آشوب دوباره در مینیاپولیس
به گزارش راسخون؛ در پی شروع اعتراضات خشمگین در حومه شهر مینیاپولیس پس از کشته شدن یک جوان ۲۰ ساله سیاه پوست، پلیس آمریکا با گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی به معترضان شلیک کرد.

ناآرامی ها در بروکلین سنتر ساعاتی پس از آن آغاز شد که دادگاه "درک شووین" افسر پیشین پلیس مینیاپولیس که به جرم قتل جورج فلوید متهم شده است، قرار بود روز دوشنبه در یک دادگاه در فاصله کمتر از ۱۶ مایلی از سر گرفته شود.

یکسال پیش در شهر مینیاپولیس آمریکا جورج فلوید شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا با خشونت تمام کشته شد و این قتل باعث آغاز اعتراضات ضد نژادپرستی در سراسر ایالات متحده شد.

با گذشت یکسال و آغاز مجدد اعتراضات خیابانی، پلیس بروکلین سنتر با اعزام نیروهای ویژه درصدد سرکوب معترضان در آمد و با شلیک گلوله های پلاستیکی خواهان عقب نشینی معترضان شد.

شهردار بروکلین سنتر نیز برای آرام کردن اعتراضات از نیمه شب تا شش صبح قوانین منع آمد و شد برقرار کرد.

پلیس عصر یکشنبه در شهر بروکلین سنتر که در شمال شهر میناپولیس واقع است به سمت یک مرد سیاه‌پوست ۲۰ ساله به نام «داونته رایت» شلیک کرد و او را به قتل رساند.
 

با این‌حال، علی‌رغم محدودیت‌هایی که نیروهای امنیتی شهر بروکلین سنتر برای برگزاری هرگونه اعتراضات علیه خشونت پلیس ایجاد کرده بودند، جمعیتی از معترضان با وجود سرمای شدید هوا و بارش سبک برف به تظاهرات خود ادامه دادند.

 


انتشار تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای پلیس را در حال شلیک نارنجک‌های صوتی و دودزا به سمت جمعیت معترضان نشان می‌دهد و مأموران پلیس از پشت بلندگو از خبرنگاران حاضر در جمعیت معترضان می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر محل اعتراضات را ترک کنند.

در پی تشدید اعتراضات به خشونت پلیس علیه اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، مقام‌های امنیتی در برخی شهرها و مناطق مینه‌سوتا از ساعت ۲۲:۰۰ به وقت محلی سه‌شنبه تا ساعت ۰۶:۰۰ روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام وضعیت منع آمد و شد کردند.

طبق این گزارش، برخی از معترضان با خود چتر حمل می‌کردند و با آن‌ها برای خود در مقابل نیروهای امنیتی مجهز به جلیقه ضدشورش و باتون، یک «دیوار سپری» ایجاد کرده بودند و بر روی برخی از چترها نوشته شده بود که تمامی پلیس‌های آمریکا «حرامزاده» هستند.

اعتراضات در بروکلین سنتر، جامعه‌ای در شمال غربی مینیاپولیس، برای اولین بار روز یکشنبه هفته جاری پس از آن آغاز شد که یک افسر پلیس زن به سمت دانته رایت تیراندازی کرد و موجب مرگ وی شد.

در پی تشدید اعتراضات به قتل دانته رایت، «کیم پاتر» افسر پلیسی که به سمت این جوان سیاهپوست تیراندازی کرده بود، از سمت خود استعفا کرده است.
 

طبق گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، «مایک الیوت» شهردار بروکلین سنتر روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که هر دو افسر پلیس اداره پلیس بروکلین سنتر به نام‌های تیم گانون و پاتر که در مرگ دانته رایت سهیم بوده‌اند، از سمت خود استعفا کرده‌اند.

پیش از این، رئیس‌ پلیس بروکلین سنتر در حومه مینیاپولیس در توجیه این حادثه گفته بود که افسر پلیس مورد نظر در صدد استفاده از شوکر الکتریکی علیه دانته بوده است اما به اشتباه با سلاح گرم به وی شلیک کرده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز با بیان اینکه هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد، معترضان به خشونت پلیس این کشور را به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

در ماههای اخیر، اعتراضات در مینیاپولیس بسیار افزایش یافته است و این در حالی است که دادگاه دو افسر سابق پلیس آمریکا که به قتل «جورج فلوید» متهم هستند، در شهر مینیاپولیس در حال برگزاری است و وارد سومین هفته خود شده است.

 از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام پلیس مینیاپولیس به قتل جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا و تبعیض‌های نژادپرستانه از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر سرایت کرد.
 

بایدن: هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد

 
آشوب دوباره در مینیاپولیس

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد، معترضان به خشونت پلیس این کشور را به برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

بایدن با درخواست برای برقراری آرامش بعد از کشته‌شدن این سیاه پوست، گفت که اظهارات رئیس پلیس مینیاپولیس مبنی بر اینکه افسر ضارب، سلاح‌های خود را اشتباه کرده بود، صحیح است.

وی در این باره توضیح داد: بنظرم باید صبر کنیم و ببینیم تحقیقات چه چیزی نشان می‌دهد. همه شما تصاویر دوربین لباس افسر پلیس را مشاهده کرده‌اید که خشن هم هست. سوال اینجاست که آیا تصادفی بود یا عامدانه. ولی فعلاً باید اعلام کنم که هیچ توجیهی برای غارتگری وجود ندارد. هیچ توجیهی برای خشونت نیست. تظاهرات مسالمت‌آمیز، اما قابل درک است.


منبع:
1. ایرنا/ درگیری پلیس با معترضان ضد نژادپرستی در مینیاپولیس آمریکا
2. فارس/ سومین شب ناآرام در «مینیاپولیس»؛ پلیس آمریکا معترضان را سرکوب کرد+فیلم
3. خبرگزاری دانشجو/ بدنبال تشدید درگیری‌ها در مینیاپولیس مطرح شد، بایدن: هیچ توجیهی برای آشوب و غارت‌گری وجود ندارد
نسخه چاپی