تراکتور نباید کار صعود را به روز آخر بکشاند/ فوتبال ایران به یک قهرمانی آسیا نیاز دارد
مرتضی اسدی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به حضور و نتایج تراکتور در لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: صرف حضور در لیگ قهرمانان آسیا کافی نیست و باید با برنامه وارد شد. در بازی با پاختاکور، تراکتور خیلی خوب شروع کرد اما رفته رفته افت کرد. وقتی تیمی در این سطح 2 گل پیش می افتد، نباید به راحتی آن را از دست بدهد. متاسفانه بازی مساوی شد در حالی که تیم می توانست برنده از زمین خارج شود. در بازی دوم هم آنچه انتظار داشتیم، رخ نداد. بالاخره باید در این شرایط که وقتی تیم ها از هم شناخت آنچنانی ندارند، پیروزی کسب کرد. وقتی تیم ها یک بار با هم بازی کنند، آن وقت در بازی برگشت شناسایی می شوید و به راحتی نمی توانید امتیاز بگیرید. در چنین مسابقاتی باید در دور رفت امتیازها را بگیرید تا در ادامه کار به روز آخر کشیده نشود، به خصوص اینکه از هر گروه تنها یک تیم بالا می رود.
 
نمی دانم چرا تیم از لحاظ بدنی دچار افت می شود
وی افزود: رسول خطیبی تازه به تیم تراکتور آمده و تا تفکرات خودش را جا بیاندازد، زمان می برد. در لیگ قهرمانان آسیا هم شرایط سخت تر و خاص است. بازیکنان باکیفیت تر و تیم های سطح بالاتر شرکت دارند و باید خیلی باهوش و بابرنامه بود. این چیزی که من از تراکتور دیدم، هنوز تیمی نشده که بتواند انتظارات را برآورده کند. در طول بازی های خودش تیم زیاد نوسان دارد. به خصوص 20 دقیقه ی پایانی، تیم از لحاظ بدنی خیلی دچار افت می شود. نمی دانم شاید بدنسازی خوبی نکرده اند. شرایط آب و هوایی هم بی تاثیر نیست و آنجا هوا گرم و شرجی است. اما اینها همه دلیلی نمی شود که تراکتور نتیجه نگیرد. این شرایط برای همه ی تیم ها وجود دارد. امیدواریم در ادامه اتفاق مثبتی بیافتد و تراکتور بتواند امتیازات لازم را برای صعود بگیرد.

تراکتور بخاطر بی تجربگی نتیجه را به پاختاکور داد
کاپیتان سابق تراکتور دلیل از دست رفتن برد مقابل پاختاکور را بی تجربگی این تیم دانست و تصریح کرد: فراموش نکنید که بازیکنان این تیم تجربه ی آسیایی نداشتند. بازیکنان بزرگتر باید در این شرایط کمک می کردند تا تیم بتواند از فشار حریف خارج شود. مدیریت کادر فنی و بزرگترهای تیم در این شرایط می توانست خیلی کمک کند تا مقابل پاختاکور برتری 2 گله حفظ شود. اولین تجربه ی بین المللی رسول خطیبی بود و نباید خرده گرفت. این بازی برایشان تجربه می شود که راحت برتری خود را از دست ندهند. باید بازیکنان بدانند وقتی تیمی 2 هیچ جلو می افتد، خیلی شرایط ایده آلی است تا بتوانید 3 امتیاز را بگیرید. تیم باید دفاع کردن هم بلد باشد و از نتیجه اش محافظت کند. دیدید که تیم حریف ورق را برگرداند و 2 بر صفر را 3 بر 2 پیش افتاد اما خوشبختانه یک امتیاز گرفتیم. در حالی که اگر تجربه داشتیم، 3 امتیاز را باید می گرفتیم.
 
