دستاوردهای هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای 1400 + نظر کاربران
به گزارش راسخون: با تلاش شبانه روزی کارکنان و متخصصان صنعت هسته ای کشور، صرفاً طی یک سال گذشته ۱۳۳ دستاورد جدید ممیزی شده در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای از جمله کوانتوم، غنی‌سازی، آب سنگین و ترکیبات دوتره، رادیو دارو، لیزر و ... با موفقیت حاصل گردیده است.
 
این دستاوردها در قالب نمایشگاه و ۱۱ مورد آن به صورت ویدئو کنفرانس و ۸ مورد از آنها توسط رییس جمهوری به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی، افتتاح و راه‌اندازی می‌شود.
 
رئیس‌جمهور علاوه بر صدور دستور آغاز بهره‌برداری از 133 دستاورد، از تعدادی از متخصصان و مسئولان سازمان انرژی اتمی نیز با اهدای لوح تقدیر، قدردانی کرد.
 

سخنان  رئیس جمهور در مراسم سالروز فناوری هسته‌ای

نگرانی‌های نابجا بیش از ۱۵ سال است موجب دردسر برای ملت ایران شده است.
 
باز هم تاکید می‌کنم که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز و برای اهداف غیرنظامی است.

در دولت تدبیر و امید دو اقدام مهم انجام دادیم؛ یکی اینکه فعالیت ایران از سال ۹۴ قانونی اعلام شد و بهانه حقوقی از آنها گرفته شد که این از دستاوردهای برجام بود. دیگری توسعه فناوری هسته‌ای بود که برخی به دروغ می‌گفتند این فناوری تقدیم خارجی‌ها شد.

زنجیره ir-6 ده برابر سانتریفیوژهای قبلی‌ بازدهی دارد.

همچنان بر عهد خود با دنیا که NPT است، پایبندیم. بر اساس آن ما متعهدیم انحراف نظامی در برنامه هسته‌ای‌مان نداشته باشیم و متقابلاً دنیا هم باید به ما کمک کند اما در این زمینه هیچ کمکی نکردند و ما از دنیا بابت این موضوع طلبکاریم.

ما امروز در اداره رآکتور بوشهر که برق تولید می‌کند روی پای خودمان ایستاده‌ایم و موظفیم در توانمندی‌های علمی گام‌های جدید برداریم.

به روح بلند همه شهدای هسته‌ای درود می‌فرستیم.

۱۳۳ دستاورد عظیم هسته‌ای طی یک سال گذشته داشته‌ایم.
 

آنچه در مراسم روز ملی  فناوری هسته‌ای رونمایی شد

طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحدهای تولید صنعتی ترکیبات دوتره در خنداب اراک، بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک، بهره‌برداری از 6 طرح فناوری هسته‌ای در زمینه غنی‌سازی در نطنز، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از لیزرهای دیسک 5 و 10 کیلووات فیبر، افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران در تهران، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سانتریفیوژ مورد نیاز سازمان انتقال خون ایران، کسب دانش و تولید 110 زیست مولکول ایزوتوپی مورد نیاز در کیت‌های غربالگری نوزادان یا سانتریفیوژ خون که کمک بزرگی به تشخیص بیماری‌های کودکان می‌کند، تولید نیمه‌ صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم، رونمایی از ۵ رادیو داروی جدید در تشخیص و درمان سرطان که تاثیر مستقیم روی زندگی مردم دارد، همچنین مرکز پزشکی هسته‌ای کودکان و اورژانس پرتویی در اراک رونمایی می‌شود.تولید چهار رادیو داروی درمانی و تشخیصی، طراحی و ساخت دستگاه اسپین‌تست، ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژ IR9S و IR9-1B و طراحی و ساخت لیزر پرینت سه بعدی فلزات تعدادی از جمله طرح‌هایی هستند که امروز افتتاح شدند.
 
همچنین گازدهی زنجیره کامل 164ماشین سانتریفیوژ نیمه صنعتی IR6 ، گازدهی فاز اول 30 ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR6S با توان جداسازی؛ طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزافلوراید اورانیوم در مجتمع غنی‌سازی نطنز، تجهیز و راه‌اندازی خط تولید ماشین‌های نسل جدید در مجتمع شهید احمدی روشن، آغاز تست مکانیکی ماشین سانتریفیوژ IR9 با توان جداسازی، طراحی و ساخت دستگاه لیزر دیسک فیبر، افتتاح مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران و بهره‌برداری از مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو و آغاز تجهیز و بهره‌برداری از این مرکز بخشی دیگر از پروژه‌هایی هستند که امروز با دستور رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز شد.
 
به گفته کمالوندی دستاوردهایی که در مراسم امسال به بهره برداری می‌رسند، ‌ نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد نسبت افزایش دارد و از لحاظ کیفیت پیشرفت بیشتری خصوصا در حوزه های غنی سازی و پزشکی هسته ای دارد.
 
گام های هسته ای ایران پیام های متعددی را به همراه دارد که شاید مهم ترین آن این است که استراتژی فشار حداکثری امریکا و تحریم های سخت این کشور علیه ایران نتوانسته است ایران را وادار به عقب نشینی از برنامه هسته ای، سیاست های منطقه ای و برنامه موشکی خود کند، بلکه نتایج عکسی را به همراه داشته است.
 
پیام دیگری که این گام ها دارد این است که نتایج مذاکرات ایران و طرف های توافق هسته ای ایران (برجام) که در وین برگزار شده، شاهد پیشرفتی نبوده است چرا که اگر پیشرفتی حاصل می شد دلیلی وجود نداشت ایران به اجرای گام های هسته ای خود روی بیاورد.
 
در همین راستا ایران اعلام کرد گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی‌سازی نطنز انجام و همچنین تست مکانیکی سانتریفیوژ IR-9 آغاز شد و مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
 
در همین حال و در اقدامی معنی دار، تهران خبر از بازسازی یک مونتاژ و مرکز تولید سانتریفیوژ در تأسیسات نطنز داد. تاسیساتی که در ژوئیه سال 2020 مورد عملیات بمب گذاری خرابکارانه قرار گرفت.
 
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی روز شنبه در آیین پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای گفت: به رغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه طرح‌ها و پروژه‌های مختلف علوم و فنون هسته‌ای مورد پیگیری است.پس از اجرای قانون مجلس این حقیقت هویدا شد که زیرساخت‌های هسته‌ای کشور حفظ شده بود، ۱۳۳ دستاورد جدید هسته‌ای به ویژه در حوزه سلامت، صنعت، کشاورزی و انرژی گواه این مدعاست.

نظر برخی کاربران

دستاوردهای هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای + نظر کاربران
 
 
 دستاوردهای هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای + نظر کاربران

دستاوردهای هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای + نظر کاربران

دستاوردهای هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای + نظر کاربران

دستاوردهای هسته ای در روز ملی فناوری هسته ای + نظر کاربران
 
 
منابع:
قدس آنلاین / مراسم پانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای‌ آغاز شد
تسنیم / رونمایی از ۱۳۳ دستاورد هسته‌ای با دستور روحانی
میدل ایست/  ایران از 133 دستاورد هسته ای خود رونمایی کرد
نسخه چاپی