نازنین زاغری آزاد شد
به گزارش راسخون؛ حجت کرمانی روز یکشنبه گفت: امروز(یکشنبه) محکومیت پنج ساله خانم زاغری به پایان رسید و با توجه به اینکه از یک سال قبل با پابند در منزل بود و فقط می توانست تا شعاع ٣٠٠ متری منزل پدری خود در تهران تردد کند، امروز پابند وی باز شد.

 وی اظهار داشت: زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

زاغری تبعه ایرانی ــ انگلیسی است که ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی(ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد.


نازنین زاغری کیست؟

 
نازنین زاغری آزاد شد

نازنین زاغری رتکلیف (انگلیسی: Nazanin Zaghari-Ratcliffe‎) زاده ۲۶ دسامبر ۱۹۷۸ شهروند ایران-بریتانیا است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ به هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان دستگیر شد و ۵ سال بعد در روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ از زندان آزاد شد. او با بنیاد خیریه تامسون رویترز ‏(en)‏ وابسته به تامسون رویترز همکاری دارد.  این بنیاد به توسعه رسانه در سراسر جهان کمک می‌کند. ایشان با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.نامبرده یکی از سرشبکه های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس های رسانه ای و جاسوسی دولت های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.
 

ماجرای دستگیری نازنین زاغری

 
نازنین زاغری آزاد شد

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد سال ۹۵ طی اطلاعیه‌ای از این دستگیری به عنوان «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام» انجام داده بود، یاد کرد و در این باره توضیح داد: «وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

پرونده زاغری برای ادامه رسیدگی‌ها به دادستانی تهران انتقال یافت و پس از انجام تحقیقات با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، زاغری را به پنج سال حبس محکوم کرد که این محکومیت در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

۲۵ مهر سال ۹۶ عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در خصوص نازنین زاغری گفته بود: شوهر وی تبعه انگلیس و خود وی نیز دارای تابعیت مضاعف از انگلیس بوده و در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرده است. وی مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی بی سی فارسی بوده که با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران اقدام کرده است. چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری مطالب و اطلاعات، از جمله مواردی است که در این آموزش‌ها لحاظ می‌شده است و اساتید این دوره، افرادی همچون مهدی یحیی‌نژاد (مدیر سایت بالاترین)، اردوان روزبه (رادیو کوچه) و محمود عنایت (مدیر گروه اسمال مدیا) هستند.

جعفری دولت‌آبادی ارسال نامه از سوی دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس برای نازنین زاغری را موید ارتباط وی با دولت انگلیس و اهمیت این متهم برای آن کشور دانست.  

خرداد سال ۹۷، مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر دادند.

موضوع تبادل نازنین زاغری هم در رسانه ها مطرح شده بود که غلامحسین اسماعیلی رئیس کل وقت دادگستری استان تهران دی سال ۹۶ گفت: ادعاهای مطرح‌شده در خصوص تبادل این متهم مورد تأیید مراجع قضایی نیست.  

نازنین زاغری اواخر اسفند سال ۹۸ به دنبال بخشنامه رئیس قوه قضائیه برای اعطای مرخصی به زندانیان، به مرخصی آمد.
 

نازنین زاغری چه کاری برای غرب انجام داده که ۴۰۰ میلیون پوند ارزش دارد؟!

وقتی نازنین زاغری-جاسوس دوتابعیتی- در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسواشدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می‌کرد.

در کنار حمایت مقامات ارشد دولت انگلیس از زاغری، رسانه‌های انگلیسی نیز با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری» و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری صرفا یک «شهروند ساده» و «مادری بی‌گناه» است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد. این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است.

زاغری با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مشارکت داشته است. وی یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.
 