کادر فنی مقصر از دست رفتن برد مقابل پاختاکور بود
مرتضی اسدی گفت: لیگ قهرمانان آسیا از اروپا سطح پائین تری دارد اما سطحش از لیگ ایران بالاتر است. هم تیم ها و هم بازیکنان باکیفیت تر هستند و از کوچکترین فرصتی استفاده می کنند. الان دور رفت است و هنوز شانس صعود برای همه ی تیم ها وجود دارد. تیم ها هنوز شناخت کاملی از هم ندارند اما تیمی برنده است که بتواند در این شرایط امتیازات لازم را بگیرد. در ادامه وقتی شناخت بیشتر شود و بدن ها به شرایط آب و هوایی عادت کند، گرفتن امتیاز سخت تر هم می شود. تا تیم ها شناخت کافی از هم ندارند باید امتیازات را جمع کنند. نمی خواهم بگویم تراکتور تیم ضعیفی است. بازیکنان خوبی در اختیار دارند و کادر فنی هم به انتخاب باشگاه بوده است. تمام نماینده های ایران در لیگ قهرمانان در بازی های اول و دوم خود از رقبایشان زهر چشم گرفتند. تراکتور هم می توانست این کار را از بازی اول انجام دهد. حتی پیش هم افتاد اما نتوانست نتیجه را حفظ کند. نمی شود همه ی اتفاقات را به بازیکنان ربط داد. صددرصد کادر فنی هم باید بازی را ببیند. شاید جایی اشتباه تعویض کرده است. اشتباه مدیریت کرده و جایی می لنگیده که نتیجه از دست رفته است. این اشتباهات مختص به بازیکنان نیست. تراکتور می توانست در بازی اول یقه ی تیم قدرتمند تراکتور را بگیرد.
 تراکتور نباید کار صعود را به روز آخر بکشاند/ فوتبال ایران به یک قهرمانی آسیا نیاز دارد
تراکتور نباید کار را به روز آخر بکشاند
وی خاطرنشان کرد: نمی دانم چرا تراکتور بعد از دقیقه 70 افت بدنی شدید داشت. شاید دلیلش آب و هوا باشد. نمی دانم اما امیدوارم تفکرات کادر فنی در ادامه بتواند تیم تراکتور را بهتر از این هدایت کند و امتیازهای لازم را برای صعود بگیرد. صعود دور از دسترس نیست. بازی تراکتور و الشارجه را دیدم. احساس می کردم که باید تیم راحت تر با حریف بازی کند اما متاسفانه آن چیزی که باید اتفاق نیفتاد. بالاخره باید تراکتور از جایی استارت کسب پیروزی را بزند. بهترین فرصت بود که تیم الشارجه را شکست می داد اما چیزی از خودش بروز نداد. نباید کار را به روز آخر بکشانیم. چون مشخص نیست چه اتفاقی می افتد. بالاخره کشورهای عربی دوست ندارند، تیمی از ایران به دور بعد صعود کند. حواسشان جمع است و باید این ها را لحاظ کنیم. هنوز هم می گویم وقتی تیم 2 بر صفر پیش است نتیجه را می دهد بازیکن مقصر نیست. کادر فنی باید زمان را مدیریت می کرد. وقتی بازی 2 بر یک شد باید کاری می کردند تا تیم از فشار خارج شود. اینجاست که توانایی کادر فنی باید نشان داده شود.
 
امیدوارم یکی از تیم های ایرانی فینالیست شود
کاپیتان سابق تراکتور افزود: بحث مدیریت در مربیگری خیلی مهم است. باید به موقع بسته به شرایط عکس العمل نشان داد. فینال لیگ قهرمانان آسیا وقتی پرسپولیس یک بر صفر پیش افتاد، باید آقا یحیی (گل محمدی) همانجا مدیریتش را نشان می داد. منظورم این است که خیلی مواقع نتایج را بازیکنان رقم می زنند اما این مربی است که باید با تفکراتش آن را حفظ و مدیریت کند. شک نکنید پرسپولیس یک بر صفر رختکن می رفت، به راحتی بازی را نمی داد. فوتبال همیشه جای یاد گرفتن است. باید از این تجارب استفاده کرد. همه نماینده ی ایران هستند و امیدوارم از این 4 تیم خوب، بازهم یکی به فینال آسیا برسد. خیلی دوست دارم این تیم تراکتور باشد.
 
فوتبال ایران به یک قهرمانی آسیا نیاز دارد
مرتضی اسدی گفت: تا الان فولاد با کادر فنی جوانش فوق العاده کار کرده است. در 2 بازی گذشته مقابل تیم های خیلی خوب توانسته 4 امتیاز بگیرد. پرسپولیس هم توانسته از 2 بازی 6 امتیاز بگیرد. فولاد تیم کامل تری است. بازیکن خارجی دارد. استقلال هم از این شرایط سود می برد. اما 2 تیم دیگر یعنی تراکتور و پرسپولیس این امتیاز را ندارند. تیم یحیی واقعا عالی بوده و فوتبال عالی و نتایج خوبی را رقم زده است و شانس صعود بالایی دارد. استقلال هم قدرتمند شروع کرد و 2 بازی 6 امتیاز گرفته است. این ها نوید روزهای درخشان را برای فوتبال ایران می دهد. تیم های ما نشان دادند که هنوز سطح بازیکنان ما بالاتر از آسیاست و می تواند خیلی بهتر از این هم باشد. روندی که تیم های ما دارند، نشان می دهد که نماینده های ما می توانند به فینال آسیا برسند. اما مهم حفظ و مدیریت کردن شرایط بازیکنان و تیم است. تعویض های به موقع، ترکیب خوب و آنالیز حریفان خیلی در شرایط بازی ها اهمیت دارد. فوتبال ایران به یک قهرمانی در آسیا حالا چه در سطح ملی یا باشگاهی نیاز دارد. سالهاست نتوانستیم در عرصه بین المللی موفقیتی کسب کنیم و امیدوارم امسال این اتفاق بیافتد. برای نماینده های ایران در آسیا آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم در این روزهای سخت، فوتبال بتواند بازهم برای جامعه ی ما شادی آفرین باشد. بخش بزرگی از جامعه ما چشم انتظار موفقیت نماینده های ما هستند و امیدوارم امسال اتفاق بزرگ برای فوتبال ایران رقم بخورد.
نسخه چاپی