آیا به پایگاه موساد در اقلیم کردستان عراق حمله شد؟ واکنشها پس از آن چه بود؟
به گزارش راسخون: در همین ارتباط، گروه مقاومت «سرایا اولیاء الدم» شامگاه چهارشنبه مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
 
این در حالی است که حکومت اقلیم کردستان این عملیات را تکذیب کرده است؛ اما کانال های مقاومت عراق با تأکید بر انجام این عملیات اسامی برخی کشته شدگان را نیز منتشر کردند.

به نوشته تایمز اسرائیل، اقلیم کردستان عراق در بیانیه خود مدعی شده است که گزارش‌های «حمله به تاسیسات اطلاعاتی عراق در منطقه، نادرست است». این بیانیه وجود پایگاه موساد در منطقه کردنشین عراق را نیز تکذیب کرده است!

منطقه کردستان عراق جزو مناطقی است که رسانه‌ها و منابع این کشور بارها درباره فعالیت عناصر صهیونیست هشدار داده‌اند. رژیم صهیونیستی در جریان همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق در سال ۲۰۱۷ از این همه ‌پرسی غیرقانونی حمایت کرده بود.
 
گفتنی است، یک منبع امنیتی شامگاه سه شنبه جزئیات جدیدی از حمله به مرکز موساد در شمال عراق فاش کرد. این منبع امنیتی اعلام کرد: «در حمله به مرکز وابسته به موساد در اربیل ۱۰ صهیونیست کشته و زخمی شده‌اند».
 
منبع مذکور تأکید کرد: «طبق پیگیری‌های اطلاعاتی، این حمله به مرکز اطلاعات و عملیات ویژه موساد به کشته و زخمی شدن ۱۰ صهیونیست منجر شده است که هویت سه نفر از کشته شدگان فاش شده است و شامل منحانین نوعام، عکیفا عامی و بی رز جیکوب است».
 
این افسران صهیونیست از ماه ها قبل در این مرکز وابسته به موساد در اربیل به فعالیتهای اطلاعاتی اشتغال داشتند و اینکه اطلاعات دقیقی از مراکز و فعالیت‌های اطلاعاتی موساد وجود دارد که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.
 

انفجار در الحبیبه و ایستگاه امنیتی تیپ 30 حشدالشعبی

از سوی دیگر نجاح محمد علی فعال رسانه‌ای عراقی به هدف قرارگرفتن یک مرکز جاسوسی مربوط به سرویس موساد اسرائیل در شمال عراق واکنش نشان داد و اعلام کرد: حمله به یک مرکز جاسوسی موساد در شمال عراق. پایگاهی در اربیل که از مهم‌ترین مراکز جاسوسی رژیم صهیونیستی در سطح منطقه بوده است. جایی که در آن فعالیت‌های بسیاری طراحی و اجرا می شده است که بخشی از آنها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

عضو جنبش عصائب اهل الحق عراق، دو رخداد تروریستی انفجار منطقه الحبیبیه بغداد و هدف گرفته شدن ایستگاه امنیتی وابسته به تیپ۳۰ الحشد الشعبی مستقر در استان نینوی را واکنش به تخریب ستاد اطلاعاتی موساد در اربیل دانست.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، «حسن سالم» امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای گفت: این دو رخداد پس از یک روز از حادثه هدف قرار گرفتن ستاد اطلاعاتی موساد در اربیل صورت گرفته است و رد پای اسرائیل و جدایی‌طلبان را می‌توان به وضوح در این دو حادثه دید، به گونه‌ای که شبه نظامیان بارزانی (پیشمرگه) تیپ ۳۰ الحشد الشعبی را مورد اصابت راکت قرار دادند و همزمان با آن انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در الحبیبیه رخ داد.

عضو پارلمان عراق با طرح این سوال که چرا سیاستمداران عراقی نسبت به قضیه وجود مرکز جاسوسی، ترور و بمب‌گذاری متعلق به موساد در اربیل سکوت اختیار کرده‌اند، گفت: دلیل اینکه حمله به تیپ ۳۰ الحشد الشعبی و انفجار الحبیبیه رخ داد، چیزی جز تخریب ستاد اطلاعاتی موساد نبوده است و رد پای اسرائیل و جدایی طلبان به وضوح در آن پیداست.

او از دولت و کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق خواست در خصوص این دو جنایت تحقیق کند و ضمن بررسی وجود مرکز موساد در اربیل، دولت منطقه کردستان عراق را به دلیل خیانت در این خصوص بازخواست و مجازات کند.
 

پاسخ در پی پاسخ

منابع خبری چهارشنبه ‌شب نیز از شنیده شدن صدای انفجار در منطقه کردستان عراق خبر دادند.
 
الجزیره قطر و کانال «صابرین نیوز» گزارش دادند که صدای چند انفجار در شهر اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق شنیده شده است.
 
علت این انفجارها هنوز مشخص نیست. با این حال برخی از منابع در توییتر مدعی شدند که این صداها احتمالا ناشی از حمله راکتی باشد.
 
بر اساس گزارش کانال صابرین نیوز، راه‌های منتهی به کنسولگری آمریکا در اربیل و فرودگاه این شهر بسته شده است. 
 
دقایقی بعد این منبع خبری عراقی گزارش داد که ستون‌های دود از پایگاه آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه به آسمان بلند شده است.
 
خبرنگاران عراقی نیز اصابت حداقل یک راکت به داخل پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه را تأیید کرده‌اند.
 
