مرگ گربه‌ ماهیان در سواحل جاسک برای دومین بار در فروردین ماه امسال/ ماجرا چیست؟
به گزارش راسخون؛ روز جمعه ۱۳ فروردین خبری از مرگ و میر تعداد زیادی گربه ماهی در سواحل شهرستان جاسک در فضای مجازی منتشر شده بود که بلافاصله کارشناسان و محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک بررسی موضوع و پایش منطقه را آغاز کردند و ۱۲روز پس از مشاهده لاشه تعداد زیادی گربه ماهی در ساحل جاسک ،برای دومین بار درماه جاری این رویداد در وسعت جغرافیایی بیشتر وحجم حدود ۱۵تن تکرار شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز چهارشنبه با تایید این خبر گفت: این بار لاشه بیش از ۱۵تن گربه ماهی به ساحل اورده شده که به نظر می رسد مرگ آنها دور از آب های ساحلی رخ داده است.
 

حبیب مسیحی تازیانی گفت: دلیل اولیه برای دور بودن محل حادثه زیست محیطی، فساد ومتلاشی شدن لاشه هایی است که به ساحل آورده شده است.

وی اضافه کرد کارشناسان محیط زیست استان نمونه برداری های اولیه را انجام داده اند و یک گروه تحقیقاتی مشترک با کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس نیز تشکیل شده است.

مسیحی تازیانی یادآور شد: از سازمان محیط نیز درخواست کرده ایم کارشناسانی از تهران به منطقه اعزام شوند.‌

مدیرکل محیط زیست استان تصریح کرد:هرچند هنوز هیچ دلیلی نمی توان برای این اتفاق ارائه کرد اما به نظر می رسد علت این حادثه با دفعه قبل متفاوت باشد.

مسیحی تازیانی یادآور شد:در رویداد مشابه قبلی( ۱۳فروردین )صیادان محلی واژگون شدن قایق وتخلیه گربه ماهی های صید شده را پذیرفتند اما این بار چنین حادثه ای رخ نداده است.

محل زندگی گربه ماهی ها

 
مرگ گربه‌ ماهیان در سواحل جاسک برای دومین بار در فروردین ماه امسال/ ماجرا چیست؟

گربه‌ ماهی یا سگ‌ ماهی یا ماهی سبیلو (Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. گربه‌ ماهی فاقد پولک است.

انواع گوناگون این ماهی در اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالاریاو پراکنش آن درسراسر سواحل شمالی دریای عمان وبخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر می‌باشد. این ماهی اندازه متوسط داشته و در آب‌های نزدیک بستر سطح دریادارند، در دریاهای گرمسیر ونیمه گرمسیر تقریباً در تمام دنیا پراکنده می‌باشند. حضور این گروه از ماهیان در نقاط مختلف جهان در دماها و ارتفاعات مختلف تنوع قابل ملاحظه‌ای به آن‌ها داده‌ است.

گربه‌ ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و به دلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. اکثر مواقع در رودخانه‌های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آب‌های معتدل یافت می‌شود.


آلودگی نفتی، دلیل احتمالی مرگ ماهیان؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با تایید گزارش های مردمی منتشر شده درباره مرگ تعدادی ماهی در سواحل جاسک، گفت: به احتمال زیاد آلودگی نفتی دلیل‌ این اتفاق است.

حبیب مسیح تازیانی در گفت وگو با ایرنا، فعالیت های صیادی را یکی دیگر از دلایل احتمالی مرگ جمعی ماهیان دانست.

وی افزود: بررسی میدانی ونمونه برداری از لاشه ماهیان برای ارسال به آزمایشگاه مرجع انجام شده وبیماری نیز به عنوان یک احتمال ضعیف مطرح است.

وی یادآور شد: همه ماهیان از گونه گربه ماهی هستند که لاشه های آنها که در ساحل مقسا مشاهده شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست بدون اشاره به تعداد ماهیان تلف شده اضافه کرد: زمان زیادی از مرگ این ماهی ها گذشته و به نظر می رسد لاشه های ماهیان شب گذشته توسط موج و جریان آب به ساحل آورده شده است.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاسک نیز گفته بود در بررسی اولیه تخمین زده می شود که بیش از ۱۰ تن لاشه گربه ماهی در دریا و سواحل این شهرستان یافت شود.