اعتراف خبرنگار ضدانقلاب

«بهنام قلی‌پور» خبرنگار رادیو فردا- تیر ۹۸- در صفحه شخصی خود نوشت: «نازنین زاغری را براساس تجربه جیسون رضاییان گرفتند تا از بریتانیا ۴۵۰ میلیون پوندی که از زمان شاه بدهکار بودند را بگیرند، اما معامله صورت نگرفت و پروژه شکست خورد، حالا باید زاغری را بدهند تا کشتی توقیف شده نفتی را پس بگیرند».

این اعتراف که از سرمایه‌گذاری سنگین انگلیس در حد توقیف یک نفتکش ایرانی برای آزادی این جاسوس دوتابعیتی حکایت دارد به خوبی نشان می‌دهد که زاغری یک مهره کلیدی جاسوسی برای انگلیسی‌ها محسوب می‌شود که حاضر هستند تا این میزان برای او هزینه کنند؛ موضوع مهمی که درباره هزینه آمریکا برای آزادی جیسون رضاییان نیز مطرح بود.


اهداف زاغری در ایران

 
نازنین زاغری آزاد شد

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس- آبان ۹۶- در جلسه استماع کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم که ببینم نازنین زاغری-راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده، می‌بینم که طبق برداشت من، او تنها آموزش روزنامه‌نگاری می‌داده است».

پس از اظهارنظر جانسون، برخی از آن به‌عنوان «گاف بزرگ» نام بردند؛ اما برخی دیگر معتقد بودند که اظهارات مضحک وزیر خارجه وقت و نخست وزیر فعلی انگلیس یک عملیات فریب برای پوشاندن جرم اصلی و البته مهم‌تر از آن «پنهان کردن دوستان اصلی در تهران» بوده است بسیار منطقی است که انگلیس برای حفظ شبکه خود در سطوح مختلف کشور، زاغری را به کاری کم‌ارزش و بی‌اهمیت متهم کند، رسانه‌ها و احزاب انگلیس به وزیر خارجه حمله کنند... تا سرپل‌های اصلی محفوظ بمانند وگرنه با هیچ منطق امنیتی نمی‌توان پذیرفت که این سخن جانسون، «گاف» باشد.

اما زاغری با چه کسانی در ایران ارتباط داشت و برنامه بلندمدت او، ساخت و تجهیز کدام شبکه اجتماعی در «کدام طبقه» بود؟! مردم عادی جامعه هدف او بودند یا برخی خواص و فعالیت‌های خیریه و اجتماعی خانواده آن‌ها و فرزندانشان اصلی‌ترین هدف زاغری بودند؟!

زاغری کارمند بنیاد اصطلاحا خیریه تامسون رویترز بود و بنا بر اظهار صریح «ونیک ویا» مدیر اجرایی این بنیاد «زاغری روزنامه‌نگار نیست و در این بنیاد به‌عنوان «مدیر پروژه» کار می‌کرده است...». یکی از اقدامات ویژه زاغری، شبکه سازی در ایران بود.

اظهارنظر بی سابقه وزیر دفاع انگلیس در روزهای گذشته و سپس تحلیل‌های رسانه‌های انگلیسی، از یکسو بیش از پیش ثابت کرد که «نازنین زاغری» یک مهره بسیار مهم و کلیدی برای طرف انگلیسی است و این مهره آنقدر ارزش دارد که انگلیس حاضر شده برای وی بدهی خود به ایران به ارزش حداقل ۴۰۰ میلیون پوند را پرداخت کند.

این مسئله از سوی دیگر موجب شد تا تشت رسوایی دروغ «زندانی شدن یک شهروند ساده» و ادعای مضحک «زندانی شدن مادری که صرفا آمده بود خانواده اش را ببیند» از بام بیفتد.


منبع:
1. ایرنا/ نازنین زاغری آزاد شد
2. باشگاه خبرنگاران جوان/ جزئیات دستگیری نازنین زاغری و هما هودفر توسط سپاه
3. خبرآنلاین/ چرا «نازنین زاغری» برای انگلیس۴۰۰ میلیون پوند می‌ارزد؟
4. ویکی پدیا
نسخه چاپی