ توجه داشته باشید که پاپ پیشین نیز تصمیم داشت؛ درزمان صدام مستبد در سال ۲۰۰۰ به عراق بیاید. در آن زمان، وضعیت امنیتی بهتر از زمان حال بود. اما پیش از سفرش ، او به پاپ ژان پل دوم، پاپ سابق به خاطر عدم توجهش به مسیحیان عراق اشاره کرده بود و شاید جان پل دوم را در این زمینه مقصر می دانست و به نوعی به دنبال کاهش قداست او بوده است.

کارشناس عراقی تصریح کرد: اما آنچه امروز برای ما مهم است.به نظر ما این دیدار دو بخش دارد؛ یک بخش علنی و یک بخش غیر علنی. بخش اول آشکار است و آن امضای طرحی است که ظاهری مذهبی ، دارد و به آن طرح "ابراهیم" گفته می شود که مربوط به تلاقی سه دین آسمانی  اسلام ، یهودیت و مسیحیت است و ظاهر آن صلح و زندگی مسالمت آمیز با یکدیگر، و ذوب شدن سه دین در دین حضرت ابراهیم (صلی الله علیه وآله) است.

وی افزود:  این ما را به این باور می رساند که این طرح برای اشغال گران صهیونیست نوعی آزادی عمل و مشروعیت بیشتری خواهد بخشید که سرزمین مقدس ، با توجه به اینکه آیین یهود مقدم بر آیین های مسیحی و اسلامی بوده ، از آن یهودیان است و  بنابراین به یهودیان حق دینی می دهد و از این طریق به اشغالگری از طریق طرح ابراهیم مشروعیت می بخشد.

العبودی خاطر نشان کرد: لایه دیگر این طرح  سند سازی برای صلح بین ادیان خلاصه می شود و به نظر من تلاش برای عادی سازی عراق با توافق نامه صلح با رژیم صهیونیستی است؛ چیزی که به دروغ ادعای دیانت یهود را دارد و آنچه بر آن صحه می گذارد این است که سفر پاپ در چارچوب توطئه بین المللی و  باج خواهی از ملت عراق و سوق دادن آنها به سمت عادی سازی با رژیم غاصب است که ملت عراق با آن مخالف است.

وی با اشاره به دیدار پاپ با آیت الله سیستانی گفت: اما دیدار با جناب آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شامل بخش دوم است؛ که مهمترین رکن شیعه جناب آیت الله سیستانی مخالفت قاطعی با عادی سازی با  رژیم اشغالگر صهیونیستی  دارند، لذا پیش بینی می کنیم اگر دیداری با پاپ داشته باشند، پیش نویسی را آیت الله سیستانی در این خصوص مطرح می کنند.

وی ادامه داد: با این احتمال که پاپ مقدس مردی اهل محبت و صلح است، آنچنان که ادعا می شود و به کشوری می آید که نام صلح را به یدک می کشد؛ چرا که این کشور در معرض اشغال قبیح اشغالگران آمریکایی قرار دارد،  که اکثرشان به دین مسیح پسر مریم علیها السلام هستند. انتظار می رود که اشاره ساده ای هم به محاصره ظالمانه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و هم پیمانانش در منطقه داشته باشد.

العبودی گفت: من فکر می کنم این عادلانه است که مرد صلح و دوستی مردم فلسطینی را که تحت اشغال ظالمانه گله های صهیونیستی قرار دارند ، به یاد بیاورد ، که حتی کلیساهای آنها  در بیت لحم آسیب دیدند. انتظار می رود که اشاره ای کند به مردان مقاومتی که زندگیشان در حمله هوایی نیروهای اشغالگر آمریکا از دست دادند و آن قهرمانانی که زندگی دوباره به مسیحی ها قبل از مسلمانان دادند، زمانی که آنها گروه های تروریستی داعش را دفع کردند و مناطق مسلمان و مسیحی را به طور یکسان آزاد کردند. بهتر بود که ملت عزیز یمن را که خونش توسط نیروهای مسلح آمریکایی و غرب ریخته شد یاد آوری می کرد.

وی در پایان گفت: مرد محبت، دوستی و صلح  با مرجعیت عالیقدر نجف اشرف دیدار می کند و این شرف و افتخار بزرگی برای اوست و به سرزمین پاک پیامبران متبرک می شود. به نظر من بایستی از این دیدار برای بیان ظلم هایی که علیه  ملت عراق به دست جباران و گردنکشان غربی  که بر اساس ادعایشان مسیحی هستند، استفاده شود. 
 
در هر حال سفر پاپ به عراق را باید فرصتی در هنگامه های پرتلاطم خاورمیانه دانست و همچنین با هوشیاری و درایت نباید از نقش مهم کشور و ملت عراق در تقویت  مقاومت در برابر نظام اهریمنی سلطه غفلت کرد، مقاومتی که می تواند با ایجاد  تمدن  نوین اسلامی  تحولات بزرگی در راستای حکومت موعود توحیدی ایجاد کند و پایگاه یکی از نمادهای این تمدن بزرگ انسانی یعنی مراسم بزرگ  اربعین در این کشور قرار دارد و همین می تواند همواره به عنوان تهدیدی بالقوه علیه منافع  نظام سلطه در محاسبات دشمنان قرار گیرد.

واکنش کاربران:

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران

هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ + نظر کاربران


منبع:
  1. واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق به سفر پاپ / مهر
  2. هدف پاپ از سفر به عراق چه بود؟ / اقتصاد نیوز
  3. چند نکته درباره سفر پاپ به عراق / ایسنا
  4. دلایل اهمیت سفر پاپ به عراق چیست؟ / خبر انلاین
  5. آزمون تاریخى پاپ در سفر به عراق / تسنیم
  6. جزئیات برنامه‌های اولین روز حضور پاپ / هدیه ویژه برای یک فرمانده حشد شعبی
نسخه چاپی