این خبرنگاران با انتشار تصاویری، از پرواز گسترده پرنده‌ها احتمالا پهپادهای آمریکا بر فراز شهر اربیل خبر دادند.
 
نهاد مقابله با تروریسم منطقه کردستان عراق با تأیید خبر اصابت راکت به پایگاه نظامی آمریکا گفت که این مسئله در حال بررسی است.
 
تصاویر و ویدیوهای منتشر شده نیز حکایت از وقوع آتش سوزی در بخش نظامی فرودگاه اربیل که در حقیقت پایگاه و محل استقرار نیروهای آمریکایی است، دارد.
 
شبکه اطلاع رسانی «الاعلام المقاوم» هم از بسته شدن فرودگاه بین المللی اربیل به دنبال حمله راکتی امشب خبر داد. هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
 
آژیرهای هشدار شلیک راکت و موشک در کنسولگری آمریکا در اربیل نیز به دنبال این حمله فعال شده‌ است.
 
وزارت داخلی منطقه کردستان عراق گفته از مسئولان مربوطه خواسته در این باره تحقیق کرده و نتیجه را در اختبار اربیل قرار دهند. استاندار اربیل نیز گفت که این حمله خسارت مادی یا انسانی نداشته است.
 
همزمان با تحولات اربیل، منبعی امنیتی در عراق از حمله راکتی به پایگاه نیروهای ترکیه در استان نینوی به مرکزیت شهر موصل خبر داد. هنوز مشخص نیست کدام پایگاه هدف قرار گرفته است. معروفترین پایگاه ترکیه در شمال عراق بعشیقه است.
 
وزارت داخلی منطقه کردستان عراق بامداد پنجشنبه اعلام کرد که حمله به فرودگاه اربیل، با استفاده از یک پهپاد انتحاری انجام شده است.
 
در این بیانیه آمده است که این پهپاد حامل مقدار بسیار زیادی تی‌ان‌تی با قابلیت انفجار شدید بوده است.
 
این پهپاد انتحاری، محل استقرار مشترک نظامیان آمریکایی و هلندی را هدف گرفته بود.
 

واکنش سرکنسول آمریکا در کردستان عراق

«راپ والر» سرکنسول آمریکا در منطقه کردستان عراق چهارشنبه به دنبال انتشار اخبار حاکی از وقوع حمله به نهادهای جاسوسی موساد در منطقه کردستان عراق گفت: ایران و الحشد الشعبی برای عراق خطرناک هستند.

او مدعی شد که گروه‌های مسلح شبه نظامی طرفدار ایران در عراق اصلا در حفاظت از نهادهای دیپلماتیک کشورها منضبط نیستند.

منابع عراقی شامگاه سه شنبه از وقوع حمله‌ای به مرکز اطلاعات و عملیات ویژه سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در شمال عراق خبر دادند.

کانال «صابرین نیوز» و «مرکز الاعلام المقاوم» به نقل از منبعی امنیتی گزارش دادند که گروهی ناشناس اقدام به حمله به این مرکز متعلق به موساد کرده که در نتیجه آن شماری از «نیروهای اسرائیلی» کشته یا زخمی شده‌‌اند.

این منابع به جزئیات بیشتر در این باره اشاره‌ای نکرده‌اند ولی گفتند که جزئیات بیشتر این عملیات به‌زودی منتشر خواهد شد.

منطقه کردستان عراق جزو مناطقی است که رسانه‌ها و منابع این کشور بارها درباره فعالیت عناصر صهیونیست هشدار داده‌اند. رژیم صهیونیستی در جریان همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق در سال ۲۰۱۷ از این همه ‌پرسی غیرقانونی حمایت کرده بود.

سازمان الحشد الشعبی که تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق فعالیت می‌کند، به دنبال فتوای تاریخی جهاد کفایی مرجعیت دینی عالی در عراق در سیزدهم ژوئن ۲۰۱۴ (۲۳ خرداد۹۳) برای مبارزه با داعش تشکیل شد.

اگرچه هسته تشکیل دهنده الحشد الشعبی را شیعیان عراق تشکیل می‌دهند، اما دیگر اقوام عراقی از جمله اهل تسنن، کردها، ایزدی‌ها و مسیحیان هم در آن حضور دارند.

الحشد الشعبی علاوه بر نقش بسیار مهم آن در مبارزه با داعش و آزادسازی مساحت گسترده‌ای از عراق از چنگ تروریست‌ها، در تامین امنیت زائران و شهروندان در مناسبت های مختلف هم نقش بسزایی داشته است.

با برجسته شدن نقش الحشد الشعبی در تامین امنیت در عراق، آمریکایی‌ها که از انحلال این سازمان ناامید شدند، مواضع نیروهای الحشد را در مناطق مختلف عراق هدف گرفتند و در دوازدهم دی ماه ۱۳۹۸ ابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی را به همراه سردار قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک حمله هوایی نزدیک فرودگاه بغداد به شهادت رساندند.

با وجود همه این فشارها مردم عراق بارها با برپایی تظاهرات حمایت خود را از الحشد الشعبی اعلام و بر لزوم اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از خاک کشورشان تاکید کردند.

منابع:
  1. فارس / عضو پارلمان عراق: رد پای موساد در انفجار تروریستی بغداد و حمله نینوا پیداست
  2. ایرنا / حمله به مقر الحشدالشعبی در شمال عراق
  3. تسنیم / منابع غیرسمی عراقی: حمله به یک پایگاه اطلاعاتی «موساد» در شمال عراق
نسخه چاپی