انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران
به گزارش راسخون: کشتی در مالکیت شرکت صهیونیستی RAY SHIPPING است و با پرچم کشور باهاما تردد می‌کند.

گفته می‌شود این کشتی دو روز پیش در بندر "مینا الاحمدی" کویت بوده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می‌گوید کشتی مورد حمله متعلق به شرکت اسرائیلی "رِی شیپینگ" است که یک کشتی دیگر آن در ماه فوریه هدف قرار گرفته بود.

این کشتی در سال 2015 توسط شرکت کشتی‌سازی هیوندای کره جنوبی ساخته شده و مخصوص حمل خودرو است.

بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی vesselfinder این کشتی از ساعت 23:30 دیشب به وقت محلی در بندر فجیره لنگر انداخته است.

یکی از خبرنگاران شبکه صهیونیستی کان، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر مدعی شد که کشتی مذکور با موشک هدف قرار گرفته است.

کانال 12 تلویزیون دولتی رژیم صهیونیستی نیز به نقل از مقامات این رژیم مدعی شد که ایران با استفاده از موشک یا پهپاد (انتحاری) به کشتی هایپریون حمله کرده است.

تلویزیون دولتی اسرائیل به نقل از مقام‌های این کشور، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفته که این حمله تلفاتی نداشته است.

خبرگزاری رویترز گفته که یک انفجار در این کشتی صورت گرفته است.

وزارت حمل‌ونقل اسرائیل اعلام کرده که از خبرهای مربوط به حمله به کشتی اسرائیلی آگاه است اما هنوز نمی‌تواند آن را رسما تایید کند چون اطلاعات فوری از امارات نگرفته است.

خبرگزاری «یو نیوز» لبنان گزارش داده که این کشتی حامل خودرو بوده و ۴۸ ساعت پیش در بندر مینا الاحمدی کویت بود.

المیادین نیز از قول منابعی نام کشتی را «هایپریون» گزارش داده است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، نیز نام کشتی را «هایپریون» گزارش داده و می‌گوید این کشتی با پرچم کشور باهاما و بار خودرو، از کویت راهی بندر فجیره امارات شده بود.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز گفته که از حمله به کشتی اسرائیلی آگاه است و از کشتی‌های دیگر می‌خواهد با «احتیاط زیاد» در این مسیر تردد کنند.

کشتی در مالکیت رامی اونگار است، که رسانه‌های اسرائیل او را غول صنعت دریانوردی می‌دانند. کشتی‌های او عمدتا در کار واردات و صادرات خودرو به کشورهای مختلف جهان هستند.

اونگار دوست نزدیک یوسی کوهن، رئیس موساد، معرفی شده است.

رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه در یک بیانیه ادعا کرد که کشتی هیچ آسیبی ندیده و به تردد در مسیر اولیه خود ادامه می‌دهد. پیشتر گفته شده بود که کشتی نیاز به تعمیر دارد.

 

سابقه حملات متقابل ایران و اسرائیل

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از حملات متقابل ایران و اسرائیل به کشتی‌های یکدیگر منتشر شده است.
 
رسانه‌های اسرائیل و شبکه العربیه شامگاه ۱۷ فروردین از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی » در دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن، خبر دادند. ایران این حمله را تایید کرد ولی خسارات وارده را جدی ندانست.

نیویورک تایمز: اسرائیل به آمریکا درباره حمله به کشتی ایرانی ساویز خبر داده بود.

رسانه‌های اسرائیل: انفجار در کشتی ساویز می‌تواند به جنگ با ایران منجر شود.
 
روز پنجم فروردین هم اعلام شد که ایران یک «حمله راکتی» به یک فروند کشتی باری اسرائیلی در دریای عرب انجام داده است ولی رسانه‌های رژیم اسرائیل گفتند که این کشتی توانست به حرکت خود به سوی هند ادامه دهد.

اسرائیل ایران را در انفجار کشتی هیلوس ری مظنون می‌داند.

یک ماه پیش از آن نیز یک کشتی باری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان هدف قرار گرفت که پس از دو روز تعمیر در دوبی، به مقصد خود ادامه داد. نام ایران در آن حمله هم مطرح شده بود.
 
در ارتباط با حمله روز سه‌شنبه، روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل نوشت مقام‌های امنیتی این کشور اخیرا درباره یکسری گزارش‌ها که حملات به اهداف ایرانی را به اسرائیل نسبت می‌دهند ابراز نگرانی کرده بودند.
 
