بسته تحلیلی خبری (سه شنبه 31 فروردین 1400)
 ▼حرف روز

نهضت ثبت‌نام

مسئله کاهش شدید پایگاه اجتماعی و عدم تمایل به مشارکت، در کنار چگونگی عبور از فیلتر شورای نگهبان، به دو چالش مهم اردوگاه اصلاح‌طلبان بدل گردیده است. کارنامه دولت دوازدهم آن‌قدر ضعیف است که اصلاح‌طلبان از پس پاسخگویی به دلیل حمایت تمام‌قد از این دولت برنیایند! از سویی دیگر کارنامه منسوبین به این جریان نیز آن‌قدر پرابهام است که احراز صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان نیز در هاله‌ای از ابهام قرار داشته باشد.

گزاره‌های تحلیلی: 1- اصلاح‌طلبان برای آنکه حرکت در فرآیند موفقیت در انتخابات 1400 هموار گردد، مجموعه‌ای را با عنوان نهاد اجماع‌ساز (جبهه اصلاحات ایران) طراحی کرده‌اند که به‌عنوان طراح صحنه انتخابات و فصل‌الخطاب عمل خواهد کرد. 2- نهاد اجماع ساز روال کار را این‌گونه راه انداخته است که بحث در مورد نامزد نهایی اصلاح‌طلبان را به پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان موکول نماید. چراکه بحث قبل از آن می‌تواند هم بر اختلافات بیفزاید و هم اقدام بیهوده‌ای باشد که با ردصلاحیت شورای نگهبان مواجه گردد! این تصمیم تقریباً مورد وفاق احزاب سیاسی اصلاح‌طلب هم قرار گرفته است. آنان به همه نامزدهایشان اجاره داده‌اند که به میدان آمده و «نهضت ثبت‌نام» به راه اندازند. این نهضت می‌تواند کار را بر شورای نگهبان دشوار ساخته و درنهایت یکی دو سه نفر از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. افراد تأیید صلاحیت شده نیز متعهد شده‌اند که درنهایت به نفع گزینه‌ای که نهاد اجماع ساز بر سر آن به اجماع برسند، در صحنه رقابت‌های انتخاباتی باقی بماند! 3- طبیعی است که در این زمان همه گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه پایانی اصلاح‌طلبان بی‌اعتبار است و آنان ترجیح می‌دهند که پس از نظر نهایی شورای نگهبان، در مورد گزینه اصلی خود سخن بگویند! لذا اظهارت در مورد ظریف، لاریجانی، جهانگیری و ... تنها با هدف ارزیابی افکار عمومی داغ شده است و البته با این هدف که این افراد را به حضور در مرحله ثبت‌نام در انتخابات ترغیب نمایند. 4- در سومین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران که چند روز پیش برگزار شد، تکلیف فرآیند ورود نامزدها به مرحله ثبت‌نام و بررسی نیز طراحی گردید و تکلیف چگونگی رسیدن به نامزد نهایی مشخص شد. در این فرآیند هم چگونگی رأی‌گیری در داخل نهاد اجماع‌ساز مشخص شد و هم بر نظرسنجی ملی معتبر تأکید گردید که حاصل آن رسیدن به نامزد نهایی خواهد بود. با این تدابیر، تکلیف چگونگی ورود این جریان به انتخابات کاملاً مشخص شده است و مانعی برای چگونگی سامان اردوگاهی وجود ندارد. برخلاف جریان مقابل که فرآیند رسیدنشان به نامزد نهایی، همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                    

مشکل «هاشمی طبا» با سیاست‌های منطقه‌ای ایران

«مصطفی هاشمی­طبا» فعال سیاسی اصلاح­طلب در مصاحبه­ای بیان داشته: «‌ما در منطقه در حال یک چالش بزرگ هستیم... بی‌تردید موضع ما حق است و طبعاً پایداری بر این موضع حق موجب محرومیت‌هایی برای ملت می‌شود... رئیس‌جمهور اگر معتقد به تداوم این سیاست است باید تبعات آن را برای مردم روشن کند. وعده معیشت بهتر در تداوم موضع حق یادشده نوعی نفاق و پوشاندن حقایق از مردم است. نامزد رئیس‌جمهور باید روشن کند که آیا موافق سیاست کنونی منطقه‌ای و ادامه چالش با آمریکا هست؟ و در این صورت تبعاتش را به مردم بگوید و نیز سیاست‌های داخلی برای مقابله با مسائل را مطرح کند یا روشن کند که باید به‌نوعی تفاهم (البته صریحاً بگویم سازش) در منطقه رسید تا گشایش اقتصادی برای کشور و مردم حاصل شود».

