کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات
به گزارش راسخون؛ بعد از مدت‌ها بحث و جدل در خصوص طراحی یک جام جدید با محوریت تیم های بزرگ فوتبال اروپا، حالا شاهد اتفاقاتی عجیب و غریب در عرصه فوتبال قاره سبز هستیم. اتفاقاتی که هر لحظه با شایعاتی بزرگ‌تر از قبل همراه می‌شود، از اعتصاب در تمرین تاتنهام تا اخراج بارسلونا و رئال مادرید از لالیگا!

شب گذشته بود که شوک بزرگی به جهان فوتبال داده شد. باشگاه‌های آث میلان، یوونتوس، اینترمیلان، رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، چلسی، آرسنال، لیورپول، منچسترسیتی، منچستریونایتد و تاتنهام به طور مشترک حضور خود در سوپرلیگ اروپایی را اعلام کردند.

این مسابقات با حضور ۱۵ تیم ثابت به اضافه پنج تیم متغیر برگزار می‌شود که این تیم‌ها در رقابتی مشخص خواهند شد. بازی‌ها در اواسط هفته برگزار می‌شود و تیم‌ها می‌توانند بازی‌های داخلی خود را برگزار کنند. رقابت‌ها در ۲ گروه ۱۰ تیمی به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و سه تیم برتر هر گروه به مرحله بعدی صعود خواهد کرد. جزییات بیشتر هنوز منتشر نشده است.

رسمی شدن همین تصمیم باعث شد تا جنگی علنی آغاز شود. جنگی که لحطه به لحظه به شدتش افزوده خواهد شد. این تصمیم از سوی باشگاه‌های بزرگ اروپایی بدین منظور گرفته شده تا آنها خواستار سهم بیشتری از مسابقات اروپایی هستند و در این سال‌ها یوفا این امتیاز را از آنها گرفته و مبالغی ناچیز را به آنها پرداخت می‌کند. حالا اما تخمین زده شده که تیم‌های حاضر در سوپرلیگ اروپایی، حدود ۴۵۰ میلیون یورو دریافت می‌کنند.

در سوی مقابل یوفا و فیفا کاملا این مسابقات را بدون ارزش خوانده‌اند و تهدیدهای مهلکی را هم برای تیم‌ها و بازیکنانی که در آن شرکت می‌کنند در نظر گرفته است. توجه داشته باشید که لیگ‌های اروپایی نیز به حمایت از یوفا و فیفا پرداخته‌اند و اهالی فوتبال نیز به خاطر در حاشیه رفتن تیم‌های کوچک‌تر و انحصاری شدن فوتبال از این قضیه ناراحت و خشمگین هستند.
 

فرمت برگزاری سوپرلیگ


کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

20 باشگاه شرکت کننده که 15 تیم اعضای موسس سوپر لیگ هستند و یک مکانیزم انتخابی برای 5 تیم دیگر که سالیانه بر اساس دستاوردهایی که در فصل قبل داشته اند به این لیگ راه خواهند یافت بازی های میان هفتگی در حالی که تمام باشگاه های شرکت کننده به رقابت در لیگ های داخلی خود نیز ادامه خواهند داد و حفظ تقویم مسابقات سنتی داخلی که همچنان در قلب بازی های باشگاه حفظ خواهد شد.

آغاز سوپرلیگ از ماه آگوست در دو گروه ده تیمی که دو دیدار رفت و برگشت در خانه خود و خانه حریف برگزار خواهند کرد و سه تیم برتر در هر گروه مستقیما به یک چهارم نهایی صعود می کنند. تیم های چهارم و پنجم دو گروه در دو بازی پلی آف رفت و برگشت تکلیف دو جایگاه باقیمانده در یک چهارم نهایی را روشن خواهند کرد. فرمت دو بازی رفت و برگشت حذفی برای رسیدن به فینال در پایان ماه مه استفاده خواهد شد و فینال نیز در قالب یک مسابقه در زمینی بی طرف برگزار می گردد.

 پس از برگزاری سوپرلیگ اروپایی مردان، کار شکل دهی سوپرلیگ فوتبال زنان نیز شروع خواهد شد تا به پیشرفت و توسعه فوتبال زنان کمک کند.
 

