سفر لاوروف به ایران دیدارها و توافق نامه ها
به گزارش راسخون: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، حسن روحانی رئیس جمهور، محمدباقر قالی باف رئییس مجلس دیدار و گفتگو کرد. پیش از این سفر، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، سفر وزیر خارجه روسیه به تهران را در ابعاد مختلف بسیار مهم عنوان کرد و گفت: «در این سفر ضمن گفتگو درباره مسائل مختلف، دو سند مهم شامل «موافقت نامه فرهنگی» و «برنامه اقدام همکاری» به امضا می‌رسد.»
 
همچنین وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه ۲۳ فروردین درباره سفر لاوروف به تهران منتشر کرده، گفته است: «طرفین ضمن بررسی اوضاع برجام، درباره تلاش‌های چندجانبه برای مبارزه با تروریسم و مظاهر معاصر و دستور کار بین المللی فعلی، روش‌های حل مشکلات منطقه ای، از جمله اوضاع سوریه، یمن، افغانستان و منطقه خلیج فارس تبادل نظر خواهند کرد.» در این بیانیه همچنین آمده است: «موضوع بهره برداری بیشتر از ظرفیت‌های موجود، همکاری‌های دوجانبه درزمینه حمل و نقل و انرژی، از جمله اجرای پروژه‌های مشترک در خاک ایران، بیشتر بررسی خواهد شد.»
 

توسعه روابط با ایران یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است

لاوروف نیز درباره اهداف سفرش به تهران گفت: «توسعه روابط با ایران یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است. در زمان حاضر همکاری با ایران فعالانه و همه جانبه شده است؛ روابط در حوزه‌های سیاسی، تجاری اقتصادی، علمی فنی، فرهنگی انسانی و سایر حوزه‌ها در حال تحکیم است. اجرای پروژه‌های عظیم زیرساختی در ایران، از جمله احداث و بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر ادامه دارد. همکاری در حوزه بهداشت و مبارزه با سرایت و گسترش ویروس همه گیر کرونا توسعه می‌یابد. ارسال محموله‌های واکسن روسی اسپوتنیک-وی به ایران صورت می‌پذیرد و سازمان دهی تولید آن در ایران برنامه ریزی شده است.»
 
انسداد کانال سوئز نیاز به راه های تجاری زمینی را نشان داد. سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آستانه سفرش به ایران اعلام کرد که سانحه انسداد کانال سوئز نیاز به راههای زمینی مطمئن برای حمل و نقل بار را نشان داد.

سرگی لاوروف در پاسخ به سوالی در خصوص کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» گفت: این یک پروژه زیربنایی کلیدی در منطقه است که موجب افزایش تعامل متقابلا سودمند بین بسیاری از کشورها می شود.

وی افزود: «مسکو و تهران به منظور اجرای کامل برجام به صورت تنگاتنگ همکاری مشترک می‌کنند. تلاش‌های خود را در راستای حل و فصل مسائل سوریه در چارچوب توافق نشست آستانه که موفقیت خودش را ثابت کرده است، هماهنگ می‌کنیم. درباره شرایط خاورمیانه و خاور نزدیک نیز همواره در حال گفتگو هستیم و می‌توان با اطمینان تأیید کرد که همکاری روسیه و ایران به حفظ ثبات منطقه‌ای و در چشم انداز وسیع تر، به توسعه زندگی بین المللی بر پایه اصول منشور ملل متحد کمک می‌کند. در نظر داریم راه‌های تحکیم روابط روسیه و ایران در آینده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.»
 

لزوم تسریع در راه اندازی خط تولید مشترک واکسن کرونا

همچنین حجت الاسلام حسن روحانی دیروز در دیدار با لاوروف، با اشاره به علاقه مندی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه ای، از توسعه این همکاری‌ها با هدف کمک به برقراری صلح و ثبات در منطقه به عنوان اقدامی راهبردی در مقابله با یک جانبه گرایی آمریکا و مداخله در امور منطقه از سوی این کشور استقبال کرد.
 