گزاره‌های تحلیلی: نظر و دیدگاه آقای هاشمی­طبا از مشکلات عدیده­ای رنج می­برد؛ اولاً جمهوری اسلامی ایران با رویکرد منطقه­گرایی، سیاست خارجی خود را بر محور همکاری­های سازنده شکل داده است. شاهد مثال اینکه جمهوری اسلامی از ابتدای سال 57 تاکنون نسبت به هیچ‌کدام از کشورهای منطقه چشم طمع ندوخته است، حال آن­که برعکس آن روی داده است. ثانیاً آقای هاشمی­طبا این واقعیت را ندیده و یا اینکه نمی­خواهد ببیند که مشکل و عامل اصلی بحران منطقه غرب آسیا، سیاست­های آمریکا در منطقه است. سیاست­هایی که بر اساس آن آمریکا منافع خود را از مسیر جنگ­افروزی در منطقه و تبدیل منطقه به انبار تسلیحات دنبال می‌کند. چراغ سبز به رژیم بعث عراق برای حمله به ایران و حمایت تمام‌عیار از صدام حسین، حمله به عراق و افغانستان در سال‌های 2001 و 2003، سازمان‌دهی و حمایت از گروه تکفیری داعش و به راه انداختن آتش جنگ در سطح منطقه، تنها گوشه­ای از بحران­آفرینی آمریکایی­ها در منطقه است. در این شرایط بسیار طبیعی و ضروری است که جمهوری اسلامی با ائتلاف­سازی هوشمندانه به مقابله با سیاست­های جنگ­افروزانه و تجزیه­طلبانه آمریکا و عوامل منطقه­ای آن بپردازد.

سیاست ائتلاف­سازی ایران تنها در یک فقره، نابودسازی سازمان تروریستی داعش و ایجاد ثبات و امنیت در سطح منطقه و خاصه برای جمهوری اسلامی بوده است. این سیاست در کنار فعال‌سازی ظرفیت­های همسایگی و منطقه­ای سبب تولید منافع اقتصادی برای کشور و باعث شکست فشار حداکثری آمریکا علیه کشورمان شده است. توصیه به سازش از سوی هاشمی­طبا که آن را تفاهم نامیده است، هیچ معنایی جز از بین رفتن استقلال سیاسی کشور و تمامیت ارضی ایران ندارد. تاریخ، سرنوشت کشورها و عناصری که به سمت سازش با آمریکا رفته‌اند را در جلوی دیدگاه همه قرار داده است. (عزیز غضنفری)

▼ خبر ویژه              

جهانگیری: نگذاشتیم تورم کشور، ونزوئلایی شود!

معاون اول رئیس‌جمهور در یک اقدام خودمچکرانه دیگر به تعریف و تمجید از عملکرد دولت پرداخت و گفت: «باوجود همه تحریم‌ها کارخانه‌ای در کشور به دلیل نیاز به مواد اولیه خارجی تعطیل نشد. پیش‎بینی بسیاری از اقتصاددانان این بود که تورم ایران، تورمی ونزوئلایی می‌شود اما به فضل الهی با تدبیرهایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند می‌دانند که چه دستاوردی برای کشور رقم خورده اما باوجود همه آمارها و شاخص‌ها، دولت در کمال مظلومیت به ناکارآمدی متهم می‌شود!». عباس نبوی، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری دو روز پیش با نقد این نوع حرف‌ها معاون اول گفته بود: «واقعاً تعجب می‌کنم از آقای جهانگیری. خیلی اهل جسارت و حرف‌های بزرگ است. همیشه می‌آید مسائل را جمع می‌کند و دو پاسخ درشت آماده می‌کند و می‌گوید که بله! اگر روزی بگوییم که از چه درّه‌هایی جامعه را عبور دادیم و فلان. تا این حد انسان از خود متشکر؟ شما اصلاً برای این نقدینگی کاری انجام دادید؟ قدمی برداشتید؟».