بیانیه آغاز سوپرلیگ فوتبال اروپا


کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

باشگاه های موسس سوپرلیگ با یوفا و فیفا گفت و گوهایی خواهند داشت تا به بهترین راه حل ممکن برای برگزاری این تورنمنت و جامعه جهانی فوتبال برسند. 
تاسیس این سوپرلیگ زمانی سرعت گرفت که دنیای فوتبال تحت تاثیر پاندمی کرونا ضرر و زیان اقتصادی فراوانی دید. در طی سال های اخیر باشگاه های موسس در پی بهبودی کیفیت رقابت های فوتبال اروپایی در بالاترین سطح و به خصوص تاسیس یک سوپرلیگ با حضور بهترین های فوتبال اروپا بودند تا بتوانند هر هفته با یکدیگر مصاف دهند. پاندمی کرونا فاش ساخت که به یک استراتژی بهتر و جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی باشگاه نیاز است. در ماه های اخیر گفت و گوها بین باشگاه های موسس جدی تر شد. باشگاه های موسس معتقدند که راه حل های ارائه شده توسط اتحادیه فوتبال اروپا برای تغییر شکل برگزاری لیگ قهرمانان، پاسخگو نیازها نخواهد بود. برای حفظ منابع مالی نیاز به تاسیس سوپرلیگ حس می شد تا هر هفته شاهد برگزاری بازی های بزرگ و باکیفیت تر باشیم.»


تعلیق غیررسمی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا

شبکه بی بی اسپورت: اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به دلیل تاسیس این لیگ جدید از سوی 12 باشگاه لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به حالت تعلیق درآورد. یوفا 12 باشگاه قانون شکن را از این مسابقات کنار می گذارد.
 

ارزش کاپ قهرمانی سوپرلیگ

منابع غیررسمی می گویند ارزش کاپ این رقابت ها حدود 25 میلیون یورو خواهد بود! این مبلغ 29 برابر از گران ترین جام قهرمانی دنیا که بوندسلیگا است، با ارزش تر خواهد بود. گفته می شود این کاپ با الماس های کمیاب آفریقایی ساخته شده و از جنس طلا خواهد بود!


اسپانسرهای قدرتمند در سوپرلیگ اروپا

اسپانسرهای سوپرلیگ آلمانی هستند و گفته می شود آدیداس، تلکام، آلیانز، دی ای زد ان، اس ای پی، فولکس واگن، بانک مرکزی فرانکفورت در کنار سوپرلیگ خواهند بود. در واقع ردپای بایرن مونیخ در راه اندازی این رقابت ها نیز پررنگ است چرا که تمام اسپانسرهای این باشگاه حامی رقابت ها هستند.
 

رکورد علی دایی دست نخورده باقی می ماند؟

یوفا اعلام کرد تیم هایی که وارد سوپر لیگ اروپا شوند از تمامی رقابت های داخلی، اروپایی و بین المللی خارج خواهند شد و بازیکنان آنها حق حضور در تیم های ملی را ندارند. بدین ترتیب رونالدو قادر به همراهی تیم ملی پرتغال در لیگ ملت‌های اروپا نخواهد بود.


اخبار رسانه های اروپایی در خصوص سوپرلیگ اروپا


کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

آسوشیتدپرس: لیگ قهرمانان لغو نمی شود و به کار خود ادامه می دهد.

تگراف: اگر برگزاری سوپرلیگ به سرانجام نرسد تیم های رئال مادرید و یوونتوس تا زمانی که پرز و آنیلی روسای آن ها باشند از حضور در‌ تمامی رقابت های اروپایی محروم می شوند.

فلورنتینو پرز - رئیس سوپرلیگ و باشگاه رئال مادرید: اگر بازیکنان حاضر در‌ سوپر لیگ اروپا از حضور در جام جهانی 2022 قطر منع شوند، ما جام جهانی خود را ایجاد خواهیم کرد.

سوپرلیگ اروپا هدیه‌ای به هواداران است تا از آن لذت ببرند . سوپرلیگ نجات دهنده‌ ورزش فوتبال و بازگشت هیجان است.

جوئل گلیزر - نایب رئیس سوپرلیگ و مدیر باشگاه منچستریونایتد: با گردهمایی تیم‌های بزرگ و ستارگان ، فصل جدیدی از فوتبال را با رقابتی مهیج ، حمایت‌های مالی بزرگ و امکانات فوق‌العاده رقم می زنیم.
 