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به موفقیت‌های روسیه در ساخت واکسن، تسریع در ارسال محموله‌های واکسن ساخت این کشور به ایران را مورد اشاره قرار داد و بر لزوم تسریع در راه اندازی خط تولید مشترک واکسن در کشورمان تأکید کرد. وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط مصمم هستند و اراده قوی دارند، گفت: «برای توسعه همکاری‌های مسکو-تهران از جمله همکاری‌های فنی و دفاعی هیچ محدودیتی وجود ندارد.»
 

وزیر خارجه روسیه همچنین با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های روسیه در موضوع برجام گفت: به طور روشن ما باید چارچوب برجام را حفظ کنیم، اما آمریکا هم باید به تعهدات خود در این توافق عمل کند، آنگاه ما نیز لغو کامل تحریم‌ها را راستی آزمایی خواهیم کرد. این موضع قاطع و روشن جمهوری اسلامی ایران است. 
 
رئیس مجلس با اشاره به پاسخ رئیس جمهور روسیه به نامه رهبر معظم انقلاب، اراده رهبران عالی دو کشور را بر ارتقای روابط دوجانبه برشمرد و همچنین گفت: سومین کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی دو کشور در آینده نزدیک در تهران برگزار خواهد شد.

در این دیدار در خصوص واکسن نیز گفت‌وگو شد و رئیس مجلس ضمن تشکر از همکاری خوب روسیه در ارسال واکسن کرونا به ایران گفت: با تسریع در ارسال بیشتر واکسن به ایران و همچنین ایجاد شتاب حداکثری در تولید مشترک واکسن در ایران تأکید داریم. لاوروف هم با بیان این‌که در راستای مقابله با کرونا تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن به ایران تحویل شده، گفت: مراحل تولید واکسن اسپوتنیک نیز در ایران بزودی انجام خواهد شد.

لاوروف همچنین عنوان کرد: کلید حل مشکلات برجام بازگشت کامل و بدون قید و شرط آمریکا به تعهداتش در این توافق و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است. 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز که لاوروف را در سفرش به تهران همراهی می‌کرد، با سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیدار و درباره گسترش همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای گفت‌وگو کرد.
 

ایران و روسیه؛ از همکاری‌های دفاعی و منطقه‌ای تا هسته‌ای و برجام

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل، درباره مهم‌ترین دستور کار سفر وزیر خارجه روسیه به تهران گفت: «یکی از موضوعات احتمالی در جریان مذاکرات بین دو کشور، همکاری‌های دفاعی بین تهران و مسکوست. با توجه به اینکه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در سال گذشته به پایان رسید، این انتظار وجود دارد که همکاری‌های دفاعی دو کشور بعد از لغو این محدودیت‌ها گسترش پیدا کند. همچنین موضوع توسعه رآکتور بوشهر احتمالا یکی دیگر از مسائل مورد بحث بین مقامات ایران و روسیه در سفر لاوروف خواهد بود. ساخت فاز دوم رآکتور بوشهر آغاز شده است، ولی مشکلات مالی در پرداخت هزینه‌ها به خاطر مسائل تحریم وجود دارد و احتمالا دو طرف در این زمینه گفتگو و رایزنی خواهند کرد.»

وی همچنین با بیان اینکه آینده سوریه نیز از موضوعات مورد علاقه دو طرف برای بحث و گفت وگوست، افزود: «اخیرا اجلاسی در قطر در ارتباط با سوریه برگزار شد که در آن ترکیه و روسیه نیز حضور داشتند، ولی ایران حضور نداشت و آقای لاوروف باید درباره این نشست و نگاهشان به نقش ایران در آینده سوریه به مقامات تهران توضیح دهد.»

منابع:
  1. فارس / نیم نگاهی به سفر لاوروف به تهران
  2. خبر آنلاین / بازتاب سفر لاوروف به تهران در رسانه های روسیه
  3. تسنیم / لاوروف: بسته شدن کانال سوئز اهمیت مسیر تجاری روسیه-ایران
نسخه چاپی