▼ اخبار

نامه سیاسیون و فرماندهان نظامی در مورد رئیسی تکذیب شد

هرچه به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بر حجم انتشار شایعات و اخبار ضدونقیض در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور نیز افزوده می‌شود. در آخرین این شایعات، متنی با عنوان «نامه برخی سیاسیون و فرماندهان نظامی به رهبر انقلاب برای نامزد نشدن آیت‌الله رئیسی»، در بستر فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است. در بخشی از این شایعه آمده است که جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران که در رأس این مجموعه بوده و هستند و سیاسیون اصولگرا در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار توصیه ایشان به آیت‌الله رئیسی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و در عوض، خواستار کاندیداتوری محمدباقر قالیباف شده‌اند. در این خبر جعلی آمده است که حداد عادل رئیس شورای ائتلاف از امضاء کنندگان شاخص این نامه بوده است. در همین رابطه یکی از اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ضمن رد این شایعه، تأکید کرد: «این خبر از اساس کذب است و نه چنین نامه‌ای وجود داشته و نه رئیس یا اعضای شورای ائتلاف چنین چیزی امضا کرده‌اند».
 

ژنرال صهیونیستی: سامانه گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت ناتوان است

یک ژنرال صهیونیستی اعلام کرد، سامانه گنبد آهنین ناکارآمدی و ناتوانی خود را در متوقف کردن موشک‌های مقاومت فلسطین ثابت کرده است. یوسی لانگوتسکی در یادداشتی در روزنامه معاریو نوشت، در صورت وقوع جنگ، سامانه گنبد آهنین فقط می‌تواند پاسخی جزئی و کوتاه‌مدت به حملات بدهد که در این پاسخ‌ها هم شکاف‌ها و محدویت‌هایی وجود دارد. این ژنرال صهیونیستی تأکید کرد، سامانه گنبد آهنین محدویت‌های زیادی دارد ازجمله اینکه دامنه ره‌گیری مؤثر موشکی آن کوتاه برد است و قادر به برخورد با موشک‌های نقطه زن نیست و هزینه پرتاب هر موشک از گنبد آهنین بیش از ۱۰۰ هزار دلار است. وی در ادامه با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ نوشت، رژیم اسرائیل در این جنگ‌ها در ره‌گیری موشک‌های فلسطینی شکست خورد و بهای سنگینی پرداخت کرد و در آینده هم به سبب نقص‌های زیادی که در سامانه گنبد آهنین وجود دارد، بهای سنگینی خواهد پرداخت. لانگوتسکی در این یادداشت آورده است که تهدید حیاتی که رژیمش را تهدید می‌‌کند، دیگر صرفاً از سوی ایران نیست بلکه تمام طیف‌های تشکیل‌دهنده جبهه ضد صهیونیستی (جبهه مقاومت) به خطری حیاتی برای تل‌آویو تبدیل شده‌اند.
 

رمز اختلافات سعودی و امارات در یمن

دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه عربستان و امارات اختلافات متعددی باهم دارند. درباره یمن، ابوظبی خواهان ایفای نقشی انحصاری در جنوب است و نفوذ ریاض در این منطقه را نگران‌کننده ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر مرز طولانی عربستان با یمن و دغدغه‌های امنیتی ریاض باعث شده این کشور بیش از شریک اماراتی خود نگران پیامدهای تثبیت انقلاب در یمن باشد. دولت‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس هرکدام جداگانه با آمریکا پیمان‌های امنیتی منعقد کرده‌اند و اتحاد آن‌ها در قالب شورای همکاری، بدون پشتیبانی واشنگتن فاقد ضمانت امنیتی لازم است و از ظرفیت بالای واگرایی میان آن‌ها حکایت دارد. اختلافات فزاینده میان نیروهای تحت حمایت سعودی و امارات با یکدیگر در جنگ یمن و درگیری خونین میان آن‌ها، امید سعودی‌ها برای دست یافتن به انسجام در جبهه مورد حمایت خود را از میان برده است. ناکامی ریاض در حفظ اتحاد میان گروه‌های ضدانقلاب یمن به‌خوبی مبین فقدان زمینه‌های لازم برای همگرایی میان دولت‌های عربی خلیج‌فارس، حتی در شرایط بحرانی است. (منبع: کانال زمانه)
 

احتمال حضور مجدد سامسونگ و ال‌جی در بازار ایران!