یورگن کلوپ مخالف بزرگ

دو سال پیش هم یورگن کلوپ مخالف شدید خود با ایده سوپرلیگ مطرح کرده بود و اکنون نیز سرمربی قرمزها با مالکان این باشگاه در این مورد اختلاف نظری عمیق دارد که ممکن است او را به ترک لیورپول و پیوستن به بایرن مونیخی که در پایان فصل بدون سرمربی خواهد بود و در سوپرلیگ نیز شرکت نکرده است، سوق دهد.

کلوپ در آن زمان گفته بود: "امیدوارم این سوپرلیگ هرگز اتفاق نیافتد. با شیوه ای که چمپیونزلیگ در حال برگزاری است و حتی با لیگ اروپا، فوتبال یک دستاورد و محصول بزرگ پیدا کرده است.

برای من چمپیونزلیگ همان سوپرلیگ است که در آن هر بار مجبور نیستی با همان تیم های قبلی بازی کنی. البته این از نظر اقتصادی مهم است، اما چرا ما سیستمی ایجاد کنیم که لیورپول برای ده سال پیاپی مدام با رئال مادرید رو به رو شود؟ چه کسی می خواهد هر سال این را ببینند؟"
 

صحبت های تند گری نویل

"از همه بیشتر از منچستریونایتد و لیورپول بیزار و منزجر شده ام. آنها دارند به رقابتی می روند که دیگر نتوانند در آن سقوط کنند و حذف شوند؟ این مطلقا رسوایی است.ما در این کشور باید قدرت را از باشگاه هایی که در صدر این لیگ هستند پس بگیریم و این شامل باشگاه من نیز می شود.این حرص و طمع خالص است و آنها فریبکار هستند. فوتبال در این کشور هیچ ربطی به مالکان منچستریونایتد، لیورپول، چلسی و منچستریونایتد ندارد.منچستریونایتد، آرسنال و تاتنهام حتی در چمپیونزلیگ حضور ندارند! آیا آنها اصلا حق حضور در آنجا را داشتند؟ این واقعا یک جوک محض است. زمان آن رسیده است که قانونگذاران مستقلی برای منع این باشگاه ها از داشتن چنین قدرتی، داشته باشیم. تا همین جا بس است!"

 
سر الکس فرگوسن نامدار هم راضی نیست 

"صحبت از سوپرلیگ یعنی فاصله گرفتن از هفتاد سال فوتبال باشگاهی اروپا. در زمان حضور من در یونایتد، ما در چهار فینال چمپیونزلیگ بازی کردیم و آن شب ها واقعا خاص ترین و استثنایی ترین شب ها بودند."


تونی کروس و بازیکنانی که فقط عروسک هستند

"متاسفانه ما بازیکنان درباره این چیزها تصمیم گیرنده نیستیم. ما فقط عروسک هایی در دستان فیفا و یوفا هستیم. اگر اتحادیه بازیکنان وجود داشت، ما جام باشگاه های جهان یا سوپرکاپ اسپانیا را در عربستان سعودی برگزار نمی کردیم.این رقابت ها به منظور جذب مالی همه چیز و همچنین فشار فیزیکی به بازیکنان طراحی شده اند. لازم نیست که همه چیز همیشه بیشتر و سریع‌تر و درباره پول باشد."
 

بیانیه بوریس جانسون

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس جزو نخستین نفرات دولتی این کشور بود که واکنش نشان داد.

وی در بیانیه هایی در فضای مجازی اعلام کرد چنین طرحی محکوم و به ضرر فوتبال است. او افزود چنین پروژه ایی باعث می شود تا قلب  و روح لیگ های داخلی ویران شده و هوادران را در سراسر کشور ناراحت کند. جانسون ادامه داد:ما از مقام های فوتبال برای ممانعت از شکل گیری این مسابقات حمایت می کنیم.

بعد از وی دیگر مقام های سیاسی این کشور این طرح را محکوم کردند. اولیور داودن، وزیر فرهنگ انگلیس هواداران را «قلب تپنده ورزش ملی » خواند. او گفت:ما از هر اقدام دولتی علیه چنین لیگی حمایت می کنیم. نگران هستیم که چنین طرحی یکپارچگی هواداران را در سراسر کشور تهدید کند.

آلیسون مک گاورن، وزیر ورزش انگلیس که خود به لیورپول علاقمند است، از دولت خواست بعد از چنین کودتایی از طرف  6 تیم انگلیسی، دولت آنچه را که وعده داده بود، عملی کند.

این مقام اظهار داشت: ما به یک بازبینی مناسب از طرف هواداران در مورد حاکمیت فوتبال احتیاج داریم.