این روزنامه افزود برخی از تحلیلگران مظنون هستند که شماری از سیاستمداران اسرائیلی دنبال افزایش تنش با ایران برای منافع شخصی خود هستند و برخی از نهادهای امنیتی نیز در حال رقابت با یکدیگر برای کسب پرستیژ هستند.
 
همزمان با افزایش تنش میان ایران و اسرائیل بعد از حادثه نطنز، رسانه‌های منطقه از هدف قرار گرفتن یک کشتی تجاری اسرائیلی در نزدیکی بندر فجیره در امارات متحده عربی خبر داده‌اند.
 
کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از منابع امنیتی از "پرتاب یک موشک ایرانی" به سوی این کشتی در خلیج فارس گزارش داده و گفته است این حمله تلفاتی نداشته و خسارات اندکی به کشتی وارد شده است.
 
این کانال ساعاتی پیش گزارش داده بود که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بعد از خرابکاری در مرکز غنی‌سازی نطنز، خود را برای اقدام تلافی‌جویانه احتمالی ایران آماده می‌کنند.
 
 
مقام‌های ایران اسرائیل را مسئول حمله‌ای دانستند که به گفته آنها باعث قطع شبکه برق در تاسیسات غنی‌سازی نطنز و "از بین رفتن چندین هزار سانتریفیوژ" شد.
 
وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه هشدار داد که جمهوری اسلامی در "زمان مناسب" از اسرائیل انتقام خواهند گرفت.
 
خبر هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیلی در آستانه دور تازه مذاکرات مربوط به احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا در وین منتشر شده است.
 
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران امروز در وین به خبرنگاران گفت که جمهوری اسلامی در واکنش به خرابکاری مرکز نطنز، از امشب غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز می‌کند.
 
منابع امنیتی اسرائیل اعلام کردند انتظار واکنش ایران را داشتند.

شبکه 12 اسرائیل هم در گزارش خود در این‌باره اعلام کرد که این حمله هیچ خسارت جانی در پی نداشت.

 

آماده‌باش در اسرائیل

در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، اسرائیل به حالت آماده‌باش کامل در آمد. مراکز امنیتی اسرائیل می‌گویند که این حمله،  گام اول حملات ایران است. نیروی دریایی ارتش اسرائیل و زیردریایی‌های این کشور هم در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.
 
به گزارش خبرنگار العربیه، اسرائیل نگران است ایران از خاک سوریه یا از روی کشتی اقدام به موشک‌پراکنی و ارسال پهپاد بمب‌گذاری‌شده کند.

 

جنگ کشتی‌ها

گفتنی است در 6 آوریل 2021 یک کشتی ایرانی وابسته به سپاه پاسداران به نام «ساویز» در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل اریتره مورد حمله قرار گرفت.
 
منابع آگاه گفتند که کماندوهای اسرائیلی یک بمب مغناطیسی چسبنده به بدنه این کشتی چسباندند. این حمله باعث غرق شدن کشتی نشد اما خسارتی به آن وارد کرد.

در ماه‌های گذشته ایران و اسرائیل بارها کشتی‌های همدیگر را مورد هدف قرار دادند و تنش میان این دو کشور شکل جنگ دریایی به خود گرفته است. در ماه مارس هم یک کشتی باری ایرانی به نام شهرکرد در دریای مدیترانه مورد حمله قرار گرفت.
 
کشتی «شهرکرد» که در نزدیکی سواحل لاذقیه در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه مورد هدف قرار گرفت، یکی از 12 کشتی است که به گزارش روزنامه وال‌ستریت ژورنال، در 3 سال گذشته از سوی اسرائیل مورد حمله قرار گرفته‌اند.
 
از سوی دیگر، برخی منابع غیر رسمی از هدف قرار گرفتن یک پایگاه اطلاعاتی و عملیات ویژه سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در شمال عراق خبر دادند که در پی آن چندین نفر از جاسوس‌های اسرائیلی زخمی و یا کشته شدند.
 

نظر برخی کاربران

 
انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران

انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران

انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران

انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران

انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران

انفجار کشتی اسرائیلی در خلیج فارس + نظر کاربران
 

منابع: 
  1. تسنیم / یک کشتی اسرائیلی در نزدیکی سواحل امارات هدف قرار گرفت
  2. بی‌بی‌سی / ‌یک کشتی اسرائیلی 'نزدیک امارات هدف قرار گرفته است
  3. دویچه‌وله / حمله به کشتی اسرائیلی در نزدیکی بندر فجیره
  4. یورو نیوز / «حمله» به یک کشتی اسرائیلی در خلیج فارس
نسخه چاپی