«کریمی» عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «بر اساس پرونده‌های تشکیل‎شده در گمرک، ال‌جی و سامسونگ حدود 4.7 هزار میلیارد تومان بابت حقوق گمرکی و تخلف در واردات قطعات به ایران، بدهی دارند. این پرونده هم‎اکنون در قوه قضائیه در حال رسیدگی است و تا زمانی که تکلیف این پرونده‌ها مشخص نشده ما نباید امکان حضور این شرکت‎ها در بازار کشور را فراهم کنیم». این‌که این دو شرکت کره‌ای باید بدهی خود با ایران را بپردازند، شکی نیست؛ اما وقتی شرکت‌های داخلی کشور لوازم‌خانگی باکیفیت و در سطح برندهای مشهور جهانی تولید می‌کنند و حتی بخشی از تولید کشور در این حوزه به برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود چه لزومی دارد دوباره دست این دو شرکت کره‌ای را به بازار کشور باز کنیم؟!

اخبار کوتاه
◄ سردار سلامی: حجازی هرگز لباس جهاد را از تن به در نکرد/ فرمانده کل سپاه در آیین تشییع پیکر سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «شهید حجازی پس از ۴۰ سال مجاهدت پیوسته و حرکت در صراط مستقیم الهی و پس از تجربه میدان‌های سخت از جبهه‌های دفاع مقدس تا جبهه‌‌های مقاومت در شرق مدیترانه، به آرزوی بزرگ خود که معراج به عرش اعلی بود، نائل آمد. او هرگز لباس جهاد را از تن به در نکرد و منطق او منطق امیر مؤمنان بود که می‌گفت هرکسی لباس جهاد را از تن به در کند، خداوند بر او لباس ذلت خواهد پوشاند. جلوه‌های زیبای شخصیت این انسان وارسته و پارسا که هیچ تعلقی نه به میز، نه به مقام و نه به موقعیت داشت، از او الگویی ماندگار ساخته بود».

◄ واکنش خطیب‌زاده به اخبار گفت‌وگوی ایران و عربستان/ روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی مدعی شد، مقام‌های ارشد عربستان و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور، در حال انجام مذاکرات مستقیم بوده‌اند. طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک، در بغداد صورت گرفته است. دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تأیید تلویحی دیدار دوجانبه تهران-ریاض گفت: «ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و صلح و ثبات منطقه‌ای دانسته و این ادامه خواهد یافت».

◄ خبر روزنامه سازندگی در مورد قالیباف رد شد!/ روزنامه سازندگی در خبری که دیروز تیتر یک کرده بود، مدعی شد، آقای قالیباف برای نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، سه شرط برای اصول‌گرایان گذاشته است! «چمران» عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با رد این خبر، گفت: «روز گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس و دبیر شورای ائتلاف و برخی چهره‌های نزدیک به آقای قالیباف برگزار شد، اما در این جلسه به‌هیچ‌عنوان ادعاهای روزنامه سازندگی طرح نشده بود».

◄ دولت از واکسن داخلی حمایت نمی‌کند/ «مسعود پزشکیان» فعال اصلاح‌طلب و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، در اظهارنظری مدعی شد: «اگر یک ماه قرنطینه واقعی اجرا شود مشکل حل خواهد شد». وی افزود گفت: «حاکمیت [دولت] دلش می‌خواهد واکسن وارد کند و از واکسن تولید داخلی حمایت نمی‌کند». پزشکیان معتقد است: «اگر اراده برای جمع‌آوری اطلاعات افراد جامعه وجود داشته باشد، ۶ ماه الی یک سال مشکلات نظام مالیاتی حل می‌شود». او در نقد روحیات بزرگ‌منشانه رئیس‌جمهور نیز اضافه کرد: «روحانی می‌توانست خیلی کارها بکند ولی نکرد. امروز در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور‌ بودم و حتی نمی‌گذاشت برخی از وزیران حرف بزنند».

◄ وجود هزاران تروریست انتحاری در ایران!/ «حریرچی» معاون کل وزیر بهداشت گفت: «دیروز 42.598 نفر از هم‌وطنانی که در کشور تست مثبت کرونا بوده‌اند، قرنطینه را نقض کرده‌اند. نام این‌ها را می‌توان تروریست انتحاری نهاد. تهدید سلامت مردم جرم بوده و مستحق مجازات است».
نسخه چاپی