سر اد دیوی، رئیس حزب لیبرال دموکرات نیز عنوان کرد: این یک حرص و طمع شخصی است که قلب فوتبال انگلیس را از بدنش بیرون می کشد و باشگاه های کل کشور را پس از یک سال وحشتناک متحمل درد و رنج جدیدی  می کند.

وی افزود:عواقب این برنامه ها بسیار گسترده است. دولت باید وارد عمل شود تا عده ای مالک حریص و طمع کار نتوانند بازی را که همه ما دوست داریم، از بین ببرند.
 

بیانیه لالیگا


کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

لالیگا با انتشار بیانیه ای به محکومیت ایده برگزاری سوپر لیگ پرداخت و آن را به سود تیم های قدرتمند از نظر مالی دانست. بارسلونا، رئال و اتلتیکو از اسپانیا تیم هایی هستند که خواهان حضور در این لیگ هستند. لالیگا پیشنهاد اعلام شده برای ایجاد یک رقابت فوتبال بین تیم های قدرتمند را که اصول رقابت آزاد و موفقیت های ورزشی را نقض می کند محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است:‌ امروز، طرفداران فوتبال در سراسر اروپا آرزو دارند که باشگاه آنها هرچقدر هم بزرگ باشد، بتواند در رقابت ها به خوبی عمل کند و به بالاترین سطح برسد. این مفهوم که توسط ۱۲ باشگاه اروپایی پیشنهاد شده است، این رویا را در هم می شکند، درهای قله فوتبال اروپا را می‌بندد و فقط تعداد کمی از آنها را به روی نخبگان باز می‌گذارد. لالیگا به ۹۰ سال سابقه خود به عنوان یک رقابت آزاد افتخار می کند. میلیون ها نفر در سراسر جهان طرفداران ۴۲ باشگاه لالیگا و لیگ دو اسپانیا هستند. موفقیت در مسابقات ما فوتبال را به یک عامل اصلی در اقتصاد اسپانیا تبدیل کرده است که تقریباً ۱.۴٪ از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و برای نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. ابتکار جدید این تیم ها چیزی بیش از یک رویکرد خودخواهانه برای ثروتمند کردن بیشتر ثروتمندان نیست. این کار کل بازی را تضعیف می کند و تأثیرات بسیار جدی بر آینده لالیگا، باشگاه های عضو آن و کل اکوسیستم فوتبال دارد. ما از تمام ابزارهایی که در اختیار داریم استفاده خواهیم کرد و با همه ذی‌نفعان کار خواهیم کرد تا از یکپارچگی و آینده فوتبال اسپانیا در جهت منافع بازی فوتبال محافظت کنیم.  


ولت آلمان: رویای بایرن ‌مونیخ در حال محقق شدن است

سوپرلیگ ایده رومنیگه و پرز بود و هر دو برای حل مشکلاتشان به بهترین شکل هماهنگ بودند با این حال قرارداد رومنیگه با بایرن این تابستان تمام میشود. هاینر، رییس بایرن که خود یکی از مالکین دی ای زد ان (اسپانسر سوپرلیگ) است چرخش داشته و با شرکای تجاری بایرن که همگی از اسپانسرین اصلی سوپر لیگ هستند به توافق رسیده است. او همه قدرت را می خواهد و حالا در فکر این است با حضور پیدا نکردن در سوپرلیگ، یوفا را برای خودش کند. او می خواهد هم در یوفا باشد و هم در سوپرلیگ، بایرن و هاینر همه چیز را میخواهند و این دلیل نبودن بایرن با آن ۱۲ باشگاه است.


 اتلتیکومادرید نیز رسما خبر از پیوستن به پروژه سوپرلیگ اروپا داد

خوزه فلیکس دیاز: باشگاههای حاضر در سوپرلیگ از این فصل رقابت‌های اروپایی اخراج نخواهند شد. رئال مادرید، چلسی و منچسترسیتی در مسابقات UCL  و منچستر یونایتد و آرسنال در UEL به کار خودشان ادامه خواهند داد.
 

اخبار رسانه های اروپایی در خصوص سوپرلیگ اروپا

آسوشیتدپرس: لیگ قهرمانان لغو نمی شود و به کار خود ادامه می دهد.

تلگراف: اگر برگزاری سوپرلیگ به سرانجام نرسد تیم های رئال مادرید و یوونتوس تا زمانی که پرز و آنیلی روسای آن ها باشند از حضور در‌ تمامی رقابت های اروپایی محروم می شوند.