احمد احمدی نیا افزود: با توجه به حجم بالای لاشه های گربه ماهی ها، علت مرگ این ماهیان در سواحل جاسک در حال بررسی است.
 

علت مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک مشخص شد

دو روز پیش فرماندار جاسک از فاجعه تلف شدن گربه‌ماهی‌ها در ساحل جاسک کهنه در غرب شهر جاسک به طول 8 تا 10 کیلومتر خبر داد و آنرا یک تراژدی، بسیار دردناک و غیرطبیعی خواند.

محمد رادمهر گفته است برای دومین بار متوالی در فرودین امسال در ساحل جاسک شاهد تلف شدن گربه‌ماهی‌ها هستیم.

در نگاه اول دلیل این اتفاق به نظر بیماری می رسید که تمام گربه ماهیان در ساحل مرده اند و به این دلیل با سازمان دامپزشکی کشور موضوع را مطرح کردیم.

کامبیز رخشانی مهر مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان زوایای جدیدی از این تراژدی را باز کرد از نظر وی چون همه این ماهیانی که تلف شده اند مربوط به یک نوع ماهی و به یک اندازه هستند نظریه بیماری در مورد آنها منتفی است.

وی با احتمال بسیار زیاد و نزدیک به یقین معتقد است که اینها ماهی های صیادانی است که در دریا گرفتار طوفان و موج شده اند و صید های خود را رها کرده اند و آب و طوفان ماهی های بیجان را به ساحل آورده است.

رخشانی گفت: قایق ها و لنج هایی که برای ماهیگیری به دریا می روند بعضا گرفتار موج و طوفان سهمگین می شوند یا تورشان پاره می شود و مجبور می شوند صیدشان را رها  کنند که قایق خود را نجات دهند و این ماهی ها را آب به ساحل می آورد.

وی در بیان استدلالی برای قوت بخشیدن به این نظریه می‌گوید: فساد در برخی از این ماهی ها شروع شده بود و این نشان میدهد که این ماهی ها قبلا صید شده بودند.

وی ادامه داد: زمانی که تلفاتی به این شکل گسترده، یک سایز، یک گونه، یک سن و یک وزن هستند درباره علت مرگ آنها به بیماری یا مشکل محیطی مانند کشند قرمز مشکوک نمی شویم؛ چرا که اگر اینطور بود سایر ماهیان را هم درگیر می کرد.

این مقام مسئول افزود: صیادان معمولا با هدف اینکه چه نوع ماهی مثلا گربه ماهی، یال اسبی و تن ماهی صید کنند در مناطق و اعماق اقدام به صید می کنند.

رخشانی مهر تصریح کرد:گربه ماهی حرام گوشت است و در داخل مصرف نمی شود اما بازار خوب صادراتی دارد و به این دلیل صید این ماهیان هم زیاد شده است.

رخشانی مهر افزود: درعین حال نمونه برداری هایی هم از این ماهیان مرده  انجام شده که اگر بیماری بوده باشد مشخص شود اما احتمال آن واقعا واقعا کم است و مسئله رها شدن صید توسط صیادان تقریبا قطعی است.

وی در پاین گفت: مدیریت  جمع آوری لاشه ها و دفن بهداشتی و تعیین تکلیف آنها هم انجام شده است.
 

منبع:
1.تابناک/ تلف شدن گربه ماهی ها در ساحل جاسک
2. ایرنا/ برای دومین بار در فروردین ماه، لاشه بیش از ۱۵ تن گربه ماهی در ساحل جاسک مشاهده شد
3. خبرآنلاین/ ببینید | مرگ دوباره گربه ماهی ها در ساحل جاسک
4. فارس/ علت مرگ گربه ماهیان در ساحل جاسک مشخص شد
نسخه چاپی