کیکر: کریستین سیفرت، رئیس بوندس لیگا بنابر اظهار نظری که در رسانه‌های آلمانی از جمله بیلد و کیکر منتشر شده است،  ایده و پیگیری رقابت های سوپر لیگ اروپا را بسیار نادرست خواند که ضررهای جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. منافع اقتصادی چند باشگاه برتر انگلیس، ایتالیا و اسپانیا نباید منجر به لغو ساختارهای مستقر در تمام فوتبال اروپا شود. در صورت این اتفاق ضررهای جبران ناپذیری رخ خواهد داد. باشگاه ها نباید صرفاً منافع شخصی خود را در خارج از یوفا و انجمن های ملی فوتبال دنبال کند.   ۳۵۰ میلیون یورو سودی است که این باشگاه ها برای حضور در سوپر لیگ دریافت خواهند کرد.

جاناتان لیو، نویسنده نویسنده  روزنامه گاردین انگلیس با این نظر موافق است. او در تحلیلی عنوان کرد چنین پروژه ای حتی می تواند به بنیان مسابقاتی نظیر یورو و جام جهانی آسیب بزند.

او گفت: شاید وقت آن رسیده باشد که فوتبال نیاز به بازنگری بعد از اینگونه خطرات و تهدیدات داشته باشد.این که چگونه به چنین جایگاهی رسیدیم که طرح اینگونه مسابقات داده شد، خود جای بحث بسیار دارد. این که چگونه تیم های درجه یک قاره چنین سناریویی را برای محبوب ترین ورزش جهان نوشتند تا برای شان قدرت بیشتر، ثروت افزون تر و تاثیرگذاری بیشتر به ارمغان آورد، قابل تامل است. البته که این پروژه، یک ایده است. ایده کسانی که عاشق فوتبال نیستند بلکه از آن تنفر زیاد دارند.تنها کسانی که چنین تنفری نسبت به فوتبال دارند، می توانند از پروژه برگزاری مسابقات سوپر لیگ اروپا حمایت کنند.

اسکای: باشگاه منچستریونایتد عضویت خود در اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) را لغو کرده و اد وودوارد نایب‌رئیس اجرایی باشگاه نیز از سمت خود در یوفا(حضور در شورای استراتژی فوتبال حرفه‌ای) استعفا داده است.

واتسکه مدیر ورزشی دورتموند تاکید کرده بایرن مونیخ و دورتموند در سوپرلیگ شرکت نمی کنند و فرمت جدید لیگ قهرمانان را مناسب‌تر می  دانند!

اشپوکس آلمان: با تحلیل این وضعیت، عنوان کرد این اختلاف تا آنجا ممکن است پیش رود که کلوپ قید قراردادی که تا سال 2023 با لیورپول را دارد، بزند و از مقامش استعفا دهد. براساس آنچه از سوی این رسانه عنوان شد، کلوپ تاکنون نشان داده که پای حرف ها و باورهایش می ایستد و محکم است. او چندین هفته قبل در زمانی که بحث انتخاب جانشین برای یواخیم لو، سرمربی تیم ملی آلمان مطرح شد، با وجود همه علاقه ای که برای کار در تیم کشورش داشت، از احترام به قراردادش با لیورپول گفت و این که در نظردارد حتی بعد از اتمام همکاری با تیم آنفیلدی، یک سال به خود استراحت بدهد.


مورینیو اخراج شد؛ کلوپ در آستانه استعفا قرار گرفت

رسانه های انگلیسی اعلام کردند دلیل اخراج مورینو این بوده که به دلیل ملحق شدن تاتنهام به سوپرلیگ، مورینیو امروز اجازه تمرین به بازیکنان نداده است.
 

واکنش های کاربران


کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات


کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات
 
کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات

کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات
 
کودتای شبانه در فوتبال؛ سوپرلیگ اروپا متولد شد +جزئیات


منبع:
1. شهرآرا نیوز/ سوپر لیگ اروپا چیست؟ | از ۰ تا ۱۰۰ تورنمنتِ جدید فوتبال اروپا
2. ایرنا/ فوتبال در کُما؛ تمام دنیا علیه سوپرلیگ اروپا
3. ورزش سه/ گزارش لحظه به لحظه: سوپرلیگ اروپا-جنگ بزرگ
4. جماران/ همه چیز از کودتای شبانه در فوتبال اروپا| پول، تاریخ را برباد داد؛ پادشاه عربستان وارد می شود!

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.
نسخه چاپی